|
Auteur |
Bericht |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 15:57 Onderwerp: Wanneer ben je bezitter? |
|
|
Ook snap ik niet goed wat het begrip bezitter inhoudt. Van mijn wetteksten word ik niet wijzer. Concrete vraag: wanneer ben je bezitter? |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 16:13 Onderwerp: |
|
|
Je bent bezitter als je een goed voor jezelf houdt.
Bijvoorbeeld ik ben bezitter van mijn collegepas (ook eigenaar natuurlijk).
Een dief is ook een bezitter (hoewel geen eigenaar) want hij houdt het boek voor zichzelf.
Iemand die een boek leent is een houder, van het boek, immers hij brengt het boek weer terug. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 18:15 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Iemand die een boek leent is een houder, van het boek, immers hij brengt het boek weer terug. | Tenzij hij naar de buitenwereld toe net doet alsof het zijn boek is, want dan is hij bezitter. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 18:33 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Quote: | Iemand die een boek leent is een houder, van het boek, immers hij brengt het boek weer terug. | Tenzij hij naar de buitenwereld toe net doet alsof het zijn boek is, want dan is hij bezitter. |
Om precies te zijn:
art. 3:111 BW schreef: | Wanneer men heeft aangevangen krachtens een rechtsverhouding voor een ander te houden, gaat men daarmede onder dezelfde titel voort, zolang niet blijkt dat hierin verandering is gebracht, hetzij ten gevolge van een handeling van hem voor wie men houdt, hetzij ten gevolge van een tegenspraak van diens recht. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 18:41 Onderwerp: |
|
|
Dus als ik het goed begrijp: Iemand die een boek heeft geleend en dus in feite houder is, kan het boek overdragen als beschikkingsonbevoegde en de derde vindt dan derdenbescherming o.g.v. art 3:86? E.e.a. mits de houder net doet alsof hij bezitter is? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 18:45 Onderwerp: |
|
|
Tekst & Commentaar schrijft hierover o.a.: Quote: | Noodzakelijk is dat de houder openlijk het recht van de wederpartij betwist en zich daar ook naar gedraagt (Asser/Mijnssen/De Haan 2001, nr 170). De tegenspraak moet zijn gericht tegen de bezitter of diens vertegenwoordiger (T, Parl.Gesch.3, p. 432) | In dat geval lijkt alleen "doen alsof" dus niet genoeg? en als ik tijdens het houden besluit het boek gewoon zelf te houden? (oftewel: eigenlijk te stelen) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 18:53 Onderwerp: |
|
|
Haha ik probeerde het maar even simpel te houden
Zo zie je maar weer dat het recht zich soms door onvoorspelbare bochten wringt  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 19:07 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Dus als ik het goed begrijp: Iemand die een boek heeft geleend en dus in feite houder is, kan het boek overdragen als beschikkingsonbevoegde en de derde vindt dan derdenbescherming o.g.v. art 3:86? E.e.a. mits de houder net doet alsof hij bezitter is? |
Dat laatste is hier op zich wel van belang, maar dan voor de vraag of de verkrijger te goeder trouw is ten aanzien van de beschikkingsbevoegdheid van de vervreemder.
Beschikkingsbevoegd is (normaal gesproken) alleen de eigenaar (curator kan het ook zijn, geloof ik). De bezitter niet-eigenaar is beschikkingsonbevoegd, maar kan wel het bezit overdragen. De houder niet-bezitter kan niet het bezit overdragen, maar kan wel het bezit verschaffen. Dat laatste kan echter niet c.p.
De houder die zich tegenover een derde gedraagt als bezitter blijft (gelet op wat tikSimone schrijft) houder.
tikSimone schreef: | en als ik tijdens het houden besluit het boek gewoon zelf te houden? (oftewel: eigenlijk te stelen) |
Dat is dus niet voldoende. De lener zal tegen de eigenaar moeten verklaren dat hij het boek niet zal teruggeven. Die verklaring kan natuurlijk in iedere vorm, inclusief stilzwijgend. (En het zou eerder verduistering opleveren dan diefstal. Ik vermoed trouwens dat de civielrechtelijke bezit/houderschap-criteria niet onverkort opgaan voor strafrechtelijke artikelen als diefstal en verduistering.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|