Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 7:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Waarom ben je rechten gaan studeren?!?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Waarom Rechten?
Ik wist niks anders
6%
 6%  [ 15 ]
Als kleuter wist ik al dat ik iets met rechten wilde doen
39%
 39%  [ 86 ]
De mooiste vrouwen liepen bij de rechtenfaculteit
14%
 14%  [ 31 ]
De mooiste mannen liepen bij de rechtenfaculteit
1%
 1%  [ 4 ]
Rechten!? Wat is dat?
3%
 3%  [ 7 ]
Ik wist niks anders, maar nu wel... dit is het!
35%
 35%  [ 77 ]
Totaal aantal stemmen : 220

Auteur Bericht
dabb

dabb

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in de poll 'De mooiste vrouwen liepen bij de rechtenfaculteit' gestemd omdat dit gewoon een duidelijk feit is hier in Leiden Wink

Maar om even serieus te reageren, ik heb vorig jaar Geschiedenis gedaan, daar ben ik dus niet verder meegegaan ivm slechte prestaties in het eerste semester (vereniging etc) en ik wilde een toch iets meer 'bedrijf-gerichte' opleiding afmaken. Daarbij kwam dat ik in Leiden wilde blijven omdat het gewoon de mooiste stad van Nederland is. Very Happy

De keuze is dan ook op Rechten gevallen (een paar van mijn cordial(=jaarclub)-genoten hebben deze studie vorig jaar gekozen en waren er wel positief over) samen met een minor in Bedrijfswetenschappen. Dit omdat ik op de middelbare het vak Management & Organisatie zeer interessant vond.
_________________
"Without question, the greatest invention in the history of mankind is beer. Oh, I grant you that the wheel was also a fine invention, but the wheel does not go nearly as well with pizza."
-Dave Barry
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Linde en machicoulis:

Ik heb ook last van het niet kunnen kiezen en eigenlijk alles wel een beetje leuk vinden...

Ik heb een jaar Informatiekunde gedaan en een jaar Industrieel Product Ontwerpen, beide niet echt mijn 'ding'.. Nu heb ik een jaar gewerkt en ga ik in september beginnen met Rechten in deeltijd...

Waarom nu rechten? Ik werk bij een bedrijf als assistant van de jurist, zo is mijn interesse voor recht opgewekt, het feit dat het zo breed is en dat je de praktijk overal tegenkomt spreken mij vooral aan...

Ik heb er mijn eindexamenlijst bij gepakt (ned 8, eng 8, gesch 8, wis a 8, eco1 7, nat 6, wis b 5), en opeens lijken mijn vorige studiekeuzes (beide dus beta studies) volstrekt idioot... en lijkt Rechten een veel verstandigere keuze, maar de praktijk moet dat nog gaan uitwijzen..
Ik vind het wel eng, ben bang om weer een verkeerde keuze gemaakt te hebben, vandaar ook dat ik deeltijd ga beginnen, zodat ik kan blijven werken (als safetynet).

Maar ik heb er wel zin in! Very Happy


Update: Zoals jullie waarschijnlijk wel al aan mijn stijgende aantal (inhoudelijke!) posts gemerkt hebben, ik vind het tot nu toe helemaal geweldig!!!! Very Happy (nu is het alleen wel lastig me ook op andere dingen te concentreren, mijn werk bijvoorbeeld Rolling Eyes )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 2:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom ik rechten 'studeer' is eigenlijk uit nood geboren. Mijn droom is en blijft dierenarts worden.

Vanwege het treffen van artsen die minder vakbekwaam bleken dan ze pretendeerde te zijn, ben ik fysiek gezien behoorlijk beperkt geraakt waardoor een 'fysiek' beroep zoals dat van dierenarts niet meer haalbaar voor mij is.

Ik probeer me nu omhoog te knokken om toch mijn tweede droom namelijk jurist (ik denk uiteindelijk advocaat) waar te kunnen maken.

Vandaar ook in mijn profiel de mededelingen dat ik zowel MBO op dierengebied als op HBO-rechtengebied aan het 'studeren' ben.

Via dit forum en rechtbankbezoekjes probeer ik vast wat kennis op te doen die mij in een later stadium van de studie wellicht goed van pas kan komen.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)


Laatst aangepast door Gwenny op wo 12 jul 2006 20:56, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Tr4nce

Tr4nce

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grote droom om ook advocaat te worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 2:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat die droom maar moge uitkomen Rik, succes.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na 3 jaar bouwkunde in Delft te hebben gestudeerd had ik genoeg van al het tekenen en knutselen.
Maar toen kwam de vraag wat dan? Ik wist alleen dat ik lekker met mijn neus in de boeken wilde duiken.
De TU stelde mij een beroepskeuzetest voor, en na een dagje testjes doen, kwam er rechten uit. Rechten.. dacht ik. Dat is toch alleen voor mensen die niet weten wat ze willen studeren.
Hoe meer ik er over las, hoorde en praatte, hoe enthousiaster ik werd. En nu ben ik nog veel enthousiaster. Ik ben nu 2e jaars. En ik vind het studeren fijn, ik doe het met veel plezier en vind het ontzettend interessant.
Het enige wat ik mis, zijn de vele intensieve contacturen bij bouwkunde. Daar zat ik regelmatig de hele dag op de universiteit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Koen

Koen

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 33


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de middelbare school zag had ik het idee dat ik het huidige "systeem" in Nederland zou willen veranderen. Ik was het vanzelfsprekend nergens mee eens en niets deugde. Ik kreeg toen het idee dat je dingen alleen kunt veranderen als je zelf weet wat je moet veranderen. Rechten was dus een logische keus.
Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch wat conservatiever ben dan dat ik tijdens mijn middelbare schooltijd dacht dat ik was. Embarassed
Het zit allemaal nog niet eens zo heel slecht in elkaar...er is zelfs best over nagedacht...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arvind



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil al van kleins af in de advocatuur, nu zat het zo dat ik HAVO deed.
en toen was er HBO-Recht, het lijkt wel voor mij gemaakt. daarna kan ik altijd nog doorstromen naar de uni. mocht ik dat nog willen. bedrijfsjurist is de kant die ik op wil.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: wo 12 jul 2006 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arvind schreef:
Ik wil al van kleins af in de advocatuur, nu zat het zo dat ik HAVO deed.
en toen was er HBO-Recht, het lijkt wel voor mij gemaakt. daarna kan ik altijd nog doorstromen naar de uni. mocht ik dat nog willen. bedrijfsjurist is de kant die ik op wil.

Veel succes en hartelijk welkom in de wondere wereld der RechtenForum Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. NN



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006 14:31    Onderwerp: keuze rechtenstudie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een rechtenstudie leek mij al heel erg lang interessant.

Op het VWO bleek ik niet geschikt was voor een bèta-opleiding. Economie heb ik nog even overwogen, maar dat leek me veel te wiskundig. Geschiedenis heb ik ook overwogen, maar mijn geschiedenisdocent zei altijd: 'je kan twee dingen worden, of kroonprins, of docent' en de studie leek me toch wel wat beperkt. Verder wilde ik, ondanks een maatschappijleerdocent van niks, toch een brede studie met oog voor maatschappelijke ontwikkelingen.

Zodoende is het in 2002 dus definitief rechten geworden. Al snel trok binnen de studie Nederlands Recht het publiekrecht. Strafrecht vond ik leuk tot het eerste tentamen strafprocesrecht. Privaatrecht heeft mij eigenlijk nooit echt kunnen boeien.
Door actief te worden bij de studievereniging voor Staats- en Bestuursrecht heb ik mij verder georiënteerd op het publiekrecht. In het bijzonder het staatsrecht vind ik erg interessant, mede vanwege de politieke context. Op dit rechtsgebied heb ik dan ook de afgelopen maanden mijn scriptie geschreven.


Laatst aangepast door mr. NN op zo 27 aug 2006 16:10, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006 15:54    Onderwerp: Re: keuze rechtenstudie Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr. NN schreef:
Geschiedenis heb ik ook overwogen, maar mijn geschiedenisdocent zei altijd: 'je kan twee dingen worden, of kroonprins, of docent'

De politiek is de derde "afvalbak", zie de CV's van onze bewindslieden Wink

Quote:
In het bijzonder het staatsrecht vind ik erg interessant, mede vanwege de politieke samenhang. Op dit rechtsgebied heb ik dan ook de afgelopen maanden mijn scriptie geschreven.

Staatsrecht lijkt me inderdaad uitstekend aansluiten bij een voorliefde voor geschiedenis. Ik vraag me wel af wat je met staatsrecht kunt worden (naast voorzitter van de Raad van State, docent, politicus)...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. NN



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006 16:23    Onderwerp: Re: keuze rechtenstudie Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
mr. NN schreef:
In het bijzonder het staatsrecht vind ik erg interessant, mede vanwege de politieke samenhang. Op dit rechtsgebied heb ik dan ook de afgelopen maanden mijn scriptie geschreven.

Staatsrecht lijkt me inderdaad uitstekend aansluiten bij een voorliefde voor geschiedenis. Ik vraag me wel af wat je met staatsrecht kunt worden (naast voorzitter van de Raad van State, docent, politicus)...



Dat vraag ik me ook wel eens af aangezien een uitdagende baan op het gebied van het staatsrecht toch wel mijn ideaal is... Tips zijn van harte welkom. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ex-voto



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk onderwerp, haha ik heb zelf voor de poll 'de mooiste vrouwen' gekozen, hier aan de UvA kijk je gemiddeld een paar honderd keer per dag over je schouder!!

Dit is eigenlijk niet de voornaamste reden, dat zou toch een beetje aan de naïve kant zijn... Smile Ik ben 2 jaar geleden naar Frankrijk gegaan om daar mijn Baccalaureaat te halen, hetgeen een frans diploma is gelijkwaardig aan een VWO diploma in Nederland. In 5 'VWO' ben ik met een paar medeleerlingen naar Saint-Malo gegaan i.v.m. het EYP (European Youth Parliament). Met 10 medeleerlingen zat ik in de commissie 'Cultuur en Educatie' en we hadden de vraag hoe we het prestige van Europa bij jongeren zouden kunnen aanwakkeren. Met 9 andere Lycea (elk lyceum een commissie met 10 leerlingen) moesten wij debatteren over wetsontwerpen en voorstellen binnen de Europese Unie. Deze ervaring was zo indrukwekkend dat ik vanaf dat moment met zekerheid wist dat ik OF Rechten OF politicologie wou gaan studeren. Het is Rechtsgeleerdheid geworden omdat deze studie je toch een bredere keuze geeft. Aangezien recht toch heel veel met politicologie en vice versa te maken heeft ben ik erg blij met deze keuze en vermaak me inmiddels heel goed aan de UvA!

Groet!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ritok



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

op de basisschool kon ik goed rekenen, maar op het vwo ging het super slecht met wiskunde e.d. dus het werd een maatschappijprofiel. ik wou eerst economie doen maar het centraal examen snapte ik niet en dus bleek economie te wiskundig voor mij.
ik wist gewoon niet beter en heb rechten gekozen omdat er je altijd wel wat mee kan.
punt is nu dat ik alsnog niet weet of dit het nou is. en dan moet ik dit jaar toch weten wat voor master ik wil. zuchtt kiezen is echt moeilijk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
D Error



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 149


BerichtGeplaatst: do 12 okt 2006 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een heel traject afgelegd en ben terecht gekomen bij rechten. Had ik 7 jaar geleden niet gedacht. Heb eerst in de luchtmacht (KLU) gezeten, na een jaar door medische redenen eruit gestapt, was te lang, had tijdens mijn eerste jaar, na de standaard training van 13 weken, een groeistuip gehad, waardoor ik niet meer als jachtvlieger in aanmerking kwam. Jammer, uniform stond me goed, hahaha en dit was mijn jongensdroom.

Toen ben ik HBO-MER Juridisch Management gaan doen, de voorloper van HBO-Rechten. In 2004 geslaagd.

Maar tijdens mijn eindstage op het HBO kwam ik erachter dat je op het HBO vele vaardigheden leert, project vaardigheden ect, allemaal heel handig, maar dat je gewoon verdieping mist. Ik miste het cognitieve aspect en vond mijn kennis te beperkt om me op het juridische vlak te begeven, dus ben ik begonnen aan een verkorte traject rechten aan de RUG, van 2,5 jaar.

Bevalt me erg goed! Wist ook al meteen dat ik de Master privaatrecht zou kiezen. Ik vind bestuursrecht en strafrecht en staatrecht met zijn geschiedenis en rechtsvergelijking ook geweldig, maar het strategische en tactische spel: onderbouwd door rechtsgronden en feiten vind ik in burgerlijke zaken geweldig. Vooral omdat gelijk hebben niet gelijk staat aan gelijk krijgen! Vind dit vak geweldig en nog maar een half jaar te gaan! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds