Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 9:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

woningbouwvereniging en schotelantenne
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Creative








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2005 3:37    Onderwerp: woningbouwvereniging en schotelantenne Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon in een flat van 10 verdiepingen met aan de voorzijde een gallarij. Ik woon helemaal in de hoek. Een maand geleden zijn ze hier begonnen met het opknappen van woningen. Bij het verwijderen van wat oude stortkokers is een bouwvakker te ruw omgegaan met zijn sloophamer en heeft daarbij mijn schotelantenne uit zijn positie gebracht, er was geen schade, maar het kostte me wel een middag om dat ding precies af te stellen.

Ik heb toen een opmerking gemaakt daarover tegen de huismeester en hij zei dat hij het zou doorgeven aan de woningbouwvereniging.

Gisteren lag er een brief van de woningbouwvereniging in de bus. Tot mijn grote verbazing stond er in de brief "u heeft zonder onze toestemming een schoteantenne geplaatst en u dient hem daarom binnen een week te verwijderen anders nemen we juridische stappen, waarbij eventuele kosten op u worden verhaald."

Als bijvoegsel zat er een foldertje bij met "regels voor het plaatsen van schotelantennes".

Ik huur deze woning nu al 10 jaar, de eerste 8 jaar van woningbouwvereniging A (WBV-A), toen verkochten zij de complete flat aan woningbouwverenigin B (WBV-B). Tien jaar geleden sloot ik een contract met WBV-A, maar zij hadden geen regels voor schotelantennes. Ik kon hem probleemloos plaatsen, sterker nog de toenmalige huismeester heeft me geholpen.

Onze flat heeft in totaal 150 woningen, ongeveer 25 andere mensen hebben op dezelfde wijze hun schotel gemonteerd. Ik heb her en der nagevraagd maar niemand heeft zon een brief ontvangen noch commentaar van de huismeester gekregen. Tevens hebben zij nooit toestemming gevraagd bij de bouwvereniging. Dit is duidelijk een afstraffing van mijn "opstandige" praatjes.

Mijn vragen:

- Heb ik een poot om op te staan?

- Had WBV-B mij niet twee jaar geleden moeten attenderen bij hun overname van de flat van WBV-A?

- Kan ik mij beroepen op afspraken die zijn gemaakt met WBV-A (plaatsen van schotelantennes toegestaan).

Alvast bedankt voor de adviezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2005 5:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste, WBV-A (of WBV-B) kan je niet verbieden een schotel te plaatsen, dit volgt uit art. 10 EVRM (zo uit m'n hoofd), de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van nieuwsgaring.
Ten tweede, WBV-B kan inderdaad van jou verlangen dat je vóór dat je een schotel plaatst toestemming vraagt.
Deze toestemming kan niet uit esthetisch oogpunt worden geweigerd ("Het staat lelijk").
WBV-B kan wél de toestemming weigeren als dit uit bouwkundig oogpunt onverantwoord zou zijn. (Bijvoorbeeld een 1.20m metalen schotel aan een muurbeugel Laughing)

De simpelste oplossing die ik kan bedenken is aan de WBV vragen waarom je je schotel moet verwijderen, en mochten zij bedenkingen hebben bij de constructie hier iets aan doen.
Mocht je hulp nodig hebben van een (onpartijdige) expert bij het beoordelen van de (bouwkundige) kwaliteit van de installatie zou je informatie kunnen inwinnen op www.sat4all.com.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2005 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ingevolge het huurrecht mag je als huurder voorzieningen aan het gehuurde aanbrengen. Daarvoor moet je wel toestemming van de verhuurder hebben. Uitzondering hierop geldt wanneer je de veranderingen zonder noemenswaardige kosten kan verwijderen er valt voor te pleien een schotelantenne hieronder te rekenen.

Je sloot het oorspronkelijke contract met A. Deze WBV heeft stilzwijgend toegestemd door te helpen met plaatsen. Toen B het complex kocht zijn de rechten en verplichtingen van a jegens jouw op B overgegaan. Dit is in de wet bepaald.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2005 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk zeker dat je je kunt beroepen op je afspraken met WBV-A. Laat WBV-B maar eens bewijzen dat jij die schotel al jarenlang tegen de regels van WBV-A in hebt gehad. Volgens mij neemt WBV-B de huurovereenkomst in het geheel over, inclusief alle al dan niet op papier staande nevenafspraken die met het verhuurde in verband staan. Opeens bij overname van een huurovereenkomst huisdieren verbieden zou toch ook niet kunnen?

Als er bouwkundig echt iets mis zou zijn hebben ze een punt, maar het lijkt erop dat ze niet eens zijn komen kijken.

Ik zie overigens zelf niet direct in waarom een verhuurder zich iets moet aantrekken van het EVRM. Misschien omdat het hier om een woningbouwvereniging gaat en niet een particuliere verhuurder?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
D Error



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 149


BerichtGeplaatst: zo 24 jul 2005 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een uitspraak van de Hoge Raad (NJ1991, 168, 3 nov 1989) waarin de HR heeft bepaald dat een (ontsierende) schotelantenne kan worden verboden door de woningbouwvereniging als de flat is voorzien van een kabelaansluiting. Er is dan nml geen strijd met art 10 EVRM. Na verandering van het huurrecht is deze uitspraak nog van toepassing. (zie ook art 7:215 lid 1 BW)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds