|
Auteur |
Bericht |
SandraS
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 8:47 Onderwerp: ex schoondochter uit huis krijgen. hoe? |
|
|
Mijn schoonouders hebben een huis in Badhoevedorp. Sinds januari 2011 woont hun ex schoondochter alleen met haar kinderen in dat huis nadat haar man (hun zoon) het huis heeft verlaten. Zij betaald geen cent huur aan mijn schoonouders. Omdat het huis verkocht gaat worden hebben mijn schoonouders haar aangetekend een brief gestuurd dat zij er 1 augustus uit moet. Maar daar hebben wij wel een paar vragen bij.
- Wat als zij weigert eruit te gaan? Kans daarop is erg groot.
- Mag mijn schoonvader er dan andere sloten op zetten? Het is tenslotte zijn huis.
- Wat doen we dan met haar spullen die dan nog in huis staan? Kunnen we daar de politie voor bellen? |
|
|
|
 |
dododo
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 12:35 Onderwerp: verschil |
|
|
Hallo Sandra,
Moeilijke situatie. Ik kan je niet adviseren, maar vroeg me af of die kinderen het resultaat zijn van deze zoon en de ex-schoondochter. Of dat het kinderen van haar zijn uit vorige relaties.
Het verschil is de hoeveelheid aan emoties, die je schoonouders erbij kunnen hebben.
vr gr dododo |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 12:43 Onderwerp: |
|
|
Is er een huurovereenkomst? Levert je ex-schoonzus een tegenprestatie om in het huis te wonen? Het feit dat ze geen geld betaalt wil nog niet zeggen dat er geen sprake is van een huurovereenkomst. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
SandraS
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 12:43 Onderwerp: kinderen |
|
|
Het zijn de kinderen van hun samen, dat maakt het inderdaad erg moeilijk. |
|
|
|
 |
SandraS
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 12:45 Onderwerp: huurovereenkomst |
|
|
Er is geen huurovereenkomst tussen beide partijen. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 12:49 Onderwerp: |
|
|
Oke, dat er niks op papier is vastgelegd is me duidelijk. Maar, is er mondeling iets afgesproken? Mag zij daar wonen op voorwaarde dat ze wekelijks het gras bij je schoonouders maait en het huis stofzuigt of iets dergelijks? _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
SandraS
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 12:53 Onderwerp: |
|
|
Nee er is mondeling ook niks afgesproken. Ze zijn toen in het huis getrokken omdat hun huis toen verkocht werd omdat ze het niet meer op konden brengen. De bedoeling was om dan dit huis t.z.t. te kopen maar zo ver is het nooit gekomen omdat ze uit elkaar gingen. Zij mocht er dan even blijven wonen tot ze wat anders had. Maar mw vind het wel best, niks betalen en een prachtige woning. Dat gaat natuurlijk niet. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 13:11 Onderwerp: |
|
|
Goed, als er echt niets als tegenprestatie is afgesproken dan is er geen sprake van een huurovereenkomst in de zin van art. 7:201 BW en kunnen je schoonouders haar in beginsel gewoon op straat zetten.
Het is immers het hun huis en zij beslissen wie zij er laten slapen en wie niet. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 16:00 Onderwerp: |
|
|
Ik sluit mij aan bij die stelling.
Dus:
Je schoonvader mag nieuwe sloten op de deuren laten zetten.
Ik adviseer nogmaals een brief te sturen dat als de ex-schoondochter niet per 1 augustus vertrokken is, de sloten vervangen worden en haar spullen vernietigd/weggegooid worden. Zorg er wel echt voor de je kan aantonen dat zij die brief ontvangen heeft om uit te sluiten dat je (succesvol) aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade. |
|
|
|
 |
SandraS
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 16:43 Onderwerp: spullen |
|
|
Bedankt voor jullie antwoorden. Is er niet iemand die je kunt bellen voor de spullen? Zodat mijn schoonouders dat niet zelf hoeven te doen. Gemeente of iets anders? Mensen zijn al aardig op leeftijd vandaar. |
|
|
|
 |
Judge Tatting
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 18:29 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | en haar spullen vernietigd/weggegooid worden. |
Hier zou ik voorzichtig mee zijn. Geef haar de mogelijkheid om voor het verstrijken van een redelijke termijn zelf de spullen weg te halen. Gebeurt het niet dan zou ik de spullen op laten slaan op haar kosten uiteraard. _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|
|
|
 |
Hanz
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 19:01 Onderwerp: |
|
|
Indien de mevrouw in kwestie toen zij daar gingen wonen nog getrouwd was met de man (in gemeenschap van goederen) en er is tussen de ouders en de zoon wel iets afgesproken (een tegenprestatie) voor het woongenot. Zou dat dan nog verschil maken? |
|
|
|
 |
SandraS
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 19:30 Onderwerp: |
|
|
Ze heeft al een aangetekende brief gekregen waarvoor zij moest tekenen voor ontvangst. Er is op geen enkele wijze iets afgesproken dat zij een tegen prestatie moest doen om in het huis te wonen. Een normaal denkend mens had er gewoon zo snel mogelijk uit gegaan na de scheiding.
In ieder geval krijgt zij 6 weken voor 1 augustus nog een aangetekende brief waarin staat dat zij eruit moet en haar spullen mee moet nemen anders wordt het op haar kosten opgeslagen. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 19:53 Onderwerp: |
|
|
Judge Tatting schreef: | Guthman schreef: | en haar spullen vernietigd/weggegooid worden. |
Hier zou ik voorzichtig mee zijn. Geef haar de mogelijkheid om voor het verstrijken van een redelijke termijn zelf de spullen weg te halen. Gebeurt het niet dan zou ik de spullen op laten slaan op haar kosten uiteraard. |
Een termijn van vier maanden lijkt mij toch alleszins voldoende?
@SandraS
Je kan natuurlijk een ontruimbedrijf als Roessen & Roessen inhuren maar dat gaat natuurlijk in de papieren lopen.
Laten opslaan op haar kosten is een mogelijkheid, mits je het geld (tijdelijk) kan missen. Het makkelijkst lijkt mij gewoon dat je een paar vrienden vraagt om voor een paar sixpacks even te helpen alle spullen van de ex-schoondochter te verplaatsen naar de schuur/garage waarna je haar beperkte tijd de gelegenheid geeft om de spullen op afspraak af te halen. Haalt ze de spullen niet op? Jammer voor haar, alles op Marktplaats. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: do 29 mrt 2012 11:29 Onderwerp: |
|
|
Hohoho, iemand uit een woning zetten mag niet zomaar! Zelfs bij krakers (die zonder enige afspraak een woning gebruiken) moet je eerst langs de rechter.
Als ze niet meewerkt, zul je haar via een kort geding uit de woning moeten laten zetten. Daarvoor heb je een advocaat nodig. Sowieso is het verstandig een advocaat in te schakelen om de juridische situatie goed te bekijken, want als er toch een vorm van tegenprestatie uit de omstandigheden kan worden afgeleid moet je dit heeel voorzichtig aanpakken.
Houd rekening met kosten van (afhankelijk van complicaties) 3.000 tot 8.000 euro (misschien zijn de ouders verzekerd voor rechtsbijstand?) en een tijdsverloop van ca. 2-3 maanden voordat je haar uit de woning hebt.
Nogmaals: het is pertinent niet toegestaan om de woning eigenhandig te ontruimen!! _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|