Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 16 mei 2024 1:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Maand opzegtermijn
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dizzer



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 17:34    Onderwerp: Maand opzegtermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik kreeg vrijdag 18 juli te horen dat ik geen vaste baan krijg, mijn huidige contract loopt af per 1 augustus. Er is sprake van een maand opzegtermijn. Misschien een makkelijke vraag voor sommigen... ik vroeg mij af of de werkgever niet een beetje te laat is door te geven, aangezien ik nu maar kort de tijd heb om een andere baan te vinden en of de maand opzegtermijn dus ook geldt bij het aflopen van een contract voor bepaalde tijd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabienne Delpeut



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 38


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een contract voor bepaalde tijd loopt van rechtswege af wanneer de tijd is verstreken (art 7:667 lid 1 BW). De werkgever in dit geval hoefde alleen vooraf op te zeggen als dat in het contract is bepaald of wanneer volgens de wet of het gebruik opzegging hoort plaats te vinden en daarvan niet in het contract is afgeweken (lid 2) maar daar lijkt me geen sprake van......ik neem aan dat er in het contract staat dat geen opzegging is vereist?

De maand opzegtermijn geldt in dit geval waarschijnlijk alleen bij tussentijdse beeindiging?!

Ben het wel met je eens dat het niet netjes is, ikzelf probeer in mijn werk altijd ruim van te voren aan te kondigen dat het contract niet verlengd zal worden, het is immers al vervelend genoeg!

In de toekomst is het misschien verstandig, tenminste dat doe ik altijd, om een maand (of 35/40 dagen) voordat het contract afloopt zelf naar de werkgever te gaan en een evaluatie/voortgangsgesprek aan te vragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabienne Delpeut schreef:
De maand opzegtermijn geldt in dit geval waarschijnlijk alleen bij tussentijdse beeindiging?!

Ik vermoed dat de maand opzegtermijn pas betekenis heeft wanneer er daadwerkelijk moet of mag worden opgezegd. Waarschijnlijk gaat het om een standaardbepaling die in ieder contract wordt opgenomen, tijdelijk of niet, of in de CAO is terug te vinden. Zo'n standaardbepaling geeft m.i. noch een recht om tussentijds op te zeggen bij een tijdelijk contract, noch een plicht voor de werkgever om tegen het einde van de bepaalde tijd op te zeggen.

Dus tenzij het contract expliciet vermeldt dat de werkgever dient op te zeggen, hoeft hij m.i. niet op te zeggen (art. 7:667 BW).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabienne Delpeut



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 38


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wij hebben eigenlijk standaard in onze contracten (zowel voor bepaalde tijd als onbepaalde tijd) de volgende zin opgenomen:

Bij tussentijdse beëindiging van de dienstbetrekking zullen partijen een opzegtermijn van één kalendermaand handhaven.

vandaar dat ik aannam dat de opzegtermijn alleen bij tussentijdse beeindiging van toepassing was, zie ook: art 7:667 lid 3 BW

lid 1 sluit een plicht tot opzegging door de werkgever bij het aflopen van het contract al uit aangezien deze bij het verstrijken van de termijn al van rechtswege afloopt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabienne Delpeut schreef:
wij hebben eigenlijk standaard in onze contracten (zowel voor bepaalde tijd als onbepaalde tijd) de volgende zin opgenomen:

Bij tussentijdse beëindiging van de dienstbetrekking zullen partijen een opzegtermijn van één kalendermaand handhaven.

Wel een interessante formulering, want in deze bepaling hoef je nog niet noodzakelijk een afwijking van art. 7:667 lid 3 BW te lezen. Zeker nu je zegt dat de bepaling in ieder contract voorkomt.

Als je een contract voor bepaalde tijd tussentijds kunt opzeggen, dan geldt een opzegtermijn van één maand. Maar kun je tussentijds opzeggen? Dat hangt af van hoe de bepaling moet worden uitgelegd.

Hoewel, er staat "tussentijds" en bij een contract voor onbepaalde tijd heeft dat eigenlijk geen betekenis. Dus de bepaling is opgenomen met het oog op contracten voor bepaalde tijd. Dus tussentijdse opzegging lijkt me inderdaad mogelijk.

Quote:
lid 1 sluit een plicht tot opzegging door de werkgever bij het aflopen van het contract al uit aangezien deze bij het verstrijken van de termijn al van rechtswege afloopt

Wel kan worden afgesproken dat voorafgaande opzegging nodig is (lid 2 sub a), maar het ligt niet in de rede dat dit al volgt uit een bepaling als "voor beide partijen geldt een opzegtermijn van één maand".

In ieder geval lijkt het erop dat er voor Dizzer geen mogelijkheid is om het einde van het contract nog tegen te houden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabienne Delpeut



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 38


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wel een interessante formulering, want in deze bepaling hoef je nog niet noodzakelijk een afwijking van art. 7:667 lid 3 BW te lezen.

Juist geen afwijking, meer voldoening aan art 7:667 lid 3. Wij willen de mogelijkheid houden een jaarcontract tussentijds op te kunnen zeggen dus komen wij dit vooraf schriftelijk overeen. Als ik de weet zo lees kunnen wij dus tussentijds opzeggen want dit zijn wij overeengekomen door middel van ondertekening van het arbeidscontract.

Opzegging aan het einde van een arbeidsovereenkomst is alleen dan nodig wanneer dat (expliciet?) schriftelijk overeengekomen is of wanneer volgens de wet of het gebruik opzegging hoort, tenzij anders overeengekomen (lid 2 sub a en b). Onder de wet lees ik hier toestemming van het CWI / ontbinding door de kantonrechter bijvoorbeeld en onder gebruik versta ik de "normale gang van zaken binnen het bedrijf". Maar ik heb altijd begrepen dat bij beeindiging van rechtswege geen opzegging nodig was, tenzij dus in de gevallen van lid 2 sub a en b.

Bij het contract voor onbepaalde tijd zal ik ook als eerste toegeven dat het enigzins dubbelop klinkt aangezien je die in principe altijd tussentijds beeindigd, maar better safe than sorry. Er moet een termijn in anders kan je nergens aan vast houden en lopen ze van de een op de andere dag zo de deur uit Laughing Bovendien, is het niet zo dat bij ontbinding van een contract voor onbepaalde tijd door de kantonrechter ook de opzegtermijn in acht moet worden gehouden?

Ik ben er inderdaad ook bang voor dat Dizzer deze beeindiging niet kan voorkomen Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabienne Delpeut schreef:
Quote:
Wel een interessante formulering, want in deze bepaling hoef je nog niet noodzakelijk een afwijking van art. 7:667 lid 3 BW te lezen.

Juist geen afwijking, meer voldoening aan art 7:667 lid 3.

We bedoelen hetzelfde. Ik lees lid 3 als "tussentijdse opzegging is niet mogelijk, tenzij anders overeengekomen", maar de formulering is inderdaad wat anders.

Quote:
Wij willen de mogelijkheid houden een jaarcontract tussentijds op te kunnen zeggen dus komen wij dit vooraf schriftelijk overeen. Als ik de weet zo lees kunnen wij dus tussentijds opzeggen want dit zijn wij overeengekomen door middel van ondertekening van het arbeidscontract.

Klopt, maar als ik heel strikt lees, dan staat er niet dát tussentijds opzeggen mogelijk is. Maar omdat er "tussentijds" bij staat is die strikte lezing geen redelijke uitleg van de bepaling. Want waarom zou je in een contract voor bepaalde tijd schrijven dat er bij tussentijds opzegging een maand opzegtermijn in acht moet worden genomen, als tussentijds opzegging niet mogelijk is?

Maar zou je een contract voor bepaalde tijd hebben waarbij er bijv. in de CAO iets staat als "voor beide partijen geldt een opzegtermijn van één kalendermaand", dan volgt daar m.i. nog niet uit dat het contract kán worden opgezegd.

Quote:
Opzegging aan het einde van een arbeidsovereenkomst is alleen dan nodig wanneer dat (expliciet?) schriftelijk overeengekomen is of wanneer volgens de wet of het gebruik opzegging hoort, tenzij anders overeengekomen (lid 2 sub a en b). Onder de wet lees ik hier toestemming van het CWI / ontbinding door de kantonrechter bijvoorbeeld en onder gebruik versta ik de "normale gang van zaken binnen het bedrijf". Maar ik heb altijd begrepen dat bij beeindiging van rechtswege geen opzegging nodig was, tenzij dus in de gevallen van lid 2 sub a en b.

Goed punt. Als de werkgever aan het einde van de bepaalde tijd zou moeten opzeggen, zou hij inderdaad nog steeds toestemming van het CWI nodig hebben. Er zullen maar heel weinig werkgevers zijn die daar zin in hebben!

Quote:
Bij het contract voor onbepaalde tijd zal ik ook als eerste toegeven dat het enigzins dubbelop klinkt aangezien je die in principe altijd tussentijds beeindigd, maar better safe than sorry. Er moet een termijn in anders kan je nergens aan vast houden en lopen ze van de een op de andere dag zo de deur uit Laughing

Er is ook nog art. 7:672 BW, maar inderdaad lijkt het me wel handig om er in de arbeidsovereenkomst duidelijkheid over te scheppen. Wél kun je je afvragen of opzegging van een contract voor onbepaalde tijd wel "tussentijds" is. Een werknemer wiens contract voor onbepaalde tijd door zijn werkgever wordt opgezegd zou kunnen aanvoeren dat die opzegtermijn van één maand alleen geldt bij opzegging van een contract voor bepaalde tijd, zodat bij onbepaalde tijd de opzegtermijn van art. 7:672 BW geldt.

Quote:
Bovendien, is het niet zo dat bij ontbinding van een contract voor onbepaalde tijd door de kantonrechter ook de opzegtermijn in acht moet worden gehouden?

Ik dacht van niet. Wel zal de kantonrechter de opzegtermijn meenemen in de berekening van de ontslagvergoeding.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Dizzer



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties, weer wat geleerd. Eigenlijk had ik dit wel verwacht, maar hoopte dat er een regel zou bestaan die werkgevers verplicht minimaal een maand de werknemer vantevoren te laten weten dat hij/zij een andere baan kan gaan zoeken, aangezien zoiets tijd kost en het wel erg lullig is wanneer iemand bijvoorbeeld een dag vantevoren te horen krijgt dat hij/zij een andere baan kan zoeken. Zoiets is namelijk anderen overkomen bij ditzelfde bedrijf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabienne Delpeut



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 38


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar zou je een contract voor bepaalde tijd hebben waarbij er bijv. in de CAO iets staat als "voor beide partijen geldt een opzegtermijn van één kalendermaand", dan volgt daar m.i. nog niet uit dat het contract kán worden opgezegd.


Ah, ik begrijp je punt! Een betere formulering zou dan dus zijn bijvoorbeeld:

Tussentijdse beeindiging is alleen mogelijk indien beide partijen een opzegtermijn van een kalendermaand in acht nemen

Misschien loop ik inderdaad te hard van stapel door aan te nemen dat de mogelijkheid tot tussentijdse beeindiging op die manier is geimpliceerd. Er zou inderdaad discussie over kunnen zijn.

Quote:
Goed punt. Als de werkgever aan het einde van de bepaalde tijd zou moeten opzeggen, zou hij inderdaad nog steeds toestemming van het CWI nodig hebben. Er zullen maar heel weinig werkgevers zijn die daar zin in hebben!


de mijne in ieder geval niet nee, misschien heeft de wetgever toch geprobeerd te werkgever nog enigzins tegemoet te komen met deze voor de werknemer positieve regelingen

Quote:
Er is ook nog art. 7:672 BW, maar inderdaad lijkt het me wel handig om er in de arbeidsovereenkomst duidelijkheid over te scheppen. Wél kun je je afvragen of opzegging van een contract voor onbepaalde tijd wel "tussentijds" is.


Eigenlijk kan je dan dezelfde discussie ook weer voeren als je art 7:672 lid 2 sub a leest, immers wordt nergens vermeld dat dit artikel een contract voor onbepaalde tijd betreft (de overige sub leden impliceren dit wel overigens). Maar van deze kant had ik het inderdaad nog niet echt bekeken. Mijn gedachtengang was meer dat aangezien een contract voor onbepaalde tijd geen einddatum heeft, opzegging sowieso dus tussentijds was.

Opzegging van de arbeidsovereenkomst (onbep. tijd) geschiedt met inachtneming van hetgeen in artikel 7:672 wordt bepaald ....zou dus een betere formulering zijn?

Quote:
Ik dacht van niet. Wel zal de kantonrechter de opzegtermijn meenemen in de berekening van de ontslagvergoeding.


ja dat in ieder geval, maar ik doelde meer op de beslisisng van de kantonrechter wat dan de formele datum van uitdiensttreding wordt. Is het niet zo, dat behoudens de dringende redenen, het ontslag een feit is op het moment van uitspraak met nog eens een extra maand als opzegtermijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabienne Delpeut



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 38


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Dizzer: Het is echt ontzettend vervelend inderdaad en vindt het ook niet echt getuigen van respect naar de werknemer toe om iemand te vertellen dat hij na het einde van de week niet meer terug hoeft te komen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessant is Rb. Haarlem 24 december 2003, LJN AO1229. De rechtbank legt een bepaling die een opzegtermijn voorschrijft uit als een verplichting voor de werkgever om een contract voor bepaalde tijd op te zeggen (als in art. 7:667 lid 2 sub a BW). Volgens mij maakt de rechter een fout (want zou er dan ook niet een ontslagvergunning van het CWI nodig zijn?). Wel een uitspraak waar Dizzer hoop uit kan putten (al heb ik nog niet gekeken of de feiten matchen).

Fabienne Delpeut schreef:
Ah, ik begrijp je punt! Een betere formulering zou dan dus zijn bijvoorbeeld:

Tussentijdse beeindiging is alleen mogelijk indien beide partijen een opzegtermijn van een kalendermaand in acht nemen

Lijkt mij voldoende duidelijk, maar waarom niet nog duidelijker (in mijn ogen dan):

Partijen kunnen de overeenkomst tussentijds opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van een kalendermaand.

Quote:
Misschien loop ik inderdaad te hard van stapel door aan te nemen dat de mogelijkheid tot tussentijdse beeindiging op die manier is geimpliceerd. Er zou inderdaad discussie over kunnen zijn.

Inderdaad, ook al zou mijn insteek het bij de rechter niet halen, het lijkt me een discussie die vermeden kan worden. Ik heb in ieder geval uitspraken gezien waarin hierover werd gesteggeld, zoals bijv. de uitspraak van de rechtbank Haarlem hierboven. (Ik kan me nog een andere herinneren die juist helemaal de andere kant opging, maar daar heb ik nu geen verwijzing voor.)

Quote:
Quote:
Er is ook nog art. 7:672 BW, maar inderdaad lijkt het me wel handig om er in de arbeidsovereenkomst duidelijkheid over te scheppen. Wél kun je je afvragen of opzegging van een contract voor onbepaalde tijd wel "tussentijds" is.

Eigenlijk kan je dan dezelfde discussie ook weer voeren als je art 7:672 lid 2 sub a leest, immers wordt nergens vermeld dat dit artikel een contract voor onbepaalde tijd betreft (de overige sub leden impliceren dit wel overigens).

Precies, art. 7:672 BW geeft wel een opzegtermijn, maar kent daarmee nog niet de bevoegdheid toe om op te zeggen. Dus het is niet zo'n vreemd idee om contractuele bepalingen die een opzegtermijn voorschrijven op dezelfde manier uit te leggen.

Quote:
Opzegging van de arbeidsovereenkomst (onbep. tijd) geschiedt met inachtneming van hetgeen in artikel 7:672 wordt bepaald ....zou dus een betere formulering zijn?

Ik denk dat je juist wilt afwijken van art. 7:672 BW. Dus "voor werkgever en werknemer geldt een opzegtermijn van een kalendermaand".

Quote:
Quote:
Ik dacht van niet. Wel zal de kantonrechter de opzegtermijn meenemen in de berekening van de ontslagvergoeding.

ja dat in ieder geval, maar ik doelde meer op de beslisisng van de kantonrechter wat dan de formele datum van uitdiensttreding wordt. Is het niet zo, dat behoudens de dringende redenen, het ontslag een feit is op het moment van uitspraak met nog eens een extra maand als opzegtermijn?

Het ontslag is volgens mij een feit op de dag van de uitspraak of de dag die in de uitspraak wordt bepaald. De opzegtermijn is wel van belang voor de "fictieve" ontslagdatum, zijnde de dag waarop het recht op WW begint. Verder speelt de fictieve ontslagdatum geen rol, dacht ik...

Natuurlijk kan de rechter de opzegtermijn meenemen bij het bepalen van de dag waarop hij de arbeidsovk ontbindt, maar het zou me verbazen als rechters dat doen. Lijkt me niet zoveel nut hebben, en ontbinden is wat anders dan opzeggen dus staat los van de opzegtermijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabienne Delpeut



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 38


BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De feiten matchen niet jammer genoeg, de werkgever had zich in dezen keurig aan zijn opzegtermijn gehouden, alleen de werknemer beschuldigde hem van slecht werkgeverschap omdat hem een contract voor onbepaalde tijd was beloofd...hij melde zich ziek en eiste schadevergoeding.

Als er iets is wat ik geleerd heb met rechten is dat je veeleer moet kijken naar wat er niet staat, dan de logische opvatting en interpretatie klakkeloos volgens. Zo ook hier inderdaad dat een opzegtermijn meteen de verplichting met zich mee brengt op te zeggen. Mijns inziens heb je dan inderdaad toestemming van het CWI nodig net als bij een contract voor onbepaalde tijd. Lijkt me ook niet handig als contracten niet van rechstwege mogen aflopen maar enkel met een opzegging binnen de termijn, op deze manier is het verschil tussen bepaalde tijd en onbepaalde tijd dan ook meteen verdwenen.

Het is natuurlijk fantastisch om dat op te merken en als advocaat juist dat argument te gebruiken! Over het algemeen denkt het gros van de mensen (met studie of zonder) toch dezelfde richting op.

Quote:
Ik denk dat je juist wilt afwijken van art. 7:672 BW. Dus "voor werkgever en werknemer geldt een opzegtermijn van een kalendermaand".


Alleen in geval van een arbeidsovereenkomst die langer dan 5 jaar heeft geduurd, wordt de opzegtermijn voor de werkgever twee maanden terwijl contractueel nog steeds 1 maand is afgesproken. Legt de rechter dan ambtshalve deze langere opzegtermijn op?

Quote:
Het ontslag is volgens mij een feit op de dag van de uitspraak of de dag die in de uitspraak wordt bepaald. De opzegtermijn is wel van belang voor de "fictieve" ontslagdatum, zijnde de dag waarop het recht op WW begint. Verder speelt de fictieve ontslagdatum geen rol, dacht ik...


Ik zou me er eens in moeten verdiepen, het enige ontslag voor een kantonrechter dat ik heb meegemaakt was vanwege een dringende reden en dan doen ze over het algemeen niet zo moeilijk (niet ik hoor, een andere werknemer bij het bedrijf)

Quote:
Natuurlijk kan de rechter de opzegtermijn meenemen bij het bepalen van de dag waarop hij de arbeidsovk ontbindt, maar het zou me verbazen als rechters dat doen. Lijkt me niet zoveel nut hebben, en ontbinden is wat anders dan opzeggen dus staat los van de opzegtermijn.


ja helemaal gelijk! nooit aan gedacht dat het ontbinding betrof ipv opzegging, hoe later het wordt op een dag hoe makkelijker je gaat denken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabienne Delpeut



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 38


BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De feiten matchen niet jammer genoeg, de werkgever had zich in dezen keurig aan zijn opzegtermijn gehouden, alleen de werknemer beschuldigde hem van slecht werkgeverschap omdat hem een contract voor onbepaalde tijd was beloofd...hij melde zich ziek en eiste schadevergoeding.

Als er iets is wat ik geleerd heb met rechten is dat je veeleer moet kijken naar wat er niet staat, dan de logische opvatting en interpretatie klakkeloos volgens. Zo ook hier inderdaad dat een opzegtermijn meteen de verplichting met zich mee brengt op te zeggen. Mijns inziens heb je dan inderdaad toestemming van het CWI nodig net als bij een contract voor onbepaalde tijd. Lijkt me ook niet handig als contracten niet van rechstwege mogen aflopen maar enkel met een opzegging binnen de termijn, op deze manier is het verschil tussen bepaalde tijd en onbepaalde tijd dan ook meteen verdwenen.

Het is natuurlijk fantastisch om dat op te merken en als advocaat juist dat argument te gebruiken! Over het algemeen denkt het gros van de mensen (met studie of zonder) toch dezelfde richting op.

Quote:
Ik denk dat je juist wilt afwijken van art. 7:672 BW. Dus "voor werkgever en werknemer geldt een opzegtermijn van een kalendermaand".


Alleen in geval van een arbeidsovereenkomst die langer dan 5 jaar heeft geduurd, wordt de opzegtermijn voor de werkgever twee maanden terwijl contractueel nog steeds 1 maand is afgesproken. Legt de rechter dan ambtshalve deze langere opzegtermijn op?

Quote:
Het ontslag is volgens mij een feit op de dag van de uitspraak of de dag die in de uitspraak wordt bepaald. De opzegtermijn is wel van belang voor de "fictieve" ontslagdatum, zijnde de dag waarop het recht op WW begint. Verder speelt de fictieve ontslagdatum geen rol, dacht ik...


Ik zou me er eens in moeten verdiepen, het enige ontslag voor een kantonrechter dat ik heb meegemaakt was vanwege een dringende reden en dan doen ze over het algemeen niet zo moeilijk (niet ik hoor, een andere werknemer bij het bedrijf)

Quote:
Natuurlijk kan de rechter de opzegtermijn meenemen bij het bepalen van de dag waarop hij de arbeidsovk ontbindt, maar het zou me verbazen als rechters dat doen. Lijkt me niet zoveel nut hebben, en ontbinden is wat anders dan opzeggen dus staat los van de opzegtermijn.


ja helemaal gelijk! nooit aan gedacht dat het ontbinding betrof ipv opzegging, hoe later het wordt op een dag hoe makkelijker je gaat denken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabienne Delpeut schreef:
De feiten matchen niet jammer genoeg, de werkgever had zich in dezen keurig aan zijn opzegtermijn gehouden, alleen de werknemer beschuldigde hem van slecht werkgeverschap omdat hem een contract voor onbepaalde tijd was beloofd...hij melde zich ziek en eiste schadevergoeding.

Klopt, maar waar het mij om gaat is dat de rechter uit:
Quote:
c. De aanstellingsbevestiging van 29 augustus 2002 vermeldt dat een opzegtermijn van 1 maand geldt.

afleidt dat het contract voor bepaalde tijd niet van rechtswege eindigt, maar dat de werkgever het contract moet opzeggen (art. 7:667 lid 2 sub a BW):
Quote:
5.3 Nu in de aanstellingsbrief een opzegtermijn van een maand is opgenomen moet, gelet op het bepaalde bij artikel 667 lid 2 aanhef en onder a. BW, de arbeidsovereenkomst worden opgezegd en eindigt zij niet door het verlopen van de tijd waarvoor zij is aangegaan. Martinair heeft aangevoerd dat die opzegtermijn slechts geldt indien de arbeidsovereenkomst vóór het daarbij overeengekomen eindtijdstip zou worden opgezegd. Een dergelijke beperking valt in de aanstellingsbrief niet te lezen en is ook overigens onvoldoende gebleken.

Dizzer zou bij deze rechter dus gelijk hebben gekregen.

Ik vind het echter een twijfelachtige uitleg van de rechter. Bovendien oordeelt de rechter vervolgens weliswaar dat er tijdig is opgezegd, maar daarbij verliest hij volgens mij totaal uit het oog dat er voor opzegging voorafgaande toestemming van het CWI nodig is (art. 6 BBA 1945). Die toestemming ontbrak, zodat de opzegging vernietigbaar was (art. 9 BBA 1945). Het BBA 1945 maakt voor zover ik zie geen uitzondering voor opzegging aan het einde van een contract voor bepaalde tijd. Wat mij betreft is het volstrekt uitgesloten dat de werkgever met die opmerking in de aanstellingsbrief zou hebben bedoeld dat voorafgaande opzegging nodig is om het tijdelijke contract te beëindigen, met al het CWI-gedoe dat daarbij komt kijken, en dit had de werknemer moeten begrijpen.

Maar ik kan nog zoveel zeggen, andere uitspraken over precies deze kwestie vind ik niet. Als Dizzer iets wil ondernemen tegen de beëindiging van zijn contract moet hij zich gewoon beroepen op de uitspraak van 24 deember 2003.

In Rb. Haarlem 26 maart 2008, LJN BC8331 (zelfde rechtbank, andere rechter) speelt iets soortgelijks. In die zaak bepaalde het contract voor bepaalde tijd dat, tenzij een tijdige "mededeling" zou worden gedaan, het contract zou worden geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd. Volgens de werknemer was hiermee opzegging bedoeld als in art. 7:667 lid 2 sub a BW, en die opzegging zou dan vernietigbaar zijn op grond van art. 9 BBA 1945. Maar de rechter vond de vereiste "mededeling" iets anders dan een "opzegging". Pech voor de werknemer, maar het bevestigt dat de werknemer in LJN AO1229 wél had kunnen vernietigen. De rechtbank verwijst trouwens naar HR 10 juni 1983, NJ 1984, 60 waarin de HR oordeelt dat een in de CAO vastgelegde verplichting om tijdig mede te delen dat een tijdelijke contract niet wordt verlengd, niet een verplichting tot opzeggen is (waarvoor toestemming van het CWI nodig zou zijn). Dus de uitspraak van 26 maart 2008 lijkt me juist. (Ik begrijp uit de conclusie bij NJ 1984, 60 dat in NJ 1962, 167 een iets anders geformuleerde verplichting tot het doen van een "mededeling" weer wel als opzegging werd gezien.) In ieder geval staat dit verder los van Dizzer.

Quote:
Alleen in geval van een arbeidsovereenkomst die langer dan 5 jaar heeft geduurd, wordt de opzegtermijn voor de werkgever twee maanden terwijl contractueel nog steeds 1 maand is afgesproken. Legt de rechter dan ambtshalve deze langere opzegtermijn op?

Ik dacht dat van de termijn van art. 7:672 lid 2 contractueel kon worden afgeweken, maar ik zie nu dat dit bij CAO moet (lid 5). Dus inderdaad helpt het niet veel om voor de werkgever contractueel een kortere opzegtermijn vast te leggen dan in lid 2. Of de rechter ambtshalve naar lid 2 zou grijpen weet ik niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabienne Delpeut



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 38


BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan de uitspraak van de rechter wel begrijpen: de aanstellingsbrief kan je beschouwen als overeenkomst/addendum daarbij. Niet alleen wordt hij vaak tegelijk met de overeenkomst verzonden (wat impliceert dat ze bij elkaar horen), maar de inhoud bestaat vaak uit een opsomming van de belangrijkste artikelen uit de arbeidsovereenkomst (functie, duur, salaris etc) of een bevestigiging dat dat zo is afgesproken.

Doordat de werkgever niet specificeert dat de verplichting tot opzegging enkel bedoeld is voor een tussentijdse opzegging, vind ik het een logische gedachtegang de uitzondering op beeindiging van rechtswege van art 667 lid 2 sub a wordt gehanteerd.

In mijn ogen gaat de rechter inderdaad ook volledig voorbij aan de toestemming van het CWI, maar partijen voeren ook niet aan dat deze toestemming ontbrak en dat dat de reden is dat de opzegging onrechtmatig was. Dus volgens mij mag de rechter dat dan ook niet concluderen toch?

Ik denk dat de werkgever de fout heeft gemaakt niet te bedenken dat een dergelijke opzegtermijn voor beide partijen geldt met alle daarbij behorende regels (zoals het BBA). Ik denk dat de werkgever zichzelf wilde "indekken" zodat bij afloop van het contract de werknemer tijdig zou aangeven het zelf niet te willen voortzetten, zodat zij nog een maand hebben om op zoek te gaan naar vervanging en ook nog tijd hebben de nieuwe medewerker te laten inwerken door de vertrekkende. Ik denk dat ze niet vooruit hebben gekeken dat de werknemer wilde blijven en dat zij het contract niet wilden voortzetten.

Er zit inderdaad wel een hele dunne lijn tussen mededeling van opzegging (om het even zo te noemen) en verplichting tot opzegging. Lijkt mij dat het verschil (en dus het wel of niet bestaan van een verplichting) per geval moet worden bekeken.

Wat mij nu alleen een beetje begint te duizelen is het verschil tussen art 667 lid 1 en art 672 lid 2. Er wordt nergens in het laatste artikel expliciet genoemd dat het om een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd gaat, enkel dat de opzegtermijn een maand is indien de arbeidsverhouding korter heeft geduurd dan 5 jaar. Kan Dizzer zich hier niet op beroepen of ben ik nu een hele scheve schaats aan het rijden?

Quote:
Of de rechter ambtshalve naar lid 2 zou grijpen weet ik niet.


denk dat dat dan zou afhangen van de specifieke omstandigheden van het geval, al kan ik zo 1,2,3 niets bedenken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds