Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 18:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aangenomen bij detacheringsbureau met opleidingsovereenkomst
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
thespeed



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2007 21:58    Onderwerp: Aangenomen bij detacheringsbureau met opleidingsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goeienavond,

Via mijn C.V. op monsterboard.nl werd ik opgebeld door een detacheringsbureau dat ze een baan voor me hadden.
Hiervoor moest ik wel naar Amsterdam komen (ik woon zelf een half uur van Zwolle). S'middags dus nog met alle spoed naar Amsterdam gereden.

Hier aangekomen werd me globaal uitgelegd wat het werk inhield en dat ik hiervoor een opleiding zou krijgen. Op dat moment leek het mij een mooie baan. Daarna werd met mij het contract doorgenomen. Waar voor mij toen al een groot minpunt in zat, namelijk de opleidingsovereenkomst. Na hierover wat vragen te hebben gesteld heb ik hem alsnog getekend waar ik achteraf erg spijt van heb. In de opleidingsovereenkomst staat namelijk dat ik 2500 euro moet terug maken indien de overeenkomst binnen 1 jaar na aanvang door de werknemer wordt beeindigd. Verder staat erin dat het ook geld als hij binnen 1 jaar na aanvang door de werkgever wordt beeindigd tijdens de proeftijd en/of wegens dringende reden en/of wegens gewichtigde reden. En als ik het certificaat niet zou halen.

In het contract staat dat ik een proeftijd heb van 1 maand en dit geld voor de werkgever en de werknemer. In de opleidingsovereenkomst staat dat de proeftijd in de overeenkomst tijdens de opleiding onverkort geldig is.

Ik ben tot op heden nog niet begonnen met de opleiding en ik heb ook nog geen datums ontvangen wanneer de opleiding zal plaatsvinden. Het gaat om een 10 daagse opleiding.

Vandaag (8 januari) ben ik bij het bedrijf geweest en heb daar een rondleiding gehad. Hier hebben ze het toen ook over de werkzaamheden gehad en hier ben ik nogal op afgeknapt. Verder kreeg ik opmerkingen waarom ik juist bij hun wilde werken omdat ik een MBO diploma heb behaald en dat dit eigenlijk een baan is voor VBO niveau.

Op dit moment zit ik hier erg mee in de maag en ik ben ook van plan een aangetekende brief naar het detacheringsbureau te sturen.
Hierbij beroep ik mij op de proeftijd van het arbeidscontract en op de wettelijke bedenktijd voor particulieren, consumenten en werknemers met betrekking tot aangegane contracten. Verder deel ik erin mee dat ik de cursus nog niet heb gevolgd. Morgen wordt mijn 2de dag bij het bedrijf en ik hoop dat ik hier dus ook goed aan doe.

Kan ik nog onder de onderwijsovereenkomst uitkomen?
Of heb ik me vastgegraven en zou ik als ik zou gaan stoppen de 2500 euro moeten gaan betalen. Zouden jullie verder ook nog andere stappen ondernemen?.
Ik baal hier vreselijk van en ik had het eigenlijk nooit moeten tekenen.
Maarja zulke dingen bedenk je je pas achteraf.

Ik weet dat dit een forum is die eigenlijk niet is bedoeld voor deze onderwerpen. Maarja ik wist me zo ff geen raad meer.
Het contract ging op 8 januari in en de onderwijsovereenkomst op 5 januari.

Alvast bedankt voor jullie moeite,

Met vriendelijk groeten,

Patrick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2007 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit forum is zeker wel bedoeld voor dergelijke onderwerpen. Met de zoekfunctie kun je ook wat eerdere threads vinden over dit onderwerp. Soms ontaarden die een beetje in juridisch getheoretiseer (sorry daarvoor Smile), maar wellicht is er ook wat bruikbaars te vinden.

Zo'n wettelijke bedenktijd waar je het over hebt is er in het algemeen niet. Alleen bij het kopen van een huis, bij koop op afstand en bij colportatie, voor zover mij te binnen wil schieten.

Maar je kunt wel van je proeftijd gebruik maken. Als de werkgever nog geen opleidingskosten voor je heeft gemaakt, is er geen basis om op grond van de opleidingsovereenkomst een bedrag in rekening te brengen. Er mag namelijk nooit meer teruggevorderd worden dan aan werkelijke kosten is gemaakt.

Vandaag was kennelijk je eerste werkdag. Dan zou je dus morgen ontslag kunnen nemen. Zeg er maar bij dat je het nu doet, om te voorkomen dat opleidingskosten worden gemaakt.

Wat betreft de voorwaarden in die opleidingsovereenkomst: er kan om te beginnen dus al nooit meer worden gevraagd dan de werkelijk gemaakte kosten. Die kosten moeten betrekking hebben op de opleiding, niet op bijvoorbeeld de kosten die zijn gemaakt voor jouw sollicitatieprocedure of andere zaken die nu eenmaal verbonden zijn aan het in dienst nemen van nieuwe medewerkers (zoals ook een rondleiding).

Indien de werkgever je tijdens de proeftijd zou ontslaan is zeer zeker geen vergoeding verschuldigd. Een vergoeding kan wel verschuldigd zijn bij een ontslag wegens dringende reden (=ontslag op staande voet), omdat je daar dan zelf schuld aan zal hebben (dan moet er dus ook echt wel wat gebeurd zijn, anders is zo'n ontslag niet rechtsgeldig).

Persoonlijk vind ik dat je tijdens je proeftijd altijd zonder verdere kosten ontslag moet kunnen nemen. De proeftijd is uiteindelijk bedoeld om werknemer en werkgever aan elkaar te laten wennen en daarbij past niet dat de werknemer met een fikse boete om de oren kan worden geslagen wanneer hij van zijn recht om ontslag te nemen gebruik wil maken. Als de werkgever wil voorkomen dat hij opleidingskosten kwijt is moet hij dan maar wachten tot na de proeftijd (of geen proeftijd overeenkomen). Alleen durf ik niet te garanderen dat iedere rechter het hiermee eens zou zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
thespeed



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 1:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey dankje Smile

Morgen ga ik de baan opzeggen.
Zit ik weer zonder werk maarja een baan wat je totaal niets vind is ook niet wat. En hier zit ik er dan te lang voor vast.

Bij mijn vorige baan moest ik erg lang overwerken..
dus s'ochtends van 6 tot 7 (en ik kreeg maar 8 uur betaald) en bij de baan daarvoor ben ik naar 3 dagen weggegaan vanwege het non cuncurrentiebeding in het contract.
Dan had ik 2 jaar lang nergens anders meer mogen werken.

Dus het gaat niet echt lekker bij mij Sad.
Maarja hopen dat ik binnenkort een andere leuke baan vind.

Bedankt voor je hulp.
Ben echt blij dat ze me weinig kunnen maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tip: mocht je een aanbod krijgen voor een andere baan, teken dan niets totdat je er een nachtje over geslapen hebt en de ins en outs even hebt doorgedacht. Dan voorkom je zulke perikelen een beetje. Want zoiets als dat je niet happy bent over een concurrentiebeding weet je eigenlijk al bij het tekenen van het contract (als je daar dan even rustig over nadenkt).

Overigens kun je altijd ook onderhandelen. Wat de toekomstige werkgever je voorlegt is een voorstel. Het betekent niet dat je overal mee accoord moet gaan.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
thespeed



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja klopt Smile
Maar bij die ene baan had ik toen ook nooit het contract getekend.
Ze hadden het contract toen nog niet klaar en die heb ik toen later gekregen.
Daar stond toen dus dat concurrentiebeding in waar ik dus over gepraat heb en dat wilden ze er niet uithalen. Daarom ben ik er toen weg gegaan Wink

Maar je hebt wel gelijk.. Ik ga er nu echt mee oppassen met zulke zaken.
Het probleem bij mij was dat de baan heel anders voorgespiegeld was dan dat het eigenlijk was. Naja ze hebben het wel iets verteld. Maar bij hun was een paar meter per dag graven 100 meter per dag graven. Tjah daar zit wel wat verschil in. Verder zou ik veel elektronische metingen gaan uitvoeren maar dat klopte dus ook weer niet.

Naja.. vandaag heb ik dus de baan opgezegt.
Ik ben wel naar het werk gegaan en heb het werk nog wel gedaan.
Maar rond een uur of 10 heb ik gebeld en gezegd dat ik het totaal niets vond en dat dit mijn laatste dag was. Daarna mocht ik ook naar huis van de collega waarmee ik werkte.

Ook heb ik een nette aangetekende brief gestuurd met daarin de bevestiging dat ik ben gestopt en nog geen opleiding heb gevolgd.
En dat ik beide contracten heb opgezegt in de proeftijd.

Toen ik belde naar het detacheringsbureau om het op te zeggen vroeg hij waarom en toen heb ik mijn redenen verteld. Verder heb ik gezegd dat ik nog een brief stuurde waarin ik het allemaal bevestig. Toen zei hij dat ik ook nog bericht krijg.

Zal me benieuwen wat daar in staat.
Hoop niet 1 of andere brief met een termijn waarin ik 2500 euro moet overmaken Wink. Maarja dat zie ik dan wel weer.

De uren kan ik toch wel declareren? Wink
Of zouden jullie dat niet doen? Het gaat maar om een paar dagen maar eigenlijk heb ik daar wel recht op.

groeten Patrick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 09 jan 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

thespeed schreef:
Ja klopt Smile
Maar bij die ene baan had ik toen ook nooit het contract getekend.
Ze hadden het contract toen nog niet klaar en die heb ik toen later gekregen.
Daar stond toen dus dat concurrentiebeding in waar ik dus over gepraat heb en dat wilden ze er niet uithalen. Daarom ben ik er toen weg gegaan Wink

Op zich kunnen ze je op dat moment niet veel meer maken als je niet tekent. Er is al een mondelinge arbeidsovereenkomst, en een concurrentiebeding kan geen onderdeel zijn van een mondelinge arbeidsovereenkomst. Ontslag in proeftijd kan bovendien ook niet, want een proeftijd moet ook schriftelijk zijn overeengekomen zijn. Om jou weg te krijgen zou dus een reguliere ontslagprocedure noodzakelijk zijn geweest.

Quote:
De uren kan ik toch wel declareren? Wink
Of zouden jullie dat niet doen? Het gaat maar om een paar dagen maar eigenlijk heb ik daar wel recht op.

Ja, je hebt recht op loon voor de gemaakte uren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die EUR 2.500 kunnen ze je nooit laten betalen als je die opleiding nog helemaal niet gevolgd hebt.
Wat eventueel wel zou kunnen is dat ze al kosten hebben gemaakt voor voorinschrijving ofzo of boeken die al besteld zijn, en het lijkt me wel redelijk dat ze je die kosten wel mogen laten betalen. Maar dat zal natuurlijk lang niet zoveel zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds