|
Auteur |
Bericht |
sis30
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 jan 2008 22:34 Onderwerp: rechten vader zonder voogdij |
|
|
Ik wil graag weten wat de rechten van een vader zijn als hij geen voogdij heeft geregeld na de geboorte van het kind .
Het kind is wel erkent door de vader en draagt haar achternaam nu een relatie breuk er aan zit te komen wat voor rechten heeft hij dan.
Laatst aangepast door sis30 op wo 23 jan 2008 18:58, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 18 jan 2008 23:37 Onderwerp: |
|
|
Onderhoudsrecht (nu ja..plicht)
Omgangsrecht
Misschien is dit een brochure waar jij wat aan hebt? En deze link geeft heel kort ook goede achtergrondinformatie.
Het punt waar hij en zij wel ruzie over zouden kunnen krijgen is over de beslissingen die rond het kind moeten worden genomen. Hij heeft wel erkend, maar ik weet niet of er in dit geval ook gezamenlijk gezag is geregeld. Is dat niet het geval, dan mag moeder de beslissingen nemen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 19 jan 2008 0:24 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat sis30 gezag bedoelt waar ze voogdij schrijft. Erkenning door de vader levert hem inderdaad nog geen gezag op.
Gezamenlijk gezag kan op beider verzoek (art. 1:252 BW), maar gezien het naderende einde van de relatie zit dat er wellicht niet meer in.
De vader kan op de voet van art. 1:253c BW de rechtbank verzoeken hem met het gezag te belasten, indien de rechter dit in het belang van het kind wenselijk oordeelt. Art. 1:253e BW verbindt hieraan echter het gevolg dat de moeder het gezag zou verliezen. De kans is ongeveer nul dat de rechter ertoe bereid zou zijn.
Wettelijk gezien is er dus geen mogelijkheid voor de vader om eenzijdig het gezamenlijk gezag af te dwingen. De Hoge Raad heeft dit in strijd geacht met het EVRM (HR 27 mei 2005, NJ 2005, 485 en HR 28 april 2006, NJ 2006, 284). Volgens de HR moet art. 1:253c lid 1 BW daarom zo worden gelezen dat de vader ook het gezamenlijk gezag te verzoeken, en moet art. 1:253e BW vervolgens zo worden gelezen dat bij toewijzing van het gezamenlijk gezag de moeder het gezag niet verliest.
Dus in de praktijk kan de vader ook tegen de wil van de moeder het gezag krijgen (weliswaar gezamenlijk met de moeder), zolang de rechter dit in het belang van het kind wenselijk oordeelt. Als het kind binnen de relatie is geboren lijkt het mij vrij waarschijnlijk dat de rechter tot gezamenlijk gezag zal beslissen. Dit betekent m.i. ook dat moeder net zo goed maar gewoon kan meewerken aan een verzoek op grond van art. 1:252 BW, want die weg lijkt me aangenamer dan een juridische strijd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 19 jan 2008 14:55 Onderwerp: |
|
|
In verband met wat bona fides schrijft over gezag en voogdij: ook als er geen gezag geregeld wordt kan het wél handig zijn de voogdij te regelen, voor het geval moeder iets zou overkomen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
@Paul
Leeftijd: 123 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 jan 2008 4:41 Onderwerp: Re: rechten vader zonder voogdij |
|
|
sis30 schreef: | Ik wil graag weten wat de rechten van een vader zijn als hij geen voogdij heeft geregeld na de geboorte van het kind .
Het kind is wel erkent door de vader en draagt haar achternaam nu een relatie breuk er aan zit te komen wat voor rechten heeft hij dan. |
Heel eenvoudig:
- het recht op informatie over je kind van moeder, van school , van
de dokter enz enz.
- het recht op family life met je kind |
|
|
|
 |
|