Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
ajwk
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 jan 2014 17:28 Onderwerp: Cessie van een vordering met executoriale titel |
|
|
Beste juristen,
Ik heb met mijn vriendin (studeert rechten) een discussie over een plan dat ik heb, maar waar we niet helemaal uit kwamen.
Casus:
Mijn ouders verhuren een woning. Vijf jaar geleden stopte een huurder met huurbetalingen en vertrok met schulden uit de woning. Er was bovendien schade aan de woning en nutsvoorzieningen waren afgesloten. Er is een incassotraject gestart om al deze kosten te verhalen, die eindigde bij de rechter. De rechter veroordeelde de schuldenaar tot het voldoen van de vordering en leverde mijn ouders een executoriale titel op. Het vonnis is vervolgens aan een deurwaarder gegeven. De schuldenaar bood echter geen verhaal (oftewel, een "kale kip"), waardoor de deurwaarder de vordering terug gaf, met zijn eigen rekening erbij. Die rekening is door mijn ouders voldaan. De schuldenaar heeft mijn ouders dus met een flinke strop achtergelaten.
Nu is het bijna vijf jaar geleden en dreigt volgens mij de rechtsvordering te verjaren. Inmiddels blijkt de kale kip weer veren te hebben, oftewel: volgens mij is er nu weer verhaal mogelijk. Omdat mijn ouders geen zin hebben om er nog tijd in te steken, heb ik aangeboden de vordering voor een symbolisch bedrag over te nemen. Mijn bedoeling is om na de cessie de verjaring te stuiten en een deurwaarder in te schakelen.
De vragen waar we discussie over hebben:
1) Klopt het dat de rechtsvordering na 5 jaar verjaart? (artikel 3:324 BW?)
2) Kan ik een vordering waarvoor door mijn ouders een executoriale titel is verkregen via cessie overnemen, en verkrijg ik daarmee dan ook die executoriale titel?
3) Kan ik voor een succesvolle cessie volstaan met een akte/overeenkomst waarin mijn ouders de vorderingen aan mij cederen en vervolgens mededeling doen aan de schuldenaar?
4) Kan ik de rekening van de deurwaarder die 4,5 jaar geleden heeft geprobeerd het vonnis ten uitvoer te leggen maar daarin niet is geslaagd, toevoegen aan de vordering op de schuldenaar?
5) Geldt hier ook nog dat de schuldenaar wettelijke rente verschuldigd is?
Alvast bedankt voor jullie feedback! |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 27 jan 2014 11:29 Onderwerp: Re: Cessie van een vordering met executoriale titel |
|
|
ajwk schreef: | Beste juristen,
Ik heb met mijn vriendin (studeert rechten) een discussie over een plan dat ik heb, maar waar we niet helemaal uit kwamen.
Casus:
Mijn ouders verhuren een woning. Vijf jaar geleden stopte een huurder met huurbetalingen en vertrok met schulden uit de woning. Er was bovendien schade aan de woning en nutsvoorzieningen waren afgesloten. Er is een incassotraject gestart om al deze kosten te verhalen, die eindigde bij de rechter. De rechter veroordeelde de schuldenaar tot het voldoen van de vordering en leverde mijn ouders een executoriale titel op. Het vonnis is vervolgens aan een deurwaarder gegeven. De schuldenaar bood echter geen verhaal (oftewel, een "kale kip"), waardoor de deurwaarder de vordering terug gaf, met zijn eigen rekening erbij. Die rekening is door mijn ouders voldaan. De schuldenaar heeft mijn ouders dus met een flinke strop achtergelaten.
Nu is het bijna vijf jaar geleden en dreigt volgens mij de rechtsvordering te verjaren. Inmiddels blijkt de kale kip weer veren te hebben, oftewel: volgens mij is er nu weer verhaal mogelijk. Omdat mijn ouders geen zin hebben om er nog tijd in te steken, heb ik aangeboden de vordering voor een symbolisch bedrag over te nemen. Mijn bedoeling is om na de cessie de verjaring te stuiten en een deurwaarder in te schakelen.
De vragen waar we discussie over hebben:
1) Klopt het dat de rechtsvordering na 5 jaar verjaart? (artikel 3:324 BW?)
2) Kan ik een vordering waarvoor door mijn ouders een executoriale titel is verkregen via cessie overnemen, en verkrijg ik daarmee dan ook die executoriale titel?
3) Kan ik voor een succesvolle cessie volstaan met een akte/overeenkomst waarin mijn ouders de vorderingen aan mij cederen en vervolgens mededeling doen aan de schuldenaar?
4) Kan ik de rekening van de deurwaarder die 4,5 jaar geleden heeft geprobeerd het vonnis ten uitvoer te leggen maar daarin niet is geslaagd, toevoegen aan de vordering op de schuldenaar?
5) Geldt hier ook nog dat de schuldenaar wettelijke rente verschuldigd is?
Alvast bedankt voor jullie feedback! |
1. Nee, na 20 jaar (lees het artikel dat je zelf nota bene noemt nog eens goed!).
2. Ja, mits je de overgang van executiebevoegdheid laat betekenen (art. 431a Rv).
3. Ja, zie art. 3:94 BW. Daarmee is dus alleen de vordering zelf gecedeerd; zoals gezegd moet de overgang van de bevoegdheid tot executie aan de schuldenaar worden betekend.
4. Voor zover het om ambtelijke kosten gaat: ja (art. 434a Rv). Eventuele extra in rekening gebrachte kosten die niet als ambtshandeling te kwalificeren zijn niet.
5. Hangt af van de vraag of (wettelijke of contractuele) rente bij vonnis is toegewezen. Een rentevordering verjaart na een periode van vijf jaar (art. 3:308 BW). |
|
|
|
 |
ajwk
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 28 jan 2014 16:17 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de antwoorden, lawyer! Ik was een beetje vastgelopen in artikel 3:324 lid 3 "De verjaringstermijn bedraagt vijf jaren voor wat betreft hetgeen ingevolge de uitspraak bij het jaar of kortere termijn moet worden betaald." en dacht dat dit misschien ook van toepassing was, maar ben blij dat je aangeeft dat dat niet het geval is en het pas na 20 jaar verjaart. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|