Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 22:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Foutieve prijs bij webwinkel, betaald en geleverd: wat nu?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sappie

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 21:17    Onderwerp: Foutieve prijs bij webwinkel, betaald en geleverd: wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi iedereen,

mijn zwager heeft een laptop gekocht voor € 3, deze is via paypal betaald en vervolgens drie dagen later gewoon geleverd.

een dag na de aankoop is de prijs aangepast naar € 670.

twee dagen na de aanpassing is de laptop gewoon geleverd.

nu, een week later, wil de webshop ofwel dat hij het bedrag aanvult tot de normale verkoopprijs van € 670 of ze komen hem gratis ophalen...
overigens stellen ze in hun mail aan hem dat hij de laptop voor nul euro gekocht zou hebben, wat niet klopt.

wat zijn nu zijn rechten?

op grond van het OTTO arrest (http://netters.nl/otto-juridisch-fout-prijzen) zou de laptop niet geleverd hoeven worden, maar in dit geval is ie gewoon geleverd.
mijn zwager is dan toch gewoon eigenaar geworden van laptop zonder dat er van de zijn kant sprake is van dwaling of bedrog e.d. (privaatrecht is zeeeeeer lang geleden voor mij...)

volgens mij heeft de leverancier geen rechten meer toch?

mvg Sebastiaan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 21:34    Onderwerp: Re: foutieve prijs, betaald en geleverd, wat zijn mijn rechten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sappie schreef:
op grond van het OTTO arrest (http://netters.nl/otto-juridisch-fout-prijzen) zou de laptop niet geleverd hoeven worden, maar in dit geval is ie gewoon geleverd.
mijn zwager is dan toch gewoon eigenaar geworden van laptop zonder dat er van de zijn kant sprake is van dwaling of bedrog e.d. (privaatrecht is zeeeeeer lang geleden voor mij...)

Het standpunt van de verkoper is hoogstwaarschijnlijk dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen wegens gebrek aan een met het aanbod van 3 euro overeenstemmende wil, en het OTTO-arrest wijst ook in die richting. In dat geval ontbreekt een geldige titel. Zonder geldige titel geen eigendomsoverdracht (art. 3:84 BW), dus je zwager is dan geen eigenaar geworden.

Overigens maakt het eigenlijk maar weinig uit of je zwager eigenaar is of niet. Naar Duits recht zou hij bij een ongeldige koopovereenkomst volgens mij wel eigenaar zijn geworden (het Duitse recht kent een abstract stelsel van eigendomsoverdracht, het Nederlandse recht een causaal stelsel), maar dan zou de verkoper nog steeds een verbintenisrechtelijke vordering op de koper hebben. Wie eigenaar is doet er eigenlijk alleen echt toe als je zwager failliet gaat voordat hij de laptop heeft teruggegeven.

Quote:

Afgaande op het OTTO-arrest lijkt de leverancier de laptop zowel te kunnen revindiceren (zijn eigendom terugvorderen, een goederenrechtelijke actie) als te kunnen terugvorderen op basis van onverschuldigde betaling (een verbintenisrechtelijke actie).

Wel zou je zwager zich op het standpunt kunnen stellen dat er wel degelijk een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen. Hij kan bijvoorbeeld aanvoeren dat hij in ieder geval na de levering van de laptop erop mocht vertrouwen dat de verkoper de laptop daadwerkelijk voor 3 euro wilde verkopen. Erg kansrijk lijkt me dit niet.

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 21:38    Onderwerp: Re: foutieve prijs, betaald en geleverd, wat zijn mijn rechten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Sappie schreef:

Het standpunt van de verkoper is hoogstwaarschijnlijk dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen wegens gebrek aan een met het aanbod van 3 euro overeenstemmende wil, en het OTTO-arrest wijst ook in die richting. In dat geval ontbreekt een geldige titel. Zonder geldige titel geen eigendomsoverdracht (art. 3:84 BW), dus je zwager is dan geen eigenaar geworden.

Overigens maakt het eigenlijk maar weinig uit of je zwager eigenaar is of niet. Naar Duits recht zou hij bij een ongeldige koopovereenkomst volgens mij wel eigenaar zijn (het Duitse recht kent een abstract stelsel van eigendomsoverdracht, het Nederlandse recht een causaal stelsel), maar dan zou de verkoper nog steeds een verbintenisrechtelijke vordering op de koper hebben. Wie eigenaar is doet er eigenlijk alleen echt toe als je zwager failliet gaat voordat hij de laptop heeft teruggegeven.

Quote:

Afgaande op het OTTO-arrest lijkt de leverancier de laptop zowel te kunnen revindiceren (zijn eigendom terugvorderen, een goederenrechtelijke actie) als te kunnen terugvorderen op basis van onverschuldigde betaling (een verbintenisrechtelijke actie).

Wel zou je zwager zich op het standpunt kunnen stellen dat er wel degelijk een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen. Hij kan bijvoorbeeld aanvoeren dat hij in ieder geval na de levering van de laptop erop mocht vertrouwen dat de verkoper de laptop daadwerkelijk voor 3 euro wilde verkopen. Erg kansrijk lijkt me dit niet.

in hoeverre speelt het mee dat ook na de prijswijziging de laptop twee dagen later gewoon geleverd is? in dat geval had de leverancier de laptop toch gewoon onder zich kunnen houden?
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2009 21:54    Onderwerp: Re: foutieve prijs, betaald en geleverd, wat zijn mijn rechten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sappie schreef:
mijn zwager heeft een laptop gekocht voor € 3, deze is via paypal betaald en vervolgens drie dagen later gewoon geleverd.

een dag na de aankoop is de prijs aangepast naar € 670.

twee dagen na de aanpassing is de laptop gewoon geleverd.

Als de laptop wordt aangeboden voor 3 euro en iemand koopt 'm (betaalt 'm en het ding wordt geleverd) wat is er dan aan de hand? De 'koop' is dan rond lijkt mij?

't Is wel een koopje. Cool

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En toen was het stil..
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
En toen was het stil..

Nee hoor, maar ik vind het altijd zo omslachtig om dezelfde discussie op meer dan plaats te voeren, dus ik beperk me tot deze discussie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363008/0

Overigens is imho de kwestie redelijk éénvoudig: de koper was niet te goeder trouw omdat hij redelijkerwijs wist of had moeten weten dat die prijs niet klopte. Dat betekent het ontbreken van wilsovereenstemming en daarmee is er nooit een overeenkomst tot stand gekomen. De laptop moet dus terug of vergoed worden aan de verkoper.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
HenkR schreef:
En toen was het stil..

Nee hoor, maar ik vind het altijd zo omslachtig om dezelfde discussie op meer dan plaats te voeren, dus ik beperk me tot deze discussie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363008/0

"Scherp geprijst" Laughing Laughing Laughing

Ik ben blij dat TS ons wel direct serieus heeft genomen, zodat we dat deel van de discussie hier hebben kunnen overslaan.

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dat betekent het ontbreken van wilsovereenstemming en daarmee is er nooit een overeenkomst tot stand gekomen

Ik meende, dat een koopovereenkomst bestond uit twee rechtshandelingen:

A. het aanbod
B. de aanvaarding van het aanbod

Uit dat oogpunt heeft het niets met wilsovereenstemming te maken.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanbod en aanvaarding zijn rechtshandelingen. Een rechtshandeling moet voldoen aan art. 3:33 BW (waarbij art. 3:35 BW een backupmogelijkheid geeft).

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een overeenkomst is een meervoudige rechtshandeling. Er moet dus ook spraken zijn van goede trouw.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW3/11.html

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Een overeenkomst is een meervoudige rechtshandeling. Er moet dus ook spraken zijn van goede trouw.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW3/11.html

Dat een overeenkomst een meervoudige rechtshandeling is, ben ik met je eens. Dat er "sprake moet zijn van goede trouw" niet helemaal. In ieder geval is dit te vaag, want je laat daarmee in het midden wie er ten aanzien van wat te goeder trouw moet zijn geweest.

Art. 3:11 BW geeft slechts aan wat onder goede trouw moet worden verstaan. De zinsnede "vereist voor enig rechtsgevolg" betekent niet "vereist voor ieder rechtsgevolg", maar "waar goede trouw in de wet als voorwaarde is gesteld voor het optreden van een bepaald rechtsgevolg". Een voorbeeld is art. 3:86 BW: ondanks beschikkingsonbevoegdheid van de vervreemder is een eigendomsoverdracht tot geldig als de verkrijger te goeder trouw was ten aanzien van de beschikkingsbevoegdheid van de vervreemder (plus nog wat voorwaarden).

Art. 3:11 BW speelt wel een rol bij art. 3:35 BW: "overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen". Voor een beroep op art. 3:35 BW (dus in het geval de wil ontbrak in de zin van art. 3:33 BW) moet de ontvanger van een verklaring te goeder trouw hebben gedacht dat er wel wilsovereenstemming was.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Uit dat oogpunt heeft het niets met wilsovereenstemming te maken.
Wel, want de wil van de verkoper was niet gericht op het verkopen van de laptop voor € 3. Dus beter gezegd dan: de wilsovereenstemming ontbrak.
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij geldt voor een geldige consumentenkoop, dat er ook een gerechtvaardigde prijs moet worden betaald. In dit geval lijkt me dat je bij een laptop van 3 euro nattigheid moet voelen als potentiële koper.

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de TS er voor kiest de laptop niet te behouden, wie moet dan de kosten dragen van het transport?

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2009 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
nu, een week later, wil de webshop ofwel dat hij het bedrag aanvult tot de normale verkoopprijs van € 670 of ze komen hem gratis ophalen...

Is dat service of niet dan? Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds