Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 11:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Preliminair verweer mogelijk?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Niels Laarhuis



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 12:41    Onderwerp: Preliminair verweer mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dames en heren,

voor mijn studie is het zo dat wij een rechtszaak moeten simuleren. Het is een vrij eenvoudige casus. Deze zal ik even kort schetsen.

-Midden in de nacht wordt er in een winkelpand ingebroken, er zijn braaksporen.
-Dader is gespot door eigenaar winkel.
-Dader wordt opgepakt door politie.
-Uiteindelijk komt het tot een rechtszaak.

Nu is het zo dat de OVJ de volgende tenlastelegging in de dagvaarding heeft opgenomen:

"De verdachte wordt tenlastegelegd dat

Hij op of omstreeks 8 maart 2011 te amsterdam tezamen en in vereniging met een ander of anderen, althans alleen, met het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening uit een winkel gelegen aan de Spaarndammerstraat heeft weggenomen een videorecorder, merk Philips, en twee CD-spelers, merk Philips, geheel of ten dele toebehorende aan Fa. Telra, in elk geval aan een ander of anderen dan aan hem, verdachte, en of zijn mededaders, zulks nadat hij, verdachte en of een van zijn mededaders die goederen zijn hun bereik hadden gebracht waarbij hij, verdachte, en ofzijn mededaders zich de toegang tot de plaats des misdrijf heeft hebben verschaft en of de het weg te nemen goederen onder zijn hun bereik heeft hebben gebracht door middel van het forceren van een deur van die winkel"

Wat ik wil doen is preliminair verweer voeren. Dit om de volgende redenen.

Eisen aan tenlastelegging in de dagvaarding zijn:
Feit
Tijd
Plaats

Feit: Moet duidelijk zijn omschreven in de dagvaarding. Dat is wel gedaan. Maar wat ik wel mis is; WELKE bepaling is het? is er hier sprake van 310? of is hier sprake van 311? Dat is helemaal niet genoemd en dus niet voldoende duidelijk.

Tijd: Op welk tijdstip heeft de diefstal plaatsgevonden? Dit maakt nogal een verschil. Ook omdat het strafverzwarend is wanneer iemand in de nacht inbreekt. De officier kan zich niet verstoppen achter het argument dat hij niet had kunnen weten op welk tijdstip de inbraak plaats had gevonden want er is een melding van de inbraak gedaan om 02.05 uur. (staat in proces verbaal van politie) Het OM moet zo precies mogelijk zijn w.b.t. het tijdstip.

Ook de plaats is niet goed beschreven. Wat is de plaats delict? Er staat: "een winkel aan de spaarndammerstraat." De spraarndammerstraat is een winkelstraat. huh? Adres is niet gegeven terwijl dit wel had kunnen worden gegeven. (Ook dat is te lezen in het proces verbaal van politie)


Mijn vraag komt hier op neer: is het zinvol om preliminair verweer te voeren om de dagvaarding nietig te laten verklaren?

Ik hoop dat iemand met ervaring mij kan helpen! Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thessa



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 92


BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is zeker een mogelijkheid. Hoewel het ontbreken van het artikel, niet heel ernstig is. Uit de tekst kan de verdachte voldoende halen waarvan hij beschuldigd wordt. Echter als het adres niet volledig is/klopt en het tijdstip niet vermeld wordt, kun je er zeker een beroep op doen.

De rechter kan dan tot een eind uitspraak komen: nietigheid dagvaarding.

Je hebt daar echter relatief weinig aan. Vooral wanneer je bezig bent met een oefening. Omdat de rechter al een uitspraak doet bij de voorvragen, komt hij niet toe aan een inhoudelijke behandeling van de zaak. Hierdoor kan de Officier van Justitie de zaak, met een nieuwe dagvaarding, gewoon opnieuw aanbrengen (geen nebis in idem).

Het zijn leuke oefeningen. Veel plezier en succes ermee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Adres en tijdstip lijken mij voldoende precies. Het kan preciezer, ja, maar dat is niet erg. Er zou pas een probleem zijn als het niet meer duidelijk was om welk feit het gaat. Het nachtelijk tijdstip als strafverzwarende omstandigheid zal inderdaad geen rol kunnen spelen bij deze tll.

Het niet vermelden van het artikel lijkt mij ook geen probleem.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds