|
Auteur |
Bericht |
talina
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mrt 2008 16:49 Onderwerp: verzekering werkgever |
|
|
Vraag:
Via mijn werkgever een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Deze verzekering vult aan tot 70% salaris.
Na bijna jaar ziektewet ontvang ik de polis(zonder voorwaarden)
Werkgever vraagt ontslag aan en krijgt gelijk i.v.m. wettelijke termijn.
Nu,na 1 jaar blijkt dat de verzekering niet indexeert en mijn inkomen
staat voor 60% stil.
Werkgever reageert niet.
Wat te doen? Mag werkgever op deze wijze (onder)verzekeren?
Graag uw reactie |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2008 23:25 Onderwerp: |
|
|
In beginsel is een werkgever niet verplicht tot het afsluiten van een aanvullende verzekering en in dat geval zou dus ook geen plicht tot afsluiten van een verzekering met indexering bestaan.
Wellicht is er een CAO bepaling (of eventueel een andere contractuele bepaling) waarop de plicht tot verzekeren gebaseerd was, dan zou dit anders kunnen zijn, dat zal dan wellicht afhangen van wat bij een dergelijke verzekering gebruikelijk is waarschijnlijk. |
|
|
|
 |
talina
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 10:42 Onderwerp: |
|
|
Werkgever was verplicht om een dergelijke verzekering af te sluiten.
Stond in arbeidscontract.
Heeft dit dus ook gedaan alleen zonder indexering.Blijkt 0,15% duurder te zijn.
Het lijkt mij vrij normaal dat je dit voor een werknemer regelt,minstens overlegt voordat verzekering afgesloten wordt. Niet gedaan dus.
Achteraf dus een probleem.
Ik overweeg om een juridische stap te zetten.
Lijkt dit haalbaar?? |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 13:57 Onderwerp: |
|
|
Wat is de exacte bepaling in de arbeidsovereenkomst? De vraag zal zijn hoe deze bepaling had moeten worden uitgelegd.
U kunt stellen dat de werkgever zijn verplichting om de overeengekomen verzekering af te sluiten niet (volledig) is nagekomen. Op basis van deze wanprestatie kunt u een vordering instellen tot schadevergoeding. |
|
|
|
 |
talina
|
Geplaatst: ma 24 mrt 2008 6:50 Onderwerp: |
|
|
Bedankt mcvg.
We gaan proberen de zaak onderling op te lossen.
Laatst aangepast door talina op di 25 mrt 2008 10:00, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
mcvg
|
Geplaatst: ma 24 mrt 2008 10:17 Onderwerp: |
|
|
dat klinkt goed.
veel succes. |
|
|
|
 |
talina
|
Geplaatst: di 25 mrt 2008 10:02 Onderwerp: |
|
|
Indien ik er niet met mijn werkgever uit kom dan zal ik moeten claimen.
Wat is de verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de werkgever?
Het gaat hier dus om een arbeidsongeschiktheidverzekering welke een onderdeel is van de pensioenregeling. |
|
|
|
 |
davle
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 11
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 17:03 Onderwerp: |
|
|
Begrijp situatie niet helemaal.
Waarom kon wg je na 1 jaar ontslaan? Bij ziekte is het in beginsel zo dat je werkgever twee jaar loon door moet betalen (minimaal 70%) Wat bedoel je met "Werkgever vraagt ontslag aan en krijgt gelijk i.v.m. wettelijke termijn."??
Daarna kun je een WIA uitkering aanvragen. In deze twee jaar kan je werkgever je niet ontslaan (onslag verbod). De hoogte van de WIA uitkering is ook 70% van laatst verdiende loon.. begrijp deze aanvullingsverzekering dan ook niet. Gebruikelijke verzekering is voor gat van 100% naar 70% te dekken.. |
|
|
|
 |
talina
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 21:29 Onderwerp: |
|
|
Zal proberen wat minder kort door de bocht te zijn.
In dienst van werkgever.
Na een jaar ziekte volgt WAO.
Werkgever betaald keurig salaris door
1e jaar 100%-2ejaar 95%-3e jaar 90%
UWV en verzekeraar betalen in 2e en 3e ziektejaar rechtstreeks aan werkgever,werkgever vult aan en betaald aan werknemer.
Ontslag is na 3e ziektejaar aangevraagd.
WAO uitkering kent een maximum dagloon.
Indien je salaris boven het maximum dagloon ligt dan kan de werkgever een verzekering afsluiten om het gat(tussen max.dagloon en daadwerkelijk dagloon) te dichten tot max.70% van oorspronkelijk salaris.
Rekenvoorbeeld(even simpel):
Je verdient €100,-
Max. dagloon is €40,-
70% verzekering dekt dus het gat tot €70,- = €30,-
In mijn situatie indexeert dus de €30,- niet.
Daadwerkelijke situatie gaat om hoge bedragen en betreft het 60% van totale inkomen. |
|
|
|
 |
davle
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 11
|
Geplaatst: vr 25 apr 2008 13:19 Onderwerp: |
|
|
Ok nu begrijp ik het. Je zal dan inderdaad moeten kijken naar wat er precies in arbeidscontract staat over bepaling.. Als dit niet helemaal duidelijk is gaat het om redelijke uitleg van deze bepaling. Dat zou dan zijn of deze bepaling je werkgever verplicht om een geindexeerde polis af te sluiten..
Omdat het niet gaat om een wettelijke verplichting (tot afsluiten van aanvullende verzekering) lijkt mij niet dat dit zeker het geval is en dat je je eventuele claim dus zeker zou gaan winnen..
Hoop dat je er inmiddels met je werkgever bent uitgekomen! _________________ adviseur bij jobcircle.
www.jobcircle.nl |
|
|
|
 |
|