Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 20:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe krijg ik een voor bezwaar vatbare beschikking van UWV ?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
grmohlmann

Leeftijd: 79
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 15:39    Onderwerp: Hoe krijg ik een voor bezwaar vatbare beschikking van UWV ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Ik heb bij UWV een aanvraag gedaan om een zogenoemde ww-vervolguitkering.
Een medewerker van UWV bericht mij (betrekkelijk ongemotiveerd) dat ik daar geen recht op heb.
Echter, ik meen op bepaalde gronden dat ik daar wel recht op heb en heb daarom aan UWV gevraagd om de afwijzing van mijn aanvraag om ww-vervolguitkering d.m.v. een voor bezwaar vatbare beschikking aan mij te sturen.
UWV weigert mij vooralsnog een dergelijke beschikking met afwijzing te geven. Ik wordt slechts bericht d.m.v. telefoontjes en brieven (zijnde geen beschikkingen want er staan geen mogelijkheden tot het maken van bezwaar in die brieven) dat ik geen recht op ww-vervolguitkering zou hebben.
Vraag: welke middelen staan mij open om van UWV een beschikking te verkrijgen (af te dwingen) m.b.t. de afwijzing van mijn aanvraag om ww-vervolguitkering zodat ik bezwaar, etc. tegen die afwijzing kan maken ?
Bij voorbaat dank.

Gustaaf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een (schriftelijke) aanvraag doet, en er volgt geen reactie binnen 8 weken, dan heb je een zgn. fictieve weigering. Daartegen kan vervolgens worden opgekomen middels een bezwaarschrift.
grmohlmann

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lawyer bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad schriftelijk een aanvraag om beschikking m.b.t. die betreffende uitkering aan UWV gevraagd, en ik heb wel reacties (telefoontjes en brieven) van UWV gekregen maar niet in de vorm van een beschikking waarin is vermeld datn bezwaar kan worden gemaakt.
Als ik dus na 8 weken na mijn aanvraag nog geen beschikking heb ontvangen dan heb ik een zogenoemde fictieve weigering. Is dat ook nog in een wetsartikel te vinden ?
Bij voorbaat dank.
Gustaaf
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Als je een (schriftelijke) aanvraag doet, en er volgt geen reactie binnen 8 weken, dan heb je een zgn. fictieve weigering.

Ik zou het eigenlijk even moeten controleren, want misschien maakt de Werkloosheidswet een uitzondering, maar in beginsel levert het niet tijdig reageren op een aanvraag geen fictieve weigering op. Echter wel een fictief besluit waartegen bezwaar en beroep open staat, dus een bezwaarschrift indienen is inderdaad de aangewezen weg.

grmohlmann schreef:
Is dat ook nog in een wetsartikel te vinden ?

art. 6:2 Awb schreef:
Voor de toepassing van wettelijke voorschriften over bezwaar en beroep worden met een besluit gelijkgesteld:
a. de schriftelijke weigering een besluit te nemen, en
b. het niet tijdig nemen van een besluit.

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides, bedankt voor je reactie.
Ik ben echter niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraagstelling; ik bedoelde eigenlijk het wetsartikel waarin staat dat de beslistermijn om op mijn aanvraag om uitkering te reageren door UWV 8 weken zou zijn.
Bij voorbaat dank.
Gustaaf
bona fides

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het algemeen geldt bij bestuursrechtelijke zaken dat de bepalingen van de bijzondere wet (hier: de Werkloosheidswet) gelden, en waar die zwijgen, de bepalingen van de Awb (Algemene wet bestuursrecht). Aangenomen dat de Werkloosheidswet niet anders bepaalt geldt dus:
art. 4:13 Awb schreef:
1. Een beschikking dient te worden gegeven binnen de bij wettelijk voorschrift bepaalde termijn of, bij het ontbreken van zulk een termijn, binnen een redelijke termijn na ontvangst van de aanvraag.
2. De in het eerste lid bedoelde redelijke termijn is in ieder geval verstreken wanneer het bestuursorgaan binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag geen beschikking heeft gegeven, noch een kennisgeving als bedoeld in artikel 4:14, derde lid, heeft gedaan.

art. 4:14 lid 3 Awb schreef:
Indien, bij het ontbreken van een bij wettelijk voorschrift bepaalde termijn, een beschikking niet binnen acht weken kan worden gegeven, stelt het bestuursorgaan de aanvrager daarvan in kennis en noemt het daarbij een redelijke termijn waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.

Inspectie van de Werkloosheidswet leert echter dat deze wet iets anders bepaalt:
art. 127a lid 1 WW schreef:
Een aanvraag tot het geven van een beschikking over het verzekerd zijn op grond van deze wet kan door de werknemer uitsluitend bij het UWV worden ingediend. Het UWV geeft de beschikking binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag.

De beslistermijn lijkt dus 13 weken te zijn. Ook de beslistermijn voor bezwaarschriften is 13 weken (art. 129 WW).

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je uitgebreide(re) antwoord, bona fides, en het plaatsen van de puntjes op de i's.

Het heet overigens wel degelijk een fictieve weigering als je geen tijdige reactie krijgt op je aanvraag. Zie bijv. hier in hoofdstuk 1 onder "Als er geen besluit is genomen".
bona fides

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Het heet overigens wel degelijk een fictieve weigering als je geen tijdige reactie krijgt op je aanvraag. Zie bijv. hier in hoofdstuk 1 onder "Als er geen besluit is genomen".

Hmm, ik zie het. En ook op andere plekken komt de term terug.

Waar ik bij "fictieve weigering" aan dacht, is een fictieve afwijzing van de aanvraag. Maar kennelijk wordt met "fictieve weigering" bedoeld een fictieve weigering om een besluit te nemen. Fictieve weigering is dus inderdaad de juiste term.

Vroeger (in ieder geval vóór invoering van de Awb) was het volgens mij zo dat een niet tijdige beslissing een fictieve weigering/afwijzing van de aanvraag inhield. Ik zal in mijn studieboeken proberen terug te vinden waar ik precies aan dacht.

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides en lawyer, bedankt voor jullie reacties.
Maar, ik ben nu wel een beetje in verwarring gebracht.
Is een fictieve weigering onder het huidig recht niet hetzelfde als een fictieve afwijzing ?
Stel dat UWV m.b.t. mijn aanvraag om uitkering blijft volharden in hun weigering mij een beschikking ter zake te geven, is dat dan een:
1. fictieve weigering om te besluiten, maar fictief wel een toekenning van mijn aanvraag ?
of:
2. fictieve weigering om te besluiten, EN een afwijzing van mijn aanvraag ?
Bij voorbaat dank.
Gustaaf
bona fides

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijns inziens maakt art. 6:2 sub b Awb het niet tijdig beslissen appelabel (d.w.z. vatbaar voor beroep en daarmee ook voor bezwaar), niets meer en niets minder. Dus het is geen afwijzing van de aanvraag, maar zeker ook geen toekenning.

Qua rechtsgevolgen lijkt zo'n fictieve weigering natuurlijk meer op de afwijzing van de aanvraag dan op een toekenning. Ik kom hier later nog even op terug als ik het precies heb nagezocht. (Ik twijfel nu een beetje of 'vroeger' zo'n niet-tijdige beslissing in bepaalde gevallen misschien wel neerkwam op een toekenning van de aanvraag.)

Veel praktische relevantie heeft het verschil tussen een fictieve weigering te besluiten en een fictieve afwijzing van de aanvraag niet, denk ik.

Leeftijd: 65

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onduidelijk is wat het UWV in de schriftelijke berichtgeving aan betrokkene vermeldt. Indien uit dat geschrift op enigerlei wijze afgeleid kan worden dat het verzoek niet gehonoreerd wordt, kan wel sprake zijn van een appellabel besluit. Hieraan doet niet af dat een rechtsmiddelenclausule ontbreekt. Indien de inhoud van het geschrift niet op de specifieke situatie van betrokkene ingaat, kan wellicht sprake zijn van een rechtsoordeel. Ook dan heeft geadresseerde de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.
Overigens gebruik ik de begrippen betrokkene/geadresseerde omdat de casus onvoldoende aansluiting geeft vast te stellen of er gesproken kan worden van 'belanghebbende'. Die beoordeling dient uiteraard primair plaats te vinden.
Verstuur e-mail
grmohlmann

BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tijmen, bedankt voor je reactie.
Ter toelichting het volgende:
Ik heb UWV schriftelijk een verzoek gedaan tot toekenning van een ww-vervolguitkering.
Als reactie krijg ik per telefoon en per brief (welke brief naar mijn mening geen beschikking is omdat daarin geen melding wordt gemaakt over de rechtsmiddelen m.b.t. eventueel bezwaar, etc.) de mededeling dat ik daar geen recht op heb.
Ik meen echter dat ik daar op bepaalde gronden wel recht op heb, en wil daarom een voor bezwaar vatbare beschikking van UWV.
Op mijn verzoek om een beschikking, werd van UWV zijde gemeld dat dit niet mogelijk is (?).
Nu doet zich het volgendfe probleem voor lijkt het:
1. is de schriftelijke reactie die ik van UWV heb ontvangen appelabel; dan moet ik bezwaar maken BINNEN 6 (of binnen 13 ?) weken. Welke termijn ?
2. is de schriftelijke reactie geen beschikking dan is pas na de beslistermijn van UWV fictief een besluit genomen (?) waartegen ik pas NA 6 of 13 weken (= de beslistermijn van UWV) bezwaar kan maken?

Ik kan het niet geheel meer goed overzien.
SVP reactie.
Bij voorbaar dank.
Gustaaf
Tijmen

Leeftijd: 65

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vooropgesteld en herhaald zei dat het onvermeld laten van een rechtsmiddelenclausule niet inhoudt dat geen sprake kan zijn van een voor bezwaar vatbare beslissing.

Wat mij bezighoudt en wat verhindert om een goed antwoord op de vraag te kunnen geven, is of in de brief van het UWV expliciet is vermeld dat er geen recht bestaat op de vervolguitkering. Is het een brief in algemene bewoordingen of wordt expliciet op uw verzoek ingegaan? In het eerste geval kan sprake zijn van een rechtsoordeel, in het tweede geval dunkt me betreft het een besluit in de zin van 1:3 Awb.

Wat betreft de termijn; de Awb schrijft voor dat binnen zes weken na bekendmaking van het besluit moet worden gemaakt.

Wellicht valt het buiten de reikwijdte van de vraag en dwalen we af, maar nog het volgende. Je kan altijd bezwaar maken. Mocht het UWV menen dat het geen besluit is, dan zal het bezwaar niet-ontvankelijk worden verklaard. Met die beslissing kunt u naar de rechter die zal toetsen of het bezwaar terecht niet ontvankelijk is verklaard en zich dus zal uitspreken of het UWV terecht heeft geoordeeld dat geen sprake zou zijn van een besluit.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

grmohlmann schreef:
Op mijn verzoek om een beschikking, werd van UWV zijde gemeld dat dit niet mogelijk is (?).

Ik had over de gestuurde brieven heengelezen.

Een schriftelijke mededeling dat er geen beschikking zal of kan worden genomen, lijkt mij appelabel op grond van art. 6:2 sub a Awb "de schriftelijke weigering een besluit te nemen".

De bezwaartermijn is 6 weken.

Het valt inderdaad niet geheel uit te sluiten dat de brief in feite een afwijzend besluit is, maar veel doet dat er niet toe.

Het gaat om een aanvraag voor een WW-vervolguitkering. Is het probleem niet dat die in augustus 2003 is afgeschaft?

BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tijmen, bedankt voor je reactie.
Ja, UWV heeft expliciet in mijn geval aan mij gemeld per telefoon en per brief (zijnde geen beschikking volgens mij) dat ik geen recht op een ww-vervolguitkering heb.
Ik meen echter dat ik wel recht daarop heb.
Mijn gevoel zegt me op grond van de resultaten van deze forumdiscussie dat ik in ieder geval bezwaar moet maken, maar de vraag is:
1. binnen welke termijn ? 6 weken op grond van de Awb ?
2. binnen 13 weken op grond van Werkloosheidswet 217a
3. of pas na die 6 of 13 weken vanwege het fictief karakter van een UWV-besluit (dat niet is genomen) ?
4. is die betreffende brief van UWV aan mij appelabel of niet ?

Ik kan het niet overzien.
Ik wil graag een pad volgen waarmee ik optimaal mijn rechten kan uitoefenen en niet in een welles nietes situatie kom waarin al of niet ontvankelijkheid van mijn bezwaar bij UWV of de rechter een rol speelt want dan kom ik op een dood spoor ?
Reacties hierop zijn zeer welkom.
Bij voorbaat dank.
Gustaaf
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds