|
Auteur |
Bericht |
Jodelahietie
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 30 nov 2010 2:12 Onderwerp: Beslag op uitkering van hypotheekschuld na 6 1/2 jaar |
|
|
Beste mensen,
Graag vraag ik om advies.
Er is een hypotheekschuld die ruim 6 jaar geleden opeisbaar is geworden.
Het is niet gestuit.
Nu heeft een deurwaarder beslag gelegd zonder tussenkomst van de rechter. Met dus alleen de hypotecaire akte.
Mijn vraag is, geldt hier art. 3:307 BW. En kan ik mij hierop beroepen en hoe?
Belastingschuld is na 5 jaar ook niet meer afdwingbaar.
En redelijkheid en bilikheid?
Hoe nu verder? Kantonrechter?
alvast bedankt voor de adviezen.. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: di 30 nov 2010 10:00 Onderwerp: Re: Beslag op uitkering van hypotheekschuld na 6 1/2 jaar |
|
|
Jodelahietie schreef: | Beste mensen,
Graag vraag ik om advies.
Er is een hypotheekschuld die ruim 6 jaar geleden opeisbaar is geworden.
Het is niet gestuit.
Nu heeft een deurwaarder beslag gelegd zonder tussenkomst van de rechter. Met dus alleen de hypotecaire akte.
Mijn vraag is, geldt hier art. 3:307 BW. En kan ik mij hierop beroepen en hoe?
Belastingschuld is na 5 jaar ook niet meer afdwingbaar.
En redelijkheid en bilikheid?
Hoe nu verder? Kantonrechter?
alvast bedankt voor de adviezen.. |
Volgens art. 3:323 lid 3 BW verjaart de vordering 20 jaar na het vestigen van het hypotheekrecht. Als het hypotheekrecht later dan november 1990 is gevestigd, is de vordering in ieder geval niet verjaard.
Als je het niet eens bent met de beslaglegging (bijv. de hoogte van de vordering is onjuist, de beslagvrije voet is onjuist toegepast of wat dan ook), staat het je vrij een executiegeschil op te starten bij de voorzieningenrechter van de rechtbank.
Een grosse van een notariële akte levert trouwens een executoriale titel op, die zonder tussenkomst van de rechter ten uitvoer kan worden gelegd (art. 50 Wet op het Notarisambt). De hypotheekbank hoefde dus niet eerst langs de rechter, maar kan gelijk tot executie overgaan (nadat sommatie geen betaling heeft opgeleverd). |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: di 30 nov 2010 17:02 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel voor je antwoord.
Hier is alles in 1 klap duidelijk. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 30 nov 2010 17:41 Onderwerp: |
|
|
Uit Rb. Dordrecht 29 november 2007, LJN BB9420 blijkt dat een hypotheekakte geen geldige titel oplevert voor executoriaal beslag. De notariële akte moet (ook) een akte van geldlening zijn.
Vraag aan Jodelahietie: bestaat het hypotheekrecht nog wel, of is bijv. het huis al verkocht / geveild? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 3:37 Onderwerp: |
|
|
Het huis is in mei 2005 geveild.
Zat me ook al af te vragen of dan niet de notariele akte verjaard is?
De akte is volgens hun ook een geldlening akte. Deze is uit 2001.
Ik zit te kijken naar art. 3. 273 en 274......
Dit is hun email:
Ten eertste komt er geen zitting bij de rechtbank want wij hebben reeds
een akte en dat is tevens een vonnis. Deze is inmiddels reeds aan u
betekend. Er is ook al beslag gelegd op uw inkomen.
Wij zullen op verdere correspondientie dan ook geen antwoord geven. Als u
vindt dat het juridisch allemaal niet klopt staat het u vrij
rechtsbijstand in te schakelen.
Hopende u naar volledigheid te hebben bericht. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 11:44 Onderwerp: |
|
|
Jodelahietie schreef: | Het huis is in mei 2005 geveild.
Zat me ook al af te vragen of dan niet de notariele akte verjaard is? |
Na de veiling van het huis vervult de hypotheekakte m.i. in ieder geval geen functie meer. Art. 3:323 lid 3 BW lijkt me ook niet meer van toepassing: vanaf mei 2005 geldt m.i. een verjaringstermijn van 5 jaar. Die verjaring kan natuurlijk wel worden gestuit door een schriftelijke aanmaning, en is vermoedelijk ook wel gestuit.
Quote: | De akte is volgens hun ook een geldlening akte. Deze is uit 2001. |
Dat lijkt me hier de grote vraag. Misschien hebben ze gelijk. Het lijkt af te hangen van hoe de akte precies is geformuleerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 15:24 Onderwerp: |
|
|
De schuld is niet gestuit. Nooit meer iets vernomen. Tot dit jaar toen de bevelschriften kwamen.
M.i. is de hypotheekakte ook verjaard. Maar..... waar kan daar iets over vinden? Ik heb het BW vannacht door zitten spitten maar kwam niets tegen. Is er een site over jurisprudentie ergens? Google levert ook niets op. |
|
|
|
 |
kjs
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 6
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 16:35 Onderwerp: |
|
|
artikel 3:268: Parate executie: een hypotheekhouder heeft met de akte het recht op parate executie, dus zonder tussenkomst van een rechter, maar met inachtneming van de regels uit Rechtvordering ter zake executieveiling.
Artikel 3:273 BW: na veiling en openbare verkoop vindt zuivering plaats, onder meer vervallen: alle hypotheken, beslagen en beperkte rechten. Daardoor is geen sprake van verjaring van de hypotheek(-schuld), maar van vervallen daarvan.
Indien u het met de vordering van het incassobureau niet eens bent, adviseer ik u een executiegeschil op te starten.
Groet,
KJ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 17:45 Onderwerp: |
|
|
kjs schreef: | Artikel 3:273 BW: na veiling en openbare verkoop vindt zuivering plaats, onder meer vervallen: alle hypotheken, beslagen en beperkte rechten. Daardoor is geen sprake van verjaring van de hypotheek(-schuld), maar van vervallen daarvan. |
Dat is onjuist. De restschuld blijft bestaan, maar als een gewone vordering. (Die restschuld is geen hypotheek, beslag of beperkt recht op het onroerende goed waarop het recht van hypotheek rustte.)
Jodelahietie schreef: | M.i. is de hypotheekakte ook verjaard. |
Verjaring van een akte heeft geen betekenis. De vordering waarvoor de akte als bewijs dient kan verjaren. De restschuld is een vordering van de bank op jou. Het lijkt mij dat die vordering nu een verjaringstermijn heeft van 5 jaar, omdat art. 3:323 lid 3 BW er niet meer op van toepassing is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: do 02 dec 2010 0:52 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel voor de moeite om hierin te duiken.
Ik denk dat ik maar naar het juridisch loket ga en idd een excecutie geschil ga opstarten.
Ik hou jullie op de hoogte. Mits er nog iemand een ander idee heeft, feel free to step in.
Tnx all |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: vr 10 dec 2010 16:10 Onderwerp: |
|
|
Hier een update:
De deurwaarders willen het beslag niet opheffen.
Hier hun antwoord
Wij berichten u nogmaals dat wij niet over zullen gaan tot opheffing van
het belsag op uw inkomen. Ons standpunt is bij u bekend.Op grond van
artikel 3:323 lid 3 verjaart een rechtsvordering tot nakoming van een
verbintenis tot zekerheid waarvan een hypotheek strekt, niet voordat 20
jaar zijn verstreken. De verjaringstermijn is dus 20 jaar. De akte is
van 9 augustus 2001; verjaring zou dus pas spelen vanaf 10 augustus 2021.
Dus dat word naar de rechter. Of is dat zinloos?
Ik hou jullie op de hoogte |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: di 14 dec 2010 16:39 Onderwerp: |
|
|
Update:
Vandaag contact gehad met een advocaat.
De deurwaarder beroept zich op artikel 3.323 lid 3 van Rv.
De advocaat vertelde mij dat hier niets aan te doen is.
Het schijnt dus zo te zijn dat een hypotheek verjaart na 20 jaar en niet valt onder de 5 jaar artikelen.
Bizar... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 14 dec 2010 16:59 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed begrijp heeft de bank het huis een tijd geleden al verkocht via een executieveiling. Als dat klopt, dan is daarmee het recht van hypotheek komen te vervallen. Er is dan geen sprake meer van een verbintenis tot zekerheid waarvan een hypotheek strekt. Art. 3:323 lid 3 BW lijkt me dan niet meer van toepassing. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: di 14 dec 2010 18:47 Onderwerp: |
|
|
@ Bona Fides, klopt maar het is nergens terug te vinden. Ook de advocaat kan hier niets over vinden in het wetboek.
Wel heeft ze iets gevonden van een rechtsgeleerde (naam is mij ontschoten) dat er een onduidelijkheid bestaat over de 20 jaar van de geldigheid van de hypotheek na veiling en een restschuld.
Ze heeft me zojuist teruggebeld en ze denkt dat het zeker het proberen waard is om toch een procedure op te starten.
Donderdag heb ik met haar een afspraak.
Ik denk dat de deurwaarder ook aanstuurt op jurisprudentie.. Want er is alleen een zaak uit 1995 en die is erg gedateerd. Zeker omdat het verjaringstermijn in 2004 is aangepast in de wet.
Dus dan maar aan de rechter voorleggen. Ik hou jullie op de hoogte... |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: di 15 mrt 2011 21:22 Onderwerp: |
|
|
Beste mensen,
Vandaag contact gehad met mn advocaat.
De hypotheekbank/deurwaarder sluit het dossier en heft met onmiddelijke ingang het beslag op.
Ze kwamen met brieven op de proppen die ik nooit gehad had. Ook konden ze niet bewijzen d.m.v. een aangetekend stuk dat ik deze gehad heb.
Al met al een hoop stress maar uiteindelijk durfden ze het niet aan om het voor de rechter te laten komen.
Dank jullie allemaal voor de adviezen!! En hopelijk hebben andere mensen hier nog iets aan.
Voor mij gaat de zon in ieder geval weer schijnen. |
|
|
|
 |
|