Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 2:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Problemen rond ADV in December
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Brakkie

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 13:38    Onderwerp: Problemen rond ADV in December Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben momenteel werkzaam als Verkoper B bij de AH. In het contract staat duidelijk opgenomen dat er in December geen vrij gevraagd kan worden. Nu heb ik toch een vakantie geboekt en vrij gevraagd voor de periode van 20 december tot 5 januari. Nu zijn er nog 2 collega's die tevens vrij hebben gevraagd in December. Eén collega heeft vrij gevraagd vanaf de 23e en de ander vanaf de 25e.

Nu is ons vorige week verteld dat we allen geen vrij konden krijgen en dat we dus, mochten we toch vrij willen hebben, maar ons ontslag in moeten dienen. Het is mij duidelijk dat de contractuele voorwaarden ervoor zorgen dat de werkgever hier in het gelijk gestelt wordt en mijn enige optie dus ontslag nemen is. Nu heb ik hier in beginsel geen problemen mee aangezien ik toch op zoek ben naar nieuw werk. Echter zoals mij vader altijd zei: "Koop geen nieuwe schoenen voor je oude versleten zijn" zou ik toch graag mijn baantje willen behouden totdat ik nieuw werk heb gevonden.

ECHTER, die andere twee collega's hebben nu blijkbaar WEL vrij gekregen.

Mocht ik dus alsnog geen vrij krijgen, ga het maandag verder bespreken, zou ik dan wellicht nog een poot hebben om op te staan? Aangezien er voor de andere twee collega's blijkbaar wel een uitzondering wordt gemaakt maar voor mij niet. Nu zal het argument van mijn werkgever wel zijn dat de week voor de kerst het drukst is en ik dus geen vrij kan krijgen in deze week maar dit staat niet specifiek in het contract vermeld. In het contract wordt namelijk de gehele decembermaand bedoeld en dus niet enkel de week voor kerst.

Kan ik in dit geval een beroep doen op gelijke behandeling of iets dergelijks? In het arbeidsrecht ben ik totaal niet thuis dus enige hulp zou zeer gewenst zijn!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de voorwaarden alleen de maand december vermelden, dan kan een argument dat het artikel bedoeld is voor een bepaalde week in die maand niet stand houden denk ik; want dan had het er wel in gestaan.

Het is natuurlijk van belang om te weten waarom zij vinden verschil te kunnen maken tussen de anderen en jou. Dat lijkt mij dan ook punt één om uit te zoeken.

BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik spreek mijn werkgever komende maandag pas maar ik kan twee verklaringen bedenken die op mij van toepassing zijn. Beide zijn in mijn ogen op zijn minst onethisch te noemen.

1. De meest voor de hand liggende verklaring en wat mijn werkgever ook eerder al heeft aangegeven is dat ik dus vrij heb gevraagd vanaf de 20e. Hier valt dus de week voorafgaand aan de kerst ook in. Deze week is voor AH de drukste week van het jaar en daar kunnen ze alle nodige handjes voor gebruiken. Aangezien de andere twee collega's dus wel althans gedeeltelijk beschikbaar zijn in de week voorafgaand aan de kerst hebben deze wel vrij gekregen en ik niet. Het gaat in dit geval dus alleen om het verschil of ik wel of niet aanwezig ben in de week voor de kerst.

2. Ik ben "te oud" aan het worden voor de AH en ben een relatief dure werknemer. Nu doe ik hier een hoop voor terug en dat is ook de reden dat ik nog steeds in dienstverband ben. Het is echter wel een zeer gemakkelijke manier om "van mij af te komen". AH maakt veel gebruik van deze verborgen redenering en bedenkt vaak zeer vreemde manieren om het dienstverband met werknemers die ouder worden te beëindigen. Als reden kan dit echter nooit opgegeven worden dus er wordt vaak naar alternatieven gezocht om alsnog deze personen te kunnen ontslaan/dienstverband te beëindigen.

Ik zal het maandag voorleggen bij mijn werkgever maar ga er maar voor 99% vanuit dat het eerste geval van toepassing is. Heb ik in dit geval nog een poot om op te staan en zo ja waar kan ik naar verwijzen?
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ligt misschien ook nog wel aan de omstandigheden. Was het in voorgaande jaren bijvoorbeeld gewoonte om de betreffende week te werken vanwege de drukte?

M.a.w. was het jouw bekend, of had het dat kunnen zijn, dat die week altijd dusdanig druk is dat er geen verlof genomen kan of kon worden?

BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja het was een gewoonte om de betreffende week te werken maar het was geen verplichting. Er komen vaak genoeg uitzonderingen voor waar mensen dus toch vrij kunnen krijgen in deze week. Zo is er op een andere afdeling een collega, met dezelfde functie als mij, die ook vrij heeft gekregen in deze week.

Het is mij dus bekend dat het in die week dusdanig druk is dat er, over het algemeen, geen verlof genomen kan worden. Echter er worden regelmatig uitzonderingen gemaakt en er is geen duidelijk beleid waarom een persoon wel of geen verlof kan krijgen in de betreffende week. Het is een selectief beleid waar ik voorheen nooit persoonlijk mee te maken heb gehad maar wel andere collega's heb gehad in dezelfde situatie. Over het algemeen resulteert dit in het feit dat de collega ontslag neemt. Nu is dit dus ook mijn intentie maar ik zou toch graag, al is het alleen voor mijn nieuwsgierigheid, willen weten of hier iets aan te doen is.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleen in een aantoonbaar zwaarwegend belang voor de werkgever mag hij verbieden een bepaalde periode vakantiedagen op te nemen.
Dit belang moet dan aangetoond worden en dat lijkt me moeilijk daar de werkgever in die periode best kan beschikken over vervanging door part-timers. Kort gezegd, de werkgever kan eigenlijk alleen voor de boven het wettelijke minimum beschikken over toewijzing. Het wettelijke minimum aantal vakantiedagen mag door de werknemer zelf bepaald worden, tenzij er aantoonbaar gewichtige redenen zijn om dat te weigeren. Zie onderstaand het betreffende wetsartikel:

Artikel 7:638 BW7

1.De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft.

2.Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

3.In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week geen arbeid behoeft te verrichten.
Brakkie

BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt Wim Smile

Het is ook op te lossen voor de werkgever om mij vrij te geven want als ik ontslag neem zal het ook opgelost moeten worden. En dat komt ook wel goed dus het zwaarwegende belang zal lastig worden om voor mijn werkgever om aan te tonen.

Echter is het volgende niet van toepassing op mijn geval? Aangezien in de arbeidsovereenkomst staat aangegeven dat er in de gehele maand December in principe geen vrij gevraagd kan worden?

Quote:
2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten.

Of wordt hiermee bedoeld dat de werkgever de tijd vaststelt dat een werknemer vakantie op moet nemen? Bijvoorbeeld bij een basisschool waarin wordt gesteld dat men vakantie opneemt tijdens de reguliere schoolvakanties?
WimWest

BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009 8:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uitgangspunt van de wettelijke regeling is:

de werkgever stelt vast, de werknemer bepaalt.

Een eventueel beding moet redelijk worden geacht en dat kan niet van toepassing zijn als twee medewerkers wel toestemming krijgen en een andere medewerker niet.
Brakkie

BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn excuses voor de late reactie. Heb het erg druk gehad met school en tot op heden niet de kans gehad om met m'n baas te overleggen... Rolling Eyes Vandaag heel even 5 minuten gesproken en aangekondigd dat als ik geen vrij krijg ik mijn ontslag indien maar hem hier vrijdag verder over wil spreken.

Ik heb namelijk nog even in het Handboek Vakantie en Verlof gekeken, de regels omtrent vakantie en verlof dus, en kwam hier de volgende passage tegen betreffende de maand December:

Quote:
December

Albert Heijn maakt de meeste omzet in de drukke decembermaand. Dat betekent dat niemand in december vakantie op kan nemen. Vakantiedagen moeten voor 1 december worden opgenomen. Slechts in bepaalde gevallen kan de SM (SupermarktManager) toestemming verlenen vakantie op te nemen in December. Een dergelijk verzoek moet voor 1 oktober worden ingediend bij de SM.

Als ik de punten stuk voor stuk na loop wordt op alle drie de gevallen uitzondering verleent op m'n twee collega's, maar niet op mij... Rolling Eyes

1. Volgens de "bijbel" De Dikke Van Dale is de definitie van niemand, geen enkel mens, dit slaat dus op ons alle drie.

2. In bepaalde gevallen kan de SupermarktManager (SM) toestemming verlenen tot vakantie. Hier is het echter de Teamleider (TL) die toestemming verleent in overleg met de AssistentSupermarktManager (ASM). Hier gaat het dus tevens fout aangezien zij volgens deze regeling, niet de bevoegdheid hebben om uitspraak te doen over vakantie tijdens de decembermaand.

3. "Dergelijk verzoek moet voor 1 oktober worden ingediend bij de SM." Wij hebben alle drie na 1 oktober vrij gevraagd en in beginsel kunnen we hierdoor dus alle drie geen vrij krijgen. Echter voor beide collega's wordt een uitzondering gemaakt op deze regeling doordat deze collega's tijdens de week voor kerst wel aanwezig zijn. Echter nergens wordt er gesproken over deze week in de regels en er wordt dus ook nergens een voorwaarde gesteld die stelt dat men in de kerstweek aanwezig moet zijn als men in aanmerking wil komen voor vakantie na de kerst.

Vandaag heeft mijn TeamLeider (baas) nogmaals aangegeven "zij kunnen in de week voor kerst wel werken". Hij doet het dus lijken alsof dit een voorwaarde is voor verlof tijdens de maand December.

Als ik het zo bekijk dan sta ik toch in mijn recht? Ik neem geen ontslag totdat ik duidelijk heb over deze regeling. Het is toch van de zotte dat er uitzonderingen op uitzonderingen wordt gemaakt voor twee collega's maar niet voor mij?

Bedankt WimWest voor je antwoord maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom dit artikel wel van toepassing is. Is de passage "tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. de reden waarom dit artikel van toepassing is? Gewichtige redenen aangezien de andere twee collega's wel vrij hebben gekregen en ik niet? Doordat er in de huisregels is geregeld dat deze twee in beginsel dus ook geen vrij hadden kunnen krijgen maar hier uitzondering op zijn gemaakt?
WimWest

BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er bij twee collega's geen zwaarwegende belangen waren om deze collega's wel verlof te geven, dan geldt dat natuurlijk ook voor jou.

Zoals eerder gezegd: de werkgever stelt vast, de werknemer bepaalt. Ook AH kan daar niet van afwijken.

Een werknemer kan ook een verzoek tot ontbinding indienen bij de rechter net als de werkgever. Redelijk uitzonderlijk, maar het komt wel voor.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds