Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
TR512
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 20 jan 2008 22:57 Onderwerp: nakoming nog mogelijk/blijvend onmogelijk - verkoopscontract |
|
|
Stel volgende case: een bouwonderneming koopt een stuk grond met bouwplicht aan de gemeente. De grond blijk vervuilt te zijn en er dient een sanering te gebeuren. De sanering vindt plaats en kost 50.000€. Het bouwproject kon daardoor slechts later van start gaan. Het bouwbedrijf eist een schadevergoeding aan de gemeente: 50.000€ voor de sanering en 50.000€ voor de vertraging (inkomstenverlies).
=> Kan de gemeente aanprakelijk gesteld worden voor de schade?* Volgens 6:74 BW is een recht tot schadevergoeding mogelijk indien de nakoming blijvend onmogelijk is. Of er is een schadevergoeding mogelijk indien de 'nakoming nog mogelijk is', dan een 'ingebrekestelling' op te stellen en als er dan opnieuw verzuim is op de nakoming.
* In deze case echter is de bouwaannemer zelf al de sanering gestart, waardoor in principe 'nakoming blijvend onmogelijk is' wat zou kunnen betekenen dat er recht is op schadevergoeding. Maar het is echter de aannemer zelf die ervoor zorgde dat de 'nakoming blijvend onmogelijk is'. Kan hij dan toch een vordering tot schadevergoeding starten?
* Mijns inziens was het op het moment van vaststellen van de verontereinigde grond een situatie waarin 'nakoming' nog gevraagd kon worden aan de gemeente (ingebrekestelling) en is de bouwaannemer in fout?
* Wie denkt wat en waar zijn daarover bepalingen te vinden in het BW? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 29 jan 2008 18:24 Onderwerp: |
|
|
Deze vraag is ook in de rubriek Bestuursrecht te vinden (zie hier), maar past m.i. veel beter in deze rubriek.
Ik denk dat we moeten aannemen dat de gemeente op basis van de koopovereenkomst gehouden was om onvervuilde grond te leveren. Op zich valt daar over te discussiëren, maar dat lijkt niet te bedoeling van de vragensteller te zijn.
De eigenlijk vraag is dan wat de situatie is als de schuldeiser van een verbintenis de in de nakoming tekortschietende schuldenaar niet via een ingebrekestelling de kans geeft alsnog na te komen.
Strikt genomen zou je zeggen dat de rechter de vordering van de bouwaannemer moet afwijzen op de grond dat de gemeente niet in verzuim is. Alsnog in gebreke stellen lijkt dan weinig zin te hebben, want het met de verbintenis beoogde resultaat is (dankzij de aannemer) inmiddels al bereikt.
Dit lijkt niet helemaal redelijk te zijn, maar er is niet duidelijk een andere weg om de saneringskosten te vorderen. Zaakwaarneming en ongerechtvaardigde verrijking lijken mij niet van toepassing (al kun je daarover discussiëren).
Er is wel NJ 1983, 478 (bekend uit een oude draad). Lameris krijgt de omgewaaide boom van buurman Trechsel op zijn dak en in zijn tuin. Lameris laat de boom op eigen kosten verwijderen en vordert de kosten van het verwijderen van zijn buurman. Trechsel blijkt inderdaad als eigenaar van die boom verplicht te zijn om die boom, die inbreuk maakt op het eigendomsrecht van Lameris, op te ruimen. Blijft over de vraag of Lameris die kosten kan vorderen nadat hij zelf de verplichting van Trechsel is nagekomen zonder echter de weg van art. 1277 (oud) BW te volgen (art. 3:299 BW, machtiging tot reële executie).
Punt is wel dat er in die situatie sprake was van een onrechtmatige daad van Trechsel bestaande in het nalaten van het opheffen van de inbreuk op het eigendomsrecht van Lameris:
HR schreef: | 3.3 (...) Het Hof heeft immers aangenomen dat de aanwezigheid van de boom inbreuk maakte op de eigendom van Lameris en zijn beslissing gegrond op een onrechtmatige daad van Trechsel, bestaande in het nalaten van het verwijderen van de boom, nadat hij met de situatie bekend geworden was. Indien daarvan wordt uitgegaan, doet niet ter zake dat deze situatie was ontstaan door de storm, waardoor de boom was omgewaaid. |
Je kunt niet stellen dat de gemeente inbreuk maakt op het eigendomsrecht van de bouwaannemer. De bouwaannemer is eigenaar van de vervuilde grond en op de eigendom van die vervuilde grond wordt geen inbreuk gemaakt; er ligt geen voorwerp van een ander (zoals een boom) zonder toestemming op die grond.
Naar huidig recht zou Trechsel van rechtswege in verzuim zijn op grond van art. 6:83 sub b BW. Ik lees echter dat het oude recht geen equivalent kende van art. 6:83 sub b BW, dus ik weet niet goed of het arrest uitgaat van het in verzuim zijn van Trechsel. Aan r.o. 9 van het Hof te zien, ging het Hof wel uit van verzuim van rechtswege. In zijn conclusie lijkt de A-G te zeggen dat verzuim niet aan de orde is.
In ieder geval lijkt de gemeente mij niet in verzuim. Daarom vraag ik me af of de volgende overweging ook op deze casus van toepassing is:
HR schreef: | 3.5 (...) De onderdelen 12 en 13 miskennen dat, indien degene die, zonder de weg van art. 1277 te volgen, op eigen kosten doet uitvoeren hetgeen een ander die daartoe jegens hem gehouden is, onrechtmatig nalaat, aldus niet zijn recht op schadevergoeding verliest, doch slechts het gevaar loopt dat zijn wederpartij terecht kan betogen dat deze kosten geheel of gedeeltelijk onnodig zijn gemaakt. Door te oordelen dat Lameris in de gegeven omstandigheden de door hem gemaakte kosten - voor zover zij komen vast te staan - op Trechsel kan verhalen, heeft het Hof derhalve geen rechtsregel geschonden. |
In deze situatie is het niet onmiddellijk saneren door de gemeente niet onrechtmatig, maar een tekortkoming in de nakoming. Hangt wellicht samen met het wel/niet in verzuim zijn, maar is ook los daarvan nog een verschil.
Het arrest geeft mij de indruk dat de aannemer de sanderingskosten - voor zover redelijk - op de gemeente kan verhalen, maar zeker ben ik daar niet van. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Plus5
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 29 jan 2008 21:29 Onderwerp: |
|
|
Aannemende dat de gemeente inderdaad aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade is zij m.i. voor de vertragingsschade zoiezo aansprakelijk (nakoming blijvend onmogelijk).
De saneringskosten waarvoor verzuim en ingebrekestelling vereist is kan op de gemeente worden verhaald tot een hoogte van de kosten die de gemeente zelf zou hebben gemaakt indien zij wel de kans had gekregen alsnog na te komen. Dit strookt met het doel van de ingebrekestelling, namelijk de tekortschietende schuldenaar alsnog de mogelijkheid geven deugdelijk na te komen. Hier was een arrest van maar kan die namen ervan nooit onthouden  _________________ "Pulchrum est paucorum hominum" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 29 jan 2008 21:56 Onderwerp: |
|
|
Plus5 schreef: | Aannemende dat de gemeente inderdaad aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade is zij m.i. voor de vertragingsschade zoiezo aansprakelijk (nakoming blijvend onmogelijk). |
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar is volgens mij toch niet het geval.
Wacht eens, je hebt vertragingsschade en vertragingsschade.
Schade die het gevolg is van de vertraging die het project oploopt, is gevolgschade en die kan zonder ingebrekestelling worden gevorderd (Kinheim/Pelders).
Maar vertragingsschade die puur ziet op de vertraging in de nakoming (d.w.z. schade op basis van art. 6:85 BW) gaat pas lopen na het intreden van verzuim.
Quote: | De saneringskosten waarvoor verzuim en ingebrekestelling vereist is kan op de gemeente worden verhaald tot een hoogte van de kosten die de gemeente zelf zou hebben gemaakt indien zij wel de kans had gekregen alsnog na te komen. Dit strookt met het doel van de ingebrekestelling, namelijk de tekortschietende schuldenaar alsnog de mogelijkheid geven deugdelijk na te komen. Hier was een arrest van maar kan die namen ervan nooit onthouden  |
Dit lijkt mij heel redelijk en in lijn met NJ 1983, 478, maar het zou wel prettig zijn om daar een arrest voor te hebben dat er precies op past.
Vooralsnog lijkt NJ 1994, 155 een andere kant op te wijzen.
Wat ik nu toch denk is dat de bouwaannemer moet aanvoeren dat verzuim van rechtswege is ingetreden, daarbij erop wijzend dat art. 6:83 BW geen limitatieve opsomming geeft. Zie de noot bij NJ 1994, 155. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Plus5
|
Geplaatst: di 29 jan 2008 23:49 Onderwerp: |
|
|
Arrest waar ik het van hab is van het Hof van Arnhem inzake Royal & Sun Alliance EMS, 18 september 2001, NJ2002/304 _________________ "Pulchrum est paucorum hominum" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 0:37 Onderwerp: |
|
|
Plus5 schreef: | Arrest waar ik het van hab is van het Hof van Arnhem inzake Royal & Sun Alliance EMS, 18 september 2001, NJ2002/304 |
Het Hof rekent het Sun Alliance wel aan dat niet in gebreke is gesteld, terwijl EMS ook niet van rechtswege in verzuim verkeerde, maar:
Hof schreef: | Een redelijke, op het stelsel, zoals geschetst, van de ingebrekestelling afgestemde uitleg, brengt dan mee dat EMS die opruimings- en herstelkosten moet vergoeden die ze zelf gemaakt zou hebben als ze in gebreke was gesteld. |
Als ik het goed begrijp is er vooral verschil met wél in gebreke stellen (en ook zelf herstellen) als de tekortschietende partij in staat was geweest om voor lagere kosten te herstellen dan de eisende partij.
In de casus van deze draad zou de gemeente vermoedelijk ook niet veel anders kunnen doen dan de grond laten saneren door een derde partij. De aannemer zal normaal gesproken dus de volledige kosten van de sanering van de gemeente kunnen vorderen. (En natuurlijk ook de gevolgschade veroorzaakt door de vertraging van het project.)
Interessant dat er "slechts" lagere rechtspraak lijkt te zijn op dit punt. Daarnaast heb ik toch een beetje het gevoel dat het Hof Arnhem hier een buitenwettelijke oplossing heeft geconstrueerd à la Quint/Te Poel.
In dit proefschrift wordt op p. 63 naar Royal & Sun Alliance/EMS verwezen. Op diezelfde pagina wordt uitgelegd dat uit HR 20 september 2002, NJ 2004, 458 (Caribbean Bistros) volgt dat wanneer een vordering uit wanprestatie niet slaagt bij gebrek aan ingebrekestelling, het niet in de rede ligt dat een vordering op basis van ongerechtvaardigde verrijking zonder meer mogelijk is (maar blijkbaar ook niet onmogelijk). Royal Sun Alliance/EMS wordt dan gezien als een soort uitzondering op die regel. Wat mij betreft had het Hof beter expliciet naar de regeling van ongerechtvaardigde verrijking kunnen verwijzen. Alleen krijg je dan een botsing met NJ 2004, 458...
HR schreef: | Voor het geval moet worden aangenomen dat aan Caribbean Bistros wegens het ontbreken van een ingebrekestelling geen vordering tot vergoeding van de bouwkosten op grond van wanprestatie toekomt, ligt het evenwel niet in de rede dat Caribbean Bistros langs een andere weg, namelijk die van de ongerechtvaardigde verrijking, zonder meer vergoeding van haar schade kan verkrijgen. De enkele omstandigheid dat Club Caraibeen tot het bedrag van de door Caribbean Bistros gemaakte bouwkosten is verrijkt, maakt dit, naar blijkt uit het vorenoverwogene, niet anders. |
Ik heb zo het idee dat EMS wel had kunnen overwegen om in cassatie te gaan .
edit: het proefschrift zelf is toegespitst op kostenverhaal bij bodemsanering, zie ik nu. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Plus5
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 1:54 Onderwerp: |
|
|
In dat arrest kwam Carribean Bistros wel een vordering van vergoeding tot schadevergoeding toe. Het ging erom dat Carribean Bistros bouwkosten ten behoeve van Club Caribeen had voorgeschoten om het stranden van het bouwproject te voorkomen. Hier was onder omstandigheden een beroep op het ontbreken van een ingebrekestelling naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar.
Wellicht kunnen we deze lijn, i.c.m. HR 22 oktober 2004, RvdW 2004, 119 Endlich/Bouwmaterialen, doortrekken naar deze casus. (In Endlich/Bouwmaterialen kon wegens spoedeisendheid een ingebrekestelling achterwege blijven.) De vertragingschade wordt namelijk groter naarmate men langer wacht met sanering, waardoor er een zekere mate van spoedeisendheid geboden is. Ook zal de gemeente niet aantoonbaar lagere kosten gemaakt hebben aangezien zij voor de sanering ook een derden hadden moeten inschakelen.
In Royal & Sun Alliance / EMS werd EMS in de gelegenheid gesteld gespecificeerd bewijs te leveren van de hoogte van het bedrag dat zij voor opruiming en herstel nodig gehad zou hebben. Aan Sun Alliance werd gevraagd een specificatie te geven van de door haar gevorderde kosten. Tot bewijsvoering is het toen niet gekomen omdat partijen hadden geschikt.
Wel jammer dat hiet niet voor de HR is gekomen :S _________________ "Pulchrum est paucorum hominum" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 jan 2008 20:42 Onderwerp: |
|
|
Ik vind Endlich/Bouwmaterial ook onder NJ 2006, 597, m.nt. Hijma. Uit rov. 3.4.4 lijkt mij te volgen dat de HR vindt dat verzuim van rechtswege is ingetreden. Ik kan me voorstellen dat daar eerder sprake van is dan het onaanvaardbaar zijn van een beroep op het niet in verzuim zijn.
Voor zover het nog niet vaststond, volgt uit dit arrest volgens mij ook dat als de schuldenaar in verzuim is en de schuldeiser zelf het gebrek hersteld, dat de schuldeiser dan de voor het herstel gemaakte kosten kan vorderen. (Natuurlijk alleen in die gevallen waarin hij anders herstel had kunnen vorderen, denk aan een auto die economisch total-loss is.) Uit NJ 1983, 478 volgt dit op zich ook wel, maar de context is daar onrechtmatige daad i.p.v. wanprestatie.
Een verschil met Royal Sun Alliance/EMS is m.i. dat de HR binnen de wet blijft, terwijl het Hof Arnhem zelf een schadevergoedingsvordering uit de hoed tovert. Die vordering is op zich alleszins redelijk, maar dat zij uit de wet voorvloeit (art. 6:1 BW) is mij minder duidelijk.
Plus5 schreef: | In dat arrest kwam Carribean Bistros wel een vordering van vergoeding tot schadevergoeding toe. Het ging erom dat Carribean Bistros bouwkosten ten behoeve van Club Caribeen had voorgeschoten om het stranden van het bouwproject te voorkomen. Hier was onder omstandigheden een beroep op het ontbreken van een ingebrekestelling naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. |
Dit haal ik er niet uit. Het lijkt mij dat de HR de zaak verwijst naar het Hof met de opdracht om uit te zoeken of Club Caraibeen uit hoofde van wanprestatie zonder ingebrekestelling voor de door Caribbean Bistros gemaakte bouwkosten aansprakelijk was (rov. 3.4.3). Of bedoel je dat het Hof vervolgens heeft vastgesteld dat Club Caraibeen aansprakelijk was?
Wat betreft bouwaannemer/gemeente, ik ben het met je eens dat de gevolgschade groter wordt naarmate sanering langer uitblijft, maar bodemsanering is niet iets dat even snel gepiept is. Er lijkt mij ruim voldoende gelegenheid om de gemeente in gebreke te stellen. Het enige argument vóór het achterwege mogen laten van de ingebrekestelling dat ik zie, is dat de gemeente waarschijnlijk toch niet voor minder kosten de bodem had kunnen saneren. Maar dat ene argument lijkt mij niet voldoende. De bouwaannemer kan volgens mij alleen maar hopen op een herhaling van Royal & Sun Alliance/EMS. En zo'n herhaling geef ik vooralsnog weinig kans, juist gezien de slotoverweging van Caribbean Bistros. Natuurlijk kan ik er ontzettend naast zitten, want ik zie dit ook maar voor het eerst.
Interessante materie in ieder geval . De noot van Hijma lijkt een aardig overzicht te geven van wat er nu allemaal precies geldt, maar die heb ik nog niet goed doorgelezen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|