|
Auteur |
Bericht |
voyager4
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 12:35 Onderwerp: Aanmaning voor niet geleverd artikel |
|
|
Mijn schoonouders hebben een probleem met Het muntenhuis. Mijn schoonvader heeft via een bon uit de krant bij voornoemd bedrijf naar hij zelf dacht één munt besteld. Nu blijkt dat het om een hele serie gaat, hij kan slecht lezen en heeft dit of niet goed gelezen dan wel niet begrepen. Na de eerste munt kwam uiteraard de tweede, deze heeft hij netjes aangetekend terug gezonden met de mededeling dat hij deze niet accepteerde. Dit was schijnbaar geen probleem. Direct daarna heeft het muntenhuis een derde munt gestuurd, tenminste dat zeggen ze maar er is nooit een derde munt aangeboden. Voor de eerste twee munten moest worden getekend bij de postbode. De derde munt is echter nooit aangeboden/geleverd. Nu zijn er twee aanmaningen verstuurd aan mijn schoonouders, ze hebben helaas pas na twee maanden gereageerd en aangegeven dat er helemaal niets ontvangen is. Ik heb contact opgenomen met het bedrijf en gevraagd of betreffende handtekening voor ontvangst van de derde munt opgevraagd kan worden. Deze was niet voorhanden werd gezegd maar dat zou niet terzake doen er moet gewoon betaald worden ook al is de zending nooit ontvangen, omdat er niet is gereageerd binnen de door hun gestelde termijn.
Ik zou graag het volgende willen weten:
Als het bedrijf inderdaad geen handtekening kan overleggen van ontvangst moet er dan toch betaald worden? Indien dit niet zou hoeven hoe dan te reageren, volgens de mevrouw die ik gesproken heb is het dossier al door gezonden aan Interum Justitia.
Vast bedankt en vriendelijke groet
Fred |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 13:28 Onderwerp: Re: Aanmaning voor niet geleverd artikel |
|
|
voyager4 schreef: | Als het bedrijf inderdaad geen handtekening kan overleggen van ontvangst moet er dan toch betaald worden? |
Ze zullen moeten *bewijzen* dat er geleverd is. |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 13:36 Onderwerp: |
|
|
Hoi Steven, dank je voor je reactie. Maar begrijp ik dat de door het bedrijf gestelde termijn dan ook niet terzake doet? Als ik op mijn gevoel af ga zeg ik ook, wat je niet geleverd hebt gekregen hoef je niet te betalen. Ik heb dit mijn schoonouders ook gezegd maar de oudjes zitten verschrikkelijk in de rats. Ze zijn de afgelopen dagen meerder keren per dag telefonisch met juridische stappen bedreigd. Op zich vind ik dit al niet normaal en het lijkt mij een ernstige vorm van aggressieve verkoop. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 14:44 Onderwerp: |
|
|
voyager4 schreef: | Hoi Steven, dank je voor je reactie. Maar begrijp ik dat de door het bedrijf gestelde termijn dan ook niet terzake doet?
|
Dat ligt eraan op welke manier de termijn is gesteld en hoe je schoonouders dat begrepen hebben.
Quote: |
Als ik op mijn gevoel af ga zeg ik ook, wat je niet geleverd hebt gekregen hoef je niet te betalen.
|
Dat moet je nuanceren: 'wat toegestuurd is, met het doel tot kopen te bewegen, mag je zonder te betalen houden'.
Ik heb dit mijn schoonouders ook gezegd maar de oudjes zitten verschrikkelijk in de rats. Ze zijn de afgelopen dagen meerder keren per dag telefonisch met juridische stappen bedreigd. Op zich vind ik dit al niet normaal en het lijkt mij een ernstige vorm van aggressieve verkoop. |
Ik zou ze een brief schrijven:
LS,
Op <datum> heeft <naam> bij u een munt aangevraagd, in de veronderstelling dat dit een éénmalige bestelling zou zijn.
Niet veel later bleek dat u er een abonnement aan hebt verbonden en dat abonnement is direct opgezegd; de tweede zending is toen ook geretourneerd.
Nu beweert u echter, zonder dat u bewijzen daarvan kunt overleggen, een derde zending verstuurd te hebben en omdat <naam> deze zending niet betaald heeeft, dreigt u met allerlei juridische stappen.
Nog afgezien van het feit dat deze derde zending, zo deze al verstuurd is, in weerwil van de opzegging van het abonnement is verstuurd en derhalve als een ongevraagde zending in de zin van artikel 7, boek 7 van het Burgerlijk Wetboek aangemerkt moet worden, waarvoor geen betaling kan worden verlangd, is door <naam> deze derde zending niet ontvangen.
Inmiddels wordt <naam> geïntimideerd door uw organisatie teneinde hem tot betaling te dwingen en het behoeft geen toelichting dat <naam> daarvan niet gediend is.
Wanneer u van mening bent dat u aan <naam> deze zending wel degelijk hebt afgeleverd, kunt u beter de verdere incassoprocedure overslaan en overgaan tot dagvaarding. Dan bent u in de gelegenheid aan de rechter te bewijzen dat <naam> deze zending heeft ontvangen.
Bij deze deel ik u ook mee dat in dat geval in reconventie vergoeding van alle gemaakte kosten zal worden gevorderd, op grond van de onrechtmatigheid van uw gedrag en op grond van het feit dat u daarbij methoden hanteert die in strijd zijn met artikelen 2 en 248 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
Ik vertrouw erop dat u in zult zien dat u fout zit en dat u helemaal niet aan <naam> hebt geleverd. Wanneer u niet tot dit inzicht komt, zie ik met vertrouwen uw dagvaarding tegemoet.
|
|
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 14:45 Onderwerp: |
|
|
Dit zijn de algemene voorwaarden van HNM.
Ik heb de relevante bepaling gecursiveerd.
Algemene voorwaarden Het Nederlandse Muntenhuis schreef: |
4. Totstandkoming overeenkomst
Door te bestellen komt een koop op proef tot stand, zoals bedoeld in art 7:45 van het Burgerlijk Wetboek. Bij HNM ontvangt u altijd uw bestelling 30 dagen geheel vrijblijvend op zicht en heeft u een volledige retourgarantie. Alleen als u volledig tevreden bent met het bestelde, behoudt en betaalt u het. Is dat niet het geval, dan kunt u het bestelde retourneren. U dient in dat geval het bestelde uiterlijk de 30ste dag na ontvangst per post terug te zenden. In geval van retourzending in onbeschadigde staat en voorzien van alle meegezonden extra's en accessoires, vindt er zonder nadere navraag volledige creditering plaats. U bent ons dan helemaal niets schuldig. In het geval dat u vooruit heeft betaald, zullen wij (zonder nadere vragen) u het reeds betaalde restitueren. Indien het retour gezonden product beschadigd of incompleet is, is de volledige betaling verschuldigd. Wordt het bestelde niet retour gezonden binnen de zichttermijn komt na afloop van deze zichttermijn de koop definitief tot stand. Het eigendom van het bestelde product gaat pas over na betaling van het volledige bedrag.
7. Betalingstermijn
Bij aflevering van het bestelde wordt een acceptgiro voor betaling gevoegd. Alleen als u volledig tevreden bent met het toegezonden product betaalt u. Uw betaling zien wij graag binnen 10 dagen tegemoet. De uiterlijke betalingstermijn is in ieder geval niet langer dan 28 dagen. Mocht u na die tijd niet hebben betaald, zenden wij u een betalingsoverzicht. Wordt ook daarop de openstaande rekening niet voldaan, dan zullen wij administratiekosten - en in het uiterste geval ook de kosten voor incasso via een extern incassobureau - in rekening brengen.
8. Aflevering
HNM zorgt voor een deugdelijke aflevering van het door u bestelde op het laatste door u aangegeven huisadres. Past het product door de brievenbus dan verzenden wij het per post. Grotere en duurdere artikelen worden persoonlijk aangeboden. Mocht u niet thuis zijn dan wordt, indien mogelijk, het bestelde bij uw buren afgeleverd. U treft daarvan dan steeds een bericht aan in uw brievenbus. Wenst u nadrukkelijk dat de aflevering alleen aan uw adres geschiedt dan kunt u dat doorgeven aan onze Klantenservice.
Indien u verhuisd bent en dit niet aan HNM heeft kenbaar gemaakt, dan geldt een aflevering aan het laatste aan HNM kenbaar gemaakte adres als een geldige levering. HNM is niet aansprakelijk voor eventuele schade welke u mocht lijden doordat de levering niet op uw werkelijke adres heeft plaatsgevonden. |
_________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 14:54 Onderwerp: |
|
|
Steven hartelijk dank, ik heb even een pb naar je gestuurd.
Geweldig forum is dit toch  |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 14:59 Onderwerp: |
|
|
HNM is niet aansprakelijk voor eventuele schade welke u mocht lijden doordat de levering niet op uw werkelijke adres heeft plaatsgevonden
Houdt dit in dat HNM zich gewoon achter hun verkoopvoorwaarden kan verschuilen terwijl het niet is ontvangen? Dit lijkt me toch erg vreemd want dan kan zo'n bedrijf maar doen wat ze willen, of zie ik dat verkeerd?
En hoe kun je nu binnen een gestelde termijn iets terug sturen dat je niet hebt ontvangen? Ben benieuwd hoe ze dat dan uit gaan leggen |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 15:57 Onderwerp: |
|
|
Die bepaling lijkt me ontzettend dubbel en dwars onredelijk bezwarend.
Oftewel: niet geldig. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 16:00 Onderwerp: |
|
|
Pittig briefje, Steven.. hihi.... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: do 14 dec 2006 16:28 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Die bepaling lijkt me ontzettend dubbel en dwars onredelijk bezwarend. Oftewel: niet geldig. |
Deze bepaling ziet op een de klant aan te rekenen fout in de administratie van HNM.
Deze bepaling is dus niet onredelijk bezwarend.
Ik heb deze bepaling vet en gecursiveerd geplaatst omdat het van belang kan zijn omdat; ofwel de ouders van TS verhuist zijn (in dat geval kan deze bepaling wel worden tegen geworpen) of omdat er een fout is geslopen in de administratie van HNM. (in dat geval kan deze bepaling niet worden tegen geworpen)
Ten aanzien van de brief van StevenK, het lijkt mij wijs om deze aan te vullen met een zin(snede) dat men gaarne bewijs zou willen dat HNM ook inderdaad geleverd heeft.
Als HNM dit niet kan of wil doen zie je de dagvaarding met vertrouwen tegemoet. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: di 19 dec 2006 22:11 Onderwerp: |
|
|
**update**
16-12-2006 brief verzonden
18-12-2006 zelfde brief als email verzonden
Tot op heden heeft het Nederlandse muntenhuis niet gereageerd, echter is er vandaag bij mijn schoonouders iemand aan de deur geweest van selectvracht met de vraag of mijn schoonvader even wilde tekenen voor de z.g. eerder verzonde munt. Gelukkig is hij hier niet ingetrapt. Ik vind het ronduit schandalig hoe het muntenhuis met allelei aggresieve methoden probeerd om tot betaling te dwingen. Is dit niet een poging tot oplichting? Er word immers getracht om een handtekening afhandig te maken ten einde geld te kunnen innnen voor iets dat niet geleverd is.
21-12-2006 onderstaande mail ontvangen. Ineens ben ik nu degene die een abonnement schijnt aan gegaan te zijn i.p.v. mijn schoonvader. De juiste ten naamstelling is schijnbaar al een probleem voor afdeling incasso.
Geachte heer *mijn naam*,
Bedankt voor uw reactie,
Op 22-09-2006 heeft de heer *mijn naam* zich inderdaad ingetekend op een collectie te weten de,, Koninklijk Nederlands Goud van Weleer’’.
Dit is schriftelijk gebeurd de heer is overgegaan tot betalen van de munt op 02-10-2006 en met het betalen van een factuur ging hij nogmaals akkoord met het hebben van een overeenkomst.
Onderdeel van deze overeenkomst is dat wij vrijblijvend munten mogen sturen uit deze collectie die dhr vervolgens 30 dagen vrijblijvend op zicht mag behouden alvorens over te gaan tot een koopverplichting echter indien de munt na de 30 dagen niet geretourneerd is is er een koop ontstaan.
Dit alles is opgenomen in onze algemene voorwaarden en hiermee is akkoord gegaan bij afname van het product deze zijn te uwer informatie na te lezen op www.muntenhuis.nl .
De heer *mijn naam* heeft de munt niet geretourneerd en pas op 04-12-2006, na het versturen van de derde aanmaning is er gereageerd dat er niks is ontvangen dit is redelijkerwijs te laat om aan te geven dat een product niet ontvangen is u kunt immers ook niet na 2 maanden uw boodschappen te hebben gedaan aankomen bij de betreffende supermarkt met de mededeling dat u toendertijd een bepaald product niet tussen u aankopen heeft gevonden.
Wij zullen inderdaad bij uitblijven van betaling overgaan tot overdracht aan Intrum Justitia alle bijkomende kosten zullen aan de heer worden doorberekend.
Een gerechtelijke procedure starten is geen weg die wij willen behandelen laat u ons echter geen andere keus dan zien wij deze met vertrouwen tegemoet.
Hoogachtend,
Mw T.
Afd. Credit Management
Het Nederlandsche Muntenhuis
m.a.w. het muntenhuis wil dus dat er betaald wordt ondanks dat er niets geleverd is omdat er maar eerder gereageerd had moeten worden!! Ze kunnen geen bewijs overleggen van levering, die is er dan ook nooit geweest. Ik heb een mail terug gestuurd met de mededeling dat het muntenhuis de rechter dan maar eens moet bewijzen dat ze wel hebben geleverd.
Ik wens iedereen een fijne kerst en een goed 2007 |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: di 16 jan 2007 23:38 Onderwerp: |
|
|
Schijnbaar maakt het het Muntenhuis allemaal niets uit, vandaag heeft Interum Justitia uit naam van het muntenhuis een brief gestuurd met het verzoek tot onmiddelijke betaling, daarvoor 40 euro extra berekend. Ik heb mijn schoonouders maar gezegd zich niet druk te maken en ik zal een brief naar Interum justitia sturen met het zelfde verhaal als ik naar het MUntenhuis heb gestuurd. Ze hebben overigens geen bewijs kunnen aantonen dat ze wel hebben geleverd, en dat hebben ze ook niet, dus lijkt me dat mijn schoonouders toch behoorlijk sterkt staan? Heeft iemand nog tips?
vast bedankt |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 18 jan 2007 9:17 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het allemaal even vluchtig gelezen maar mocht dit zover komen dat dit tot een rechtszaak leidt, dan is het volgens mij goed mogelijk dat het muntenhuis de ontbrekende munt weliswaar nog zal moeten leveren maar dat je dan dus wel gewoon vast zit aan dat abonnement.
Dat lijkt mij tenminste een redelijke uitspraak aangezien de discussie dus alleen is ontstaan over de ontbrekende levering en niet over het vast zitten aan het abonnement, daar is immers gewoon voor getekend toch? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 18 jan 2007 11:18 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Ik heb het allemaal even vluchtig gelezen maar mocht dit zover komen dat dit tot een rechtszaak leidt, dan is het volgens mij goed mogelijk dat het muntenhuis de ontbrekende munt weliswaar nog zal moeten leveren maar dat je dan dus wel gewoon vast zit aan dat abonnement.
Dat lijkt mij tenminste een redelijke uitspraak aangezien de discussie dus alleen is ontstaan over de ontbrekende levering en niet over het vast zitten aan het abonnement, daar is immers gewoon voor getekend toch? |
De tweede zending is aangetekend geretourneerd als opzegging en dat is door de leverancier kennelijk geaccepteerd. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 18 jan 2007 11:46 Onderwerp: |
|
|
Oke, dus het is niet zo dat je ná het accepteren van de eerste munt, nadat die 30 dagen dus zijn verstreken, vast zit aan een soort van abonnement waarin je een aantal munten krijgt opgestuurd? Zo begreep ik het namelijk.
Het is dus blijkbaar zo dat je steeds na elke munt binnen 30 dagen kan retourneren? Dan is het dus niet echt een abonnement te noemen want daar zit je natuurlijk voor een bepaalde tijd aan vast. |
|
|
|
 |
|