|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 27 dec 2007 13:00 Onderwerp: Ontbindingsschade (6:277 BW) |
|
|
Vergoeding van het positief contractsbelang, ontbindingsschade... Het is mij niet duidelijk wat hier nu precies onder moet worden verstaan. Toen ik ging zoeken op internet constateerde ik dat het boek dat ik gebruik daar ook gewoon opstaat. Hier het fragment uit mijn boek dat hierop ingaat.
Wie kan mij verduidelijken wat ontbindingsschade is, wellicht aan de hand van een voorbeeld? |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 27 dec 2007 17:34 Onderwerp: |
|
|
Hoi Cia,
de ontbindingsschade is de schade die ontstaat door dat een van de partijen noodgedwongen (vanwege wanprestatie van de tegenpartij) het contract moest ontbinden.
De schade ontstaat deels uit wanprestatie. Omdat de wederpartij niet goed nakomt, dus wanprestatie pleegt, kan er schade ontstaan. Bijvoorbeeld omdat door de wanprestatie er zaken kapot zijn gegaan, of omdat een ander bedrijf de prestatie opnieuw moet leveren.
Voor een ander deel is het enkele vroegtijdig ontbinden van een contract ook een mogelijke reden voor schade. Bijvoorbeeld omdat door de ontbinding van het contract de ontbindende partij reeds geleverde prestaties moet terug betalen. Die schade, die voortkomt uit het enkele ontbinden van het contract, is de ontbindingsschade. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 27 dec 2007 18:11 Onderwerp: |
|
|
Hoi Komodo,
Dank voor je toelichting. Denk je dat het inschakelen van juridische bijstand (die niet buitenproportioneel is) om ontbinding te bewerkstelligen ook in aanmerkinge komen om onder ontbindingsschade te vallen denk je? En wat te denken van notariskosten die je soms hebt wanneer een huis weer teruggeleverd moet worden vanwege ontbinding, is dat ook ontbindingsschade? |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 27 dec 2007 19:50 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Hoi Komodo,
Dank voor je toelichting. Denk je dat het inschakelen van juridische bijstand (die niet buitenproportioneel is) om ontbinding te bewerkstelligen ook in aanmerkinge komen om onder ontbindingsschade te vallen denk je? En wat te denken van notariskosten die je soms hebt wanneer een huis weer teruggeleverd moet worden vanwege ontbinding, is dat ook ontbindingsschade? |
Dat denk ik in al deze gevallen wel. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 27 dec 2007 21:05 Onderwerp: |
|
|
Wat art. 6:277 BW toevoegt aan art. 6:74 BW, is dat het duidelijk maakt dat de kosten ten gevolge van het kiezen voor ontbinding ook voor rekening van de schadeplichtige partij komen. Dus ook wanneer ontbinding niet noodgedwongen is.
De omvang van de schade moet dus worden vastgesteld door vergelijking van de (fictieve) situatie waarin wederzijds is nagekomen en de (werkelijke) situatie waarin is ontbonden (en ongedaan gemaakt).
Welke kostenposten voor vergoeding in aanmerking komen volgt uit art. 6:96 BW en verder. Notariskosten die worden gemaakt bij het ongedaan maken vallen onder vermogensschade. Juridische bijstand buiten rechte valt onder art. 6:96 lid 2 sub c. Juridische bijstand in rechte wordt (forfaitair) via de proceskostenvergoeding vergoedt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|