|
Auteur |
Bericht |
sharellda
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 jan 2006 16:38 Onderwerp: Vliegtuig vertraging |
|
|
Hallo Allemaal,
Ik heb een reis geboekt bij de KLM, die vlucht had geen toestemming om over America te vliegen.
Na zoveel uren in het vliegtuig te hebben gezeten keerde het toestel terug naar Nederland.
De volgende dag kon ik mijn reis voortzetten.
Ik heb een schadeclaim ingediend bij de KLM, en die zeg op zijn beurt dat het onmacht is dus krijg ik geen schade vergoeding.
Is dat waar of moet ik een advocaat in de armen nemen.
Sharellda
Topic naam aangepast |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 17 jan 2006 17:17 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de KLM doelt op overmacht en niet op onmacht.
Mij lijkt dat normaliter een vliegtuigmaatschappij inderdaad overmacht kan inroepen als er sprake is van een vertraging.
Als een vliegtuig echter geen toestemming heeft om over de VS te vliegen, en de KLM dit van te voren kon weten, zal een dergelijk verweer niet op gaan.
Ik zou als ik u was meer informatie vragen aan de KLM waarom ze niet over Amerika mochten vliegen.
Als er sprake was van een omstandigheid die vooraf niet voorzienbaar was, een vliegverbod afgegeven door een van de veiligheidsdiensten bijvoorbeeld, dan zal een beroep op overmacht op kunnen gaan.
Maar als blijkt dat er een fout is gemaakt door de KLM, bijvoorbeelde te laat toestemming aangevraagd o.i.d., dan heb je mogelijk grond tot schadevergoeding.
Realiseer je wel dat vliegtuigmaatschappijen werken met zéér omvangrijke algemene voorwaarden die veel aansprakelijkheden uitsluiten. _________________ Legere Iudicare Reparare
Laatst aangepast door Nemine contradicente op di 17 jan 2006 23:03, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 17 jan 2006 20:29 Onderwerp: |
|
|
Ik krijg het vermoeden dat het vliegtuig om bijzondere redenen niet over de V.S mocht vliegen. In dat geval kan ze een beroep doen op overmacht. Met de terrorismedreiging komt het regelmatig voor dat vliegtuigen teruggestuurd worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 17 jan 2006 22:56 Onderwerp: |
|
|
Gaat het hier om de vlucht waarbij de Mexicaanse autoriteiten min of meer illegaal de passagiersgegevens aan de VS hebben doorgespeeld? Daar kon KLM niet zo heel veel aan doen dacht ik. Inderdaad overmacht, lijkt me.
Als KLM de plicht (en het recht) had gehad om voor het opstijgen de gegevens aan de VS te geven om zo eventuele probleemgevallen uit het vliegtuig te weren en zij had deze plicht verzaakt, dan zou je KLM daarop kunnen aanspreken. |
|
|
|
 |
|