Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 18 mei 2024 0:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is een eventueel ontslag terecht?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vraagsteller911



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 23 nov 2013 23:21    Onderwerp: Is een eventueel ontslag terecht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Per mei 2011 ben ik via een detacheringbureau terecht gekomen bij een woningcorporatie. Dit was in eerste instantie ter opvang van iemand die het werk niet meer aankon. Na drie maanden is de overeenkomst verlengd met nogmaals drie maanden. Deze zou dus aflopen per 1 november 2011.

In de tussenliggende periode was er echter zoveel werk dat zij mij gevraagd hebben om in dienst te treden. Dit zou gebeuren via een overeenkomst voor een jaar. De voorwaarde om in dienst te mogen komen was dat ik een opleiding makelaardij en taxatie zou gaan volgen. Hiermee ben ik ingestemd en per 1 november 2011 ben ik in dienst getreden.

Ik heb in 2012 conform de lesuren en afspraken met Alphons Ariens alles netjes gevolgd. Alleen door de drukte op de werkvloer (er is een collega die 8 maanden uit de roulatie geweest). Hebben wij de afdeling draaiend moeten houden met 2 personen. Ondanks herhaaldelijk aangeven dat dit te veel van het goede was is er geen vervanging bij gekomen. Met de mededeling uiteindelijk, dat het na de fusie en de herindeling van functie en werk het qua druk en werk voor iedereen was rustiger zou moeten worden. In dit jaar heb ik geen module van de studie voldoende afgerond.

De fusie

In februari 2012 is kenbaar gemaakt dat het bedrijf zou gaan onderzoeken of een fusie met een andere corporatie mogelijk zou zijn. In juni 2012 is kenbaar gemaakt dat het onderzoek naar de mogelijkheden om te fuseren was afgerond en dat wij per 1 januari 2013 juridisch gefuseerd zouden zijn. Hierbij is kenbaar gemaakt dat er voor iedereen een passende functie zou worden gezocht.

Naar mij toe hebben ze aangegeven dat ze mij ook mee willen nemen en daarom hebben zij mij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aangeboden. deze heb ik ook geaccepteerd. Per 1 november 2012 heb ik een overeenkomst voor onbepaalde tijd. In deze overeenkomst staat vermeld dat op 31 december 2013 alle modules behaald moeten zijn, anders kan dit betekenen dat de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd.

In november 2012 heeft iedereen een functieaanbod gehad. Dit was voor mij een mooie gelegenheid om mij verder te ontplooien. Ik heb het geaccepteerd en ondertekend.

De nieuwe organisatie

In de nieuwe organisatie, verder gegaan onder de naam, werd ik samen met een aantal andere verantwoordelijk voor de verhuur en verkoop van de woningen.Echter de keuze om de woonmakelaars én verhuur én verkoop te laten doen bleek al snel een onjuiste te zijn. Daardoor gekozen om een splitsing hierin door te voeren.

In de keuze voor verkoop was ik de aangewezen persoon, omdat ik al bezig ben met mijn studie hiervoor. Aangezien dit lang zou duren werden er hernieuwd afspraken gemaakt. Ik heb zelf een planning moeten maken waarmee mijn studie rond moest komen. De planning was dat er 4 modules voor december 2013 zouden zijn behaald en alle modules klaar in augustus 2013. In een mail zijn deze nieuwe afspraken bevestigd door de werkgever.

Nu is het zo dat ik in mijn eentje verantwoordelijk ben voor de totale verkoop. Een heel behoorlijke klus als ik het zo zeggen mag. Er is mij door de leidinggevende ook diverse malen gevraagd of ik het wel aan kon, op de momenten dat zij het vroeg was dit ook zo. Echter de druk van het verkopen van woningen werd continu door diverse personen binnen de organisatie flink opgelegd.

Het beoordelingsgesprek

Ik heb mij volledig op het werk gestort om de verkoop in goede banen te leiden en heb hierdoor de verkeerde prioriteit gesteld blijkt nu. Ik heb mij niet aan de afspraak voor de opleiding gehouden om eind 2013 4 modules voldoende te hebben afgerond. Ik kreeg donderdag 21 november tijdens het beoordelingsgesprek te horen. Hierbij werd ook gezegd dat zij zich zullen beraden om mijn arbeidovereenkomst te ontbinden.

De consequentie om de overeenkomst te ontbinden is wel mondeling benoemd maar uit de documenten is dit niet op te maken. Toen dit ook daadwerkelijk werd verteld werd er ook bij gezegd als dit aan het eind niet compleet is afgerond. Er is niet verteld dat dit al bij de beoordeling aan het eind van 2013 al plaats zou vinden.

Nu is mijn vraag of ze mijn contract ook al daadwerkelijk nu mogen ontbinden of dat dit pas mag als ik in augustus 2014 niet alle modules heb behaald?

Ik heb mij echt wel ingezet voor mijn studie. Ik heb 1 module behaald en ik ben klaar om binnenkort examen te doen voor de tweede module. Ik ben begonnen met de, voor mij, moeilijkste modules. Ik maak lange dagen. Om 6.30 uur ga ik van huis en meestal ben ik tussen 18.00 en 19.00 uur thuis. Dan moet ik vaak ook nog wat werk thuis afmaken én ik heb een gezin met 2 jonge kinderen. Het niveau van de studie valt mij erg tegen.

Ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen over mijn rechten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2013 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hernieuwde afspraken zijn rechtsgeldig. Ik neem aan dat je augustus 2014 bedoeld en niet augustus 2013 ten aanzien van de hernieuwde afspraken. Kun je die datum nog wel halen? Het lijkt me dat je zelf heel goed aan moet kunnen tonen welke redelijke verschuiving in de studieplanning moet plaatsvinden en wanneer je dan uiterlijk klaar bent. Hiervoor zou je wellicht een nieuwe planning kunnen overleggen. Als de planning redelijk is lijkt me een ontslag niet zonder meer gerechtvaardigd, zeker niet als je daarbij hard kunt maken dat je inzet voor het werk de voornaamste reden is van het niet behalen van de planning. Wat jou natuurlijk wel valt aan te rekenen is dat je niet tijdig hebt aangegeven dat je het niet zou halen. Verder vraag ik me af waarom werkgever van mening is dat de studievertraging van zijn werknemer onoverkomelijk is. Overigens zijn er bij de nieuwe afspraken, die per e-mail zijn vastgelegd, geen kanttekeningen gemaakt over deadlines studie in verband met een eventueel ontslag of wel? Goed werkgeverschap brengt m.i. met zich mee dat hij je eerst moet waarschuwen en nog een kans moet geven om een aangepaste planning wel te halen. Ik ga er dan wel vanuit dat je voor het overige prima functioneert natuurlijk en dat het belang van de opleiding niet nog ergens anders in gelegen is (bijvoorbeeld wettelijke plicht).

Als de werkgever daadwerkelijk een ontslagprocedure wil doorzetten dient hij m.i. aan te tonen dat jij een gewaarschuwd mens was. Was het jou voldoende duidelijk dat werkgever deze maatregel zou treffen? Is je dit eerder medegedeeld en ligt hier iets van vast? Is dit bij de hernieuwde afspraken nog eens uitdrukkelijk benoemd?

Verder vraag ik me af of jouw werktijden wel in overeenstemming zijn met de arbeidstijdenwet. Grofweg een aantal regels:

Quote:

2.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:

a. 12 uren per dienst;


b. 60 uren per week, en


c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.



3.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende gemiddeld 55 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.


4.Bij collectieve regeling kan, met inachtneming van het tweede lid, van het derde lid worden afgeweken. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in de vorige zin is bepaald, wordt afgeweken van het derde lid, is nietig


Deze regels gelden overigens niet als je bijvoorbeeld meer dan 3 X het minimumloon verdient (2:1 Artw jo 2.1:1 Arbeidstijdenbesluit).

Overigens zou ik de werkgever dit pas tegenwerpen indien hij daadwerkelijk een ontslagprocedure door zou zetten.

Het bovenstaande is erg globaal. Wat jouw precieze afspraken zijn met de werkgever (arbeidsovereenkomst, cao, nadere afspraken, functioneringsgesprekverslagen etc.) kan ik op afstand natuurlijk niet secuur beoordelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds