Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 22 mei 2024 5:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overleden vader, (nietig?) testament, bezittingen mijn huis
Moderators: Flash, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nic85



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 22 jul 2010 22:33    Onderwerp: Overleden vader, (nietig?) testament, bezittingen mijn huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen, hier even kort de casus:

Mijn vader is vorige maand overleden. Hij was gescheiden; ik ben als enig kind de enige 'natuurlijke' erfgenaam. Ik moet mij echter beroepen op mijn legitieme portie, want ik ben niet genoemd in het meest recente testament. Zoals jullie weten bestaat de legitieme portie uit de helft van het bedrag (in geld) dat ik zou hebben geerfd als er geen testament was opgemaakt. De andere helft gaat naar onbekende stichtingen. Mijn vader heeft dit in een 'boze bui' zo geregeld (zie verderop).

Mijn vader heeft in hetzelfde testament een vriend van de familie als executeur benoemd.

Naar aanleiding van deze casus heb ik de volgende vragen:


1. Kan ik de rechtsgeldigheid van het testament aanvechten? Mijn vader was 10 jaar lang ernstig manisch-depressief (dit is ook veelvuldig klinisch vastgesteld na enkele zelfmoordpogingen, gedwongen behandelingen etc.). De notaris heeft hem echter wel dit rare en onredelijke testament laten opmaken in een 'manische' (= boos op de hele wereld) bui. Mijn vader stond niet onder curatele.

2. Ik heb mijn vader jarenlang gratis in mijn (koop)huis laten wonen. Dit huis is geheel mijn eigendom. Dit heeft tot gevolg dat veel bezittingen van mijn vader zich in mijn huis bevinden. Kan/mag de executeur mij dwingen om de voordeur voor hem open te zetten? Of vindt er een soort van 'natrekking' of 'vermenging' plaats met mijn eigen spullen in mijn huis? Wie moet bewijzen wat van mijn vader is en wat niet?
Dezelfde vraag eigenlijk voor de auto van mijn vader die al jaren in mijn garage staat geparkeerd, en waarvan ik de papieren bezit. Kan de executeur er achterkomen als ik deze auto gewoon op mijn naam zet? Nogmaals, ik heb de papieren (en ik heb de auto toentertijd zelfs betaald), dus ik vind het oneerlijk als de auto zomaar in de boedel terechtkomt. Ik zit hier echt mee!

3. Ik heb begrepen dat de executeur maximaal 1% van de netto-opbrengst van de erfenis mag vragen voor zijn werk. Wat gebeurt er als de executeur (vanwege zijn eigen slechte gezondheid) een derde/professional inschakelt om het werk voor hem te doen? Moet de executeur dan zelf de rekening betalen of moeten de erfgenamen dat doen?


Dat zijn op dit moment even de vragen die ik heb, ik hoop van harte dat jullie mij kunnen helpen! Alvast enorm bedankt.

Nicole
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010 10:19    Onderwerp: Re: Overleden vader, (nietig?) testament, bezittingen mijn huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nic85 schreef:
1. Kan ik de rechtsgeldigheid van het testament aanvechten? Mijn vader was 10 jaar lang ernstig manisch-depressief (dit is ook veelvuldig klinisch vastgesteld na enkele zelfmoordpogingen, gedwongen behandelingen etc.). De notaris heeft hem echter wel dit rare en onredelijke testament laten opmaken in een 'manische' (= boos op de hele wereld) bui. Mijn vader stond niet onder curatele.


Dat kan altijd, de vraag is alleen of het veel kans van slagen heeft. Bij de ondertekening van het testament dient de notaris te controleren of het testament daadwerkelijk de uiterste wil van de client is. Met andere woorden: is de client in staat zijn wil te bepalen, beseft hij wat hij doet en wat de gevolgen zijn van het testament en is het testament in overeenstemming met de wil.

Je zult dus aan moeten tonen dat de notaris dit verkeerd heeft gezien.

De bewijslast hiervoor ligt bij jou en is zwaar. Of je voldoende aanknopingspunten hebt voor een dergelijke rechtzaak is iets dat met een advocaat besproken zal moeten worden die ervaring heeft met dergelijke procedures en aan de hand van al het bewijsmateriaal beoordeeld zal moeten worden.

Nic85 schreef:
2. Ik heb mijn vader jarenlang gratis in mijn (koop)huis laten wonen. Dit huis is geheel mijn eigendom. Dit heeft tot gevolg dat veel bezittingen van mijn vader zich in mijn huis bevinden. Kan/mag de executeur mij dwingen om de voordeur voor hem open te zetten? Of vindt er een soort van 'natrekking' of 'vermenging' plaats met mijn eigen spullen in mijn huis? Wie moet bewijzen wat van mijn vader is en wat niet?
Dezelfde vraag eigenlijk voor de auto van mijn vader die al jaren in mijn garage staat geparkeerd, en waarvan ik de papieren bezit. Kan de executeur er achterkomen als ik deze auto gewoon op mijn naam zet? Nogmaals, ik heb de papieren (en ik heb de auto toentertijd zelfs betaald), dus ik vind het oneerlijk als de auto zomaar in de boedel terechtkomt. Ik zit hier echt mee!


Je hoeft mijns inziens geen open huis te houden. Wel kan de executeur jou verzoeken om tot afgifte van alle spullen over te gaan die tot de nalatenschap behoren. Ik durf niet te zeggen voor wie de bewijslast hier komt. Wellicht dat iemand anders dat weet.

Voor wat betreft de auto is het van belang op wiens naam deze staat. Dat is de eigenaar van de auto. Een grondige executeur kan er absoluut achter komen dat de auto van naam gewisseld is na de overlijdensdatum.

Nic85 schreef:
3. Ik heb begrepen dat de executeur maximaal 1% van de netto-opbrengst van de erfenis mag vragen voor zijn werk. Wat gebeurt er als de executeur (vanwege zijn eigen slechte gezondheid) een derde/professional inschakelt om het werk voor hem te doen? Moet de executeur dan zelf de rekening betalen of moeten de erfgenamen dat doen?


De 1% regel geldt niet meer, dit was onder het oude erfrecht het geval. Tegenwoordig is van belang wat er in het testament is bepaald omtrent het loon van de executeur.

De executeur komt over het algemeen in ieder geval een onkostenvergoeding toe. De kosten die hij maakt, waaronder begrepen kosten van derden die ingeschakeld moeten worden, zullen dus ten laste van de nalatenschap komen.

Als executeur dient hij wel rekening en verantwoording af te leggen over hetgeen hij heeft gedaan en daarbij zal onder meer bekeken worden of hij de kosten voor een derde wel had mogen maken. Er is dus wel een 'redelijkheidstoets'. Of bepaalde kosten wel of niet gemaakt mogen worden is volledig afhankelijk van de specifieke omstandigheden van het geval.

Ik hoop dat je hier iets wijzer van bent geworden.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010 10:20    Onderwerp: Re: Overleden vader, (nietig?) testament, bezittingen mijn huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nic85 schreef:
1. Kan ik de rechtsgeldigheid van het testament aanvechten? Mijn vader was 10 jaar lang ernstig manisch-depressief (dit is ook veelvuldig klinisch vastgesteld na enkele zelfmoordpogingen, gedwongen behandelingen etc.). De notaris heeft hem echter wel dit rare en onredelijke testament laten opmaken in een 'manische' (= boos op de hele wereld) bui. Mijn vader stond niet onder curatele.


Dat kan altijd, de vraag is alleen of het veel kans van slagen heeft. Bij de ondertekening van het testament dient de notaris te controleren of het testament daadwerkelijk de uiterste wil van de client is. Met andere woorden: is de client in staat zijn wil te bepalen, beseft hij wat hij doet en wat de gevolgen zijn van het testament en is het testament in overeenstemming met de wil.

Je zult dus aan moeten tonen dat de notaris dit verkeerd heeft gezien.

De bewijslast hiervoor ligt bij jou en is zwaar. Of je voldoende aanknopingspunten hebt voor een dergelijke rechtzaak is iets dat met een advocaat besproken zal moeten worden die ervaring heeft met dergelijke procedures en aan de hand van al het bewijsmateriaal beoordeeld zal moeten worden.

Nic85 schreef:
2. Ik heb mijn vader jarenlang gratis in mijn (koop)huis laten wonen. Dit huis is geheel mijn eigendom. Dit heeft tot gevolg dat veel bezittingen van mijn vader zich in mijn huis bevinden. Kan/mag de executeur mij dwingen om de voordeur voor hem open te zetten? Of vindt er een soort van 'natrekking' of 'vermenging' plaats met mijn eigen spullen in mijn huis? Wie moet bewijzen wat van mijn vader is en wat niet?
Dezelfde vraag eigenlijk voor de auto van mijn vader die al jaren in mijn garage staat geparkeerd, en waarvan ik de papieren bezit. Kan de executeur er achterkomen als ik deze auto gewoon op mijn naam zet? Nogmaals, ik heb de papieren (en ik heb de auto toentertijd zelfs betaald), dus ik vind het oneerlijk als de auto zomaar in de boedel terechtkomt. Ik zit hier echt mee!


Je hoeft mijns inziens geen open huis te houden. Wel kan de executeur jou verzoeken om tot afgifte van alle spullen over te gaan die tot de nalatenschap behoren. Ik durf niet te zeggen voor wie de bewijslast hier komt. Wellicht dat iemand anders dat weet.

Voor wat betreft de auto is het van belang op wiens naam deze staat. Dat is de eigenaar van de auto. Een grondige executeur kan er absoluut achter komen dat de auto van naam gewisseld is na de overlijdensdatum.

Nic85 schreef:
3. Ik heb begrepen dat de executeur maximaal 1% van de netto-opbrengst van de erfenis mag vragen voor zijn werk. Wat gebeurt er als de executeur (vanwege zijn eigen slechte gezondheid) een derde/professional inschakelt om het werk voor hem te doen? Moet de executeur dan zelf de rekening betalen of moeten de erfgenamen dat doen?


De 1% regel geldt niet meer, dit was onder het oude erfrecht het geval. Tegenwoordig is van belang wat er in het testament is bepaald omtrent het loon van de executeur.

De executeur komt over het algemeen in ieder geval een onkostenvergoeding toe. De kosten die hij maakt, waaronder begrepen kosten van derden die ingeschakeld moeten worden, zullen dus ten laste van de nalatenschap komen.

Als executeur dient hij wel rekening en verantwoording af te leggen over hetgeen hij heeft gedaan en daarbij zal onder meer bekeken worden of hij de kosten voor een derde wel had mogen maken. Er is dus wel een 'redelijkheidstoets'. Of bepaalde kosten wel of niet gemaakt mogen worden is volledig afhankelijk van de specifieke omstandigheden van het geval.

Ik hoop dat je hier iets wijzer van bent geworden.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nic85



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er zeker wat wijzer van geworden, bedankt.

Voor wat betreft de auto, weet je dat zeker? Want op het kentekenbewijs staat expliciet dat de tenaamgestelde niet kan worden geidentificeerd als eigenaar. Het lijkt me dat dit voor zulke gevallen relevant is? Hooguit het vermoeden van eigendom kan hierdoor worden gevormd, dunkt me.

Wat als mijn vader en ik een geldige mondelinge overeenkomst hadden gesloten tot verkoop van de auto, en hij het overschrijvingsbewijs + overige papieren aan mij had gegeven, maar ik nog niet was toegekomen aan het overschrijven? Ik heb eventueel een getuige (mijn moeder) die dit kan bevestigen. Wat kan een executeur hiertegen doen?



edit, nog een vraagje: Stel dat het me lukt om het testament te laten vernietigen, geldt dan het testament dat daarvóór is opgesteld, of geldt er geen testament?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 jul 2010 2:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nic85 schreef:
Voor wat betreft de auto, weet je dat zeker? Want op het kentekenbewijs staat expliciet dat de tenaamgestelde niet kan worden geidentificeerd als eigenaar. Het lijkt me dat dit voor zulke gevallen relevant is? Hooguit het vermoeden van eigendom kan hierdoor worden gevormd, dunkt me.

Klopt.

Quote:
Wat als mijn vader en ik een geldige mondelinge overeenkomst hadden gesloten tot verkoop van de auto, en hij het overschrijvingsbewijs + overige papieren aan mij had gegeven, maar ik nog niet was toegekomen aan het overschrijven? Ik heb eventueel een getuige (mijn moeder) die dit kan bevestigen. Wat kan een executeur hiertegen doen?

Als de auto is geleverd, is voldaan aan de eisen die art. 3:84 BW stelt aan een geldige overdracht van de eigendom van de auto. Levering van een roerende zaak zoals een auto geschiedt door bezitsverschaffing (art. 3:90 lid 1 BW), bijv. door het overhandigen van de autosleutels.

Quote:
edit, nog een vraagje: Stel dat het me lukt om het testament te laten vernietigen, geldt dan het testament dat daarvóór is opgesteld, of geldt er geen testament?

Flash zal dit beter weten, maar ik denk het testament dat daarvóór is opgesteld. De vernietiging van het testament zal ook de herroeping van dat eerdere testament vernietigen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 25 jul 2010 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Quote:
edit, nog een vraagje: Stel dat het me lukt om het testament te laten vernietigen, geldt dan het testament dat daarvóór is opgesteld, of geldt er geen testament?

Flash zal dit beter weten, maar ik denk het testament dat daarvóór is opgesteld. De vernietiging van het testament zal ook de herroeping van dat eerdere testament vernietigen.


Klopt, het nieuwste testament vervalt en hetgeen daarvoor geldend was, is weer geldig. Dit kan een oud testament zijn of wellicht het wettelijk erfrecht (indien er geen testament is).
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nic85



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartstikke bedankt voor de antwoorden tot dusverre! Ik heb nog een andere vraag, die wel met deze situatie te maken heeft.

Ik had een geldlening bij mijn vader voor een deel van de waarde van mijn huis, en hij had in ruil daarvoor eerste hypotheekrecht op het pand.

Ik neem aan dat de begunstigde stichtingen nu voor de helft (immers: na aftrek van mijn legitieme portie) van het oude bedrag de nieuwe schuldeisers worden.

Nu komt het: bij notariele akte was een boetebeding vastgelegd, dat bepaalde dat mijn vader aan mij een x bedrag per dag verschuldigd was als hij na een zekere datum nog in het huis bleef wonen. Dit bedrag is gedurende anderhalve maand (tot zijn overlijden) flink opgelopen. Er staat niet in de akte dat de boete niet opeisbaar zou zijn als mijn vader komt te overlijden.

Mijn vraag is: kan ik de hoogte van deze vordering (de 'boete') zonder meer verrekenen met het bedrag dat ik dan nog open heb staan bij de nieuwe schuldeisers?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nic85



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand een antwoord op de laatste vraag? Crying or Very sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nic85



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 05 aug 2010 17:48    Onderwerp: Re: Overleden vader, (nietig?) testament, bezittingen mijn huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Nic85 schreef:
1. Kan ik de rechtsgeldigheid van het testament aanvechten? Mijn vader was 10 jaar lang ernstig manisch-depressief (dit is ook veelvuldig klinisch vastgesteld na enkele zelfmoordpogingen, gedwongen behandelingen etc.). De notaris heeft hem echter wel dit rare en onredelijke testament laten opmaken in een 'manische' (= boos op de hele wereld) bui. Mijn vader stond niet onder curatele.


Dat kan altijd, de vraag is alleen of het veel kans van slagen heeft. Bij de ondertekening van het testament dient de notaris te controleren of het testament daadwerkelijk de uiterste wil van de client is. Met andere woorden: is de client in staat zijn wil te bepalen, beseft hij wat hij doet en wat de gevolgen zijn van het testament en is het testament in overeenstemming met de wil.

Je zult dus aan moeten tonen dat de notaris dit verkeerd heeft gezien.

De bewijslast hiervoor ligt bij jou en is zwaar. Of je voldoende aanknopingspunten hebt voor een dergelijke rechtzaak is iets dat met een advocaat besproken zal moeten worden die ervaring heeft met dergelijke procedures en aan de hand van al het bewijsmateriaal beoordeeld zal moeten worden.




Zijn er in de regio Rotterdam bekende advocaten(kantoren) die dit soort zaken doen? Ik kan altijd nog zelf gaan googlen, maar dat vind ik nooit zo'n betrouwbare manier....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nic85



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een vraagje!

Ik ben, totdat alles geregeld is met de erfgenamen, blijkbaar verplicht om mijn vaders spullen te bewaren in mijn huis. Kan ik met de executeur (die dan handelt namens de erfgenamen) een soort overeenkomst van opslag maken voor deze periode? Ik wil namelijk graag dat de erfgenamen betalen voor de opslag van 'hun' spullen in mijn huis, zodat dat in mindering wordt gebracht op het geld dat zij krijgen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nic85



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2010 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed forum dit!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2010 10:49    Onderwerp: Re: Overleden vader, (nietig?) testament, bezittingen mijn huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nic85 schreef:
Ik kan altijd nog zelf gaan googlen, maar dat vind ik nooit zo'n betrouwbare manier....

Moeten wij voor je googlen?

Natuurlijk, misschien heeft iemand een pasklaar antwoord, maar als dat uitblijft moet je niet gaan klagen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds