Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 0:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Woning van vader overkopen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joycevh



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 18:42    Onderwerp: Woning van vader overkopen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag ontvang ik advies over de volgende situatie:
Mijn vriend woont al enkele jaren in een appartement dat eigendom is van zijn vader (gekocht in 1993, zonder hypotheek).
Mijn vriend betaalt geen huur voor de woning, maar wel alle andere kosten zoals reparaties, VVE, OZB etc.
Nu willen wij gaan samenwonen in het appartement en dit samen van zijn vader overkopen voor een 'leuke' prijs.
Maar wat mag hier wel en niet?
Ik kom uit bij zaken als schenkingsrecht en waardedrukkende factor vanwege bewoonde staat,
maar wat is in deze voor zowel ons als zijn vader de meest voordelige constructie??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de nauwkeurige aandacht van de inspecteur is het het verstandigst om een afspraak te maken met de inspecteur om toestemming te krijgen voor het bedrag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
joycevh



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie! Maar 't is een beetje abracadabra voor mij, sorry.
Je schrijft 'gezien de nauwkeurige aandacht'; Hoezo? Is dit een speerpunt van de Belastingdienst ofzo?
En bedoel je met 'de' inspecteur dus de belastinginspecteur? Hoe kan ik die benaderen / waar kan ik die vinden?
En met 'het' bedrag bedoel je dan de verkoopprijs van het appartement denk ik?
Of de hoogte van de schenking..?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

joycevh schreef:
Bedankt voor je reactie! Maar 't is een beetje abracadabra voor mij, sorry.
Je schrijft 'gezien de nauwkeurige aandacht'; Hoezo? Is dit een speerpunt van de Belastingdienst ofzo?

Yep.
Quote:

En bedoel je met 'de' inspecteur dus de belastinginspecteur?

Yep
Quote:

Hoe kan ik die benaderen / waar kan ik die vinden?

Briefje schrijven waarin je uitlegt wat je wilt. Het beste kun je dit door je fiscaal adviseur laten doen. Die weet, als het goed is, de weg.
Quote:

En met 'het' bedrag bedoel je dan de verkoopprijs van het appartement denk ik?

Yep.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Therese



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2006 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou advies inwinnen bij iemand die verstand van heeft... een financieel adviseur bijvoorbeeld. Veel financiele adviseurs maken er een sport van om in het grijze gebied te gaan zitten mbt wat wel en niet mag, om er op die manier voor te zorgen dat je zo voordelig mogelijk uitkomt.

Advies inwinnen is gewoon het slimste omdat die persoon verstand heeft van hetgene waar hij over praat en soms misschien zelfs constructies kent waar jij geen weet van hebt. Het hele financiele en belastingtechnische is zo ingewikkeld dat je daar als leek snel mee in de knoop zit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 07 dec 2006 0:36    Onderwerp: Re: Woning van vader overkopen Reageer met quote Naar onder Naar boven

joycevh schreef:

Nu willen wij gaan samenwonen in het appartement en dit samen van zijn vader overkopen voor een 'leuke' prijs.
Maar wat mag hier wel en niet?

Een "leuke" prijs is in beginsel, niet mogelijk.
Als de verkoopprijs geen marktconforme prijs is zal over het bedrag van het verschil, minus de forfaitaire belastingvrije som, schenkingsrecht worden geheven.*
Wat wel een optie is, is het huis nu te kopen zetten, zes maanden tot een jaar te wachten en het dan te kopen voor 20.000 Euro onder de vraagprijs / taxatie waarde.
Dat is geen ontzettend grote afwijking, dus dit zal de inspecteur minder snel reden tot onderzoek geven. En de afwijking is achteraf altijd te verklaren door te stellen dat er geen kopers waren voor het huis waardoor je schoonvader zich genoodzaakt zag het huis goedkoper te verkopen.


*Dit kan in sommige situaties overigens wel aantrekkelijk zijn. Bij een schenking van ongeveer 25.000 Euro (4300 Euro forfaitaire belastingvrije schenking, en +/- 21.000 Euro in de laagste schenkingsrecht-categorie à 5%) betaalt je vriend namelijk maar 5% schenkingsrecht over die +/- 21.000 Euro.
Dat lijkt niet aantrekkelijk, 5% van 21.000 Euro is toch een dikke 1000 Euro, maar realiseer je wel dat door een dergelijke schenking de overdrachtswaarde van het huis met +/- 25.000 afneemt.
En over de waarde van het huis dien je overdrachtsbelasting à 6% te betalen, 25.000 * 6% = 1500 Euro. Dus door een dergelijke schenking "bespaar" je een kleine 500 Euro.

NB ik ben géén fiscalist, dus het zou kunnen zijn dat dergelijk belastingmijdend gedrag niet toegestaan is op basis van art. 10 Successiewet.
Ga dus zeker te raden bij een notaris, voor dat je een dergelijke constructie in praktijk brengt.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds