Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
een auto gekoc...
huurbeschermin...
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 21 jun 2024 22:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

'Antiterreurwet beknot vrijheid enkele verdachten’
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 2:10    Onderwerp: 'Antiterreurwet beknot vrijheid enkele verdachten’ Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
'Antiterreurwet beknot vrijheid enkele verdachten’

ANP

DEN HAAG - De overheid zal nieuwe maatregelen om de vrijheid van potentiële terroristen te beknotten slechts tegen enkele personen inzetten. Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft de afgelopen tijd maximaal twintig verdachte figuren geteld die in aanmerking komen voor deze aanpak.

Dat heeft de minister dinsdag gezegd in de Tweede Kamer tijdens de behandeling van een voorstel voor een nieuwe antiterreurwet. De wet geeft de mogelijkheid verdachte personen een gebiedsverbod of meldingsplicht op te leggen. Het gaat om verdenkingen van terreur die te mager zijn voor een strafproces, maar ernstig genoeg om preventief in te grijpen.

Als preventieve maatregel kan ook een verbod worden opgelegd om met bepaalde personen om te gaan. Verder kunnen subsidies aan dubieuze organisaties worden geblokkeerd. De maatregelen moeten voorkomen dat terreurplannen worden uitgevoerd.

In de Kamer tekende zich dinsdag een ruime meerderheid af voor het wetsvoorstel. Wel vroegen diverse fracties zich hardop af of de wet voldoende effect sorteert. De maatregelen zijn bedoeld om een aanslag te voorkomen, maar gaan niet zover dat de potentiële terroristen continu in de gaten worden gehouden.

‘We willen voorkomen dat mensen die iets kwaads in de zin hebben, dat ook kunnen uitvoeren’, zei Ter Horst. ‘Maar het is niet de bedoeling om iemand 24 uur per dag in de gaten te houden. We zeggen ook niet dat we hiermee alle aanslagen kunnen uitsluiten.’

GroenLinks en de SP uitten ook andere stevige bezwaren tegen de wet, die zij zien als een verdere uitholling van de rechtsbescherming. ‘Dit is een feitelijke inbreuk op iemands leven. Zo'n maatregel heeft meer iets weg van straf, en wel een stevige straf’, aldus SP'er Jan de Wit. Fractieleider Alexander Pechtold van D66 waarschuwde dat de minister niet met een kanon op een mug moet schieten, gezien de beperkte groep potentiële terroristen die Ter Horst omschreef.

De antiterreurwet vult een pakket maatregelen aan dat is genomen na de aanslagen op het WTC in New York. Maar de minister stelde in een toelichting dat zij zich ‘absoluut niet’ uitsluitend richt op terreurdreiging met een islamitische achtergrond. De wet is ook van toepassing op bijvoorbeeld dierenactivisten die hun eisen met aanslagen kracht willen bijzetten.

Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schandalig, alsof omdat het om maar een kleine groep mensen gaat het geen inbreuk op rechten is, en ze zegt zelf dat het niet werkt (want aanslagen kunnen hierdoor niet uitgesloten worden), en hoe wordt zo'n plicht opgelegd? Want "voldoende bewijs voor een strafzaak is er niet". Wie controleert dit dan? Heeft iemand de kamerstukken hiervan gelezen?

Quote:
De wet is ook van toepassing op bijvoorbeeld dierenactivisten die hun eisen met aanslagen kracht willen bijzetten.


De PvdD is vast niet voor Laughing
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Abraxes: Wat vind je er zelf van? Of wat is anders je reden om dit bericht te copy-pasten?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat abraxes dat zelf niet weet Wink .

Weet hij wel wie hij zelf is?
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lol, Gwenny heeft wel gelijk ivm:

Heeft de starter van de draad geen mening en zou men het bericht niet plaatsen om die reden dat men steeds een mening van de schrijver wenselijk acht, dan zal zo'n interessante discussie geen doorgang vinden, tenzij een ander met een soort - zij het niet meningloos - gelijk idee komt, en dat idee publiekelijk aan de kaak stelt. Maar dan bestaat wel de kans, dat de discussie eerst toeziet op die mening, waardoor hetgeen de meningloze niet implementerende eerder in gedachte had, mogelijk alsnog niet in eigenlijke vorm aan bod komt. Zo gezien krijgt men dan mogelijk slechts een afgeleide van wat eerst een interessante discussie zou zijn.

Thans heb ik wel een (begin van een) mening maar vormt deze niet de intentie op grond waarvan ik het artikel graag inbreng. In eerste instantie ben ik erg benieuwd naar hetgeen de 'tekst in zuivere' vorm doet bewegen. Iedere vorm van inmenging mijnerzijds ontkracht een dergelijk principe. Ik vind het puur interessant te zien op welke wijze een onderwerp als onderhavige wordt bekritiseerd. Deze tekst lijkt in dat verband enige potentie te bezitten. Laatstgenoemde had ik reeds kunnen verklaren. Mijn verwachting is dat zulks echter niet zozeer expliciet aanwezig behoeft te zijn.

Voorts is mijns inziens ook van belang, de aanwezigheid van dit artikel in huidige betekenis, mocht plaatsing daarvan door een ander niet worden bekokstoofd.

Mocht vorenstaande echter niet op prijs worden gesteld dan pas ik me zonder meer aan!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
timo



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dat heeft de minister dinsdag gezegd in de Tweede Kamer tijdens de behandeling van een voorstel voor een nieuwe antiterreurwet. De wet geeft de mogelijkheid verdachte personen een gebiedsverbod of meldingsplicht op te leggen. Het gaat om verdenkingen van terreur die te mager zijn voor een strafproces, maar ernstig genoeg om preventief in te grijpen.


Ik mag hopen dat dat wel een rechter is die dat gebiedsverbod of meldingsplicht oplegt... Maar ik snap, net als Miriam, niet hoe je zoiets kunt opleggen als er niet genoeg bewijs is voor een strafzaak - maar dus wel om te straffen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goh, abraxes geeft me gelijk Shocked .
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

timo schreef:
Maar ik snap, net als Miriam, niet hoe je zoiets kunt opleggen als er niet genoeg bewijs is voor een strafzaak - maar dus wel om te straffen?


Dit snap je waarschijnlijk niet omdat dat nu ook nog niet kan. Vandaar een wetsvoorstel om het mogelijk te maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Heeft iemand de kamerstukken hiervan gelezen



http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Quote:
Rubriek(en): Criminaliteit en openbare orde (Veiligheid)
Staats- en bestuursrecht (Overig)

Trefwoorden: Openbare orde en veiligheid
Terrorisme

Dossiernr.: 30566

Vindplaats: Kamerstuk 2006-2007, 30566, nr. 6, Tweede Kamer

Afkomstig van: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
Justitie (JUS)

Datum vaststelling: 20-09-2006

Document-id: KST100878

Omvang: 31 pag.


Laatst aangepast door abraxes op wo 14 mrt 2007 12:53, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@abraxes: Wat een schat aan informatie Very Happy .
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag gedaan. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De reden waarom ik vroeg wat precies je bedoeling met de plaatsing van het artikel was, is dat we voor het zonder verdere bedoeling van artikelen www.rechtennieuws.nl hebben. Ik nam al aan dat je een discussie over het artikel wilde starten, maar we zouden het hoe dan ook op prijs stellen als men bij het integraal plaatsen van een artikel aangeeft wat de bedoeling daarvan is, of waarom je het artikel zo interessant of opvallend vindt. Dat is namelijk beter voor het starten van een discussie en heeft als bijeffect dat zo het verschil tussen RF en RN duidelijke blijft.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
timo



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank @abraxes!

Het is dus de minister van bz die zo een maatregel mag opleggen, steeds voor een periode van 3 maanden met een maximum van 2 jaar. Beroep bij de rechtbank van Den Haag.

Dat mag hij doen "indien dat noodzakelijk is met het oog op de bescherming van de nationale veiligheid" en wel "aan een persoon die op grond van zijn gedragingen in verband kan worden gebracht met terroristische activiteiten of de ondersteuning daarvan".

Memorie van Toelichting schreef:
Bij dergelijke gedragingen kan onder andere worden gedacht aan het zich zonder duidelijke reden ophouden in de buurt van objecten die een mogelijk doelwit vormen voor terroristische aanslagen, het regelmatig bezoeken van extremistische websites of chatrooms, het frequenteren van bijeenkomsten die bekend staan om hun extremistische karakter, het zonder duidelijke reden bezoeken van landen waarvan bekend is dat zij aantrekkingskracht uitoefenen op personen die sympathiseren met terrorisme, en vergelijkbare gedragingen van betrokkene. Het gaat daarbij niet om een enkele gedraging, maar om een samenstel van gedragingen waaruit een bepaald patroon naar voren komt.


Ik word hier niet erg vrolijk van. Ik hoop maar dat de rechter ook inhoudelijk zou toetsen en niet alleen procedureel. Maar eigenlijk vind ik dat dit soort maatregelen alleen maar in het kader van een strafrechtelijk onderzoek mogen worden opgelegd.

Ze baseren zich op een m.i. nogal ruime uitleg van de bescherming van het recht op leven in art. 2 van het EVRM. Ze hebben daarvoor een uitspraak van het EHRM verdraaid:
Memorie van Toelichting schreef:
[Het EHRM vereist voor het in werking treden van artikel 2 EVRM] dat de levensbedreigende situatie gericht is tegen identificeerbare personen. Het is juist dat het moderne terrorisme vaak dood en verderf veroorzaakt tegen willekeurige burgerslachtoffers. Dit doet echter niet af aan het feit dat bij een specifieke terrorismedreiging wel degelijk sprake zal zijn van «identified individuals» (bijvoorbeeld alle aanwezigen in de vertrekhal van Schiphol of op het Binnenhof).Deze Osman-doctrine is bevestigd in de op 11 juli 2002 door het Comité van Ministers van de Raad van Europa aanvaarde Guidelines on human rights and the fight against terrorism.


Edit: mooiere zinsnede
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
(...) We zouden het hoe dan ook op prijs stellen als men bij het integraal plaatsen van een artikel aangeeft wat de bedoeling daarvan is, of waarom je het artikel zo interessant of opvallend vindt. Dat is namelijk beter voor het starten van een discussie en heeft als bijeffect dat zo het verschil tussen RF en RN duidelijke blijft.


Daar heb ik volkomen begrip voor. Ik betuig je mijn dank voor de gedane inspanning. In het vervolg neem ik vorenstaande dan ook met onverdeeld genoegen in acht. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2007 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me zeker twijfelachtig of dit wel kan. Het is moeilijk om zo'n maatregel niet als straf te zien (ook al wordt deze gepresenteerd als preventief), en voor het kunnen opleggen van een straf stelt het EVRM nogal wat eisen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds