|
Auteur |
Bericht |
Heavy user
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 0:04 Onderwerp: Wanneer krijg je een dagvaarding na een ongeluk door schuld? |
|
|
Het procesverbaal van de aanrijding plus het verslag van de technische recherche staat bij de politie in de PC.
De aanrijding is zes weken oud. De politie heeft tegen mij gezegd dat ze het procesverbaal nog niet afgeboekt hebben en dat ze daarvoor drie maanden de tijd hebben.
Ik heb een brief naar het parket geschreven met de vraag of mijn naam voorkomt bij een zaak, die op de rol staat. Maar daar heb ik geen antwoord op gekregen, waarschijnlijk omdat ze nog niets binnen hebben.
Het gaat om een aanrijding, waarbij de tegenpartij ernstig letsel heeft opgelopen. Beide partijen zijn waarschijnlijk fout geweest, maar ik sowieso. Ik heb de tegenpartij bloemen gestuurd en opgezocht in het ziekenhuis. Inmiddels is de tegenpartij uit het ziekenhuis.
Mijn vraag is of het gebruikelijk is dat je gedagvaard wordt als er bij de tegenpartij ernstig lichamelijk letsel is ontstaan ? Ook als je verder niet schuld hebt aan de rijding door bijvoobeeld te hard rijden of alcoholgebruik en met een smetteloos rijverleden.
De tweede vraag is welke eis ik dan zou kunnen verwachten en of ik hier rechtsbijstand bij nodig heb. Mijn verzekering heb ik gelijk na het ongeluk ingelicht.
De politie verwacht wel dat de zaak voor gaat komen, maar pas in 2010.
De aanrijding had plaats op 17 september van dit jaar.
De derde vraag is of ik aangesproken kan worden op letselschade, als de tegenpartij mij/mijn verzekeringsmaatschappij niet aansprakelijk heeft gesteld. Dat heeft hij niet en volgens de politie gaan hij dat ook niet meer doen. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 8:01 Onderwerp: |
|
|
Is oa. aan de officier van justitie.
Bij een ernstig verwijtbaar feit zal deze zonder meer overgaan tot vervolging, bij minder verwijtbare gedragingen kan hij over gaan tot schikking dan wel geheel geen vervolging.
Kan dus niets anders zeggen dan afwachten. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 12:43 Onderwerp: |
|
|
Het kan best lang duren voor je weer over de zaak hoort. De politie stuurt het pv in naar het parket en daar beslist de officier van justitie of hij je gaat vervolgen.
V.w.b. die aansprakelijkheid voor schade: in principe beslist de strafrechter daar niet over, tenzij een slachtoffer zich als benadeelde partij heeft gesteld en vergoeding van schade verzoekt.
Het kan overigens best zijn dat de verzekeraar van het slachtoffer zich alsnog meldt vanwege de schade. Hoewel het voor jou al een tijdje geleden is is de zaak immers nog vrij "vers".
Je moet het allemaal dus nog even afwachten. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Heavy user
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 13:09 Onderwerp: |
|
|
Ik heb begrepen van de politie - die contact heeft gehad met de tegenpartij voor het opmaken van een procesverbaal op het politiebureau - dat de tegenpartij mij niet aansprakelijk wil stellen.
Het klopt inderdaad dat hij daar wel 1 1/2 jaar (?) de tijd voor heeft en nog van gedachten kan veranderen.
Het heeft te maken met de criminele achtergrond van de tegenpartij, maar deze zou verder geen invloed op de toedracht en de schuldvraag van het ongeluk moeten hebben. Volgens de politie was dit verder alleen maar in mijn voordeel. Deze mensen willen zo min mogelijk geregistreerd worden en hebben misschien wel andere geldbronnen dan verzekeringsgeld van mijn verzekeringsmaatschappij om een nieuw voertuig aan te schaffen - eventjes wat witwassen - .
Mijn vraag blijft of aansprakelijk stellen noodzakelijk is om letselschade te kunnen claimen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 15:33 Onderwerp: |
|
|
Voor je wederpartij: ja.
Maar die zal waarschijnlijk de kosten gewoon vergoed krijgen door zijn verzekeraar. Het is meer: ziet die verzekeraar wat geks en denkt die: hm, dat kan ik wel verhalen op een derde. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Heavy user
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 17:23 Onderwerp: |
|
|
De tegenpartij reed onverzekerd op een motorscooter, die niet zijn eigendom was. Volgens de politie. Ik neem aan dat daarmee bedoeld wordt dat de eigenaar van de motorscooter zijn voertuig niet verzekerd had.
Ik begrijp uit het antwoord van tikSimone dat de wederpartij geen letselschade kan claimen bij mijn verzekeringsmaatschappij, tenzij de wederpartij mij eerst aansprakelijk stelt voor de aanrijding.
Dat scheelt dan weer een civiele rechtszaak.
En als ik geluk heb, seponeert de OvJ de zaak tegen mij. Ik heb - allrisk verzekerd - een dagwaarde van mijn eigen auto van mijn verzekeringsmaatschappij vergoed gekregen en rijd nu weer.
Daarmee lijkt de zaak dus afgesloten te kunnen worden.
Het blijft de vreemdste aanrijding, die ik ooit meegemaakt heb.
Ik reed binnen de bebouwde kom op een voorrangsweg en sloeg linksaf een zijstraat in. Bij het ingaan van de zijstraat werd het kinderportier aan de rechterkant van mijn auto frontaal geraakt door de achterkant van een motorscooter - deze was geslipt en had een draai van 180 graden gemaakt, volgens de technische recherche -. Alle drie de ruiten aan de rechterkant van mijn auto kwamen tegelijk naar binnen.
Ik stond al bijna stil - had bijna niet geremd volgens de technische recherche - en stapte uit om te kijken wat er gebeurd was. De bestuurder van de motorscooter lag achter mijn auto op de rijbaan. Ik had geen schrammetje en ik heb hem helemaal niet zien aankomen. Ik ben bij hem gebleven totdat de ambulance kwam en hem uit voorzorg meenam naar de intensive care. Hij was wel bij bewustzijn. Daarna ben ik zelf door de politie meegenomen voor verhoor op het bureau.
Ik heb er wekenlang 's-nachts van wakker gelegen. De wederpartij kan zich van de hele dag van de aanrijding en ook van de aanrijding zelf niets herinneren. Er zijn geen directe getuigen. Dus niemand weet precies wat er gebeurd is. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 18:01 Onderwerp: |
|
|
Dan zie ik niet zo waar jij je
Quote: | Beide partijen zijn waarschijnlijk fout geweest, maar ik sowieso. | op baseert. Of haalde die scooter jou op dat moment in? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Heavy user
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 18:45 Onderwerp: |
|
|
De bestuurder van de motorscooter reed ook op de voorrangsweg en kwam uit de tegenovergestelde richting. Hij reed waarschijnlijk op de rijbaan - de voorrangsweg heeft ter plaatse ook twee fietspaden. Eén aan elke kant van de weg.
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, heb ik geleerd. Als ik af wil slaan een zijweg in, moet ik eerst al het mij tegemoetkomende verkeer laten passeren.
Je sorteert dan voor tegen het midden van de weg, zodat het verkeer achter mij mij rechts kunnen passeren.
Ik heb tijdens het verhoor door de poltie op de schuldvraag geantwoord, dat ik graag de uitslag van het technisch onderzoek wil afwachten. Ik heb wel aangegeven dat ik mij menselijk gezien schuldig voelde en heb zelfs tijdens het verhoor rond middernacht de politieman verzocht naar het ziekenhuis te bellen om naar de gezondheid van de wederpartij te informeren. Dat heeft de beste man gedaan en de toestand was toen stabiel en is dat ook de hele nacht gebleven.
Omdat ik geen tegemoet komend verkeer gezien heb, ben ik dus in een vloeiende beweging de voorrangsweg overgestoken en ben de zijstraat in gereden. Waarna een doffe klap volgde.
Ik kan officieel niet zeggen waar de motorscooter vandaan kwam, want ik heb geen enkel beeld op mijn netvlies van tegemoetkomend verkeer. Omdat de deuk in het rechterachterportier van mijn auto zat en mijn auto dwars op de voorrangsweg stond, zou je zeggen dat het tegemoet komende verkeer is geweest. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 19:57 Onderwerp: |
|
|
Dan is het maar de vraag of je een fout hebt gemaakt en dat je schuldig bent.
Als de scooter met een dusdanige snelheid heeft gereden dat het mogelijk is dat je hem niet hebt opgemerkt of kunnen opmerken is het voor jou overmacht en de bestuurder van de scooter zelf schuldig aan het ongeval. |
|
|
|
 |
Heavy user
|
Geplaatst: vr 12 feb 2010 19:16 Onderwerp: |
|
|
In het door mij bij de Stichting Processen Verbaal opgevraagde proces-verbaal worden bij mij de onderstaande strafbare en gepleegde handelingen genoteerd.
1] Aanrijding veroorzaken met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg.
Artikel 6 WVW1994
2] Gevaar of hinder veroorzaken.
Artikel 5 WVW1994
3] Bij afslaan tegemoetkomend verkeer niet voor laten gaan.
Artikel 18 lid 2 RVV1990
Bij de wederpartij worden onderstaande strafbare en gepleegde handelingen genoteerd.
1] Rijden zonder rijbewijs.
Artikel 107 lid 1 WVW1994
2] Rijden zonder vereiste verzekering.
Artikel 30 lid 4 Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen
Verder staat er in het proces-verbaal dat de politieagent het niet besproken heeft met de officier van justitie.
En er is één verklaring van een getuige, dat de wederpartij te hard en zonder licht reed.
Wanneer beslist mijn verzekeraar dat ik een aanrijding door schuld heb veroorzaakt, wat tot premieverhoging zal leiden ? Zij zeiden telefonisch tegen mij, dat ze dat nu nog niet gedaan hadden.
Ik neem toch aan dat ze de schuld bij mij zullen leggen.
Zal de Officier van Justitie nu tot seponering overgaan op basis van de aanwezige verzachtende omstandigheden of valt hier nog niets over te zeggen ? |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 12 feb 2010 21:55 Onderwerp: |
|
|
Heavy user schreef: | In het door mij bij de Stichting Processen Verbaal opgevraagde proces-verbaal worden bij mij de onderstaande strafbare en gepleegde handelingen genoteerd.
1] Aanrijding veroorzaken met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg.
Artikel 6 WVW1994
2] Gevaar of hinder veroorzaken.
Artikel 5 WVW1994
3] Bij afslaan tegemoetkomend verkeer niet voor laten gaan.
Artikel 18 lid 2 RVV1990
Bij de wederpartij worden onderstaande strafbare en gepleegde handelingen genoteerd.
1] Rijden zonder rijbewijs.
Artikel 107 lid 1 WVW1994
2] Rijden zonder vereiste verzekering.
Artikel 30 lid 4 Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen
Verder staat er in het proces-verbaal dat de politieagent het niet besproken heeft met de officier van justitie.
En er is één verklaring van een getuige, dat de wederpartij te hard en zonder licht reed.
Wanneer beslist mijn verzekeraar dat ik een aanrijding door schuld heb veroorzaakt, wat tot premieverhoging zal leiden ? Zij zeiden telefonisch tegen mij, dat ze dat nu nog niet gedaan hadden.
Ik neem toch aan dat ze de schuld bij mij zullen leggen.
Zal de Officier van Justitie nu tot seponering overgaan op basis van de aanwezige verzachtende omstandigheden of valt hier nog niets over te zeggen ? |
In aanvulling op theod even het volgende:
Er is een verschil tussen civielrechtelijke aansprakelijkheid en strafrechtelijk handelen. Voor wat betreft de civielrechtelijke aansprakelijkheid (dus de vraag "wie draait er op voor de schade") ligt het aansprakelijkheidsvermoeden bij jou. Jij gaf geen voorrang aan rechtdoorgaand verkeer. Daar staat tegenover dat de tegenpartij niet bevoegd was tot het besturen van het motorvoertuig. Ik ken de details verder niet, maar als dat zo is omdat hij nooit een motorrijbewijs heeft gehaald, zou je kunnen stellen dat een bestuurder met een fatsoenlijke motorrij-opleiding een botsing ondanks jouw verkeersfout wellicht had kunnen voorkomen. Uit ervaring (ik rij al zo'n 7 jaar motor) kan ik je vertellen dat er in de rij-opleiding aardig op wordt gehamerd om rekening te houden met niet-oplettende koekblikkers. Dat zou tot een andere verdeelsleutel van de schade kunnen leiden: ipv 100% voor jou(w verzekering), 80/20 of zelfs 50/50 in uitzonderlijke gevallen.
In het strafrechtelijke traject kan dit ook terugkomen. Voor een strafrechtelijke veroordeling moet er sprake zijn van een strafbare gedraging, maar ook van strafbaarheid van de dader. Het niet verlenen van voorrang is wellicht strafbaar, maar dat ontslaat de tegenpartij niet van een eigen verantwoordelijkheid. Vragen die je dan kan stellen zijn o.a.: was het in de bebouwde kom? Reed de tegenpartij wellicht te hard? Had jij je knipperlichten aan zodat de tegenpartij kon zien wat je ging doen (en dus, met het geleerde uit de motoropleiding in het achterhoofd: anticiperen op een koekblikker die de motorrijder niet ziet en dus het gas een beetje loslaten)?
Als ik het verhaal een beetje lees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de tegenpartij wat te hard heeft gereden. Dat zal overigens ook in het PV terug moeten komen want dat kan de technische recherche prima uitrekenen aan de hand van een eventueel remspoor en de sterkte van de impact. Immers, de tegenpartij is tegen het achterportier beland met een behoorlijke klap terwijl hij al in een slip zat. Dat betekent dat hij redelijk vroeg zag wat er gebeurde, maar kennelijk niet kon remmen of uitwijken. De verklaring van de getuige ondersteund dat, en als hij zonder licht reed terwijl het wel donker was wordt het natuurlijk helemaal moeilijk om hem te zien. Immers, de meeste motorkleding is donker.
De vraag is dus of jou naast de civielrechtelijke aansprakelijkheid strafrechtelijk nog wel iets te verwijten valt. Uiteraard is het de OvJ die dat in eerste instantie moet beoordelen. Hij zal dan vermoed ik een transactievoorstel doen (wat neerkomt op een "gewone" boete). |
|
|
|
 |
Heavy user
|
Geplaatst: zo 21 feb 2010 14:36 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels heb ik ook de Verkeers Ongevallen Analyse in huis na bestelling ervan bij de Stichting Processen Verbaal te Zoetermeer.
Het technisch onderzoek heeft noch de snelheid van de motor noch het feit of de lichten van de motor brandden tijdens de aanrijding kunnen vaststellen.
Dit is wel jammer, ik had daar meer van verwacht. Kennelijk kunnen ze uit de deuken in mijn auto de snelheid niet afleiden.
Ad Snelheid
De snelheid kon niet vastgesteld worden, omdat de motor ondersteboven door de lucht - los van het wegdek - is gevlogen tegen mijn auto. Dit is de zogenaamde botspositie. Er zijn daardoor wel sporen van de banden op de auto aangetroffen, maar niet op het wegdek.
Op de foto van de reconstructie op het terrein van de berging is te zien hoe de achterkant van de motor op het rechterachterportier en de zijruit rechtsachter van de auto klapt, waarbij het puntje van de uitlaat zelfs in de auto komt. Als er iemand op de achterbank gezeten had... was die geschrokken, om het eufemistisch te stellen.
Ad Verlichting
De technische staat van de motor is onderzocht. De gloeidraad in de gloeilamp van het voorlicht was noch intact. Dit maakt het technisch moeilijk om tot een conclusie te komen. Het sluit niet uit dat de verlichting uit was, maar bewijst het ook niet.
De eigenaar van de motor wilde ondanks herhaalde oproepen hiertoe niet meewerken aan het technisch onderzoek naar de verlichting. Voor het technisch onderzoek was de sleutel van de motor nodig geloof ik.
Ad Vermijdbaarheid
Wat betreft de vermijdbaarheid van de aanrijding concludeert het rapport dat ik de aanrijding had kunnen vermijden door pas linksaf te slaan, nadat ik er zeker van was dat de weg vrij was van tegemoetkomend verkeer.
Wat betreft de vermijdbaarheid van de aanrijding concludeert het rapport dat de wederpartij de aanrijding had kunnen vermijden door op de rijbaan te rijden. Daar hoorde hij ook te rijden, maar hij reed op het fietspad.
Verder wordt opgemerkt dat niet uit te sluiten is, dat een ervaren motorrijder met rijbewijs - wederpartij had geen rijbewijs en mocht dus helemaal op de motor rijden - mijn auto had kunnen ontwijken.
Het zicht ter plekke was prima, de weg was niet glad, de verlichting van de weg was in orde. De wederpartij heeft abrupt in de voorremmen geknepen, waardoor de motor direct over de kop is geslagen en door de lucht is gevlogen tegen de auto aan.
Dit sluit eigenlijk naadloos aan bij bovenstaand betoog van Sabri hierover. |
|
|
|
 |
Heavy user
|
Geplaatst: ma 17 jan 2011 21:28 Onderwerp: |
|
|
Hallo forumleden,
Ik heb vorige de dagvaarding gekregen van de postbode.
De zitting is op 8 april 2011. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: di 18 jan 2011 7:55 Onderwerp: |
|
|
Bestwe kan je een advocaat in de arm nemen laat hem twee feiten uit het rapport van de Verkeers Ongevallen Analyse zeker gebruiken:
Quote: | Ad Verlichting
De technische staat van de motor is onderzocht. De gloeidraad in de gloeilamp van het voorlicht was noch intact. Dit maakt het technisch moeilijk om tot een conclusie te komen. Het sluit niet uit dat de verlichting uit was, maar bewijst het ook niet.
De eigenaar van de motor wilde ondanks herhaalde oproepen hiertoe niet meewerken aan het technisch onderzoek naar de verlichting. |
Hierbij dien je de verklaring van de getuige uit het proces-verbaal tegenover te zetten:
Quote: | En er is één verklaring van een getuige, dat de wederpartij te hard en zonder licht reed. |
Het is dus nu niet: "jou woord tegen zijn woord" maar er is een getuige die jou verhaal beaamt.
Quote: | Wat betreft de vermijdbaarheid van de aanrijding concludeert het rapport dat de wederpartij de aanrijding had kunnen vermijden door op de rijbaan te rijden. Daar hoorde hij ook te rijden, maar hij reed op het fietspad.
Verder wordt opgemerkt dat niet uit te sluiten is, dat een ervaren motorrijder met rijbewijs - wederpartij had geen rijbewijs en mocht dus helemaal op de motor rijden - mijn auto had kunnen ontwijken.
Het zicht ter plekke was prima, de weg was niet glad, de verlichting van de weg was in orde. De wederpartij heeft abrupt in de voorremmen geknepen, waardoor de motor direct over de kop is geslagen en door de lucht is gevlogen tegen de auto aan. |
Deze vaststelling geeft aan dat door ondeskundigheid van de andere bestuurder het ongeval is ontstaan, ondanks het gebruik van de voorrem is er niet of nauwelijks een snelheidsvertraging geweest, hierdoor kon de tegenpartij jou niet meer ontwijken.
Maak ook duidelijk dat je een dergelijk snel motorvoertuig niet op het fietspad verwachte daar deze op de rijbaan thuis horen |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 18 jan 2011 12:45 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Is oa. aan de officier van justitie.
Bij een ernstig verwijtbaar feit zal deze zonder meer overgaan tot vervolging, bij minder verwijtbare gedragingen kan hij over gaan tot schikking dan wel geheel geen vervolging.
Kan dus niets anders zeggen dan afwachten. |
Dan wel geen vervolging?? Sorry hoor maar justitie pakt iedere kans aan om geld uit de burger te persen. Dus reken maar dat TS een vette boete thuis krijgt. |
|
|
|
 |
|