|
|
| Auteur |
Bericht |
mackie
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 27 feb 2008 20:31 Onderwerp: stotteren |
|
|
Hallo allemaal, kan een werkgever iemand niet aannemen omdat hij of zij niet vlot en vloeiend kan praten omdat hij of zij stottert? Bijvoorbeeld kan een werkgever van een callcenter (waar praten toch wel belangrijk is, inbound en outbound) iemand weigeren omdat deze persoon te lang duurt met gesprekken omdat hij of zij stottert (in dit geval hevig stotteren). Zou zo'n werkgever iemand mogen weigeren ofwel ontslaan als deze er al zou werken? Alvast bedankt! Ik ben zelf een lichte stotteraar, maar vroeg me af of dit mogelijk was...
gr. mackie |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 27 feb 2008 21:26 Onderwerp: |
|
|
Hevig stotteren maakt iemand niet echt geschikt voor een baan bij een callcenter, dus ik vermoed zo dat dat wel een goede grond voor weigering geeft. Ontslag zal dan niet echt aan de orde zijn, omdat zo'n persoon al niet wordt aangenomen.
Licht stotteren: tja, ik ken de gradaties daarin niet zo, dus het is lastig er wat over te zeggen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
mackie
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 27 feb 2008 21:42 Onderwerp: |
|
|
Ja licht stotteren bedoel ik, bepaalde woorden niet goed kunnen uitspreken, maar verder niet echt opvallend. Is hier geen specifieke wetgeving voor?
gr. mackie |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: wo 27 feb 2008 22:00 Onderwerp: |
|
|
Er is de wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.
De werkgever mag op grond van deze wet wel de meest geschikte kandidaat kiezen maar als een beperking geen betrekking heeft op de geschiktheid mag op basis hiervan geen onderscheid worden gemaakt. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: wo 27 feb 2008 22:01 Onderwerp: |
|
|
Als het lichte stotteren niet relevant is voor de functie waarnaar je solliciteert, dan mag de werkgever dat stotteren volgens mij niet in zijn beoordeling betrekken. Maar in een callcenter is praten je core business, dus mag de werkgever volgens mij gewoon rekening houden met het lichte stotteren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je per definitie geweigerd wordt op het lichte stotteren, misschien ziet de werkgever er geen enkel probleem in. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Adrie
Leeftijd: 80 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 12:56 Onderwerp: |
|
|
| Mag je iemand zonder armen een baan weigeren als metselaar? |
|
|
|
|
 |
Adrie
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 13:51 Onderwerp: |
|
|
| ouwe sloeber schreef: | | Mag je iemand zonder armen een baan weigeren als metselaar? |
Vloeiend spreken en goede communicatie zijn twee verschillende dingen. Er zijn stotterende sprekers die beter communiceren dan niet-stotteraars. Het criterium moet dus zijn of de wijze van stotteren van deze sollicitant de mogelijkheid om helder te communiceren in de weg staat.
Het is niet goed dat de samenleving toestaat dat mensen die stotteren achteraan staan bij sollicitaties en promoties. Dat is helaas in veel gevallen realiteit. Ikzelf kreeg (in de zestiger jaren) na mijn voltooide studie geen baan als opzichter, maar slechts een plaats achter de tekentafel.
Stotteren wordt in de wet niet gezien als een ernstige arbeidshandicap. Dat moet veranderen! _________________ Om te weten wat iemand werkelijk wil, moet je niet luisteren wat hij/zij zegt - maar kijken wat hij/zij doet. |
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 14:14 Onderwerp: |
|
|
Als je solliciteert op een baan waarbij jouw spreekvaardigheid een erg belangrijke eigenschap dient te zijn, zie ik niet in waarom je niet mag worden afgewezen omdat je die eigenschap niet bezit.
Als iemand die aan dyscalculie (rekenstoornis) lijdt solliciteert op een baan als wiskundeleraar, dan mag hij toch ook geweigerd worden omdat hij niet voldoet aan de gevraagde eigenschappen? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
Adrie
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 14:55 Onderwerp: |
|
|
Het beleid rond mensen die stotteren moet veranderen.
Er zijn in Nederland zo'n 180.000 mensen die stotteren.
Voor mensen die uit de WIA of de WAJONG komen, kunnen werkgevers gebruik maken van premiekortingen.
Voor stotterende mensen geldt dit niet, waardoor die bij sollicitaties een ongunstigere positie hebben dan mensen met een aandoening die wel erkend wordt als arbeidshandicap.
Stotteren en werk
Een aantal mensen die stotteren hebben moeite met het vinden en houden van een passende baan.
Om een steuntje in de rug te creëren, gaan wij eerst inventariseren welke moeilijkheden worden ervaren op het gebied van stotteren en werk.
 _________________ Om te weten wat iemand werkelijk wil, moet je niet luisteren wat hij/zij zegt - maar kijken wat hij/zij doet.
Laatst aangepast door Adrie op ma 01 mrt 2010 14:19, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 15:12 Onderwerp: |
|
|
We moeten of een discussie houden over het beleid m.b.t. stotteraars of een discussie over het mogen weigeren van een stotteraar bij een sollicitatie op een functie waarbij juist die eigenschap essentieel is die een stotteraar vaak mist.
Als een stotteraar wordt geweerd wanneer hij solliciteert op een functie waarbij spreekvaardigheid ondergeschikt is (politicus bijvoorbeeld ) heb je een punt.
Echter, wanneer je je kwaad maakt wanneer een stotteraar geweigerd wordt bij een callcenterfunctie heb je geen punt en zal de aanpassing van het beleid ook niet helpen. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
Adrie
|
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 15:57 Onderwerp: |
|
|
Dan verleg je de interpretatie van 'vloeiend spreken' naar 'representatief zijn'.
Ik heb mij niet verdiept in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte dus een concreet antwoord kan ik niet geven.
Op dit moment blijf ik bij mijn standpunt dat sommige functies eigenschappen vragen die sommige mensen, ook stotteraars, niet hebben en dat zij daarom geweigerd mogen worden. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
Boekhouder
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 17:23 Onderwerp: |
|
|
Dat een functie als callcentermedewerkster of ober moeilijk wordt, als je stottert, lijkt mij, als zelf stotterende, logisch. Anders wordt het als het beroep minder communicatie-afhankelijk is.
Laten we voor deze discussie uitgaan van een financieel administratiefmedewerkster die op een boekhouding werkt waar zij alle bankafschriften en facturen inboekt en de betalingen verzorgt. Daarnaast verstrekt zij aan de afdeling 'debiteurenbeheer' saldi-overzichten van klanten die nog facturen open hebben staan (nog niet betaald hebben). De afdeling 'debiteurenbeheer' onderhoudt sinds jaar en dag het telefonisch contact met de klanten.
Mag voor deze functie iemand die accuraat de boekhouding bij kan houden, die handig met computers is, maar die in ernstige mate stottert, worden afgewezen, omdat de werkgever vindt dat zij klanten niet telefonisch tewoord kan staan? |
|
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 23:06 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Laten we voor deze discussie uitgaan van een financieel administratiefmedewerkster die op een boekhouding werkt waar zij alle bankafschriften en facturen inboekt en de betalingen verzorgt. |
Dat was niet de vraag van TS. De vraag van TS was voor een callcenter. Dit is volgens mij niet hetzelfde als een telefonische helpdesk. Mensen bij een callcenter moeten in het wilde weg mensen bellen en zorgen dat die mensen blijven luisteren en niet binnen 20 seconden afhaken. Gladde vloeiende praters dus. |
|
|
|
|
 |
|
|