|
Auteur |
Bericht |
lvanderwesten
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 9:36 Onderwerp: Zaak bij kantonrechter aanspannen |
|
|
ik heb het advies gekregen om een zaak tegen een advocaat aan te spannen over onterecht gelegde beslagen. Het betreft beslagen die hij uit naam van mijn ex vrouw heeft gelegd. De advocaat heeft mijn betalingsbewijzen nooit willen bekijken. Nu is er inmiddels sprake van 3500 euro aan kosten. Ik weet niet hoe ik deze zaak aan kan spannen, dus elk advies is welkom  |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 10:41 Onderwerp: |
|
|
Van wie heeft u dit advies gekregen als ik vragen mag?
In eerste instantie dient u de beslaglegger (uw ex-vrouw) aansprakelijk te stellen op basis van onrechtmatige daad voor de ontstane schade.
Het civielrechtelijk aansprakelijk stellen van de advocaat op basis van een onrechtmatig gelegd beslag schijnt voor zover ik weet namelijk erg lastig te zijn en maar zelden resultaat op te leveren. Ik zou dan ook eerst kiezen voor een tuchtrechtelijke procedure tegen de betreffende advocaat. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de orde van advocaten. |
|
|
|
 |
lvanderwesten
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 10:48 Onderwerp: |
|
|
Dat advies kwam van mijn advocate. Zij vertelde dat er geen advocaat voor nodig was als de claim onder 5.000 euro bleef. Ik kan haar nl niet meer betalen, maar wil toch mijn recht halen.
Er ligt al leen klacht bij de advocatenorde. Maar daar heb ik nog geen reactie op gehad. Inmiddels gaat er een tweede klacht heen.
Ik blijf me verbazen wat een vrouw allemaal kan en mag doen ten koste van mij.. |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 14:12 Onderwerp: |
|
|
Voor de vraag of u succes kunt verwachten is niet de hoogte van de vordering en de rechter die bevoegd is van belang. Wat gezegd wordt door mcvg, is dat het logischer is uw ex-vrouw aan te spreken. Ik ken de details niet, maar op voorhand zou ik het daar wel mee eens zijn. Civielrechtelijk een advocaat aanpakken voor dit soort acties ligt nogal lastig. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
Nadiene
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 16:59 Onderwerp: |
|
|
hij kan wel een kalcht indienen bij de orde van advocaten maar als ik het zo lees gaat het hem om het geld en dan zal hij wel een civiele procedure moeten starten. De tuchtrechter zal hooguit de advocaat op de vingers tikken.
succes een lastige zaak |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 21:00 Onderwerp: |
|
|
Via art. 48b Advocatenwet is het wel mogelijk de schade vergoed te krijgen via de tuchtrechtelijke procedure. Daarnaast is er ook nog de geschillencommissie (indien de advocaat daarbij is aangesloten).
Bovendien lijkt het me om nog een andere reden verstandig eerst de tuchtprocedure te volgen; is de advocaat daar in het ongelijk gesteld dan is de onrechtmatigheid in een civiele procedure makkelijk aan te tonen. |
|
|
|
 |
lvanderwesten
|
Geplaatst: do 13 mrt 2008 10:58 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga dan inderdaad naar de advocatenorde om het zo proberen te regelen. Het gaat me eigenlijk niet het meeste om het geld, het gaat me erom dat ik nu vier maanden lang zonder geld zit en dat ik van alle kanten aangemaand word zonder dat ik hier iets aan kan veranderen. Dat gevoel maakt dat ik iets wil ondernemen tegen hem.
Dus bedankt voor alle reacties, ik ga voor de tuchtrechtelijke procedure! |
|
|
|
 |
|