|
Auteur |
Bericht |
cloio
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 14:16 Onderwerp: Buitenlandse akte van overlijden |
|
|
In Juli is mijn vrouw overleden. We zijn getrouwd in de jaren zeventig in een communistisch land dat nu EU-lid is. Zij had de nationaliteit van dat land. Nadat zij op een touristenvisum maar nederland was gekomen, kreeg zij "automatisch" ook de nederlandse nationaliteit.
Zij was inmiddels weer woonachtig in haar eigen land (we waren niet gescheiden, ook niet van tafel en bed) en is daar dus overleden. Ik woonde en woon in nederland.
Ik heb medio augustus een vertaalde en van apostille voorziene akte van overlijden ingeleverd op het gemeentehuis van mijn woonplaats, en kreeg hiervan een schriftelijke bevestiging, en een mededeling dat verwerking wel vier weken kon duren en dat zonodig informatie zou worden ingewonnen bij de IND of bij de politie.
Na vier weken ben ik eens gaan informeren: de verwerking had inmiddels plaatsgevonden, maar de akte zelf was doorgestuurd naar de IND (dat gebeurt altijd, werd mij verteld) en deze zou ik te zijner tijd terug ontvangen.
Na weer drie weken ben ik eens gaan bellen waar de akte toch bleef, men is gaan informeren bij de IND, het zou nog een week of twee duren. Die twee weken werden uiteidelijk anderhalve maand want ik heb de akte vanmorgen terug gekregen.
Voor de duidelijkheid: mijn vrouw had al meer dan dertig jaar de nederlandse nationaliteit, en heeft nooit iets met verbljfsvergunningen van doen gehad.
Wat mij nu interesseert: Wat heeft de IND al die tijd met die akte uitgespookt, wat is er nagetrokken en waarom, en heb ik er als burger recht op dit te weten? |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 18:10 Onderwerp: |
|
|
Misschien niet een heel bruikbaar antwoord maar: ja, in beginsel lijkt me dat je recht hebt dat te weten en het lijkt mij dan ook de meest logische route om gewoon contact op te nemen met de IND en je vragen aan hun te stellen. Als ze je geen antwoord willen geven, dan heeft iemand anders op dit forum misschien een exacter antwoord wat precies je rechten zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 02 dec 2007 19:44 Onderwerp: |
|
|
Gezien de herhaalde vraag, heb je zelf de IND al gebeld? Wat was het antwoord? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cloio
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 dec 2007 12:07 Onderwerp: |
|
|
De IND bellen ..ja dat kan ik zelf ook wel bedenken. Oke laat verder maar, in ieder geval bedankt voor de reakties. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 03 dec 2007 14:27 Onderwerp: |
|
|
cloio schreef: | De IND bellen ..ja dat kan ik zelf ook wel bedenken. Oke laat verder maar, in ieder geval bedankt voor de reakties. |
Natuurlijk kun je dat zelf ook bedenken, maar blijkbaar heb je nog niet eens geprobeerd het zelf aan de IND te vragen. Waarom niet?
Wij kunnen toch moeilijk helpen als je zelf niet zoiets eenvoudigs onderneemt? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|