|
Auteur |
Bericht |
stinkerbel
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 12 nov 2010 22:43 Onderwerp: Mag een executeur een sleutel weigeren aan de erfgenamen? |
|
|
Mijn vader is 13-08-2010 overleden. Mijn broer is executeur en erft 50%, ikzelf erf 35% en mijn minderjarige dochter erft 15%. verdeling is oke.
ik wil graag het huis van mijn vader bezoeken zonder de aanwezigheid van mijn broer, de erfenis van mijn andere broer en van mijn moeder bevinden zich ook nog in het huis. Bij het bekijken van de spullen van de overledenen zullen er best emoties los komen, die mijn broer de executeur niet hoeft te zien.
ik heb vanaf het begin gezegd dat als ik alleen door het huis mag lopen ik alle medewerking zal verlenen!
ik heb al 3 jaar ruzie met mijn broer.
Hij weigert mij een sleutel te geven en wil samen door het huis lopen, boedel verdelen, meenemen wat je kiest en een blanco volmacht laten tekenen door mij voor verkoop waardevolle verzamelingen ( oude atlassen en een postzegel verzameling van 250 boeken) en blanco volmacht laten tekenen door mij voor verkoop van het huis, in ongeveer 3 uur!
De notaris heeft vanaf het begin ( ongeveer 15 september kreeg ik het testament pas) aangeboden te willen bemiddelen ( mediator) vanaf het begin heb ik daar mee ingestemd. op 2 november bleek de notaris niets meer te willen doen voor mij, geen bemiddeling, helemaal niets meer. Hij had er genoeg van en wilde er niet meer tussen staan. Erfenis hebben mijn dochter en ik rechtstreeks beneficiair aanvaard bij de recht bank ( was nog goedkoper ook dan de notaris).
tevens heb ik begrepen dat er bij een minderjarig kind als erfgenaam de kantonrechter meekijkt en dat die het liefst zou zien dat de hele boedel ten gelde wordt gemaakt. Fictief zullen alle erfgenamen de boedel stukken die ze willen hebben moeten betalen, zodat later dit verdeeld kan worden via de 50%, 35% en 15% verdeling. Mijn broer zou een boedellijst moeten maken met van alle relevante stukken een waardebepaling. Hij vind van niet en zegt daarin gesteund te worden door de notaris.
ik heb een advocaat van de rechtsbijstandverzekering ingeschakeld en die doet er al 19 dagen over om contact te krijgen met mijn broer, ondanks alle geleverde telefoonnummers, email adressen en woonadres. verder antwoorden krijg ik van hem ook niet, want hij heeft het erg druk.
Wij vermoeden dat mijn broer sommige boedel stukken al verkocht of weggeven heeft. Wij hebben uit ons hoofd een wens lijst gemaakt van wat wij zouden willen hebben, uiteraard erbij gezet dat dit niet alles is, omdat we nog steeds willen rondkijken.
mijn broer heeft al geantwoord dat er van onze wens lijst al dingen zijn weggegooid, weggeven in 2007 of verdwenen zijn. Wat we van hem wel mogen hebben staat al ingepakt en kunnen we komen halen onder zijn begeleiding.
hebben ik en mijn dochter recht op een sleutel? Mogen wij, zonder mijn broer, door het huis lopen? Mag hij de waardevolle verzamelingen verkopen zonder overleg en zonder mijn toestemming? Mag hij het huis verkopen zonder overleg en zonder mijn toestemming?
wat is het beste wat ik nu kan doen? wij zijn redelijk gefrustreerd en wanhopig.
Met vriendelijke groet,
"Bokito" |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 10:09 Onderwerp: |
|
|
In een zelf meegemaakt geval verlangde de beheerder van de boedel via een notaris volmacht van de andere erfgenamen (om 'erven-bankrekeningen' te kunnen liquideren) en hield zich verder onbereikbaar.
Na een paar jaar schakelde een andere erfgenaam de rechter in.
Zie hier over wat er o.m. verder gebeurde.
Zou er, zo lang het nog kan, met broer onderling proberen uit te komen op basis van diens voorstel. |
|
|
|
 |
stinkerbel
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 10:46 Onderwerp: Mag een executeur een sleutel weigeren aan de erfgenamen? |
|
|
beste CVB,
bedankt voor je antwoord. Ik heb mijn broer, via notaris, een mediator gesprek voorgesteld. Blijkbaar vond mijn broer dit niet nodig gezien de reactie van de notaris.
wat mij opvalt is dat de rechten van een executeur sinds kort zijn veranderd, dit zou in het voordeel zijn van de overige erfgenamen.
in de praktijk denk ik dat je als gewone erfgenaam alles maar moet pikken wat een executeur bedenkt.
kun je achteraf bij de verantwoording van de executeur nog iets doen? of moet je dan ook overal maar ja en amen op zeggen? Wat ik begrijp is dat als je je medewerking en toestemming blijft uitstellen de rechtelijke macht dan beslist in het voordeel van de executeur. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 11:13 Onderwerp: |
|
|
Laat ik het er op houden, dat ik denk, dat de executeur, die immers iets te verdelen heeft, doorgaans uiteindelijk aan het langste eind trekt.
Zie b.v. via de Zoek-funktie andere onderwerpen op dit forum, b.v. dit. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 14:36 Onderwerp: |
|
|
M.I. heb je als erfgenaam net zoveel rechten als de executeur en u kunt als belanghebbende erfgenaam zelfs de executeur laten ontslaan als u bedenkingen heeft over de juiste boedelverdeling, waarop de kantonrechter dan een executeur zal benoemen.
De executeur is verplicht alle medewerking te geven om een juiste boedelverdeling tot stand te brengen. |
|
|
|
 |
stinkerbel
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 15:35 Onderwerp: |
|
|
wat zijn de stappen die ik kan ondernemen om mijn broer als executeur te laten ontheffen? kan ik het huis niet laten verzegelen?
hij is ook nog benoemd als bewindvoerder van het geld van mijn dochter voor de komende 11 jaar. kan ik hem hier ook voor laten ontheffen?
ik krijg namelijk geen enkele medewerking, terwijl mijn enige vraag is of ik de 1e keer alleen door het huis mag. zonder opgave van redenen wordt dit geweigerd. als ik het huis gezien heb verleen ik alle medewerking.
het is moeilijk om te zeggen of hij de boedel op de juiste manier verdeeld, want ik weet niet wat er nog in het huis staat. mijn broer heeft namelijk al 3 maanden de tijd gekregen om de boedel weg te geven of weg te gooien. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 19:01 Onderwerp: |
|
|
U kunt met hulp van een advocaat zeker een zaak starten op basis van:
Artikel 4:149 BW
1. De taak van een executeur eindigt:
f. door ontslag dat de kantonrechter hem met ingang van een bepaalde dag verleent.
2. Het ontslag wordt hem verleend, hetzij op eigen verzoek, hetzij om gewichtige redenen, zulks op verzoek van een mede-executeur, een erfgenaam of het openbaar ministerie, dan wel ambtshalve. Hangende het onderzoek kan de kantonrechter voorlopige voorzieningen treffen en de executeur schorsen.
3. Een gewezen executeur blijft verplicht te doen wat niet zonder nadeel voor de afwikkeling van de nalatenschap kan worden uitgesteld, totdat degene die na hem tot het beheer van de nalatenschap bevoegd is, dit heeft aanvaard.
plus het niet verlenen van medewerking m.b.t. openheid. |
|
|
|
 |
stinkerbel
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 19:13 Onderwerp: |
|
|
beste Wim west,
dank voor uw antwoord, ik ga dit maandagmorgen met mijn advocaat regelen. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: zo 14 nov 2010 11:41 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | M.I. heb je als erfgenaam net zoveel rechten als de executeur en u kunt als belanghebbende erfgenaam zelfs de executeur laten ontslaan als u bedenkingen heeft over de juiste boedelverdeling, waarop de kantonrechter dan een executeur zal benoemen.
De executeur is verplicht alle medewerking te geven om een juiste boedelverdeling tot stand te brengen. | WimWest,
(Ook) van deze 'ervaringsdeskunge': gelijke rechten hebben is nog (lang) niet hetzelfde als die ook krijgen.
'Mijn' executeur liet mij via onze moeder/langstlevende met zoveel woorden weten, dat hij alles moest hebben; uiteindelijk heb ik alleen mijn deel van de erven-rekening kunnen incasseren (het huis was al vóór overlijden van de langstlevende verkocht).
Ikzelf wil meteen geloven, dat er het nodige al verdwenen is; echter: hoe te bewijzen, wie gaat het terughalen, etc.??
In dit geval heeft de TE al een voorstel gedaan, waarvan tenminste onduidelijk is of dat onredelijk is. Destijds was ikzelf natuurlijk ook pislink, maar nu beschouw ik dit gewoon als uitgangspunt voor, zeg maar, 'handje klap'; een advokaat is sowieso/absoluut niet gewoon de oplossing: zie de link in mijn 1e post bij dit onderwerp.
Mijzelf is, ook nog ten onrechte, destijds doodgemoedereerd verweten niet te hebben willen meewerken aan een oplossing in der minne.
Er nog van afgezien, dat TS al wat steken heeft laten vallen; hij had er immers goed aan gedaan het huis meteen/zsm na overlijden van langstlevende te laten vergrendelen; oftewel: TE had/heeft ook geen recht op 'alleen-gebruik' van de sleutel.
Kortom: 'het beste' wat TS m.i. kan doen is het, zolang het nog kan, eens worden met TE.
Nog maar eens deze link over de ervaringen van een ander betreffende de 'rechtsstaat'. Ben ik er zelf nog goed van afgekomen.
cvb |
|
|
|
 |
stinkerbel
|
Geplaatst: zo 14 nov 2010 13:06 Onderwerp: |
|
|
Beste CVB,
Ik heb in deze geprobeerd zoveel mogelijk mijn medewerking te geven ( via mail) is sta mijn broer zijn executeur schap niet in de weg, noch wil ik dit eigenlijk van hem afnemen. ik wil wel dat hij dit op een eerlijke manier doet.
mijn enige vraag aan mijn broer was; mag ik een sleutel van het huis, zodat ik (zonder zijn aanwezigheid) voor een laatste keer afscheid kan nemen van bepaalde spullen en mijn emoties de vrije loop kan laten gaan.
ik heb hem een lijst gestuurd van dingen die ik graag zou willen hebben, uiteraard heb ik erbij gezet dat deze lijst niet compleet is, omdat ik nog niet in het huis ben geweest. Dit om te voorkomen dat hij deze boedel stukken zou weggooien of weggeven.
Mijn broer heeft al geantwoord dat datgene wat er nog was ingepakt voor me klaar staat. Hij heeft dus spullen verdeeld zonder dat ik het gezien heb.
Mijn broer heeft mij bijvoorbeeld op de hoogte gebracht van het overlijden van mijn vader, middels een rouwkaart, een dag na de begrafenis! Wij hebben geen afscheid kunnen nemen, ook niet toen mijn vader de week voor zijn overlijden in het ziekenhuis lag te wachten op de dood en naar ons gevraagd heeft. mijn broer kon mij daar ook niet van op de hoogte brengen, want hij was op vakantie in het buitenland terwijl hij wist dat zijn vader op sterven lag.
ik begrijp dat ook al sta je in je recht, je dit waarschijnlijk niet gauw zult krijgen. ook al krijg ik via de rechter over een maand of 4 een sleutel toegewezen, dan is het waarschijnlijk te laat. het huis zal dan wel leeg zijn.
ik zal met de advocaat proberen te overleggen wat de te volgen procedure is.
Vermoedelijk zal deze aanraden om de boedel stukken die ingepakt staan te halen en verder mijn medewerking te geven aan de rest.
bij ons is wel zo dat de nalatenschap gecontroleerd wordt door een kantonrechter, dit ivm een minderjarig kind
echt veel trouwen in de rechtelijke macht heb ik al jaren niet meer, maar dat zijn andere verhalen.
voor ik het vergeet; iedereen die reageert; hartelijk dank, het wordt echt gewaardeerd![/u] |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 14 nov 2010 13:57 Onderwerp: |
|
|
Ik ga er wel vanuit dat de wettelijke regels moeten worden nageleefd en indien dit niet het geval is, dat dan wettelijk ingegrepen kan worden.
E.e.a. is wel afhankelijk van de voortvarendheid en kennis van zaken bij de advocaat. Het zou onlogisch zijn om gerechtelijke stappen achterwege te laten puur op basis van een forumlid met een andere ervaring. Dan zou iedereen stil zitten, want er is altijd wel een geval bekend dat net anders liep als wettelijk verwacht zou worden.
De executeur zal uiteindelijk altijd verantwoording moeten afleggen en als de executeur nu al geen inzage wilt geven, dan zal het niet veel moeite kosten om op korte termijn zijn executeurschap te laten vervallen. |
|
|
|
 |
tamaraweusten
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: za 11 dec 2010 22:55 Onderwerp: |
|
|
U kunt met hulp van een advocaat zeker een zaak starten op basis van:
Artikel 4:149 BW
1. De taak van een executeur eindigt:
f. door ontslag dat de kantonrechter hem met ingang van een bepaalde dag verleent.
2. Het ontslag wordt hem verleend, hetzij op eigen verzoek, hetzij om gewichtige redenen, zulks op verzoek van een mede-executeur, een erfgenaam of het openbaar ministerie, dan wel ambtshalve. Hangende het onderzoek kan de kantonrechter voorlopige voorzieningen treffen en de executeur schorsen.
Groetjes
Tamara Weusten |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 12 dec 2010 10:28 Onderwerp: |
|
|