Parkeren op invalidenparkeerplaats
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#31:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 08 mei 2007 1:10
    —
Intentie helder, maar een verkeersovertreding is een overtreding wanneer de wet dit zo bepaalt (bij verkeerstekens: uitsluitend wanneer de wet bepaalt dat het teken een gebod of verbod inhoudt). De haaietanden hebben ook zonder driehoek betekenis en andersom. Een invalideparkeerplaatsbord heeft ook zonder kruis betekenis, maar niet andersom. Tenzij iemand een wettelijke bepaling aan kan geven waaruit iets anders blijkt.

Zo te zien geeft de BABW voor het gemak nog even aan welke wegmarkering er voor de weggebruiker toe doet:
Art 6 BABW schreef:
1. De verkeerstekens op het wegdek die een gebod of verbod betreffen zijn de verkeerstekens genoemd in artikel 10, tweede lid, artikel 23, eerste lid, onderdeel e en g , artikel 24, eerste lid, onderdeel e , artikel 25, eerste lid, artikel 46, eerste lid, artikel 49, tweede lid en de artikelen 76 tot en met 81 van het RVV 1990.
2. Andere verkeerstekens op het wegdek kunnen worden aangebracht ter geleiding van het verkeer, ter herinnering aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid en ter aanduiding van andere omstandigheden.

Verkeerstekens op het wegdek worden verder geregeld in Hoofdstuk IV van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, maar over de markering die bij het bord E6 hoort vind ik zelfs daar niets terug. Of ik zie nog iets over het hoofd, of de status van het witte kruis ter markering van een gehandicaptenparkeerplaats is wel heel inofficieel.

Ik zie dat ik JBA deels herhaal.

#32:  Auteur: Ron-2 BerichtGeplaatst: di 08 mei 2007 15:52
    —
het markeren is te vinden in de "richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen"

de tekst is; "kan worden gemarkeerd met"
(geen plicht dus)

juridisch nog een leuk haakje: "het kruis kan (advies) worden omrand met een doorgetrokken witte lijn"
was een doorgetrokken lijn niet juist dat je er niet overheen mag?
het parkeervak mag dus niet worden overgestoken.
alleen daarom zit je ook al fout.
laten we maar zeggen dat een invalide wordt gedoogd deze streep wel te passeren.
Als mensen zouden handelen naar hun hart en geweten zouden een hoop juristen overbodig zijn.
overigens: er worden wel eens proeven gedaan om helemaal geen borden te plaatsen en wat blijkt: dan regelt het verkeer zichzelf en is het vaak veiliger en prettiger verblijven dan MET al die borden lijnen en regels. (uiteraard niet overal toepasbaar)

#33:  Auteur: JBA BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2007 18:15
    —
Ron-2 schreef:

juridisch nog een leuk haakje: "het kruis kan (advies) worden omrand met een doorgetrokken witte lijn"
was een doorgetrokken lijn niet juist dat je er niet overheen mag?
het parkeervak mag dus niet worden overgestoken.
alleen daarom zit je ook al fout.
laten we maar zeggen dat een invalide wordt gedoogd deze streep wel te passeren.
Als mensen zouden handelen naar hun hart en geweten zouden een hoop juristen overbodig zijn.
overigens: er worden wel eens proeven gedaan om helemaal geen borden te plaatsen en wat blijkt: dan regelt het verkeer zichzelf en is het vaak veiliger en prettiger verblijven dan MET al die borden lijnen en regels. (uiteraard niet overal toepasbaar)


De doorgetrokken streep wordt geregeld in art. 76 die bepaald dat een doorgetrokken streep een doorgetrokken streep is indien deze tussen rijstroken danwel paden bevind. Een kruis bevat dus juridisch geen doorgetrokken streep. Zo zijn er nog tal van doorgetrokken strepen die geen doorgetrokken strepen zijn voor de wet. Daarnaast moet een doorgetrokken streep nog aan een aantal voorwaarden voldoen zoals min. lengte, daar voldoet een kruis ook niet aan.

Met betrekking tot de suggestie van kruisen bij dit soort parkeerplaatsen ben ik neutraal. Ik vind een dergelijk bord over het algemeen wel duidelijk. Ik heb meer moeite met zoneborden m.b.t. parkeren en snelheid, die laten in veel gevallen m.i. aan duidelijk te wensen over, maar dat terzijde.

#34:  Auteur: Ron-2 BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2007 9:32
    —
mbt zone i.g.v. pakeren ben ik dat met je eens
mbt 30 km vind ik het prima zo

#35:  Auteur: JBA BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2007 11:35
    —
Dat ben ik weer deels met je eens, zolang de zone ook is ingericht als zijnde 30 km zone, en dat is lang niet overal het geval wat weer verwarring wekt.

#36:  Auteur: Johann van der Veere BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 1:31
    —
Om nog even terug te komen op de topic van 19 april j.l:

Stel, een valide parkeert op een invalidenparkeerplaats. Volgens de huidige boetebase ontvangt de persoon in kwestie een prent van € 130,- indien de overtreding geschiedt op de openbare weg.

Na wat heen en weer geschrijf is de kwestie, overigens en vooralsnog zonder opgave van redenen, aangehouden. Echter, omdat ik nu eenmaal een nieuwsgierig mens ben die graag het naadje van de kous wil weten, zet het speurwerk zich wel voort. De belanghebbende (valide) gaat daarmee akkoord.

#37:  Auteur: Ron-2 BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 6:35
    —
@ JBA:
dat ben ik weer met jou eens.
en daar is ook de nodige rechtspraak over.
het moet een samenspel zijn.
daarentegen is dat natuurlijk wel een heel grijs gebied.
dat je alleen kan sturen met richtlijnenboeken (uitgegeven door mijn vorige werkgever).
maar ook is de 30 km zonering langzaam verworden tot bijna het niveau: 30km tenzij anders vermeld (een reëele ontwikkeling) dus een protest op onduidelijkheid van een 30 km zone lijkt me steeds moeilijker haalbaar.
maar ook de ideëen over gewenste inrichtingen veranderen met de tijd.
Tis een kwestie van tijd. over een paar jaar rijden we allemaal verplicht met navigatie en worden wij technisch gedwongen om ons te houden aan de regels. Het probleem lost zichzelf dus gewoon op.
en ik neem vergif in als ook de tom tom straks geen optie krijgt waar op het scherm staat of je er wel of niet mag parkeren.
op vele tom,toms zie je nu ook al (beperkt) hoe hard je mag rijden.

#38:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 8:29
    —
Ron-2 schreef:

Tis een kwestie van tijd. over een paar jaar rijden we allemaal verplicht met navigatie en worden wij technisch gedwongen om ons te houden aan de regels. Het probleem lost zichzelf dus gewoon op.


Ik kan niet wachten!
Zijn we meteen van het fileprobleem verlost. Smile



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Laat alle berichten zien
Pagina 3 van 3

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl