|
Auteur |
Bericht |
lassie22
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 aug 2011 11:30 Onderwerp: Medehuurder betaald zjin deel van de huur niet |
|
|
Ik heb een dringende spoedeisende vraag over het feit dat de medehuurder (ik heb een huurcontract met een medehuurder voor onbepaalde tijd woning) achter mijn rug om de huur eenzijdig heeft opgezegd (dit moest ik van de verhuurder, tevens mijn buurman, horen) en hij is sindsdien (medio mei/juni 2011) zijn deel van de huur ophouden te betalen en er ontstaat dus nu hierdoor een betalingsachterstand, terwijl ik netjes mijn deel van de huur aan de verhuurder betaal.
Ik heb me hier altijd netjes aan gehouden en bij zowel de medehuurder als bij de verhuurder was en is bekend dat ik nooit de huur alleen op kon hoesten en ik had dan ook nooit verwacht dat de medehuurder dit zou doen. De medehuurder is emotioneel erg in de war en lijd aan zware depressies en maakt impulsieve keuzes en het loopt nu uit de hand. Hij heeft al allerlei psychologen etc. gehad en hij werd niet geholpen en ik weet ook niet of hij wel zo goed mee werkte.
We hadden een relatie en sinds maart dit jaar is besloten dat hij een time-out zou nemen om aan zichzelf te werken, maar het was nooit de bedoeling dat hij zou stoppen met de huur. Hij zit nu door de weeks op een camping met onze oldtimer-caravan (die niet veel waard is) en in het weekend bij zijn ouders. Er is nooit gesproken over definitief bij elkaar weg gaan of zo. Het is daarom ook nooit in me opgekomen om naar iets anders te zoeken, want hij zou na een niet al te lange tijd gewoon terug komen. Daarnaast heb ik een bedrijfje aan huis ook nog en als ik weg zou gaan dan verlies ik mijn bedrijf omdat ik dan geen geld meer heb om mijn bedrijfje voort te zetten (wegens de crisis).
Wat zijn mijn rechten? Ik heb zelf geen financiele mogelijkheden nu om te verhuizen en er zijn nauwelijks betaalbare huizen beschikbaar op korte termijn en op lange termijn verwacht ik dit ook. En ook moet je bij het aangaan van een huurcontract meestal minstens 3 maanden huur vooraf betalen ook nog en dit heb ik echt niet. Maar dan nog blijft die achterstand veroorzaakt door de medehuurder alsnog bestaan. Kan ik zomaar uit het huis worden gezet vanwege deze door de medehuurder veroorzaakte achterstand? Hiermee is al wel gedreigd door de verhuurder mondeling ook al weten ze van de situatie af waar ik niks aan kan doen. Hij heeft ons tot eind augustus gegeven om een oplossing te vinden om te betalen. En die oplossing kan alleen maar van de medehuurder komen. Het vervelende is, dat mijn naam ook boven het huurcontract staat en dat ik waarschijnlijk medeverantwoordelijk ben terwijl ik er niets aan kan doen. En bij mij valt er niets te halen financieel. En de medehuurder heeft gewoon een salaris, waar hij de huur tot april dit jaar altijd van heeft betaald. En zegt hij emotioneel en verward dat hij niets heeft, wat ik erg vreemd vind. Ik heb geen zicht op hoe hij met zijn geld om gaat. In ieder geval zoek ik dringend met spoed hulp voor deze kwestie en wil graag advies hierover en wat mijn rechten zijn. Uit ervaring weet ik dat een rechter heel snel beslist dat iemand bij een betalingsachterstand het huis uit moet. Ik hoop dat dit voor mij in deze kwestie niet ook het geval is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 26 aug 2011 13:36 Onderwerp: |
|
|
Staan jullie allebei op het huurcontract vermeld? Dan is er sprake van contractuele medehuur.
Het is de vraag of de medehuurder zonder jouw toestemming (of zelfs medeweten) de huur kon opzeggen. Hoe dan ook geldt dat jij hoofdelijk aansprakelijk bent voor de betaling van de volledige huur, dus de verhuurder kan jou aanspreken op het volle bedrag. Betaal je niet, dan kan de verhuurder de huur op die grond opzeggen.
Betaal je wel en is de opzegging door de medehuurder niet geldig, dan kun je in beginsel de helft van de huur weer op hem verhalen.
Zie voor veel informatie hier. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lassie22
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 aug 2011 14:05 Onderwerp: medehuurder eenzijdig huur opgezegd |
|
|
We zijn allebei op het contract vermeld en samen huren wij. Dat betekent dus dat ik met de rug tegen de muur sta en alleen nog maar af hoef te wachten wanneer ik op straat sta. Want ik kan de volledige huur niet alleen betalen (dat wist de medehuurder die me heeft laten zitten) en bij mij valt ook niets te halen. Bij de medehuurder wel, want die ontvangt salaris. Is beslaglegging op zijn salaris ook mogelijk door de verhuurder? En hoe snel duurt het voordat ik op straat sta en mijn bedrijfje verlies, i.v.m. de uitzet procedures. Is het dus zomaar mogelijk dat een medehuurder zomaar verdwijnt en ik ik voor alles op draai en op straat sta, terwijl hij altijd bij zijn moeder kan wonen? Volgens de woonbond kan dit niet zomaar en houd de rechter rekening met mijn situatie en zal de rechter het niet meer dan reeel vinden dat diegene die niet betaald moet betalen. Dus dan heeft de woonbond het niet goed begrijp ik? En hoe zit het met de huurbescherming waar altijd over gepraat word? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 26 aug 2011 14:25 Onderwerp: |
|
|
Huurbescherming houdt in dat opzegging via de rechter moet, niet dat de huur niet volledig betaald hoeft te worden. Zoals gezegd, jij bent hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige huur. Jij kunt je medehuurder voor de rechter slepen om mee te betalen, de verhuurder hoeft dit niet te doen.
Hoe dan ook zal je medehuurder niet tot in lengte van dagen verplicht blijven om mee te betalen. Je kunt hem vermoedelijk nu nog wel aanspreken op betaling van zijn deel van de huur (niet 100% zeker dat het lukt, maar ik geef het een goede kans), maar uiteindelijk zul je met beëindiging van zijn medehuurderschap moeten instemmen.
Wat betreft jouw financiële situatie en je bedrijfje, dit zijn nu eenmaal de risico's die je loopt in het leven. Relaties gaan stuk. Het is altijd verstandig om vooraf met die mogelijkheid al rekening te houden bij je financiële planning. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|