|
Auteur |
Bericht |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 apr 2009 7:55 Onderwerp: Winkel neemt non-conform artikel niet terug |
|
|
Zie de aflevering van Kassa d.d. 25-04-2009 http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=4642004
Met verbazing heb ik gekeken naar een idiote afhandeling van de klacht in eerste instantie. Nog erger zijn de algemene voorwaarden. Er zijn zeker 9 wetsartikelen die worden overtreden. Ook in de uitzending gaat de Stichting De Ombudsman verder niet in op die algemene voorwaarden.
Wat vinden jullie er van?
Ik heb vast een e-mail in bewerking die ik naar de webshop, Vara en Stichting De Ombudsman stuur. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 apr 2009 10:22 Onderwerp: |
|
|
Dat is nu precies waar ik me altijd druk over maak als ik dit soort programma's zie. Als de camera op de neus wordt gedrukt dan blijkt er ineens van alles geregeld te kunnen worden.
Misselijkmakende mensen, die eerst onder druk gezet moeten worden om je recht te kunnen halen.
Daarnaast ben ik het met je eens dat de voorlichting over de rechten in de schaduw kwam te staan, maar de belbus is meer gericht op de doelstelling van 'direct oplossen" . |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 apr 2009 11:20 Onderwerp: Re: Winkel neemt non-conform artikel niet terug |
|
|
PcDealer schreef: | Wat vinden jullie er van? | Zie het archief van Tros Opgelicht voor tientallen van dit soort grappenmakers met telkens een ander al dan niet verzonnen verhaal over rampen, waardoor ze in een absolute overmachtssituatie waren komen te verkeren.
In dit geval was hun huis recentelijk half afgebrand, althans werd dat beweerd, hoewel niet zichtbaar of aannemelijk gemaakt en b.v. ook niet bij de buren nagevraagd. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: ma 27 apr 2009 10:59 Onderwerp: Re: Winkel neemt non-conform artikel niet terug |
|
|
PcDealer schreef: |
Ik heb vast een e-mail in bewerking die ik naar de webshop, Vara en Stichting De Ombudsman stuur. |
Wat heb jij er verder mee te maken dan? Ik ben erg benieuwd naar wat jij ze wilt emailen en wat je doel daarmee is... |
|
|
|
 |
PcDealer
|
Geplaatst: ma 27 apr 2009 12:30 Onderwerp: Re: Winkel neemt non-conform artikel niet terug |
|
|
Chantalle schreef: | PcDealer schreef: |
Wat heb jij er verder mee te maken dan? |
Reden: ergernis van webshops die de wet aan de laars lappen en educatief optreden.
Quote: | Ik ben erg benieuwd naar wat jij ze wilt emailen en wat je doel daarmee is... |
Dat 1: de voorwaarden belachelijk zijn, 2: waarom ze nog op de website staan, 3: waarom daar niet een zin aan is besteed. Met als doel dat de eigenaress zich ook beseft dat een webshop meer is dan het online gooien van je producten "vanuit de zolderkamer" |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: ma 27 apr 2009 13:29 Onderwerp: Re: Winkel neemt non-conform artikel niet terug |
|
|
Dat 1: de voorwaarden belachelijk zijn, 2: waarom ze nog op de website staan, 3: waarom daar niet een zin aan is besteed. Met als doel dat de eigenaress zich ook beseft dat een webshop meer is dan het online gooien van je producten "vanuit de zolderkamer" |
Ik heb ook even gekeken naar die voorwaarden en die zijn inderdaad onzin. Ik vind het wel knap dat je kennelijk specifiek 9 wetsartikelen weet die zijn overtreden. Ik kom op 2 denk ik. Welke artikelen zie ik over het hoofd? |
|
|
|
 |
PcDealer
|
Geplaatst: ma 27 apr 2009 20:32 Onderwerp: Re: Winkel neemt non-conform artikel niet terug |
|
|
Chantalle schreef: |
Ik heb ook even gekeken naar die voorwaarden en die zijn inderdaad onzin. Ik vind het wel knap dat je kennelijk specifiek 9 wetsartikelen weet die zijn overtreden. Ik kom op 2 denk ik. Welke artikelen zie ik over het hoofd? |
Artikel 7:(9)10/11/17 BW
Artikel 7:21/22/24 BW
Artikel 7:46c/46d/46e BW |
|
|
|
 |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 14 jun 2009 9:22 Onderwerp: Re: Winkel neemt non-conform artikel niet terug |
|
|
Reden: ergernis van webshop die de wet aan de laars lappen en educatief optreden.
Dat 1: de voorwaarden belachelijk zijn, 2: waarom ze nog op de website staan, 3: waarom daar niet een zin aan is besteed. Met als doel dat de eigenaresse zich ook beseft dat een webshop meer is dan het online gooien van je producten "vanuit de zolderkamer" |
1 Wie ben jij dan wel niet om mensen de les te lezen?
2 je lijkt me meer een webshopeigenaar die geërgerd is omdat die zijn handel in elkaar ziet zakken doordat steeds meer webshops vanaf de zolderkamers worden gestart en genoegen nemen met een kleine marge.
3 Na een beetje googlen en speurwerk je daadwerkelijk had kunnen zien dat er in de Ravelstraat in Ridderkerk een schoorsteenbrand heeft gewoed die ernstige rookschade op de verdiepingen als gevolg had.
4 Dit niet zomaar een bedrijfje is die de producten vanaf de zolderkamer Online heeft geplaatst. Aan de hand van de foto's heeft ze kennelijk jaren op de markt gestaan met deze producten en dit nu via de website voortgezet.
Ik ben het eens dat er informatie en goede voorwaarden ontbreken.
Ik zie ook niet hoe je aan 9 overtredingen komt.
Artikel 46C is niet aan voldaan. Dit houdt echter voor de koper in dat het teruggave recht volgens artikel 46D lid 1 geen 7 werkdagen duurt maar 3 maanden. Dit is dus ten voordele van de koper.
De verkoper had zich tevens kunnen beroepen op het feit dat het artikel niet retour gezonden kon worden wegens artikel 46D lid 4 sub b 3°.
Quote: | 4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand: b. van zaken die: 3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;. |
Bovendien blijkt in de uitzending dat het bed in gebruik was genomen. Immers de hond pastte er niet in. Hierdoor komen er zeker hondeharen in de stof terecht.
Er wordt gesproken van Non-Conformiteit?? wat was er dan niet conform?
In de uitzending vertelde de vrouw dat het bed kleiner was dan verwacht. Vraag is dan wat er niet klopte, haar verwachtingen of de maten van het bed. In mijn ogen dus geen reden om aan te nemen dat het bed Non-Conform was.
Aan artikel 9 is voldaan. Het bestelde is immers geleverd en in eigendom overgedragen.
Artikel 10 bespreekt het risico van het gekochte. Dit komt voor rekening van de koper als deze is overgedragen volgens art 9.
De verkoper had dus terugname kunnen weigeren indien dit bed beschadigd was teruggekomen.
Artikel 11 regelt het risico op het goed indien dit volgens artikel 9 wel in eigendom is overgedragen maar nog niet was geleverd.
Dit is hier dus totaal niet van toepassing.
Artikel 17 regelt dat de zaak aan de overeenkomst moet voldoen. Alsmede artikel 21,22 en 24.
Uit niets is gebleken dat dit niet zo is.
Tevens wordt op de webshop vermeldt dat bedden gezien hun omvang en kans op beschadigen niet teruggezonden kunnen worden. Ik weet natuurlijk niet of dit na de genoemde uitzending is gewijzigd.
Een beetje verstandige consument had zo kunnen zien dat deugdelijke contact gegevens zoals telefoonnummer en adres ontbreken. Ook slaan de voorwaarden inderdaad nergens op maar daar doet de winkeleigenaar zichzelf alleen maar nadeel mee. De consument is wat dat betreft door de wetgever goed beschermt.
Ontbreken van contact gegevens en voorwaarden is voor mij al een reden daar niet te bestellen. _________________ Luctor et Navigare |
|
|
|
 |
|