Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 16:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

contact verbod grootouders in testament
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
070775

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 12:43    Onderwerp: contact verbod grootouders in testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede morgen,

Ik zit met een groot vraagstuk.

Al 14 jaar heb ik geen contact meer met mijn moeder. Nu ik zelf trotse moeder ben van 2 kindjes wil zij een rol als oma opeisen. Hier ben ik fel op tegen. Nu willen wij notarieel vast laten leggen dat bij overleiden onze kinderen naar mijn schoonouders gaan.

Maar, ook wil ik hierin laten opnemen dat mijn eigen moeder geen enkel recht heeft m.b.t. mijn kinderen en wil ik graag dat mocht ik er niet meer zijn...zij geen enkele mogenlijkheid heeft tot enig contact met mijn kinderen.

Nu kan ik dit zelf nog tegen houden, maar wat als ik er niet meer ben?

Kan iemand mij adviseren?

Alvast bedank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zult geen notaris vinden die zo'n onzedelijke clausule zal opnemen.

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 14:08    Onderwerp: ik vraag om advies geen mening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik stel mijn vraag hier omdat ik graag advies wil. Ik zit niet te wachten op een mening.

U weet niet wat de reden is dat ik 14 jaar mijn moeder niet zie, en wat de reden is waarom zij mijn kinderen niet mag zien.

Indien u behoefte heeft uw mening te ventileren, vraag dan eerst naar het gehele verhaal.

vriendelijk dank
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder mijn mening te ventileren, denk ik dat de strekking van het antwoord van Bona Fides juist is.

En zelfs indien een dergelijke bepaling wordt opgenomen in een testament dan zal het slechts 'de wens van de testateur' zijn.

De jurisprudentie neigt steeds meer naar het feit dat ook grootouders een omgangsrecht hebben met hun kleinkinderen. Indien jullie zijn overleden dan zouden jouw ouders kunne proberen om dit via een rechter af te dwingen. Of dit lukt is volledig afhankelijk van alle omstandigheden, waarbij voornamelijk het belang van het kind een rol speelt.

Ik denk wel dat door in ieder geval de voogdij in het testament te regelen en ook vooral bij de schoonouders bekend te maken waarom je de omgang niet wilt, je alles doet wat je kunt doen. De rechter zal dit alles namelijk meenemen in zijn/haar oordeel.

Wellicht niet het antwoord waarop je had gehoopt, maar misschien heb je er toch iets aan.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
070775

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is idd niet het antwoord waar ik op had gehoopt. Maar ik ben wel blij dat u antwoord.

Aansluitend op uw antwoord heb ik weer een vervolgvraag:

Is het mogelijk om via de rechter te laten bepalen dat een grootouder geen rechten heeft op het omgangsrecht.

Ik zal e.e.a. even toelichten.

Helaas ben ik slachtoffer van onzedelijk gedrag van mijn stiefvader, mijn moeder heeft partij gekozen voor mijn stiefvader zelfs na veroordeling.
Nu 14 jaar later komt zij op haar besluit terug met exuses en wil de rol van moeder/oma gaan invullen. Mijn leven is verwoest en nu na zoveel jaar weer opnieuw mijn leven opgebouwd te hebben wil ik haar dus uit mijn nieuwe leven uitsluiten.

(hoop dat dit persoonlijke verhaal enig inzicht geeft in mijn probleem)

bedankt
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 14:50    Onderwerp: Re: ik vraag om advies geen mening Reageer met quote Naar onder Naar boven

070775 schreef:
Ik stel mijn vraag hier omdat ik graag advies wil. Ik zit niet te wachten op een mening.

Het is mijn inschatting van de juridische situatie, niet mijn mening.

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste bona fides,

Het is mijn onwetenheid dat ik uw antwoord verkeerd het geintrepeteerd. Echter zijn er veel mensen die altijd een klare mening/antwoord hebben op mijn situatie waardoor ik vaak snel (soms ontrecht) in verweer ga.

Sorry dat ik niet inzag dat uw antwoord een goedbedoelde antwoord is een geen eigen mening.

dank
MaxForce

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw moeder kan een verzoek doen aan de rechter voor een omgangsregeling. Er zijn bij zo'n omgangsregeling twee van belang zijnde gronden, namelijk dat er een nauwe persoonlijke band is met de kinderen en dat die omgangsregeling ook in het belang van het kind is.

De rechter kan dus oordelen dat de grootouders een omgangsrecht krijgen.

Uw moeder moet kunnen aantonen dat er een nauwe persoonlijke band is met jouw kinderen. Ik betwijfel of die nauwe persoonlijk band aanwezig is. Zeker gezien zij in weze geen enkele band met de kinderen tot nu toe heeft gehad. Mocht de rechter die persoonlijke band toch aanwezig achten dan lijkt mij dat een omgangsregeling toch niet zal worden toegekend vanwege het belang van het kind. Er zijn nu eenmaal bepaalde excessen die hebben plaatsgevonden, die het vertrouwen wel degelijk hebben geschonden.

Het lijkt mij dat een verzoek tot zo'n omgangsrecht zal falen.

Wat betreft uw eerste vraag in deze draad, lijkt mij dat bona fides gelijk heeft. Een dergelijke bepaling zie ik de notaris evenmin opnemen in uw testament.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn formulering was ook wel wat aan de bondige kant.

Op dit moment kun je oma eenvoudig de omgang met haar kleinkinderen weigeren. Wil zij daar iets tegen doen, dan zal zij de rechter om een omgangsregeling moeten vragen. Het is dan heel goed denkbaar dat de rechter zal oordelen dat oma in dit geval geen recht op omgang heeft. Dat betekent dan echter alleen dat oma geen omgang met haar kleinkinderen kan afdwingen. Dat is dus nog geen verbod aan oma om contact met haar kleinkinderen te hebben, laat staan een verbod aan je kinderen om contact te zoeken met oma.

Mocht oma jou of je kinderen gaan stalken in een poging contact te krijgen, dan kun je de rechter haar vermoedelijk een verbod om verder contact te zoeken op laten leggen. Maar van stalking of soortgelijk gedrag is vermoedelijk geen sprake, zodat zo'n verbod nu niet aan de orde is. Bovendien verhindert zo'n verbod niet dat je kinderen ooit zelf contact opnemen zoeken met oma. Dat is aan de kinderen om te bepalen. Verder zal zo'n verbod niet eeuwigdurend zijn, maar alleen zijn bedoeld om verder gestalk te voorkomen.

Wat je lijkt te willen is je kinderen laten erven onder de voorwaarde dat ze nooit contact zullen hebben met oma. Zo begrijp ik tenminste je eerste bericht. Het lijkt me in ieder geval de enige manier waarop je in theorie via een testament invloed zou kunnen uitoefenen op wat er na je dood gebeurt. (Ik neem bijv. aan dat je niet andersom je moeder laat erven, maar op voorwaarde dat ze geen contact met de kleinkinderen zoekt.) Zo'n voorwaarde waarin je de kinderen verbiedt om in de toekomst contact te hebben met de grootouders lijkt mij onzedelijk (in strijd met de goede zeden) en om die reden nietig:
art. 4:45 BW schreef:
1. Een voorwaarde of een last die onmogelijk te vervullen is, of die in strijd is met de goede zeden, de openbare orde of een dwingende wetsbepaling, wordt voor niet geschreven gehouden. De beschikking waaraan de voorwaarde of de last is toegevoegd, is nietig, indien deze de beslissende beweegreden tot die beschikking is geweest.
2. Een voorwaarde of last die de strekking heeft de bevoegdheid tot vervreemding of bezwaring van goederen uit te sluiten, wordt voor niet geschreven gehouden.

Een onzedelijke testamentaire voorwaarde wordt voor niet geschreven gehouden. Gelet op de tweede zin van lid 1 is maakt zo'n onzedelijke voorwaarde misschien het hele testament wel nietig.

Dát de voorwaarde in strijd is met de goede zeden zeg ik vooral op basis van mijn (rechts)gevoel. Ik vind het op zich wel begrijpelijk dat je zelf niet wilt dat er laten contact is tussen kleinkinderen en oma, maar het lijkt mij niet dat je je kinderen kunt opleggen aan die wens gehoor te geven op een moment dat het jou onmogelijk nog kan schaden (want na je overlijden). Het lijkt me daarom een geval van ongeoorloofde dwang op een beslissing, waarin je kinderen in de toekomst vrij behoren te blijven.

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 15:56    Onderwerp: Allen bedankt! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil u hierbij allen bedanken. e.e.a. is mij nu duidelijker geworden. Idea

't lijkt misschien allemaal paranoia maar ik wil gewoon het beste voor mijn kinderen geregeld hebben ook als ik er niet meer ben.

Ik zal de voogdijschap testamentair vast laten leggen, mijn schoonouders laten testamentair vastleggen waar de kinderen heen gaan als hun voogdijschap hebben en ook evnt. komen te overlijden voor de 18de levensjaar van onze kinderen. Dan hoop ik dat iig mijn kinderen altijd terrecht komen bij mensen die wij hun toevertrouwen.

Verder zal zolang ik nog leef mijn moeder geen enkel rol spelen in het leven van mijn kinderen...dus als ze dit wel wil als ik er niet meer ben (het mooie over mijn lijk.... Rolling Eyes ) zal ze hele goede argumenten moeten hebben. Daarnaast zal ik zelf een persoonlijke brief opstellen (voor bij het testement maar niet door een notaris vastgelegd) om een rechter mocht het nodig zijn vanuit mijn graf te vertellen dat dit echt niet goed is voor mijn kinderen Wink Twisted Evil

Nou...ik geloof dat ik op deze mannier wel kan slapen Very Happy

Allemaal bedankt dat jullie je kennis wilde delen!
070775

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 16:04    Onderwerp: aanvullig Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even een aanvullig:

Als mijn kinderen behoefte hebben op of na hun 18de (en na het lezen van alle proces verbalen) om hun oma te zien zal ik hun daar niet toe beletten.

Echter tot hun 18 jaar zal ik er alles aan doen om haar uit hun leven te houden.

Het is aan mij en mijn kinderen (in goed overleg) of zij na hun 18de jaar contact willen met hun oma. Het is niet aan mijn moeder dit af te dwingen...zelfs een rechter zal goed in zijn schoenen moeten staan...wat dit betreft....mijn kinderen en ik...durf daar maar tussen te zitten... Wink
arizona

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Succes! De aanpak die je nu voorstelt lijkt me inderdaad het best haalbare en ook een verstandige aanpak. En laten we hopen dat het allemaal niet nodig blijkt te zijn omdat jij gewoon blijft leven totdat je kinderen volwassen zijn.
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder partij te kiezen, je met opzet verdriet te willen doen danwel boos maken of je van je standpunt af te willen brengen ben ik van mening dat je een strijd tussen jouw moeder en jou over de ruggen van de kinderen uitvecht.

Ik kan mij voorstellen dat het contact is verbroken vanwege de gebeurtenissen en dat jij daardoor jouw moeder ook niet meer in jouw leven en dat van de kinderen hebt toegelaten. (ik geef toe een beetje veronderstelling)

Nu jouw moeder spijt betuigt en terugkomt op haar beslissing is natuurlijk geen reden om alle deuren wagenwijd open te zetten, maar deze manier vind ik, ondanks dat ze te begrijpen is, niet de juiste.

ik refereer met name naar 3 quotes:
Quote:
Echter tot hun 18 jaar zal ik er alles aan doen om haar uit hun leven te houden.

Verder zal zolang ik nog leef mijn moeder geen enkel rol spelen in het leven van mijn kinderen

wil ik haar dus uit mijn nieuwe leven uitsluiten.

Je sluit hiermee ook de wil van de kinderen compleet uit, er is mogelijk sprake van PAS (parental alienating syndrome) terwijl het eigenlijk iets is tussen jouw en je moeder. De kinderen hebben hier part noch deel aan.

Dit heeft veel weg met het beleid van jeugdzorg.
In de folders van Bjz, erger minister Rouvoet promoot dit beleid, staat dat inden ouders niet meewerken de kinderen uit huis worden gehaald.

Er zijn echt meerdere wegen naar Rome.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 7:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
Zonder partij te kiezen, je met opzet verdriet te willen doen danwel boos maken of je van je standpunt af te willen brengen ben ik van mening dat je een strijd tussen jouw moeder en jou over de ruggen van de kinderen uitvecht.

Ik denk niet dat ze daar iets van merken, behalve dat ze oma niet zien.
arizona

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 8:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
Zonder partij te kiezen (...)

Quote:
vind ik, ondanks dat ze te begrijpen is, niet de juiste.

Het lijkt er anders wel een beetje op. In elk geval geef je je mening, en niet t.a.v. de juridische kant van de zaak. Volgens mij was duidelijk dat de vragensteller daar niet op zat te wachten en gezien de aard van de materie vind ik dat je ook nogal ver gaat in je stellingnames ten opzichte van de vragensteller.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds