Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 22:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

late doorberekening verkeersboete
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
max_tiberius

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 24 dec 2010 17:16    Onderwerp: late doorberekening verkeersboete Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb via mijn oude werkgever een oude verkeersboete opgestuurd gekregen. Ruim 3,5 maand geleden.
Ze stellen nu een vordering in. Maar door de trage afhandeling van mijn oude werkgever kan ik niet meer in beroep tegen de boete (max 6 weken). Kan ik mijn oude werkgever nu hiervoor aansprakelijk stellen?
Is het dan nog relevant of de verkeersboete al dan niet terecht is? (geen idee, want door het verlopen van de termijn is de foto volgens mij ook niet meer op te vragen.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 39
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 24 dec 2010 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De foto kun je nog opvragen (= WOB). Beroep zal vermoedelijk niet meer gaan. Aan de foto heb je dus niets. Hoeveel tijd is verstreken tussen plegen van overtreding en moment dat je boete hebt ontvangen (ik maak namelijk niet op dat dit 3,5 maanden is geweest)?
max_tiberius

BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2010 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De overtreding was op 3 september. De boete is verstuurd op 14 september naar het leasebedrijf. Wanneer mijn baas (verstigingsmanager) hem heeft ontvangen weet ik niet maar ik weet wel dat de centrale salarisadministratie hem heeft ontvangen op 4 november. Ik ben eind september uit arbeidsdienst gegaan. Ik heb er kennis van genomen op 20 december toen ik een eindafrekening kreeg en ze de boete met mijn salaris verrekende.

Mag dat nog zolaat?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2010 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de boete niet terecht is opgelegd, denk ik niet dat de werkgever de boete kan terugvorderen. Het opvragen van de foto lijkt me dus wel nuttig.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het staat mij nog ergens bij dat werkgevers niet zomaar alle verkeersboeten mogen verhalen, meer in het bijzonder wanneer het om zeer kleine overtredingen gaat, bij de uitoefening van de dienstbetrekking?

BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat mogen ze wel.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 01 jan 2011 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het maakt bij een flitser niet uit wie de bestuurder was. Het kenteken wordt geflitst en de boete wordt verstuurd naar de eigenaar van de auto: de leasemaatschappij. De eigenaar is aansprakelijk voor de auto en wat er mee gebeurt. Die zal ook het beroep moeten indienen. De leasemaatschappij heeft een contract met de werkgever dat de boete wordt betaald door de werkgever en niet de leasemaatschappij. U heeft een contract met de werkgever, neem ik aan, dat uw boetes worden verrekend met het salaris. U bent immers als bestuurder verantwoordelijk voor uw rijgedrag. Aangezien de "schuld" is ontstaan tijdens het dienstverband, vloeit de verplichting tot betaling van de boete voort uit de arbeidsovereenkomst. Dat deze inmiddels is geëindigd doet daar niets aan af. De vordering is opeisbaar en is ook na 3,5 maand nog niet verjaard. Als er sprake is van een opeisbare vordering, mag uw werkgever bij het einde van de arbeidsovereenkomst geldbedragen met uw laatste loonbetaling of met de eindafrekening verrekenen (art 7:632 BW)
max_tiberius

BerichtGeplaatst: za 01 jan 2011 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie reacties. De vordering van de verkeersboete is dus gewoon opeisbaar. Maar nu de beroepstermijn is verlopen, heeft mijn oude werkgever dan niet onrechtmatig jegens mij gehandeld door het niet binnen de beroepstermijn aan mij te laten weten?
Fabienne Delpeut

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 01 jan 2011 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe mag de werkgever pas verrekenen bij de laatste loonbetaling / eindafrekening, dat is ook gebeurd dus daar heeft de werkgever niet onrechtmatig gehandeld.

Ik weet uit ervaring dat de financiële administratie zich niet bezig houdt met beroepstermijnen, alleen met betalingstermijnen. Of de werkgever de plicht had u op de hoogte te stellen, hangt af van wat de normale gang van zaken is binnen het bedrijf. Als het gebruikelijk is dat de boete wordt afgehandeld door de organisatie zelf, kan het de werkgever niet kwalijk genomen worden dat zij dat deze keer ook gedaan hebben en u niet op de hoogte hebben gesteld. Ook is van belang wat in uw leaseovereenkomst / regeling staat omtrent verkeersboetes.

Overigens, eventuele incassokosten die boven op het bedrag zijn gekomen omdat er te laat betaald is, mogen zij niet bij u in rekening brengen. Wanneer de administratie een lange(re) verwerkingstermijn nodig had, is dat aan hun eigen schuld te wijten. Het kan dus nog wel zin hebben om een kopie van de beschikking op te vragen en het bedrag te controleren.

Ik vraag me ook af in hoeverre u benadeeld bent doordat de beroepstermijn is verstreken en beroep nu niet meer mogelijk is. Wanneer u bent geflitst, is het heel moeilijk om daar iets tegenin te brengen. De apparatuur is geijkt en nauwkeurig afgesteld, als het nummerbord er duidelijk opstaat, staat eigenlijk vast dat uw auto op dat moment te hard reed. U zal moeten bewijzen dat u zich aan de snelheid hield, wil een beroep kunnen slagen (en dat lukt niet zo makkelijk).

Het kan wel interessant zijn de beschikking en de foto op te vragen. Wanneer u kunt aantonen dat u zich aan de limiet heeft gehouden, of een beroep had om een andere reden kans van slagen (verkeerde afstelling flitser, onleesbare foto), had uw werkgever beroep moeten instellen of u in de gelegenheid daartoe stellen. Wanneer de werkgever tot betaling overgaat, wanneer dit niet had gehoeven (bijvoorbeeld uit gemakzucht) is het niet redelijk om het bedrag op u te verhalen.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 2:17    Onderwerp: Re: late doorberekening verkeersboete Reageer met quote Naar onder Naar boven

max_tiberius schreef:
Ik heb via mijn oude werkgever een oude verkeersboete opgestuurd gekregen. Ruim 3,5 maand geleden.
Ze stellen nu een vordering in. Maar door de trage afhandeling van mijn oude werkgever kan ik niet meer in beroep tegen de boete (max 6 weken). Kan ik mijn oude werkgever nu hiervoor aansprakelijk stellen?
Is het dan nog relevant of de verkeersboete al dan niet terecht is? (geen idee, want door het verlopen van de termijn is de foto volgens mij ook niet meer op te vragen.)

Gelet op Hof Leeuwarden 3 oktober 2001, LJN AD8125 (zie hier) lijkt het maken van bezwaar (meer precies: instellen van administratief beroep) niet per se kansloos te zijn geweest.

sabri

Leeftijd: 49
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 0:40    Onderwerp: Re: late doorberekening verkeersboete Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
max_tiberius schreef:

Gelet op Hof Leeuwarden 3 oktober 2001, LJN AD8125 (zie hier) lijkt het maken van bezwaar (meer precies: instellen van administratief beroep) niet per se kansloos te zijn geweest.

Het maken van bezwaar is zeer zeker niet kansloos. Leg gewoon uit dat de boete in het bedrijf is blijven hangen en dat je die pas veel later hebt gekregen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken zitten er in Leeuwarden toch echt een paar redelijke mensen. En ik spreek uit ervaring in een soortgelijke zaak.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds