Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
stefanvi
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 apr 2009 20:43 Onderwerp: klant en meerkosten |
|
|
Ik heb bij een klant diverse (grondverzet)werkzaamheden verricht, er zijn enkele vooruitbetalingen gedaan, maar nu al het werk af is, wil deze klant de restfactuur niet voldoen.
Er was vooraf een vaste prijs afgesproken, maar tijdens het werk bleken er diverse dingen extra nodig te zijn zoals rijplaten, de klant wilde nog wat extra grond enz.
Oftewel, enkele meerkosten.
Dit project heeft in enkele fases plaatsgevonden, in totaal 3, en de laatste fase betrof het aanvullen van de fundering met zand. Hiervoor werd door mij 71 m3 zand geleverd één dag van tevoren. De hoeveelheid was aangegeven door de klant die dit zelf had berekend.
Voor deze laatste fase heb ik ook nog een extra bedrag berekend omdat er een miscommunicatie was wat er werd verstaan onder aanvullen. Aanvullen is normaal wanneer de muren gezet zijn, rondom de grond tegen de muren aanvullen, niet onder de vloer een laag zand waar de vloer op gestort wordt.
Zowel de klant als ik waren van mening dat 71 m3 verwerken binnen 1 dag haalbaar was, daar was de extra prijs dan ook naar berekend.
Ik heb die dag twee graafmachines, een grote 8 tonner en een kleinere 1,5 tonner daar neergezet en rond de middag lag al het zand dan ook reeds in de fundering.
Toen bleek echter dat de fundering nog lang niet vol was, ik heb het zelf niet meer nagemeten, maar er moest gewoon nog (veel) meer zand in.
Ik heb toen dus met de grote kraan zand van de (nog niet verkochte) naastgelegen kavel gepakt, en dit in de fundering gestort.
Tegen het einde van de middag moesten we concluderen dat het simpelweg niet ging lukken in één dag.
Het was toen al zaterdag, en omdat wij maandag ook weer een ander project hadden en maandag de vloer gestort zou worden zijn we zondag teruggekeerd, toen wel met wat kleiner materieel omdat het niet zo heel veel werk meer zou zijn (zo leek het althans)
We zijn toen teruggekeerd met een shovel en kleine graafmachine.
We hebben die zondag wel de fundering af gekregen, dus voldoende zand hierin, aangetrild en vlak gemaakt.
De klant had echter aangegeven ook rondom nog een rand met zand te willen hebben omdat de vloeren aan alle zijdes van de woning over de fundering zouden steken en dus zometeen vrijhangen van de grond. Hiervoor moest eerst een zandbed gemaakt worden waarop de vloer kwam te rusten wat later weer (door de klant) weggehaald zou worden.
Hier kwamen we echter niet meer aan toe i.v.m. tijd
Wel hebben we al het benodigde zand hiervoor nog aangereden met de shovel, dit hoefde dus alleen nog in model gebracht te worden.
Ook diende er nog een grondkabel ingegraven te worden over een afstand van 60 meter(?), dit is door tijdnood ook niet meer gelukt.
In totaal hebben we van de naastgelegen kavel nog zo'n 120-140 m3 moeten pakken/aanrijden. Een behoorlijke hoeveelheid dus.
De shovel heeft constant met vol gas heen en weer gereden, normaalgesproken doen we 2 a 3 dagen op één volle tank, nu was de tank zo goed als leeg aan het einde van de dag.
In totaal is het dus veel meer werk geweest dan die 71 m3 waar zowel klant als ik vanuit waren gegaan.
Ik heb naast de zaterdag ook mijn normaal vrije zondag (en die van mijn collega) opgeofferd om het werk proberen op tijd af te krijgen.
Maandag heeft de klant een andere grondwerker laten komen die het laatste werk heeft afgemaakt, want zelf zaten we reeds met een ander project op die dag.
Nu heb ik op de factuur die extra zondag wel doorberekend, dat leek mij logisch gezien de extra hoeveelheid werk.
De klant wil deze meerkosten echter niet betalen, en sterker nog, hij wil de kosten die de andere grondwerker heeft gerekend in mindering brengen op mijn factuur.
Dat kan toch niet zomaar? Als ik die maandag had moeten terugkomen had ik ook gewoon een extra dag moeten berekenen.
De klant beweert dat dit wettelijk mag, hij werkt overigens bij een advocatenbureau (is er zelf geen), dus hij zit wel dicht bij de bron.
Nog een paar andere meerkosten:
Voor het ingraven van de grondkabel geeft de klant zelf aan dat hij 'denkt' dat dit 500 Euro zou kosten, maar dit is met een kraantje wellicht anderhalf uur werk, dus bij lange na geen 500 Euro.
Dit wil hij ook in mindering brengen.
En dat terwijl de klant zelf op zondag heeft gezegd dat we de grondkabel maar moesten laten doen omdat hier geen tijd meer voor zou zijn. Hier zijn we dan ook bewust niet meer aan begonnen.
In de 2e fase bleek dat er rijplaten nodig waren omdat de grond gewoon erg drassig was. Dit had ik als voorwaarde gesteld in de offerte. Ik heb toen telefonisch contact gehad met de klant waarin ik vertelde dat die rijplaten nodig waren en de kosten daarvan zouden 850 Euro zijn.
Na het toesturen van de factuur kreeg ik als antwoord van de klant dat hij zelf eens is gaan uitzoeken hoeveel deze kosten en dat hij dacht voor 300 Euro klaar te zijn.
Waar hij echter geen rekening mee houdt is dat het transport een groot deel van de kosten is, en dat ik de platen per direct nodig had wat als het ware een 'spoed' opdracht is, dus ook weer extra kosten.
Verder geldt er een minimale huurperiode, vaak is dit een week, maar we hadden de platen maar 1 dag nodig.
Daar komen dan nog kosten bij zoals walskosten, eventuele schoonmaakkosten enz.
Echter wil de klant niet meer betalen dan 300 Euro.
In hoeverre is zo'n telefonische afspraak bindend? Er is namelijk geen schriftelijk bewijs. |
|
|
|
 |
Zeemeeuw
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 apr 2009 21:39 Onderwerp: |
|
|
Lastig! Het is altijd goed om schriftelijk een offerte te doen en wijzigingen daarop ook weer schriftelijk vast te leggen. Hoewel ik me kan voorstellen dat je niet met bloknoot en pen klaar zit als je met man en macht probeert zoveel mogelijk werk te verzetten in te weinig tijd.
Staan die 71 kuub wel zwart op wit en staat er ook bij dat klant dat zelf heeft aangegeven. Dat zou tenminste al iets zijn. Zijn er verder getuigen die iets hebben meegekregen van alle extra werkzaamheden, extra werk etc? |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 apr 2009 22:13 Onderwerp: |
|
|
Als kollega-ondernemer/leek op juridisch gebied zou ik zeggen, dat jij jouw nota indient, zoals jij denkt, dat die moet zijn; houdt m.i. wel in, dat je die desgewenst moet kunnen voorrekenen; meerwerk: kosten, verhoogd met gebruikelijke toeslagen.
Als je klant die niet wil betalen, zul dat gaan bespreken en als jullie er niet uitkomen, geef je het uit handen aan een inkassoburo?? A afspreken en zelf akkoord gaan met B: daar zou toch het eind van zoek zijn??
Laatst aangepast door cvb op ma 27 apr 2009 8:58, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
stefanvi
|
Geplaatst: zo 26 apr 2009 22:59 Onderwerp: |
|
|
Van een collega ondernemer (hovenier) heb ik intussen al wel de tip gekregen alles altijd schriftelijk te laten bevestigen, maar zoals je al zegt. Ik sta inderdaad niet klaar met pen en papier, ik vind dat er ook nog een beetje vertrouwen moet zijn, helaas verdienen sommigen dat blijkbaar niet.
De 71 m3 staat inderdaad wel op papier omdat ik dat zand voor hem moest bestellen, maar alle andere extra werkzaamheden niet.
Wat getuigen betreft heb ik de buurman die die zondag ook even naar buiten kwam om ons werk te aanschouwen (op de zondag, dus tja!) en zei dat hij er van stond te kijken dat we zaterdag tot 19:00 waren doorgegaan en zondag om 8:00 alweer waren begonnen.
Hij vroeg toen ook contactgegevens en ongeveer twee weken geleden heb ik voor die buurman ook nog wat werk mogen doen.
Ik heb de factuur reeds naar hem opgestuurd, inderdaad zoals ik denk dat hij moet zijn.
Voor alle meerkosten is akkoord gegeven tijdens de werkzaamheden, maar wel mondeling helaas.
Er is echter één kostenpost die niet besproken is, en dat is die van het aanvullen.
Ik had hem een aanvullende prijs opgestuurd omdat het aanvullen ander werk was dan waar ik vanuit was gegaan, maar die was gebaseerd op 1 dag werk (de zaterdag).
Toen zaterdag bleek dat de zondag er ook aan moest geloven is er niet gesproken over een extra bedrag.
Achteraf op de factuur heb ik dit natuurlijk wel vermeld en ik heb hier gewoon nogmaals datzelfde bedrag plus wat meer vanwege de zondag voor gezet.
De klant is wel bereid tot betalen zegt hij, maar wil dan eerst onderhandelen over de diverse meerkosten, oftewel wil hij de factuur zover mogelijk omlaag zien te krijgen.
Ik weet intussen via de buurman en enkele andere personen dat de klant op financieel gebied ook wat krap zit omdat hij zijn oude woning nog niet heeft verkocht, de nieuwbouw meer kosten met zich meebrengt enz. Dus dat zal ongetwijfeld ook meespelen.
Maar ik voel er eigenlijk weinig voor om de factuur omlaag te gaan brengen. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: ma 27 apr 2009 8:57 Onderwerp: |
|
|
stefanvi schreef: | maar wil dan eerst onderhandelen over de diverse meerkosten | Had zelf in mijn vorige post al moeten zetten, dat je klant natuurlijk zijn eigen idee ook moet kunnen voorrekenen.
Dat hij wil onderhandelen is m.i. sowieso zijn goed recht; overigens, misschien heeft hij er b.v. wel geen zin in fakturen te ontvangen, waarover niet tevoren mondeling overeenstemming was; hij geeft je i i g een gelegenheid je faktuur mondeling toe te lichten, waar ik gewoon op zou ingaan.
Als hij je niet meer zou vertrouwen, zou hij op je faktuur alleen met een aangetekende brief hebben gereageerd.
Verder is bij nader inzien een inkasso-buro misschien eerder voor gevallen, waarin er geen diskussie is over het bedrag van de nota en zul je in dit geval eventueel een advokaat moeten inschakelen.
Zou dus over de inhoud zelf absoluut niet gaan korresponderen met je klant, ook niet gaan bellen, maar naar hem toegaan om het eens te worden, resp. standpunten helder te krijgen; zou het zeker niet persoonlijk gaan nemen. Zou zelf alleen praten en een eventuele advokaat alleen schriftelijk laten kommuniceren met je klant; m.i. is dat laatste trouwens nog helemaal niet aan de orde. |
|
|
|
 |
stefanvi
|
Geplaatst: do 30 apr 2009 2:01 Onderwerp: |
|
|
De klant is momenteel op vakantie, komt volgende week pas weer terug.
Heb hem wel een e-mail gestuurd met hoe ik erover denk en alles op een rijtje gezet (voor de zoveelste keer overigens).
Het enige wat niet besproken is, is de meerprijs voor die zondag dat ik teruggeweest ben, ik had immers alleen prijs afgesproken voor de zaterdag.
Maar aan de andere kant is dat toch alleen maar logisch?
Ik weet dus niet in hoeverre ik sterk sta aangezien bijna alle meerkosten telefonisch/mondeling zijn gegaan (helaas).
Voor in het vervolg zal ik wel meer schriftelijk gaan vastleggen, maar daar heb ik nu zo weinig aan.
Ergens krijg je gewoon zin om een of twee dagen terug te gaan naar die klant en gewoon alle geleverde materialen weer in te laden, in deze branche is dat vrij gebruikelijk wanneer je niet wilt betalen.
Maar ja, dan ben je zelf natuurlijk ook weer niet 'correct' bezig.
Uiteraard heb ik hierover ook gesproken met (twee) 'collega's/concurrenten' en die hadden alles allang teruggehaald zeggen ze.
Het huis (in aanbouw) wat er bovenop staat moest dan maar 'plat'.
Ik wil dit echter voorkomen, naast het feit dat ik niet weet of het wettelijk uberhaupt mag, krijg je er volgens mij alleen maar meer gedoe mee. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: zo 03 mei 2009 8:52 Onderwerp: |
|
|
stefanvi schreef: | in deze branche is dat vrij gebruikelijk wanneer je niet wilt betalen. | Ook niet ongebruikelijk in de bouw is lomp gedrag, zoals b.v. een klant lastig vallen met mails, waar die redelijkerwijs gesproken geen zin in hoeft te hebben en niet iedereen zal daar door te betalen mee willen instemmen. Quote: | Maar ja, dan ben je zelf natuurlijk ook weer niet 'correct' bezig. | Daar zou ik dus mee oppassen en zeker zolang TS niet eerst de moeite hebt genomen te proberen het op een wijze, die mag worden verwacht, mondeling, met zijn klant eens te worden; begreep ik nou, dat deze bij een advocatenbureau werkt, een advocatenbureau??!
Net als hier vanaf minuut 18:40: eerst een afspraak maken; daarna pas schrijven. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|