Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 18 mei 2024 2:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kinderverkrachters zijn rechteloos
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2006 1:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volledig offtopic maar wat een (h)eerlijke avatar Abraxes.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2006 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
(...)

Wat mij echter te rooskleurig is, is het beeld dat de auteur geeft van het resultaat van zo'n heropvoedingstraject. Dit geeft zeker geen 100% slagingsgarantie. Dat zie je dus ook bij de TBS, sommige mensen zijn gewoon niet te behandelen, triest maar waar. In dat opzicht vind ik zijn voorstel dus ook geen verbetering en niet beter dan het huidige strafrecht.
Bovendien , en dit is een puur praktisch argument, zou het veel te duur zijn en om die reden onuitvoerbaar.



Ik ben het met je eens dat aan een heropvoedingstraject of intensieve TBS-behandeling (één die werkt dus) deze praktische bezwaren kleven. Maar het verdient ook overweging, zowel uit ethisch als uit praktisch oogpunt, deze mensen begeleiding te geven.
Naar mijn mening niet in de plaats van strafrecht maar als aanvulling. Overigens zou ik dan liever zien dat veel tijd en geld in jeugdige criminelen wordt gestoken, waarvan het merendeel met psychische klachten te kampen heeft. De kinderen zijn de toekomst en verdienen deze zorg.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 2:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Quote:
Wat mij echter te rooskleurig is, is het beeld dat de auteur geeft van het resultaat van zo'n heropvoedingstraject. Dit geeft zeker geen 100% slagingsgarantie. Dat zie je dus ook bij de TBS, sommige mensen zijn gewoon niet te behandelen, triest maar waar. In dat opzicht vind ik zijn voorstel dus ook geen verbetering en niet beter dan het huidige strafrecht.


Mocht de auteur 100% slagingsgarantie geven, dan zou dat naar verwachting inderdaad te rooskleurig zijn. Wel spreekt een deel van de onderliggende gedachte me aan, met de nadruk op preventie en behandeling. In verband met het vraagstuk 'leemte in ons strafrecht' zou het door de auteur aangegeven strafrechtsysteem de situatie kunnen verbeteren, het door de auteur aangegeven strafrechtsysteem kan de situatie echter ook nadeel berokkenen. Verbeteren, omdat er kennelijk meer aandacht wordt besteed aan het behandelen van delinquenten, iets wat wellicht een positieve uitwerking kan hebben. Ook een hernieuwde waardering voor preventie zou wel eens tot verassende resultaten kunnen leiden. Nadeel berokkenen? Dit komt dadelijk aan de orde.

Deze 2 elementen (preventie/behandeling) zijn thans tevens onderdeel van ons strafrecht, maar nemen een andere positie in, dit in vergelijk met het strafrechtsysteem zoals de auteur dit voorstelt. Belangrijk is de aanval van de auteur op vergelding. Vergelding zou volgens de auteur uit het strafrecht moeten verdwijnen. Ik ben niet geheel tegen vergelding, ook al zou vergelding vooralsnog, objectief gezien, moeilijk te rechtvaardigen zijn. Wel is het een kleine stap, om met de nadruk op preventie soort gelijke acties te ondernemen. De verdachte wordt veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf wegens (...) dit in de zin van straf of, verdachte wordt veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf wegens (...) in de zin van preventie. Eerstgenoemde zou objectief gezien moeilijk te rechtvaardigen zijn, maar geldt dit niet ook voor preventie? Nee, mits de wet correct wordt toegepast. Is met absolute zekerheid vast te stellen dat recidive zal plaatsvinden? (daar gaan we weer). In verhouding tot vergelding zou dit sowieso een verbetering zijn, omdat vergelding per definitie een misplaatste reactie is, mits men de opvatting van de schrijver tot de zijne/hare maakt. Gelieve dit dan ook binnen dat kader te zien.

Verder zou vergelding, in een bepaalde vorm eveneens kunnen impliceren een vorm van behandeling, bijvoorbeeld wanneer enige delinquenten hier gevoelig voor zijn (zie daar een mogelijke objectieve rechtsvaardiging). Het vervelende is, dat men dit vaak pas achteraf kan constateren (iets waardoor de mogelijke objectieve rechtvaardiging wordt ondermijnd). Daarbij merk ik op, dat de positie van de delinquent zeer nadelig kan worden, indien de mogelijkheden tot behandeling uitgebreid zijn en de wettelijke basis minder bescherming biedt voor delinquent/verdachte, dan thans het geval is. Hiervoor moet men waakzaam zijn. Dit soort maatregelen, dus gericht op behandeling en genezing zijn naar mijn verwachting namelijk moeilijk te plaatsen onder ons hedendaagse strafrecht. Men zou, indien zulke waarborgen wenselijk worden geacht, het systeem ingrijpend moeten veranderen. Anders kunnen zeer bedenkelijke toestanden ten tonele verschijnen. Men denke aan de minder bedeelde zonder geld, die verschrikkelijke honger heeft, zodoende een broodje bij de bakker steelt, waarna hij vervolgens 10 jaar lang moet roepen dat hij niet gek is!

Eva schreef dat de kosten welke zo een strafrechtssysteem met zich meebrengen erg hoog zijn. Ook hier moet rekening mee worden gehouden. Laatst nog, kwam de LPF klagen bij het kabinet dat de positie van gedetineerden soms beter is dat die van sommige bejaarden, nu zij af en toe met meerdere 1 kamer delen (iets wat inmiddels aan verandering onderhevig is).


Laatst aangepast door abraxes op ma 09 jan 2006 2:58, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 2:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Volledig offtopic maar wat een (h)eerlijke avatar Abraxes.


Dank je Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Over pedofielen wordt altijd vol afschuw gesproken. Het zijn de 'ergste' misdrijven die je kunt plegen. Ookal ben je een massamoordenaar zoals sommige (ex-) politieke figuren een pedofiel is altijd erger. Zo komt het vaak over. Ik kijk zelf ook met afschuw naar dit soort misdrijven alleen men vergeet vaak dat je niet zomaar pedofiel wordt. Zoals ik al eens eerder heb betoogd is het grote deel van deze mensen eerst zélf slachtoffer geweest van sexueel misbruik vóórdat zij er zelf mee begonnen. Er wordt dus geen monster geboren maar een monster gecreëerd.... Als je die factor in ogenschouw houdt is het misschien helemaal niet rechtvaardig om deze mensen 'rechteloos' te laten zijn en heel lang op te sluiten....


Ik ben van mening dat ook al heb je zo'n jeugd gehad, ben je zo zelf ook behandeld, dit absoluut geen reden hoeft te zijn om je hier zelf ook aan schuldig te maken. Je hebt altijd de keuze.
Als ik aan mijn vader een voorbeeld genomen had dan had ik nu niet geweest wat ik nu ben.

Dat er geen monster geboren wordt ben ik geheel met je eens. Maar ik kan me verder niet zo goed in je woorden vinden. Als je zelf slachtoffer bent zou je misschien juist wel moeten begrijpen dat je dit anderen niet aan wil doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Dat er geen monster geboren wordt ben ik geheel met je eens.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn helaas voorbeelden van moordende kleuters en sadistisch gedrag, bijvoorbeeld richting dieren, van kleuters is helaas niet zeldzaam. Daarbij kan mij uit mijn eigen vroege schooltijd toch echt klasgenoten herinneren die echt intrinsiek slecht waren, die wel goed van fout konden onderscheiden, maar er niet om gaven. Vaak komen dat soort mensen later toch nog goed terecht, dankzij een goede sturende opvoeding, maar om dan te roepen dat er geen monsters geboren worden, dat ben ik niet met je eens.

En voor de rest denk ik dat hoewel het preventief straffen iets is wat niet echt binnen onze samenleving past, de bescherming van weerloze kinderen veel waard is. Pedofilie mag van mij bespreekbaar zijn, maar alleen binnen een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving. Voor fenomenen als een vereniging martijn mag wat mij betreft geen plaats zijn in een samenleving.

Maar misschien dat mijn oordeel ietwat clouded is door het feit dat ik zelf vader ben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Als je zelf slachtoffer bent zou je misschien juist wel moeten begrijpen dat je dit anderen niet aan wil doen.

Tja, het wonderlijke aan de menselijke geest is nu eenmaal dat het meestal niet zo werkt, al zou dat wel logisch zijn. Maar goed, het gaat op deze plaats te ver om daar van alles over te schrijven.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 6:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat mijn oordeel ook clouded is doordat ik zelf dingen heb meegemaakt.

@simone: dat is ook wel zo. Maar dan nog moet er een manier gevonden worden de maatschappij hiertegen te beschermen. Ziek of niet ziek, ik vind het geen excuus. En ik heb in deze samenleving het idee dat de daders 'verzorgd' en beschermd worden en de slachtoffers maar gewoon moeten nemen wat er komt.

En dat vind ik onacceptabel. Ik ben echt een anti-amerika iemand maar wat betreft straffen (met uitzondering van het een en ander) zijn ze daar wel een stuk heftiger. Kijk alleen eens wat je daar krijgt voor het mishandelen van een dier. hier krijg je een waarschuwing. nog niet eens als je mazzel hebt.

Zelf ken ik een pardon voor kinderverkrachters. Van een kind blijf je met je poten af. Overigens geldt dat natuurlijk voor alles. Ik kan niet begrijpen hoe hier soms wordt omgegaan met dat soort daden.

Stichting Martijn. Als ze weer eens in het nieuws zijn kijk ik wel eens op de site. Om me er even aan te herinneren wat een misselijke gasten het zijn. Bah.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 7:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is ook geen excuus hoor! Wat dat betreft zijn we het namelijk met elkaar eens. Iedereen mag van mij van alles denken en voelen daarover, maar dat in actie omzetten weer niet.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Quote:
maar om dan te roepen dat er geen monsters geboren worden, dat ben ik niet met je eens.


Het is inderdaad wel zo dat er bepaalde ziektes zijn die aangeboren kunnen zijn. Met de voorbeelden die jij gebruikt uit je verleden lijkt dat op ziektes met bepaalde chromosomen ( bijv. mannen die een extra x of y chromosoom hebben). Die kunnen vaak dat soort gedrag vertonen. Maar dit heeft nauwelijks betrekking op pedofielen. Tenminste, dat is mij gebleken uit de lessen die ik over dat onderwerp gehad heb (forensische psychiatrie). En ik had het specifiek over dat soort daden. Er zijn, bij mijn weten, geen duidelijke aangeboren afwijkingen bekend waardoor mensen pedofiel ' worden' zeg maar. En daar doelde ik op. Hoewel ik uiteraard geen psychiater ben dus ik weet er ook niet alles van.

Hanifa schreef:

[/quote]Ziek of niet ziek, ik vind het geen excuus.[quote]

Ik heb ook niet gezegd dat ik vind dat kinderverkrachters maar niet gestraft moeten worden. Zij moeten zeker gestraft worden, maar met die ziekte moet uiteraard wel rekening gehouden worden. Dat is namelijk sowieso de manier waarop het strafrecht in NL werkt. Rechteloos moeten ze in mijn ogen zeker niet zijn, als je kijkt naar de achtergronden van de daders kan je soms beter begrijpen hoe ze tot hun daad gekomen zijn.
Ik vind dat het juist wel een excuus kan zijn voor hun daden maar niet een excuus waardoor ze maar niet gestraft moeten worden, het NL recht gaat immers uit van het feit dat ieder mens een vrije wil heeft. Maar of dat in de praktijk echt zo werkt, dat weet ik niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds