Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 07 mei 2024 16:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is dit concept legaal?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
berth



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 16:59    Onderwerp: Is dit concept legaal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij zitten hier met een discussie over een bepaalt concept.

Het gaat hier over een systeem waar je goedkoop elektronica als Ipod's e.d. kan winnen/kopen.

Het werkt zo:
Een Ipod wordt geveild. Het startbod is €0,01. Om het bod met 1 cent te verhogen dien je een sms te sturen (60 cent per oproep) met je e-mailadres waar het bedrijf achter de veiling geld aan verdiend. De veiling sluit 24 uur na het laatste bod.

Stel er is 100X geboden dan is het bod dus €1,01. Uit ervaring blijkt dat de Ipod voor ongeveer 4 euro wordt verkocht aan de hoogste bieder (dus nadat er ongeveer 400 smsjes zijn verstuurd door de bieders). De winst haalt het bedrijf dus grotendeels uit de smsjes van 60 cent per oproep.

Aan de ene kant lijkt mij dit een piramidespel, omdat latere bieders jouw "winst" bepalen, aan de andere kant is het niet echt een piramidesysteem zoals het vaak beschreven staat. Wie weet of dit in Nederland is toegestaan en welke regels hier aan verbonden zijn?

Alvast Bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is een op grond van art. 1 jo. 1a Wet op de kansspelen verboden piramidespel:
art. 1a lid 2 Wok schreef:
Onder het piramidespel wordt verstaan een gelegenheid waarbij deelnemers een goed afgeven of een verplichting aangaan teneinde daaruit een voordeel te verwerven dat geheel of ten dele afhankelijk is van de afgifte van een goed of het aangaan van een verplichting door latere deelnemers.

De aanbieder is strafbaar.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
berth



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dit is een op grond van art. 1 jo. 1a Wet op de kansspelen verboden piramidespel:
art. 1a lid 2 Wok schreef:
Onder het piramidespel wordt verstaan een gelegenheid waarbij deelnemers een goed afgeven of een verplichting aangaan teneinde daaruit een voordeel te verwerven dat geheel of ten dele afhankelijk is van de afgifte van een goed of het aangaan van een verplichting door latere deelnemers.

De aanbieder is strafbaar.



Oke, bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dit is een op grond van art. 1 jo. 1a Wet op de kansspelen verboden piramidespel:
art. 1a lid 2 Wok schreef:
Onder het piramidespel wordt verstaan een gelegenheid waarbij deelnemers een goed afgeven of een verplichting aangaan teneinde daaruit een voordeel te verwerven dat geheel of ten dele afhankelijk is van de afgifte van een goed of het aangaan van een verplichting door latere deelnemers.

De aanbieder is strafbaar.

Het lijkt mij juist géén piramidespel in de zin der wet. Immers, niet elke deelnemer zal enig voordeel genieten, maar alleen degene die het laatste bod doet. Kenmerk van een piramidespel is nu juist, dat de uitbetaling aan een "vorige" deelnemer wordt gefinancierd door de inleg van de "volgende" deelnemer (deelnemer 1 krijgt pas uitbetaald als deelnemer 2 inleg heeft voldaan, etc.). Deelnemer 1 verwerft in dit SMS-geval geen voordeel zodra deelnemer 2 zich meldt, etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
swinny



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar is hier toch helemaal geen sprake van?
Als ik de enige ben die een sms stuurt en daarmee het bod met 1 cent verhoog en en komt niemand na mij heb ik toch die ipod voor mijn 'laatste' bod.
Dat is helemaal niet afhankelijk van latere deelnemers.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

swinny schreef:
Daar is hier toch helemaal geen sprake van?
Als ik de enige ben die een sms stuurt en daarmee het bod met 1 cent verhoog en en komt niemand na mij heb ik toch die ipod voor mijn 'laatste' bod.
Dat is helemaal niet afhankelijk van latere deelnemers.


Mee eens.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Het lijkt mij juist géén piramidespel in de zin der wet. Immers, niet elke deelnemer zal enig voordeel genieten, maar alleen degene die het laatste bod doet.

Het verworven voordeel is de kans dat jouw bod het laatste bod blijkt te zijn (waardoor je voor weinig geld in het bezit komt van een waardevol goed).

De waarde van dat voordeel hangt af van latere deelnemers. Zijn die er niet, dan is de waarde van het verworven voordeel hoog. Zijn die er wel, dan is de waarde van het verworven voordeel nul.

swinny schreef:
Daar is hier toch helemaal geen sprake van?
Als ik de enige ben die een sms stuurt en daarmee het bod met 1 cent verhoog en en komt niemand na mij heb ik toch die ipod voor mijn 'laatste' bod.
Dat is helemaal niet afhankelijk van latere deelnemers.

Juist wel. Jouw bod is alleen het laatste bod als er geen latere deelnemers meer zijn. De waarde van het verworven voordeel is dus geheel afhankelijk van het aangaan van een verplichting door latere deelnemers.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
swinny



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zou de postcodeloterij ook onder die omschrijving vallen want de uitkering wordt lager als er latere deelnemers bijkomen met dezelfde postcode.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
swinny



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Juist wel. Jouw bod is alleen het laatste bod als er geen latere deelnemers meer zijn. De waarde van het verworven voordeel is dus geheel afhankelijk van het aangaan van een verplichting door latere deelnemers.


Dus ik mag ook niet meer op een veiling bieden?


Laatst aangepast door swinny op ma 19 jan 2009 18:30, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
lawyer schreef:
Het lijkt mij juist géén piramidespel in de zin der wet. Immers, niet elke deelnemer zal enig voordeel genieten, maar alleen degene die het laatste bod doet.

Het verworven voordeel is de kans dat jouw bod het laatste bod blijkt te zijn (waardoor je voor weinig geld in het bezit komt van een waardevol goed).

De waarde van dat voordeel hangt af van latere deelnemers. Zijn die er niet, dan is de waarde van het verworven voordeel hoog. Zijn die er wel, dan is de waarde van het verworven voordeel nul.

Bij een piramidespel verwerven alle deelnemers (nu ja, alle deelnemers totdat het spel "ploft") enig voordeel anders (groter) dan nihil. Een voordeel van nul is geen voordeel. Kenmerk van het piramidespel is dat uitbetalingen aan eerdere deelnemers worden gefinancierd door latere deelnemers. Een uitbetaling van nul (aan alle deelnemers voordat het laatste bod per SMS wordt gedaan) is geen uitbetaling. Ergo, het SMS-spel zoals hier geschetst is geen piramidespel. Immers, in het SMS-geval verwerf je juist géén voordeel als zich nieuwe deelnemers melden, terwijl je bij een piramidespel in dat geval juist wél voordeel verwerft.

Als ik jouw redenering (voordeel van nul is ook een voordeel) doortrek, zou bijvoorbeeld een executieveiling bij opbod ook een piramidespel zijn. Immers, door een hoger bod verwerf je als eerdere bieder niets; voordeel is dan nul. Als zich geen hogere bieder meldt, heb je wel voordeel, want je verwerft het geveilde goed voor een lagere prijs dan in normale omstandigheden (althans, dat is bij 99% van de executieveilingen het geval).


Laatst aangepast door lawyer op ma 19 jan 2009 18:31, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wiki zegt:

Quote:
Piramidespelen vallen in Nederland sinds 1998 onder de verboden kansspelen van de Wet op de kansspelen. Het spel wordt gezien als een kansspel, omdat de deelnemers geen overwegende invloed hebben op hun resultaten. Ze zijn daarvoor immers afhankelijk van de inspanningen van anderen. Daarmee wordt de kans om te 'toppen' (de top van de piramide te halen en te incasseren) van het toeval afhankelijk.


In dit geval, waarin je op elk moment een hoger bod kan uitbrengen en waarbij vantevoren wordt uitgelegd hoe je kunt "winnen" en waarbij je prijs niet bepaald wordt door een bepaalde hoeveelheid andere deelnemers, lijkt het me geen piramidespel. Het is pas een piramidespel als er verplicht een x aantal deelnemers moet meedoen na jouw ene smsje.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
berth



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

swinny schreef:
Dan zou de postcodeloterij ook onder die omschrijving vallen want de uitkering wordt lager als er latere deelnemers bijkomen met dezelfde postcode.


Ik dacht inderdaad ook aan de postcodeloterij. Waarom is dit dan geen piramidespel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben wel benieuwd of andere lezers het wel met mij eens zijn dat zo'n Ipod-veiling een piramidespel in de zin van art. 1a Wok is.

Hoe dan ook, als de Ipod-veiling toch geen piramidespel zou zijn, dan is de veiling m.i. nog steeds een verboden kansspel in de zin van art. 1 sub a Wok, namelijk een gelegenheid
Quote:
om mede te dingen naar prijzen of premies, indien de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, tenzij daarvoor ingevolge deze wet vergunning is verleend

De vraag is hier of het wel/niet meedoen van latere deelnemers een "kansbepaling" is. Volgens mij is dat het geval. Uit de wetsgeschiedenis van art. 1a Wok blijkt namelijk dat art. 1a lid 1 Wok (een piramidespel is een kansspel) niet moet worden gezien als een wettelijke fictie, maar als een soort bewijsregel. Valt een spel eenmaal onder de definitie van piramidespel, dan hoeft het bestaan van "enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen" niet meer te worden aangetoond. Onder "kansbepaling" valt dus niet alleen het trekken van een lot en het gooien van een dobbelsteen; ook het wel of niet instappen van latere deelnemers kan zo'n kansbepaling vormen. Bij een klassiek piramidespel kun je je vervolgens nog afvragen of de deelnemers op dat instappen nog "overwegende invloed" kunnen uitoefenen (en daar is veel discussie over mogelijk). Bij de Ipod-veiling lijkt het me redelijk duidelijk dat een deelnemer geen invloed kan uitoefenen op het wel of niet instappen van een latere deelnemer.

Mocht de Ipod-veiling geen piramidespel zijn maar wel een kansspel, dan is het in theorie mogelijk om onder voorwaarden een vergunning te verkijgen. Zo'n voorwaarde is al snel dat de opbrengst naar een goed doel gaat.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
swinny



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik ben wel benieuwd of andere lezers het wel met mij eens zijn dat zo'n Ipod-veiling een piramidespel in de zin van art. 1a Wok is.


Dus je wilt zeggen dat je, na al deze overtuigende postings, nog steeds gelooft dat dit wel een piramidespel is? Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

swinny schreef:
Dan zou de postcodeloterij ook onder die omschrijving vallen want de uitkering wordt lager als er latere deelnemers bijkomen met dezelfde postcode.

Daar zit wel iets in, al vermoed ik dat de lagere uitkering wordt gecompenseerd door de hogere kans dat op jouw postcode een prijs valt. Ik weet niet zeker of dat zo is, maar het zou me verbazen als dat niet zo was.

Een interessant argument om de legaliteit van de postcodeloterij aan de kaak te stellen. Natuurlijk is de postcodeloterij sowieso een kansspel waarvoor een vergunning vereist is (en verstrekt), maar de vergunning had niet kunnen worden gegeven als het om een piramidespel ging (art. 3 lid 3 Wok).

In het algemeen kun je natuurlijk stellen dat de kans om een (gewone) loterij te winnen afhangt van het totaal aantal deelnemers (tenzij de prijs ook op een niet-verkocht lot kan vallen). Het zal zeker niet de bedoeling zijn dat zo'n normale loterij onder de definitie van piramidespel valt. Misschien kun je zeggen dat de kans op winst bij zo'n loterij niet afhangt van "het later zijn" van de andere deelnemers. Of misschien leg ik art. 1a lid 2 Wok te ruim uit... Ik zal er nog eens over nadenken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds