Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 23:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Leaseauto Kosten declareren werknemer - verjaring
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcel74



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 15:56    Onderwerp: Leaseauto Kosten declareren werknemer - verjaring Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag jullie gedachten bij onderstaande casus.

Voor een lease-auto zijn door werknemer in prive kosten voorgeschoten voor brandstof en een klein beetje onderhoud zoals ruitenwissers lampjes etc.. Dit is gebeurd tussen dec-2002 en juni-2005.

Declaratie is (pas) 3 augustus 2007 ingediend.

Prive voorgeschoten kosten behoren in principe gedeclareerd worden.
In het leasereglement staat tot 1-sept-2006 geen bepaling over de termijn waarbinnen de kosten gedeclareerd moeten worden.
In het leasereglement vanaf 1-sept-2006 staat echter een nieuwe bepaling dat de kosten gedeclareerd dienen te worden binnen zes weken.

Volgens mij ziet deze nieuwe bepaling niet op de oude kosten, temeer daar er diverse malen aangekondigd werd dat er nog een declaratie aan zat te komen.



De leasemaatschappij en de werkgever beroepen zich op de zes-weken termijn en keren niet uit. De claim bedraagt ongeveer 1900 EUR.

Gelet op het brandstofverbruik versus het kilometrage had de wagenparkbeheerder duidelijk kunnen zien dat er veel brandstof nog niet in rekening was gebracht. Daarnaast is diverse malen met de leasemaatschappij besproken dat er nog een kostendeclaratie ingediend zou worden.

Ondanks dat de termijn erg lang is, is er juridisch volgens mij geen grond om te weigeren. Desondanks wil hij niet eerst grote sommen geld voor juridische bijstand neertellen om erachter te komen dat het onhaalbaar is.

Er is geen bijstandsverzekering, maar de 1900 zullen aftrekbaar zijn in de inkomstenbelasting van wn zodat de kosten ong. de helft zijn. Crying or Very sad



* is het raadzaam om de kosten via een advocaat alsnog te claimen?
* verwachten jullie dat de juridische kosten de totale claim overtreffen?
* is er te schikken?
* wat is de volgende stap.

In elk geval blijkt dat een rechtsbijstandsverzekering wel verstandig was geweest, maar dat is achterafpraat.


Graag jullie gedachten.
Groet,
Marcel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De precieze formulering van die nieuwe bepaling kan van belang zijn, maar in principe lijkt het mij dat op 1 september 2006 een termijn van 6 weken ging lopen waarin alle oude kosten konden worden gedeclareerd. Dan is 3 augustus 2007 dus te laat.

Je kunt je nog afvragen of het leasereglement veranderd mocht worden, en of 6 weken wellicht onredelijk kort is. Ik denk zelf dat de wijziging wel toelaatbaar is. Wie stelt het reglement eigenlijk op en wie zou de kosten vergoeden, de leasemaatschappij of de werkgever? Ik neem aan de werkgever?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel74



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over het reglement
Het leasereglement is opgesteld door de leasemaatschappij in samenspraak met de werkgever.
Quote:
Dit leasereglement is integraal onderdeel van de leaseovereenkomst tussen ***leasemaatschappij*** en de werknemer.

In het gebruikerscontract (bij aflevering) kom ik nog deze passage tegen:
Quote:
De terbeschikkingstelling heeft plaatsgevonden op basis van het reglement leaseauto van ***werkgever***. Door ondertekening van de regeling verklaart het personeelslid zich eveneens akkoord met de bepalingen in het reglement.
Dit is zowel de passage in het contract voor de eerste (2001) leaseauto als de tweede (2005) leaseauto.


Over de bepalingen omtrent termijnen
Hier een quote uit het leasereglement van 1-9-2006.
Quote:
f. Werknemer dient brandstofdeclaraties binnen zes weken na tankdatum te declareren bij ***leasemaatschappij***. Bij uitdiensttreding dienen alle brandstofdeclaraties binnen twee weken na datum uitdiensttreding bij ***leasemaatschappij***. te worden ingediend.

Dit artikel f bestond niet in eerdere leasereglementen. Daar stond alleen deze passage:
Quote:
Behoudens brandstof en en eventueel door de berijder betaalde onderhoudskosten (na overleg met ***leasemij***), kunnen
geen kosten worden gedeclareerd.




Wat mij persoonlijk stoort, is dat deze werknemer veel geld moet voorschieten aangezien bepaalde kosten niet door de tankpas geaccepteerd worden, de tankpas niet geaccepteerd wordt (offline systeem; tankstations niet aangesloten) of de tankpas niet functioneert en er geen nieuwe wordt uitgereikt gedurende lange periode.

Werknemer is m.i. enigszins laks door zijn declaratie zo laat in te dienen, maar in eerste instantie ligt de nalatigheid bij de leasemij aangezien er diverse malen telefonisch en per email tevergeefs verzocht is om een defecte brandstofpas te vervangen.



/edit: meer informatie toegevoegd.


Laatst aangepast door marcel74 op do 30 aug 2007 17:01, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel74



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De declaratie wordt bij leasemaatschappij ingediend en (mits akkoord) ook door leasemij uitbetaald aan werknemer.


Daarnaast zal leasemij dit periodiek in rekening brengen bij de werkgever. Deze methode lijkt mij redelijk standaard voor een autolease contract.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat er verder geen overgangsbepaling is. De nieuwe bepaling is van procedurele aard en geldt m.i. ook voor oude kosten. De interpretatie die ik al gaf lijkt mij de meest voor de hand liggende: voor die oude rekeningen begint op 1 september 2006 een termijn van 6 weken.

Maar is het nieuwe reglement wel op jou van toepassing? Jij hebt het contract met de leasemaatschappij getekend vóórdat het reglement gewijzigd is. Staat ergens in het contract of in het reglement zelf dat wijziging mogelijk is?

Hoe is het gewijzigde reglement tot stand gekomen? Heeft de leasemaatschappij dat eenzijdig besloten, of in overleg met de werkgever, of in overleg met de OR, de vakbond, de werknemers zelf? Ben jij ooit akkoord gegaan?

Verder vind ik 6 weken op zich vrij kort, maar goed, de overschrijding is behoorlijk ruim. Ik vraag me wel af of deze bepaling te vernietigen is als zijnde onredelijk bezwarend:
Art. 6:236 BW schreef:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

g. dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder dan een jaar verkort;

De vraag is eerst of dit artikel van toepassing is op het leasereglement, in aanmerking genomen dat het artikel niet van toepassing is op arbeidsovereenkomsten, noch op collectieve arbeidsovereenkomsten (art 6:245 BW). Vervolgens is de vraag of de bepaling die een termijn van 6 weken stelt inderdaad onder art. 6:236 sub g BW valt. Dat laatste lijkt mij het geval te zijn; het is een vervaltermijn van 6 weken. Voor het eerste hangt het er denk ik vanaf hoe het reglement en de wijziging ervan tot stand is gekomen (en of jij hier niet handelt in de uitoefening van een bedrijf of beroep... ik zou denken van niet).

Quote:
* is het raadzaam om de kosten via een advocaat alsnog te claimen?
* verwachten jullie dat de juridische kosten de totale claim overtreffen?
* is er te schikken?

Het mooiste zou zijn als je dit aan een soort geschillencommissie zou kunnen voorleggen. Je wilt naar ik aanneem geen harde juridische strijd waar je werkgever (in)direct bij betrokken is. Maar goed, ik denk dat 1900 euro op zich voldoende is om voor te procederen. Dan moet je wel eerst weten dat je veel kans maakt om te winnen.

Toevoeging: ik heb alvast een uitspraak (van de rijdende rechter in zijn hoedanigheid als kantonrechter in de rechtbank Haarlem, locatie Zaandam) waarin een bepaling uit een leaseovereenkomst werd aangemerkt als onredelijk bezwarend. De zwarte lijst van art. 6:236 BW lijkt dus gewoon van toepassing te zijn. De vervaltermijn van 6 weken lijkt me daarom vernietigbaar. Het lijkt mij dat de gewone verjaringstermijn van 5 jaar geldt, waar je in ieder geval binnen bent gebleven (zo je die tussentijds al niet gestuit hebt).

Hopelijk laat de leasemaatschappij zich overtuigen...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel74



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jaarlijks per 1 september gaan de nieuwe arbeidsvoorwaarden in, na goedkeuring van de ondernemingsraad. Het leasereglement wordt dan ook aangepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel74 schreef:
Jaarlijks per 1 september gaan de nieuwe arbeidsvoorwaarden in, na goedkeuring van de ondernemingsraad. Het leasereglement wordt dan ook aangepast.

Het leasereglement is dus niet echt een arbeidsovereenkomst, ook geen echte CAO, maar het heeft er wel veel van weg. De vraag is of het onder art. 6:245 BW valt. Als dat het geval is, dan gaat een beroep op art. 6:236 sub g BW niet op.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel74



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides,
Alvast bedankt voor je uitvoerige en onderbouwde respons. Wink Ik ga het nog even op m'n gemak doornemen en dan denk ik dat ik morgen een brief aan de werkgever stuur met in ieder geval een beroep op redelijkheid.

Marcel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jouw positie moet denk ik zijn dat de bepaling die een limiet stelt van 6 weken als algemene voorwaarde onredelijk bezwarend is (de bepalng staat zelfs op de zwarte lijst), en dus vernietigbaar.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2007 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Jouw positie moet denk ik zijn dat de bepaling die een limiet stelt van 6 weken als algemene voorwaarde onredelijk bezwarend is (de bepalng staat zelfs op de zwarte lijst), en dus vernietigbaar.


hoewel de termijn bepaling onredelijk bezwarend lijkt te zijn is de termijn die redelijkerwijs noodzakelijk is voor het opmaken cq. indienen van declaraties m.i. ver overschreden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2007 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

annemiekewp schreef:
hoewel de termijn bepaling onredelijk bezwarend lijkt te zijn is de termijn die redelijkerwijs noodzakelijk is voor het opmaken cq. indienen van declaraties m.i. ver overschreden.

Maar als de termijnbepaling wordt vernietigd maakt het niet uit dat het aan de late kant is. Verjaringstermijn is 5 jaar, lijkt me. Bovendien, het is marcel74 die rente misloopt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds