|
Auteur |
Bericht |
max_tiberius
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 17:16 Onderwerp: late doorberekening verkeersboete |
|
|
Ik heb via mijn oude werkgever een oude verkeersboete opgestuurd gekregen. Ruim 3,5 maand geleden.
Ze stellen nu een vordering in. Maar door de trage afhandeling van mijn oude werkgever kan ik niet meer in beroep tegen de boete (max 6 weken). Kan ik mijn oude werkgever nu hiervoor aansprakelijk stellen?
Is het dan nog relevant of de verkeersboete al dan niet terecht is? (geen idee, want door het verlopen van de termijn is de foto volgens mij ook niet meer op te vragen.) |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 18:53 Onderwerp: |
|
|
De foto kun je nog opvragen (= WOB). Beroep zal vermoedelijk niet meer gaan. Aan de foto heb je dus niets. Hoeveel tijd is verstreken tussen plegen van overtreding en moment dat je boete hebt ontvangen (ik maak namelijk niet op dat dit 3,5 maanden is geweest)? _________________ Mine! |
|
|
|
 |
max_tiberius
|
Geplaatst: zo 26 dec 2010 12:56 Onderwerp: |
|
|
De overtreding was op 3 september. De boete is verstuurd op 14 september naar het leasebedrijf. Wanneer mijn baas (verstigingsmanager) hem heeft ontvangen weet ik niet maar ik weet wel dat de centrale salarisadministratie hem heeft ontvangen op 4 november. Ik ben eind september uit arbeidsdienst gegaan. Ik heb er kennis van genomen op 20 december toen ik een eindafrekening kreeg en ze de boete met mijn salaris verrekende.
Mag dat nog zolaat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 26 dec 2010 16:23 Onderwerp: |
|
|
Als de boete niet terecht is opgelegd, denk ik niet dat de werkgever de boete kan terugvorderen. Het opvragen van de foto lijkt me dus wel nuttig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 27 dec 2010 11:34 Onderwerp: |
|
|
Het staat mij nog ergens bij dat werkgevers niet zomaar alle verkeersboeten mogen verhalen, meer in het bijzonder wanneer het om zeer kleine overtredingen gaat, bij de uitoefening van de dienstbetrekking? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 dec 2010 12:46 Onderwerp: |
|
|
Dat mogen ze wel. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Fabienne Delpeut
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 38
|
Geplaatst: za 01 jan 2011 13:27 Onderwerp: |
|
|
Het maakt bij een flitser niet uit wie de bestuurder was. Het kenteken wordt geflitst en de boete wordt verstuurd naar de eigenaar van de auto: de leasemaatschappij. De eigenaar is aansprakelijk voor de auto en wat er mee gebeurt. Die zal ook het beroep moeten indienen. De leasemaatschappij heeft een contract met de werkgever dat de boete wordt betaald door de werkgever en niet de leasemaatschappij. U heeft een contract met de werkgever, neem ik aan, dat uw boetes worden verrekend met het salaris. U bent immers als bestuurder verantwoordelijk voor uw rijgedrag. Aangezien de "schuld" is ontstaan tijdens het dienstverband, vloeit de verplichting tot betaling van de boete voort uit de arbeidsovereenkomst. Dat deze inmiddels is geëindigd doet daar niets aan af. De vordering is opeisbaar en is ook na 3,5 maand nog niet verjaard. Als er sprake is van een opeisbare vordering, mag uw werkgever bij het einde van de arbeidsovereenkomst geldbedragen met uw laatste loonbetaling of met de eindafrekening verrekenen (art 7:632 BW) |
|
|
|
 |
max_tiberius
|
Geplaatst: za 01 jan 2011 14:54 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie reacties. De vordering van de verkeersboete is dus gewoon opeisbaar. Maar nu de beroepstermijn is verlopen, heeft mijn oude werkgever dan niet onrechtmatig jegens mij gehandeld door het niet binnen de beroepstermijn aan mij te laten weten? |
|
|
|
 |
Fabienne Delpeut
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 38
|
Geplaatst: za 01 jan 2011 16:36 Onderwerp: |
|
|
In principe mag de werkgever pas verrekenen bij de laatste loonbetaling / eindafrekening, dat is ook gebeurd dus daar heeft de werkgever niet onrechtmatig gehandeld.
Ik weet uit ervaring dat de financiële administratie zich niet bezig houdt met beroepstermijnen, alleen met betalingstermijnen. Of de werkgever de plicht had u op de hoogte te stellen, hangt af van wat de normale gang van zaken is binnen het bedrijf. Als het gebruikelijk is dat de boete wordt afgehandeld door de organisatie zelf, kan het de werkgever niet kwalijk genomen worden dat zij dat deze keer ook gedaan hebben en u niet op de hoogte hebben gesteld. Ook is van belang wat in uw leaseovereenkomst / regeling staat omtrent verkeersboetes.
Overigens, eventuele incassokosten die boven op het bedrag zijn gekomen omdat er te laat betaald is, mogen zij niet bij u in rekening brengen. Wanneer de administratie een lange(re) verwerkingstermijn nodig had, is dat aan hun eigen schuld te wijten. Het kan dus nog wel zin hebben om een kopie van de beschikking op te vragen en het bedrag te controleren.
Ik vraag me ook af in hoeverre u benadeeld bent doordat de beroepstermijn is verstreken en beroep nu niet meer mogelijk is. Wanneer u bent geflitst, is het heel moeilijk om daar iets tegenin te brengen. De apparatuur is geijkt en nauwkeurig afgesteld, als het nummerbord er duidelijk opstaat, staat eigenlijk vast dat uw auto op dat moment te hard reed. U zal moeten bewijzen dat u zich aan de snelheid hield, wil een beroep kunnen slagen (en dat lukt niet zo makkelijk).
Het kan wel interessant zijn de beschikking en de foto op te vragen. Wanneer u kunt aantonen dat u zich aan de limiet heeft gehouden, of een beroep had om een andere reden kans van slagen (verkeerde afstelling flitser, onleesbare foto), had uw werkgever beroep moeten instellen of u in de gelegenheid daartoe stellen. Wanneer de werkgever tot betaling overgaat, wanneer dit niet had gehoeven (bijvoorbeeld uit gemakzucht) is het niet redelijk om het bedrag op u te verhalen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 2:17 Onderwerp: Re: late doorberekening verkeersboete |
|
|
max_tiberius schreef: | Ik heb via mijn oude werkgever een oude verkeersboete opgestuurd gekregen. Ruim 3,5 maand geleden.
Ze stellen nu een vordering in. Maar door de trage afhandeling van mijn oude werkgever kan ik niet meer in beroep tegen de boete (max 6 weken). Kan ik mijn oude werkgever nu hiervoor aansprakelijk stellen?
Is het dan nog relevant of de verkeersboete al dan niet terecht is? (geen idee, want door het verlopen van de termijn is de foto volgens mij ook niet meer op te vragen.) |
Gelet op Hof Leeuwarden 3 oktober 2001, LJN AD8125 (zie hier) lijkt het maken van bezwaar (meer precies: instellen van administratief beroep) niet per se kansloos te zijn geweest. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 0:40 Onderwerp: Re: late doorberekening verkeersboete |
|
|
bona fides schreef: | max_tiberius schreef: | Ik heb via mijn oude werkgever een oude verkeersboete opgestuurd gekregen. Ruim 3,5 maand geleden.
Gelet op Hof Leeuwarden 3 oktober 2001, LJN AD8125 (zie hier) lijkt het maken van bezwaar (meer precies: instellen van administratief beroep) niet per se kansloos te zijn geweest. |
Het maken van bezwaar is zeer zeker niet kansloos. Leg gewoon uit dat de boete in het bedrijf is blijven hangen en dat je die pas veel later hebt gekregen.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zitten er in Leeuwarden toch echt een paar redelijke mensen. En ik spreek uit ervaring in een soortgelijke zaak. |
|
|
|
 |
|