Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Papa getrouwd, kind erkennen - hoe te scheiden internationaa
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
amotherofthree

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 26 jul 2012 11:03    Onderwerp: Papa getrouwd, kind erkennen - hoe te scheiden internationaa Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste iedereen.

Ik zit met een aantal problemen, ik hoop dat iemand hier mij daarmee kan helpen.

Ik ben al 8 jaar samen met een man, die in de U.S.A. getrouwd met een vrouw, 8 jaar geleden is zij vanuit Nederland vertrokken met hun jongste zoon. Oudste ziet mij nu als zijn moeder, en ik zorg al deze tijd al voor hem alsof het mijn eigen zoon is.

Deze vrouw wil niet scheiden, omdat zij ondanks alles middels deze papieren aan mijn vriend verbonden wil blijven. Echter hebben zij elkaar al 8 jaar niet gezien, zo ook de 2 broertjes niet.

Daarnaast is mijn vriend de papa van mijn kinderen, maar kan hij deze door deze omstandigheden niet erkennen. Met als gevolg dat mijn oudste dochter nu 2 is, en nog steeds geregistreerd staat als: "vader onbekend".

Ik vind dit allemaal ontzettend vervelend, aangezien het internationaal recht betreft (scheiding) kan geen enkele advocaat ons helpen of adviseren. En blijven mijn kinderen onerkend, dus geregistreerd als zijnde: "vader onbekend".

Wat gebeurt er met mijn kinderen als ik kom te overlijden? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze zeker bij hun vader zullen opgroeien?

En heeft zijn (ex) vrouw nog rechten om de oudste naar USA te halen?
Al 8 jaar heeft ze hiervoor geen moeite gedaan, en ook nooit hem willen opvangen. Zal de rechter "onze zoon" over de oceaan sturen?

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn, en dat iemand om dit rechtenforum mij kan helpen. Want ik wordt hier behoorlijk nerveus van.

Bij voorbaat dank, en een fijne dag verder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 26 jul 2012 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Ik ben niet thuis in het personen- en familierecht, maar wil toch een poging wagen.

Over de erkenning door de biologische vader van uw kinderen:
Art. 2:204 lid 1 sub e BW bepaalt dat erkenning door een reeds gehuwde man niet mogelijk is, tenzij... Er is dus een uitzondering, als er tussen de man en de moeder een nauwe band bestaat, of tussen de man en het kind. Dat kan de rechter vaststellen.
Ik kan me zo voorstellen dat na verloop van tijd de rechter in uw situatie zal vaststellen dat er een voldoende nauwe band tussen de biologische vader en het kind bestaat, of tussen u en de biologische vader. Dan is erkenning mogelijk.

Het gezag moet hij apart nog aanvragen, naast de erkenning.

Met betrekking tot de echtscheiding:
Ik vind het vreemd dat geen advocaat zich over de zaak wil buigen, want op grond van art. 3 lid 1 sub a vijfde streepje van de Brussel IIbis verordening is naast de Amerikaanse rechter, ook gewoon de Nederlandse rechter bevoegd.

Heeft de man de Nederlandse nationaliteit, dan is Nederlands recht van toepassing, zie art. 1 lid 1 sub c Wet Conflictenrecht Echtscheiding. Heeft de man de Amerikaanse nationaliteit, dan is Amerikaans recht van toepassing, art. 1 lid 1 sub a Wet Conflictenrecht Echtscheiding.

Indien Nederlands recht van toepassing is, moet de man in het verzoekschrift stellen en aantonen dat sprake is van duurzame ontwrichting (art. 1:151 BW). Vergeef me, als ik het verkeerd heb, maar ik kan me zo voorstellen dat voor duurzame ontwrichting niet voldoende is, dat de man met een andere wil samen leven. Er moet iets meer aan de hand zijn. Misschien dat de man zijn vrouw al acht jaar niet meer gezien heeft...

Ik hoop op andere adviezen voor u.

Sterkte en met vriendelijke groet,

Marja
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 13:05    Onderwerp: Re: Papa getrouwd, kind erkennen - hoe te scheiden internationaa Reageer met quote Naar onder Naar boven

amotherofthree schreef:
Beste iedereen.
Ik vind dit allemaal ontzettend vervelend, aangezien het internationaal recht betreft (scheiding) kan geen enkele advocaat ons helpen of adviseren. En blijven mijn kinderen onerkend, dus geregistreerd als zijnde: "vader onbekend".

Wat gebeurt er met mijn kinderen als ik kom te overlijden? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze zeker bij hun vader zullen opgroeien?

En heeft zijn (ex) vrouw nog rechten om de oudste naar USA te halen?
Al 8 jaar heeft ze hiervoor geen moeite gedaan, en ook nooit hem willen opvangen. Zal de rechter "onze zoon" over de oceaan sturen?

Om te beginnen ligt het probleem niet in dat advocaten je niet willen helpen, maar niet kunnen, omdat ze kennelijk niet het IPR beheersen en/of dat complexe materie vinden. Een goede familierecht-advocaat zou je m.i. wel moeten kunnen adviseren en verder helpen.

Allereerst gaat het niet alleen om bevoegdheid, maar ook toepasselijk recht en tenuitvoerlegging. Alleen de Nederlandse rechter bevoegd laten zijn brengt je niet zoveel verder, omdat die in gegeven gevallen ook de wet van een vreemde staat moet toepassen als het IPR dit gebiedt.

M.i. (teruggravend naar IPR-familierecht, enige tijd geleden inmiddels) heb je m.b.t. de bevoegdheid al meteen een probleem, dat Brussel IIbis in beginsel formeel niet van toepassing is, omdat (naar we aannemen) de echtgenote de Amerikaanse nationaliteit heeft en we weten dat ze niet in een lidstaat woont. Wat dan overblijft is het commune IPR (Nederlands nationaal geregeld IPR), d.w.z. art. 4 lid 1 Rv, van toepassing. Deze bepaalt vervolgens dat de bevoegdheid wordt bepaald door artt 3-5 Brussel IIbis.

Naar wat blijkt uit de casus, is volgens art. 3 lid 1 sub a, tweede, vijfde en mogelijk zesde gedachtenstreepje (een is voldoende) Brussel II bis, mogelijk ook volgens sub b (als beiden de NL nationaliteit hebben) de Nederlandse rechter bevoegd om te oordelen op het echtscheidingsverzoek.

Wat betreft toepasselijk recht kom je uit bij 10:56 BW. Er is geen uitdrukkelijke dan wel stilzwijgende rechtskeuze gedaan voor een ander recht dan het Nederlandse, dus Nederlands recht is van toepassing op het echtscheidingsverzoek (art. 10:56 lid 1 BW). Tenuitvoerlegging zie ik ook geen problemen in.

In gewoon Nederlands de conclusie: in Nederland wordt een echtscheidingsverzoek op basis van duurzame ontwrichting in beginsel altijd gehonoreerd en dus uitgesproken (je moet kunnen scheiden als tenminste een van de partijen dat wil), dus echtscheiding is dan ook in jouw vriend's geval mogelijk, ook al wil de echtgenote daar niet aan meewerken. De belemmering die Marja ziet, zie ik niet; je kunt niet tegen je wil gehuwd blijven, laat staan als je elkaar al jaren niet hebt gezien en net zo lang in verschillende landen woont. En met Amerikaans recht heb je m.i. al helemaal niks te maken, als de verzoeker (als eerste) zijn verzoek bij de Nederlandse rechter neerlegt en niet, zonder inhoudelijk verweer te voeren, direct de bevoegdheid van de Nederlandse rechter met vrucht weet te weerleggen.

Verder vraag je ook zaken over ouderlijke macht. Vaak is er een koppeling mogelijk tussen het uitspreken van de echtscheiding en de beslissing over ouderlijk gezag, in die zin dat de bevoegde rechter dezelfde mag zijn, ongeacht of op basis van het IPR een andere rechter eerder voor de hand zou liggen bevoegd te zijn. Wat niet inhoudt dat daarbij ook Nederlands recht automatisch van toepassing is.

Erkenning van een kind is weer een ander verhaal, maar mogelijk is het ook in een aanverwante procedure te regelen.

Dit alles kun je navragen bij de advocaat. Zoek even verder naar een groter kantoor, die hebben altijd wel iemand die dit soort zaken snapt.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zorg dan dat je die eerst benadert, je kunt niet zelf een advocaat gaan zoeken zonder dat te doen en e.e.a. af te stemmen. Vaak hebben deze verzekeringen ook eigen kantoren, waarmee ze contracten hebben en waarvan ze ook weten of de noodzakelijke expertise aanwezig is.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds