|
Auteur |
Bericht |
erikjanneman
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 35
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 15:41 Onderwerp: |
|
|
Ik ben van mening dat we in herhaling vielen. Jij hebt een mening, ik heb een mening. Die hebben we beiden meerdere malen gemeld, maar er zat geen vooruitgang in. Vandaar dat ik het gevoel had dat de discussie 'loos' was.
Ik ga ook verder niet in op je voorbeeld, omdat mijn mening daarmee niet veranderd. Ik begrijp je kijk op het geheel dus wel, maar ik kijk er anders tegen aan.
En overigens waren de drogredenen niet alleen van jou hoor, maar van meerdere. Zoiets is vaak ook niet te vermijden bij dit soort onderwerpen, omdat ze veel op het gevoel van mensen inspelen. Ik probeer dat zoveel mogelijk te vermijden, maar dat lukt me ook vaak genoeg niet... Dus ach. Volgende discussie maar weer? |
|
|
|
 |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 16:57 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat er meer grenzen zijn opgezocht dan het toppic starter heeft bedoeld maar het blijkt maar weer dat het juiste advies toch niet zo maar even gegeven is, een wijkagent kan er even niets mee als die niet weet wat er in zijn wijk gebeurd, net als de kerkraad, en eigelijk wij allemaal.
Het is denk ik een burgerplicht om op je gevoel, op je eigen manier e.e.a. een plaatsje te geven, ik heb zelf aan een discussie mee gedaan in de zaak "in naam der koningin" 30 April jl. (op een ander fora) daar merk je dat verschilende mensen de emotie die dat teweeg bracht, op heel verschillende manieren verwerkte, vooral de mchteloosheid die de emotie vervulde, ik denk dat zede zaken ook bij velen dit soord heftige emoties laat vrijkomen, maar er waren er ook die er kennis van namen en zo reageerde "die vent is dood" en de maatschappij is weer van 1 af, want je kunt wel een discussie erover houden, heeft geen zin want wat die vent dreef zullen we nooid weten,...dus.
En als je gevoel zegt, je moet er iets mee dan doe je dat, ik in dit geval een melding maken en de kerkraad inlichten, ik heb er ook met mijn eigen wijkagent over gesproken, en ik wist niet eens dat er iets bestond als afdeling zede zaken waar je ook als buitenstaander met je verhaal terecht kan, dus weer wat wijzer geworden
En als je alleen maar door de bril het wetboek kan denken en kijken naar allerij zaken dan is dat jou ding, en wat concreet is voor een jurist hoeft niet direct concreet voor een client te zijn
Ik heb er eik niets meer aan toe te voegen,...iemand??? _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 17:22 Onderwerp: |
|
|
MartinJan schreef: | En als je gevoel zegt, je moet er iets mee dan doe je dat, ik in dit geval een melding maken en de kerkraad inlichten |
Met zo'n melding is op zichzelf niet veel mis, want van de kerkraad mag verwacht worden dat er met zo'n melding zorgvuldig wordt omgegaan. Om de redenen die ik al heb gegeven verbaast het mij echter niet dat de kerkraad de melding naast zich neerlegt.
Iets anders is het om de man publiek te gaan beschuldigen. Ik citeer uit de oorspronkelijke vraag:
Annemarieke schreef: | De kerk geeft aan dat het gezin deze meneer moet vergeven en dat hij door God reeds vergeven is. Verder zijn zij nergens toe bereid. Nu wil het gezin op een manier de kerkgangers duidelijk maken dat deze mishandelaar en misbruiker bij plechtigheden die de familiaire banden eren betrokken is. |
Het gebrek aan reactie van de kerkraad bevalt de vrouw en kinderen niet, en nu overwegen zij om de man in het publiek te beschuldigen van mishandeling en misbruik.
En de vraag is:
Quote: | Dit zal eigenlijk altijd onder smaad vallen denk ik he?
Of is 'algemeen belang' nog enigszins op te rekken? |
Mijn antwoord is het publiek beschuldigen van de man naar mijn mening inderdaad de grenzen van het strafrecht zou overtreden. Het "algemeen belang" biedt hier geen rechtvaardigingsgrond.
Als het anders zou zijn, dan zou het mij kennelijk zijn toegestaan om (zonder bewijs) anderen van ernstige feiten te beschuldigen, zolang die feiten maar ernstig genoeg zijn (bijv. kindermisbruik). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 17:54 Onderwerp: |
|
|
Daar zit denk ik ook het grote verschil:
het verbaast jou niet dat de kerkraad dat naast zich neerlegt.
De meesten verbaast het juist wel ! Ahh..nu begrijp ik het helemaal. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 18:18 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Daar zit denk ik ook het grote verschil:
Wat begrijp je? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 27 jun 2009 1:24 Onderwerp: |
|
|
Mag de conclusie over de vraag zijn dat de melding bij de kerkeraad niet als smaad wordt gezien, maar een publieke melding wel?
En hoe zit het dan met "met individuele kerkleden de kwestie bespreken"?
Of in de informele sfeer als het ware verslag doen van wat je gehoord hebt? ("Die mevrouw is ontzettend overstuur, want de man zou...." etc etc)
Het is toch lastig de grens te trekken........... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 27 jun 2009 16:22 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | WimWest schreef: | Daar zit denk ik ook het grote verschil:
Wat begrijp je? |
Wat begrijp je niet?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 27 jun 2009 17:08 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | bona fides schreef: | WimWest schreef: | Daar zit denk ik ook het grote verschil:
Wat begrijp je? |
Wat begrijp je niet?? |
Mijn vraag is toch duidelijk?
Waar verwijst het woord "het" naar in "nu begrijp ik het helemaal"? Niet naar hetzelfde "het" als in "de meesten verbaast het juist wel", neem ik aan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 7:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | WimWest schreef: | bona fides schreef: | WimWest schreef: | Daar zit denk ik ook het grote verschil:
Wat begrijp je? |
Wat begrijp je niet?? |
Waar verwijst het woord "het" naar in "nu begrijp ik het helemaal"? Niet naar hetzelfde "het" als in "de meesten verbaast het juist wel", neem ik aan. |
Jaja dat begrijpen we maar wat begrijp jij niet?
bona fides schreef: | HenkR schreef: | De kreet 'concreet bewijs' gebruiken in dit geval is nogal tendentieus aangezien rechters mogen veroordelen zonder 'concreet bewijs' voorhanden te hebben. |
Wat een onzin. |
Nee, geen onzin. Zo gaat het in de praktijk. Als het 'aannemelijk gemaakt' is, is het voldoende. En nee, dat staat niet in de boeken. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 13:19 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | bona fides schreef: | WimWest schreef: | bona fides schreef: | WimWest schreef: | De meesten verbaast het juist wel ! Ahh..nu begrijp ik het helemaal. |
Wat begrijp je? |
Wat begrijp je niet?? |
Waar verwijst het woord "het" naar in "nu begrijp ik het helemaal"? Niet naar hetzelfde "het" als in "de meesten verbaast het juist wel", neem ik aan. |
Jaja dat begrijpen we maar wat begrijp jij niet?  |
Dat zegt hij toch? Hij begrijpt niet waar het woord "het" naar verwijst. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 13:51 Onderwerp: |
|
|
Chantalle schreef: | HenkR schreef: | bona fides schreef: | WimWest schreef: | bona fides schreef: | WimWest schreef: | De meesten verbaast het juist wel ! Ahh..nu begrijp ik het helemaal. |
Wat begrijp je? |
Wat begrijp je niet?? |
Jaja dat begrijpen we maar wat begrijp jij niet?  |
Dat zegt hij toch? Hij begrijpt niet waar het woord "het" naar verwijst. |
Wat begrijp je er zelf van?? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 14:18 Onderwerp: |
|
|
Met al die quotes begrijp ik er niks meer van
Maar wellicht is er inhoudelijk nog wat te zeggen over de oorspronkelijke vraag? Ik trachtte gisteren maar weer een voorzetje te geven...... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 15:05 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Met al die quotes begrijp ik er niks meer van
Maar wellicht is er inhoudelijk nog wat te zeggen over de oorspronkelijke vraag? Ik trachtte gisteren maar weer een voorzetje te geven...... |
Ik ging inhoudelijk in op de oorspronkelijke vraag. Daarop begon WimWest echter nogal vaag te doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 15:33 Onderwerp: |
|
|
Dan stel ik nog maar eens mijn nieuwe vragen:
Mag de conclusie over de vraag zijn dat de melding bij de kerkeraad niet als smaad wordt gezien, maar een publieke melding wel?
En hoe zit het dan met "met individuele kerkleden de kwestie bespreken"?
Of in de informele sfeer als het ware verslag doen van wat je gehoord hebt? ("Die mevrouw is ontzettend overstuur, want de man zou...." etc etc) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 15:33 Onderwerp: |
|
|
Het wel of niet verbaasd zijn dat de kerkraad het naast zich neerlegt. En "het" is in dit geval de waarschuwing m.b.t. de koster.
Dat vind ik niet zo vaag. Ik bedoel precies wat ik zeg. Als het jou niet verbaasd heeft, dan begrijp ik jouw mening beter. De meesten zijn juist wel verbaasd (net als ik)dat de kerkraad een waarschuwing over een dergelijk vergrijp naast zich neerlegt.
Jouw antwoord zal dan hoogstwaarschijnlijk zijn, dat men er niets mee kan zo lang het niet onomstotelijk bewezen is (door 4 mensen) dat de koster dit ook gedaan zou hebben. En zo start de discussie weer en blijf jij bij jouw standpunt door weer een taalkundige spitsvondigheid neer te zetten. Want toegegeven, daar ben je uiterst bekwaam in. |
|
|
|
 |
|