Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 13:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dreig morgen uit studentenkamer gezet te worden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrfries

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): HG

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 20:00    Onderwerp: Dreig morgen uit studentenkamer gezet te worden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik zit op dit moment in een akelige situatie, misschien dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Sinds 1 januari woon ik op een studentenkamer in Leeuwarden. Omdat ik zo graag op mezelf wou gaan wonen had ik geen probleem met de 300 euro huur die ik voor deze woning moet betalen. Echter is deze kamer maar 9 m2, oftewel superklein. Nu kreeg ik vorige week van een bekende de mogelijkheid om een kamer over te nemen van 20 m2, maar dan voor een bedrag van 225 euro. Ik was gelijk enthousiast. Ik mag vanaf 1 maart in deze hospitakamer gaan wonen. Ik heb het vandaag aan de verhuurder verteld. Ik huur een kamer van een meisje die één van haar kamers onderverhuurd. Ze reageerde gelijk op een boze manier dat ze vind dat ik dan de volgende maand ook maar moet betalen, omdat ik er vrij laat mee ben. Opzich kan ik mij vinden in het compenseren van kosten, maar heb aangegeven niet van plan te zijn 300 euro te gaan betalen voor een kamer waar ik de volgende maand toch niet meer in woon. Nu dreigt ze me morgen eruit te zetten, dit voelt voor mij heel bedreigend. Mag ze mij er echt uitzetten? Of een slot op de deur zetten? Of zijn dit slechts dreigementen om mij onder druk te zetten. Heb namelijk voor deze hele maand wel betaald, lijkt me dan logisch dat ik sowieso tot 28 februari recht heb om op deze kamer te mogen blijven. Zou het heel tof vinden als iemand van jullie hier zijn visie op kan geven, want eerlijk gezegd ben ik toch behoorlijk van slag. Ik heb trouwens geen contract getekend het is een pure mondelinge overeenkomst. Super bedankt alvast voor enige hulp of advies Wink

Met vriendelijke groet,

Jack van der Meer
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij logisch dat je een maand opzegtermijn hebt en dus maart nog betaalt.

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt mij logisch dat je een maand opzegtermijn hebt en dus maart nog betaalt.

Geeft dat haar juridisch gezien het recht om mij eruit te zetten?
MarijnP

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrfries schreef:
bona fides schreef:

Nee, absoluut niet. Ze zal er sowieso eerst voor naar de rechter moeten.
mrfries

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP schreef:
mrfries schreef:
bona fides schreef:

Nee, absoluut niet. Ze zal er sowieso eerst voor naar de rechter moeten.

Bedankt voor het antwoord. Heb besloten haar te gaan compenseren ook omdat dit in mijn ogen redelijk is. Ben ik verplicht haar te compenseren strict juridisch? Of is dit iets wat ik zelf mag bepalen?
MarijnP

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nooit huurrecht gehad, dus met een slag om de arm:

Betaal je de huur maandelijks? Dan is de minimale opzegtermijn in ieder geval een maand.
mrfries

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP schreef:
Ik heb nooit huurrecht gehad, dus met een slag om de arm:

Betaal je de huur maandelijks? Dan is de minimale opzegtermijn in ieder geval een maand.

Dag Marijn,

Ik betaal inderdaad maandelijks de huur, een opzegtermijn van één maand is dan dus altijd van toepassing?
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is een opzegtermijn van een kalendermaand niet eens ongewoon (dat hadden volgens mij alle 5 studentenkamers die ik heb gehad). Als er niks geregeld is (en er dus geen contract is), kan ik me voorstellen dat je een poging doet t/m 31 dagen vanaf nu te betalen. Ook dat lijkt me op zich nu onredelijk.

Hoe dan ook heeft verhuurster inderdaad absoluut niet het recht om je per direct uit je kamer te gooien of om je toegang tot het gehuurde of je spullen te ontzeggen. En al helemaal niet enkel en alleen omdat je je huur opzegt. Ga maar eens na hoeveel moeite verhuurders normaal gesproken hebben met het 'kwijtraken' van een huurder als daar heel wat redelijkere gronden voor zijn.

Voor het gemak even er vanuit gaande dat jullie niks op papier hebben staan, is mijn advies: Probeer er onderling in redelijkheid uit te komen. Richtlijn is een maand opzegtermijn (die je dus zult moeten compenseren). Maar vanaf wanneer die maand precies zou moeten lopen weet ik niet.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JZ

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat staat in je huurcontract? Ongeacht of er sprake is van onderhuur bevat een normaal huurcontract een minimale looptijd van 1 jaar en een opzegtermijn van minimaal 1 maand (ook hier moet je nog goed op letten). In een vervelende situatie kan ze je dus simpelweg aan 1 jaar vasthouden. Nu zal menig verhuurder echter geen probleem ermee hebben dat je eerder weggaat mits je maar een vervanger voor haar vindt.
mrfries

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JZ schreef:
Wat staat in je huurcontract? Ongeacht of er sprake is van onderhuur bevat een normaal huurcontract een minimale looptijd van 1 jaar en een opzegtermijn van minimaal 1 maand (ook hier moet je nog goed op letten). In een vervelende situatie kan ze je dus simpelweg aan 1 jaar vasthouden. Nu zal menig verhuurder echter geen probleem ermee hebben dat je eerder weggaat mits je maar een vervanger voor haar vindt.

Er is geen contract gemaakt, enkel een mondelinge overeenkomst. Ga haar inderdaad compenseren. Heb afgesproken tot 22 maart haar compensatie te vergoeden minus servicekosten (televisie, internet, water/gas/licht). Hiermee is ze akkoord gegaan, wacht enkel nog op de exacte gegevens van het energieverbruik om tot een goeie aftrek-berekening te komen van niet-gebruikte servicekosten.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrfries schreef:
JZ schreef:

Er is geen contract gemaakt, enkel een mondelinge overeenkomst. Ga haar inderdaad compenseren. Heb afgesproken tot 22 maart haar compensatie te vergoeden minus servicekosten (televisie, internet, water/gas/licht). Hiermee is ze akkoord gegaan, wacht enkel nog op de exacte gegevens van het energieverbruik om tot een goeie aftrek-berekening te komen van niet-gebruikte servicekosten.

Ze zou je er inderdaad aan kunnen houden dat je betaalt tot eind volgende maand, aangezien je een opzegtermijn hebt. Wel kun je op www.checkjekamer.nl kijken of je de huurprijs (met terugwerkende kracht!) kunt laten verlagen. Zo ja (lijkt me wel), dan kun je haar dat nog voorleggen en alsnog het teveel betaalde terugvorderen. De gemakkelijkste, snelste en goedkoopste weg is dan via de huurcommissie.

Verhuurders die woninghuurders dreigen met 'morgen eruit zetten' mag je best hard aanpakken. Wink

BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
mrfries schreef:
JZ schreef:

Ze zou je er inderdaad aan kunnen houden dat je betaalt tot eind volgende maand, aangezien je een opzegtermijn hebt. Wel kun je op www.checkjekamer.nl kijken of je de huurprijs (met terugwerkende kracht!) kunt laten verlagen. Zo ja (lijkt me wel), dan kun je haar dat nog voorleggen en alsnog het teveel betaalde terugvorderen. De gemakkelijkste, snelste en goedkoopste weg is dan via de huurcommissie.

Verhuurders die woninghuurders dreigen met 'morgen eruit zetten' mag je best hard aanpakken. Wink

Bedankt voor de tip, ga ik zeker over nadenken Wink Betaal inderdaad op dit moment teveel huur. Ze dreigt me er overigens nog steeds vanavond uit te zetten. Ik heb namelijk aan haar gevraagd om me inzicht te geven in de water/gas/licht facturen, op basis daarvan kan ik het resterende bedrag van maart correct berekenen. Ze weigert me echter inzage te geven in deze bedragen. Ook eist ze dat ik vanavond haar 168 euro betaal, een voorstel wat ik eerder heb gedaan. Ze reageerde echter dat de energiekosten fiks hoger liggen, daarom vind ik het logisch dat ik dit bedrag ga herberekenen op basis van de echte energiekosten die gemaakt worden. Het vervangen van een slot gaat haar wel 100 euro kosten. Volgens haar ben ik slechts inwonende bij haar, dus mag ze mij ten alle tijde de toegang tot de woning ontzeggen. Heb inmiddels ook contact gehad met de politie, mocht het echt zover komen. Heb voor de zekerheid bankafschriften en correspondentie tussen mij en haar meegenomen. Ga vanavond werken en dan bij thuiskomst zal ik wel zien wat ze gedaan heeft. Toch vind ik het een nare situatie. Bedankt voor alle adviezen die ik hier krijg, dit doet mij werkelijk heel goed Smile
JZ

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:

En studenten die de verhuurder vertellen dat ze morgen weg willen natuurlijk niet Wink
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JZ schreef:
Laurens02 schreef:

En studenten die de verhuurder vertellen dat ze morgen weg willen natuurlijk niet Wink

Och, geen Nederlandse studentenstad met een woonruimteoverschot Wink Die is binnen een week of twee weer verhuurd voor twee redelijke prijzen!

BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kwam vanavond thuis, en ja hoor de kamer is niet meer te bereiken door het verwijderen van de deurknop. Heb politie gebeld, zijn ook gekomen. Alleen kunnen niks voor me doen, volgens hen sta ik heel zwak omdat ik geen contract heb. Nu heb ik ze ook betalingsbewijzen e.d. laten zien, maar ook hier hadden ze weinig aan. Volgens de agenten heeft ze recht om mij de toegang tot de kamer te ontzeggen. Wel hebben ze mij verteld dat als ik me spullen wil ophalen, ze me hiervoor de gelegenheid moet geven. Mocht ze dit niet doen hebben ze me geadviseerd aangifte te doen van verduistering. Hierna heeft de politie meer mogelijkheden mocht ze me dan weigeren de spullen op te halen. Al met al een vervelende situatie die de gemoedsrust niet ten goede komt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds