|
Auteur |
Bericht |
johank1974
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 11:19 Onderwerp: Verhuizen met mijn kids zonder toestemming |
|
|
Hallo,
Ik ben afgelopen zomer gescheiden en nu gaat mijn ex verhuizen buiten de plaats met mijn kids. Ik ben het daar niet mee eens, zeker met het feit dat ze dan van hun school gehaald worden.
Nu is mijn vraag; hoe is mijn positie hierin? Kan ik iets doen om de kinderen op hun school te houden (die is nl. bij mij om de hoek).
Bedankt,
Johan |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 31 dec 2008 1:42 Onderwerp: |
|
|
Als je na je scheiding het gezamenlijk gezag over je kinderen hebt behouden (samen met je ex), zou je hier volgens mij een stem in moeten hebben.
Je zou bijvoorbeeld kunnen weigeren toestemming te geven voor inschrijving aan de andere school. Wel is het zo dat je ex dan naar de rechter zou kunnen stappen om vervangende toestemming te vragen. De rechter neemt dan een beslissing die hem in het belang van het kind wenselijk voorkomt. Andersom zou jij het conflict ook aan de rechter kunnen voorleggen, bijv. door een verbod te vragen.
Natuurlijk is het beter om er in overleg uit te komen en dergelijke, maar dat spreekt voor zich. Weten dát je er iets over te zeggen hebt, helpt natuurlijk bij het onderhandelen. (Wel ben ik bang dat je kansen niet al te groot zijn als de kinderen bij je ex wonen en je ex een goede reden heeft om te verhuizen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 31 dec 2008 22:07 Onderwerp: |
|
|
Een verhuizing ver weg van de andere ouder is een reden om de kwestie voor te leggen aan de kinderrechter, zelfs al is er een goede reden en wonen de kinderen bij andere ouder. De kinderrechter zal dan zoals bona fides al zei in het belang van het kind eea beslissen. Er is een uitspraak waarin de rechter de ouder verbood te verhuizen nu er geen dringende noodzaak was. Ging de andere ouder dan toch verhuizen zou dat gevolgen hebben voor het ouderlijk gezag nu een verhuizing niet in het belang was van het kind |
|
|
|
 |
|