Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 04 mei 2024 9:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hbo-rechten moet afgeschaft worden ?????
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 8 van 12 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

hbo-rechten had nooit opgericht mogen worden
mee eens, hoe heeft dit ooit kunnen gebeuren
29%
 29%  [ 39 ]
speciaal voor sovereign: ik wil dat hbo-r per direct word vernietigd
12%
 12%  [ 17 ]
oneens, hbo-rechten is top
58%
 58%  [ 78 ]
Totaal aantal stemmen : 134

Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2005 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht van de UvT ontvangen:

Quote:
Die laatste heeft gelijk: HBO-rechten is van start gegaan in 2002 en duurt vier jaar. In 2006 zullen zich dus de eerste afgestudeerden van die opleiidng zich bij ons melden voor de premaster en daarna de master. Hoe dat zal gaan weten we dus nog niet. Maar een slagingspercentage van 90% is wel heel optimistisch.

Ik vertrouw je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2005 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Dat is een zo voor de hand liggende conclusie dat ik me afvraag waarom dat nog een keer moet worden bevestigd.


Mee eens. Edoch loopt dezelfde discussie met dezelfde voor de hand liggende conclusies voor de zoveelste keer Twisted Evil en meng je jezelf daar voor de zoveelste keer vol toewijding in.
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
In libris libertas

In libris libertas

Leeftijd: 118
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Conclusie
De hoopvolle conclusie kan wel luiden dat de HBO-jurist geen hoger
beroepspendant van de meester in de rechten is, geen ‘te heet gewassen
academische jurist, ’maar dat hij als het goed gaat nieuwe hulpverleningswegen
inslaat. Als eerste brug tussen de mens en het recht.

leuk artikel... gebaseerd op onderzoek

http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=100332#intro
_________________
Wat n boudel, wat n boudel zee 't lutje wichtje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb vorig jaar HBO-rechten (propedeuse) gedaan en doe nu Universiteit. HBO-rechten in Tilburg was/is wel de beste (o.m. Elsevier) en van een ontzettend hoog niveau, dus misschien dat het daaraan ligt dat ik en een heleboel klasgenoten die hetzelfde traject als mij hebben gevolgd met mij van mening zijn dat het niveau op de Universiteit (ook T'burg) geenszins hoger is dan op het HBO.

Het verschil zit hem erin dat je op HBO meer positief, geldend recht krijgt en op de UvT meer geschiedenis en achtergronden, naast dat geldende recht. Maar ook met die stof erbij is er niks van hoger niveau. Voorbeeld: op de Universiteit van Utrecht, Leiden en nog meer geven ze het eerstejaar wel staatsrecht, maar het boek "De beginselen van de Democratische Rechtsstaat" van Burkens e.a. wordt daarbij niet voorgeschreven vanwege het 'te hoge' niveau voor VWO'ers die net 1e jaars zitten, Pas in het tweede jaar komt dit aan bod.

Op de juridische Hogeschool in Tilburg (HBO dus) werd dit 'standaard' het eerstjejaar voorgeschreven en nu op de UvT ook weer, alleen nog minder hoofdstukken dan op HBO. Ik hoor echter ook mensen over HBO rechten in bijvoorbeeld Rotterdam en die ervaren dat als veel lager niveau dan Universiteit. Maar: uit ervaring kan ik zeggen dat HBO in Tilburg van dusdanig niveau is dat het echt wel meekan...

Ik erger me dood aan mensen die bij voorbaat HBO al als kansloos afdoemen of mensen die het liefst heel HBO willen afschaffen. Zowel HBO als Universitair juristen hebben bepaalde kwaliteiten die in bepaalde doelgroepen andere perspectieven bieden. Bovendien is het academische niveau van de Nederlandse Rechtenstudie (wat een "oneerbiedig" woord m.i.) echt niet zo hoog dat het HBO'ers boven hun pet gaat. En het 'op universitair niveau argumenteren' is ook niet dusdanig hoger dan op HBO zodat een HBO'er bij voorbaat al is afgedaan. Geef ieder een kans en als je je master haalt op de Universiteit na een HBO-opleiding dan voldoe je dus aan de kwalificatie om advocaat te worden; ik zie niet in waarom het dan niet zou kunnen/mogen danwel onwenselijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Het verschil zit hem erin dat je op HBO meer positief, geldend recht krijgt en op de UvT meer geschiedenis en achtergronden, naast dat geldende recht. Maar ook met die stof erbij is er niks van hoger niveau. Voorbeeld: op de Universiteit van Utrecht, Leiden en nog meer geven ze het eerstejaar wel staatsrecht, maar het boek "De beginselen van de Democratische Rechtsstaat" van Burkens e.a. wordt daarbij niet voorgeschreven vanwege het 'te hoge' niveau voor VWO'ers die net 1e jaars zitten, Pas in het tweede jaar komt dit aan bod.

Voor Utrecht kan ik niet spreken, maar op de Universiteit Leiden wordt Burkens in de eerste 5 weken van het 1e jaar erdoorheen gejaagd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, dat wist ik niet.... Vorig jaar was dit niet zo, aldus een student rechten in Leiden! Maar dan nog, het was slechts een vorbeeldje. Ik vind de ontwikkeling van de opinie dat HBO'ers bij voorbaat kanslozen zijn uiterst prikkelend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat het niveau van gelijke aard zou zijn verhoudt zich simpelweg niet met het feit dat vele HBO instromers het niet halen. Het is niet voor niets dat sommige schakelprogramma's tussen HBO en WO rechten juist daarom worden afgeschaft, en wat mij betreft terecht. Daarnaast mag van mij de WO opleiding heel wat academischer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Dat het niveau van gelijke aard zou zijn verhoudt zich simpelweg niet met het feit dat vele HBO instromers het niet halen.


In zoverre is het systeem zoals het nu fungeert dus goed en is het stellen van extra beperkingen met betrekking tot de instroom onzinnig. Bovendien halen een heleboel VWO-studenten het nu ook niet en het argument "veel hbo'ers halen het niet" ondersteunt geenszins het feit dat die hbo'ers die het wel halen niet goed genoeg zijn en al helemaal niet de stelling dat hbo zo moeten worden afgeschaft.

Quote:
Het is niet voor niets dat sommige schakelprogramma's tussen HBO en WO rechten juist daarom worden afgeschaft, en wat mij betreft terecht.


Wat mij betreft dus niet, want die x% die het wel haalt en DUS (want dat volgt daaruit) wel goed genoeg is krijgt dan ook geen kans meer. Terwijl degene die niet goed genoeg is het toch niet haalt en het systeem dus prima functioneert.

Quote:
Daarnaast mag van mij de WO opleiding heel wat academischer.


Ik ben de laatste die dat zal tegenspreken...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Oke, dat wist ik niet.... Vorig jaar was dit niet zo, aldus een student rechten in Leiden! Maar dan nog, het was slechts een vorbeeldje. Ik vind de ontwikkeling van de opinie dat HBO'ers bij voorbaat kanslozen zijn uiterst prikkelend.

Ik had het precies ook over vorig jaar Wink
In het tweede jaar doen we Kortmann in 4 1/2 week.

HBO'ers zijn geen kanslozen en dat zegt dacht ik ook niemand. Het niveau is volgens mij wel duidelijk anders. Vrijwel iedereen die zowel op het HBO als op het WO heeft gezeten beaamt dat.

Het is ook juist de bedoeling van het HBO en het WO om opleidingen op verschillend niveau aan te bieden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dayna



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Ik vergeet nog te stellen dat hbo-rechten is opgericht omdat er geen enkele jurist van de Universiteit te vinden die een normaal Nederlandse zin kan schrijven, en juristen bij een verzekeringspartij moeten op heldere wijze kunnen communiceren met mensen. Kennenlijk hebben Universitair geschoolden minder capaciteit tot helder en duidelijk juridisch schrijven dan een HBO'er. Gelukkig hebben Universitair afgestuurdeerden weer andere capaciteiten, zodat het elkaar prima aanvult.

Wat een belachelijke redenatie. Waar baseer je dat op??Juist als jurist/advocaat wordt van je verwacht dat je op een heldere wijze aan je client kunt uitleggen wat er nu aan de hand is, hoe zijn zaak er voor staat en wat de juridische gevolgen zijn. Dit is een voorwaarde om als advocaat goed te kunnen functioneren. Dit hoort namelijk bij je dienstverlening. Als advocaat-stagiaire wordt daar ook ontzettend op gehamerd. Je kunt mij, en wellicht ook anderen, dan ook echt niet wijs maken dat hbo rechten om de door jou genoemde reden tot stand is gekomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat was van mij iets te scherp gesteld, maar het is zo dat veel juristen juist door hun academische gehalte sneller academische zinnen maken en juridisch meer inhoud geven aan probleemstellingen; wat een klant van Interpolis weinig interesseert. Of een overeenkomst vernietigbaar of nietig is, is een wereld van verschil, maar een klant van Interpolis wil alleen weten of die zijn geld terugkrijgt.

Veel - met name verzekeringsbedrijven - willen dolgraag mensen hebben die meer Nederlands en minder juridisch spreken, als het goed is (we moeten het uiteraard nog afwachten) zullen HBO-juristen daar meer in thuis zijn, aangezien juist zij worden getraind op praktische vaardigheden en minder op academisch gehalte. Dat is de kern van mijn betoog die ik iets te scherp inzette tegen de toch al scherpe reacties die eraan voorafgingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dayna



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers wrote:
"Dat was van mij iets te scherp gesteld, maar het is zo dat veel juristen juist door hun academische gehalte sneller academische zinnen maken en juridisch meer inhoud geven aan probleemstellingen; wat een klant van Interpolis weinig interesseert. Of een overeenkomst vernietigbaar of nietig is, is een wereld van verschil, maar een klant van Interpolis wil alleen weten of die zijn geld terugkrijgt.

Veel - met name verzekeringsbedrijven - willen dolgraag mensen hebben die meer Nederlands en minder juridisch spreken, als het goed is (we moeten het uiteraard nog afwachten) zullen HBO-juristen daar meer in thuis zijn, aangezien juist zij worden getraind op praktische vaardigheden en minder op academisch gehalte. Dat is de kern van mijn betoog die ik iets te scherp inzette tegen de toch al scherpe reacties die eraan voorafgingen."

Aangezien ik geen ervaring heb in de praktijk van de verzekeringsmaatschappijen zal ik mijn pijlen daar ook niet op richten. Maar waar je aan voorbijgaat is het volgende: in de juridische wereld moet je onderscheid maken tussen enerzijds je communicatie naar je client en anderzijds je proces technische communicatie. Juridisch technisch moet je zijn daar waar het gaat om procestukken en reacties naar de advocaat van de wederpartij. Ik ben het met je eens dat de client hier niets aan heeft. Maar daar is de juridische wereld zich ook bewust van. In een advies aan de client zal deze kant dan ook achterwege blijven. De client heeft vooral baat bij een helder antwoord. En dat krijgt hij ook.
Mijn conclusie is dan ook dat ik nog steeds jouw standpunt niet deel.


Laatst aangepast door dayna op za 18 feb 2006 21:46, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook al deel je mijn standpunt niet, dan nog kun je het op grond van dit argument niet eens zijn met een stelling als "bo-rechten moet worden afgschaft". Geenszins staat vast dat een HBO'er het minder goed zou kunnen dan een WO'er. (andersom staat ook niks vast, maar HBO'ers worden wel méér getraind op juist deze praktische vaardigheden dan WO'ers)

En inderdaad, het onderscheid tussen "het juridisch" en "het Nederlands" moet worden gemaakt, altijd moet iets van het juridisch naar het Nederlands worden vertaald of andersom. Zo vindt ook prof. Witteveen in De geordende wereld van het recht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dayna



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers wrote:

"Ook al deel je mijn standpunt niet, dan nog kun je het op grond van dit argument niet eens zijn met een stelling als "bo-rechten moet worden afgschaft". Geenszins staat vast dat een HBO'er het minder goed zou kunnen dan een WO'er. (andersom staat ook niks vast, maar HBO'ers worden wel méér getraind op juist deze praktische vaardigheden dan WO'ers)

En inderdaad, het onderscheid tussen "het juridisch" en "het Nederlands" moet worden gemaakt, altijd moet iets van het juridisch naar het Nederlands worden vertaald of andersom. Zo vindt ook prof. Witteveen in De geordende wereld van het recht."
_________________
Laten we er veronderstellenderwijs van uit gaan dat een hbo inderdaad beschikt over betere praktische vaardigheden. Je zult het met mij eens gaan dat alvorens je deze praktische vaardigheden in kunt zetten, er een heel proces aan vooraf gaat waarbij er een beroep wordt gedaan op je analytisch vermogen. In het WO en in de praktijk ligt het accent hierop. Toen ik nog studeerde haakten een heleboel HBO-ers in het eerste jaar af omdat het hen hieraan ontbrak cq de overstap van het praktische naar het abstracte moeilijk te realiseren was. Dus straks zit je in de praktijk met je blije praktische vaardigheden, schiet je er nog niks mee op omdat het accent in de praktijk heel ergens anders ligt..
Dus je kunt je voorstellen wat mijn standpunt is over het al dan niet afschaffen van BO-rechten.


Laatst aangepast door dayna op za 18 feb 2006 21:46, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 18 feb 2006 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat standpunt kan ik me voorstellen, maar is fundamenteel onjuist; omdat je ervanuit gaat dat een HBO'er niet voldoende analytisch vermogen zou hebben om dergelijke problemen op te lossen. Dat is nonsense, een HBO'er krijgt vrijwel evenveel en vrijwel even gedetailleerde info en leerstof over het geldende recht als een universitair geschoolde, alleen op de universitait geven ze je er een helboel totstandkomingsgeschiedenis en achtergronden bij. Dat wil niet zeggen dat een HBO'er minder kennis heeft, of minder relevante vaardigheden. Als ik kijk naar de ex-HBO'ers in mijn klas - dan bedoel ik propedeutisch HBO'ers - doen zij het zeker niet slecht.

Ikzelf ben ook een ex propedeutisch HBO'er van de Juridische Hogeschool en haal alleen maar hoge cijfers. Bovendien is mijn ervaring dat zaken over bijvoorbeeld straf- en staatsrecht op het HBO uitgebreider en beter aan de orde komen dan hier op de Universitait van Tilburg. Privaatrecht vind ik op de UvT stukken beter, maar ook dat zou in de praktijk geenszins onder doen is mijn standpunt.

Ik weet dus niet exact wat jouw standpunt is over HBO of over HBO-rechten, maar ik vraag me af of je dat - zelfs met het argumentatie- en analytisch vermogen van een WO'er - voldoende zult kunnen onderbouwen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 8 van 12 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds