Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

winkeltijdenwet in strijd met EU recht?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: di 04 sep 2012 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
Opvallend dat Aldi & Lidl (duitse prijsvechters) de laagste fair share op zondag hebben.

Het GfK definieert een 'fair share' als volgt (bron):

Quote:
Het fair share is het marktaandeel van een formule binnen een productcategorie afgezet tegen het marktaandeel van de formule binnen de totale foodbestedingen. De fair shares geven zo inzicht in de prestaties van supermarktketens binnen bepaalde verscategorieën. Wanneer een winkel een fair share van 110 voor vers heeft, betekent dat dat de formule 10 procent meer verse producten verkoopt dan op basis van het marktaandeel kan worden verwacht.

In dit geval gaat het natuurlijk niet om productcategorieën, maar om dagen van de week. Als het fair share van Albert Heijn op zondag 163% is, dan is hun marktaandeel op die dag van de week 63% groter dan op basis van hun marktaandeel kan worden verwacht. Als mensen op zondag gaan winkelen, gaan ze dus relatief vaker naar de Albert Heijn dan op basis van het marktaandeel van AH kan worden verwacht.

Jouw verklaring is dat prijsvechters zoals de Aldi meestal niet in een toeristisch gebied gevestigd zijn (en dat het moeilijk is om daar binnen te komen omdat de prijzen zo hoog zijn) en zij hun winkels daarom op zondag niet mogen openstellen. Mijn verklaring is dat de Aldi gewoon niet open is op zondag, ook als ze wel in een toeristisch gebied liggen. Kijk maar naar de openingstijden van supermarkten in het centrum van Leiden, Rotterdam of Amsterdam. De winkels van Aldi liggen overduidelijk in hetzelfde gebied als de andere supermarkten en toch zijn ze niet op zondag open. Kennelijk is het een keuze van Aldi om hun filialen niet op zondag op te stellen. Ze worden daartoe niet gedwongen door discriminerende wetgeving.

Thomas87 schreef:
Natuurlijk zetten Nederlandse supermarkten ook buitenlandse producten af en vice versa maar maar in de verhouding 80,20 respectievelijk 20,80.

Gaat het je nou om discriminatie van buitenlandse producten of supermarkten? Of om allebei? Of maakt het volgens jou niet uit? En waar haal je de verhoudingen vandaan?

Thomas87 schreef:
Het HvJ spreekt van rechtens en feitelijk. Juridisch gezien wordt er geen onderscheid gemaakt. Maar feitelijk wordt de afzet van Nederlandse producten meer bevorderd dan die van buitenlandse herkomst.

Op basis van de dia's die je hebt gelinkt kun je inderdaad concluderen dat er feitelijk een verschil is tussen de 'fair shares' op zondag van Albert Heijn en Aldi. Maar dat komt niet door wetgeving. Dat komt omdat de Aldi op zondag dicht is, ook al ligt de winkel in een toeristisch gebied.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: di 04 sep 2012 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Quote:
In dit geval gaat het natuurlijk niet om productcategorieën, maar om dagen van de week. Als het fair share van Albert Heijn op zondag 163% is, dan is hun marktaandeel op die dag van de week 63% groter dan op basis van hun marktaandeel kan worden verwacht.


Of het zijn voornamelijk AH supermarkten die in toeristische gebieden gevestigd zijn.

Quote:
Als mensen op zondag gaan winkelen, gaan ze dus relatief vaker naar de Albert Heijn dan op basis van het marktaandeel van AH kan worden verwacht.


Dat zou kunnen maar hoeft niet zo te zijn het kan ook met de beschikbare keuzes te maken hebben.

Quote:
Jouw verklaring is dat prijsvechters zoals de Aldi meestal niet in een toeristisch gebied gevestigd zijn (en dat het moeilijk is om daar binnen te komen omdat de prijzen zo hoog zijn) en zij hun winkels daarom op zondag niet mogen openstellen. Mijn verklaring is dat de Aldi gewoon niet open is op zondag, ook als ze wel in een toeristisch gebied liggen


De vraag is waar dat door veroorzaakt wordt. Wellicht de zondagtoeslag?

Dat is weliswaar een regeling zonder onderscheid. Maar ook regelingen die zonder onderscheid gelden maar het voor buitenlandse marktdeelnemers minder aantrekkelijk maken moeten buiten toepassing worden verklaard.

Quote:
De winkels van Aldi liggen overduidelijk in hetzelfde gebied als de andere supermarkten en toch zijn ze niet op zondag open. Kennelijk is het een keuze van Aldi om hun filialen niet op zondag op te stellen. Ze worden daartoe niet gedwongen door discriminerende wetgeving.

Quote:
Gaat het je nou om discriminatie van buitenlandse producten of supermarkten? Of om allebei? Of maakt het volgens jou niet uit? En waar haal je de verhoudingen vandaan?


Maatregelen die zonder onderscheid gelden maar met een ongelijk effect. Ik lees zo nu en dan de achterkanten van een product om te zien wie het produceert en of er schadelijke stoffen inzitten.

Quote:
Op basis van de dia's die je hebt gelinkt kun je inderdaad concluderen dat er feitelijk een verschil is tussen de 'fair shares' op zondag van Albert Heijn en Aldi. Maar dat komt niet door wetgeving. Dat komt omdat de Aldi op zondag dicht is, ook al ligt de winkel in een toeristisch gebied


Ik ben heel benieuwd hoe dit komt... wie het weet mag het zeggen. Zou goed kunnen dat het door de Zondagtoeslag komt. Het maakt me overigens ook niet zoveel uit hoor... Ik doe mijn boodschappen 'gewoon bij Albert Heijn' Wink Ik hoop wel dat je het met me eens bent dat het een vreemde situatie is hoe het in Amsterdam verdeeld is met de koopzondagen. Dat Aldi nergens geopend is. Voorheen de Lidl ook niet als ik het goed heb
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 04 sep 2012 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
Ik hoop wel dat je het met me eens bent dat het een vreemde situatie is hoe het in Amsterdam verdeeld is met de koopzondagen. Dat Aldi nergens geopend is. Voorheen de Lidl ook niet als ik het goed heb

Hoezo is dat vreemd? Op koopzondag gesloten blijven is gewoon een keuze van Aldi. Er bestaat geen verplichting om op koopzondag open te zijn. Maar misschien vind je dat Aldi gediscrimineerd wordt omdat andere winkels op koopzondagen er wel voor kiezen om open te zijn??
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: di 04 sep 2012 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hoezo is dat vreemd? Op koopzondag gesloten blijven is gewoon een keuze van Aldi. Er bestaat geen verplichting om op koopzondag open te zijn. Maar misschien vind je dat Aldi gediscrimineerd wordt omdat andere winkels op koopzondagen er wel voor kiezen om open te zijn??


Ik zeg niet dat ze gediscrimineerd worden. Maar dat de zondagtoeslag (een maatregel zonder onderscheid) Daar misschien de oorzaak van is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: do 06 sep 2012 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
Quote:
Als mensen op zondag gaan winkelen, gaan ze dus relatief vaker naar de Albert Heijn dan op basis van het marktaandeel van AH kan worden verwacht.

Dat zou kunnen maar hoeft niet zo te zijn het kan ook met de beschikbare keuzes te maken hebben.

Als mensen op zondag gaan winkelen, gaan ze relatief vaker naar de Albert Heijn. Dat is een feit. Wat daar de verklaring van is, is daarmee nog niet duidelijk. Natuurlijk heeft dat waarschijnlijk met de beschikbare keuzes te maken.

Thomas87 schreef:
De vraag is waar dat door veroorzaakt wordt. Wellicht de zondagtoeslag?

Dat is weliswaar een regeling zonder onderscheid. Maar ook regelingen die zonder onderscheid gelden maar het voor buitenlandse marktdeelnemers minder aantrekkelijk maken moeten buiten toepassing worden verklaard.

Mijn hemel. Hoe kan ik je ervan overtuigen dat dezelfde juridische en feitelijke invloed (het criterium van het HvJEU) niet hetzelfde is als hetzelfde feitelijke resultaat? Ik weet niet precies wat de zondagtoeslag is, maar ik vermoed zomaar dat die regeling precies dezelfde invloed heeft op de Albert Heijn als de Aldi. Dat Aldi er dan toch voor kiest om de winkels op zondag gesloten te houden, ligt niet aan de regelgeving. Tot nu toe is je argument steeds: er winkelen minder mensen bij Aldi op zondag; Aldi is een buitenlandse supermarkt; de Winkeltijdenwet maakt een verboden onderscheid. Dat is geen geldige logische redenering, omdat er meer redenen kunnen zijn waarom er minder mensen bij de Aldi winkelen op zondag (bijvoorbeeld omdat de Aldi op zondag gesloten is!).

Misschien helpt het om een voorbeeld te geven van een maatregel met indirect discrimerend effect. Stel dat een supermarkt haar vakkenvullers verplicht om te slagen voor een taaltoets. Ga er ook vanuit dat allochtone jongeren vaker een taalachterstand hebben dan autochtone jongeren. De allochtone werknemers zullen dus vaker zakken voor de taaltoets. De maatregel heeft formeel gezien gelijke werking, want er wordt geen direct onderscheid gemaakt naar afkomst. Maar in de praktijk komt het erop neer dat vooral allochtone werknemers de taaltoets niet zullen halen. Omdat de supermarkt geen redelijk belang heeft bij het verplicht stellen van de taaltoets, lijkt mij dat er in dit voorbeeld sprake zou zijn van indirecte discriminatie. Het criterium heeft feitelijk gezien niet dezelfde invloed op alle werknemers, omdat allochtone werknemers vaker een taalachterstand hebben.

Probeer dit voorbeeld nu toe te passen op de Winkeltijdenwet. Welke inherente eigenschap heeft Aldi die ervoor zorgt dat de regeling indirect discriminatoir is; wat is de 'taalachterstand' van de Aldi? Volgens mij is het antwoord dat Aldi niet zo'n eigenschap heeft en de regeling dus noch direct noch indirect discriminatoir is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2012 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mijn hemel. Hoe kan ik je ervan overtuigen dat dezelfde juridische en feitelijke invloed (het criterium van het HvJEU) niet hetzelfde is als hetzelfde feitelijke resultaat? Ik weet niet precies wat de zondagtoeslag is, maar ik vermoed zomaar dat die regeling precies dezelfde invloed heeft op de Albert Heijn als de Aldi. Dat Aldi er dan toch voor kiest om de winkels op zondag gesloten te houden, ligt niet aan de regelgeving. Tot nu toe is je argument steeds: er winkelen minder mensen bij Aldi op zondag; Aldi is een buitenlandse supermarkt; de Winkeltijdenwet maakt een verboden onderscheid. Dat is geen geldige logische redenering, omdat er meer redenen kunnen zijn waarom er minder mensen bij de Aldi winkelen op zondag (bijvoorbeeld omdat de Aldi op zondag gesloten is!).


Ik vond het opmerkelijk hoeveel aldi supermarkten op zondag gesloten zijn. Voorheen was dit ook zo bij de Lidl. Ik heb me hieromtrent laten adviseren maar volgens een bekende van mij die ik geloofwaardig vindt ligt dit vooral aan de klantenkring

Quote:
Misschien helpt het om een voorbeeld te geven van een maatregel met indirect discrimerend effect. Stel dat een supermarkt haar vakkenvullers verplicht om te slagen voor een taaltoets. Ga er ook vanuit dat allochtone jongeren vaker een taalachterstand hebben dan autochtone jongeren. De allochtone werknemers zullen dus vaker zakken voor de taaltoets. De maatregel heeft formeel gezien gelijke werking, want er wordt geen direct onderscheid gemaakt naar afkomst. Maar in de praktijk komt het erop neer dat vooral allochtone werknemers de taaltoets niet zullen halen. Omdat de supermarkt geen redelijk belang heeft bij het verplicht stellen van de taaltoets, lijkt mij dat er in dit voorbeeld sprake zou zijn van indirecte discriminatie. Het criterium heeft feitelijk gezien niet dezelfde invloed op alle werknemers, omdat allochtone werknemers vaker een taalachterstand hebben.


Ik dacht dat dit de verplichting in de CAO was om 200% loon uit te betalen en dat dit voor prijsvechters erger is dan voor NLse supermarkten.

Quote:
Probeer dit voorbeeld nu toe te passen op de Winkeltijdenwet. Welke inherente eigenschap heeft Aldi die ervoor zorgt dat de regeling indirect discriminatoir is; wat is de 'taalachterstand' van de Aldi? Volgens mij is het antwoord dat Aldi niet zo'n eigenschap heeft en de regeling dus noch direct noch indirect discriminatoir is.
[/quote]

Ik geef mij gewonnen... Eerst maar eens mijn minor EU-recht behalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2012 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mijn hemel. Hoe kan ik je ervan overtuigen dat dezelfde juridische en feitelijke invloed (het criterium van het HvJEU) niet hetzelfde is als hetzelfde feitelijke resultaat? Ik weet niet precies wat de zondagtoeslag is, maar ik vermoed zomaar dat die regeling precies dezelfde invloed heeft op de Albert Heijn als de Aldi. Dat Aldi er dan toch voor kiest om de winkels op zondag gesloten te houden, ligt niet aan de regelgeving. Tot nu toe is je argument steeds: er winkelen minder mensen bij Aldi op zondag; Aldi is een buitenlandse supermarkt; de Winkeltijdenwet maakt een verboden onderscheid. Dat is geen geldige logische redenering, omdat er meer redenen kunnen zijn waarom er minder mensen bij de Aldi winkelen op zondag (bijvoorbeeld omdat de Aldi op zondag gesloten is!).


Ik vond het opmerkelijk hoeveel aldi supermarkten op zondag gesloten zijn. Voorheen was dit ook zo bij de Lidl. Ik heb me hieromtrent laten adviseren maar volgens een bekende van mij die ik geloofwaardig vindt ligt dit vooral aan de klantenkring

Quote:
Misschien helpt het om een voorbeeld te geven van een maatregel met indirect discrimerend effect. Stel dat een supermarkt haar vakkenvullers verplicht om te slagen voor een taaltoets. Ga er ook vanuit dat allochtone jongeren vaker een taalachterstand hebben dan autochtone jongeren. De allochtone werknemers zullen dus vaker zakken voor de taaltoets. De maatregel heeft formeel gezien gelijke werking, want er wordt geen direct onderscheid gemaakt naar afkomst. Maar in de praktijk komt het erop neer dat vooral allochtone werknemers de taaltoets niet zullen halen. Omdat de supermarkt geen redelijk belang heeft bij het verplicht stellen van de taaltoets, lijkt mij dat er in dit voorbeeld sprake zou zijn van indirecte discriminatie. Het criterium heeft feitelijk gezien niet dezelfde invloed op alle werknemers, omdat allochtone werknemers vaker een taalachterstand hebben.


Ik dacht dat dit de verplichting in de CAO was om 200% loon uit te betalen en dat dit voor prijsvechters erger is dan voor NLse supermarkten.

Quote:
Probeer dit voorbeeld nu toe te passen op de Winkeltijdenwet. Welke inherente eigenschap heeft Aldi die ervoor zorgt dat de regeling indirect discriminatoir is; wat is de 'taalachterstand' van de Aldi? Volgens mij is het antwoord dat Aldi niet zo'n eigenschap heeft en de regeling dus noch direct noch indirect discriminatoir is.
[/quote]

Ik geef mij gewonnen... Eerst maar eens mijn minor EU-recht behalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2015 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

verwijderd

Laatst aangepast door Thomas-87 op za 02 apr 2022 18:44, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2015 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
It almost seems like Albert Heijn, Aldi and Lidl all participated in a trust (Art 101 TFEU paragraph 1c). (...) However, there are still some remarkable things concerning the opening hours of the German super markets and Albert Heijn and even though Lidl and Aldi are now open until 8 it is still likely that this is a concerted practice possibly combined with price agreements.

Heb je door hoe paranoïde dit overkomt? Zonder enig bewijs beschuldig je Albert Heijn, Aldi en Lidl van kartelvorming, alleen maar omdat niemand reageert op je brief.

Thomas-87 schreef:
You can claim that because of the obligation to pay 200% wage for retail and supermarkets as well, it is uninteresting for German discount supermarkets to be opened on Sunday. I however believe that even though this is obliged it still might be interesting for German discount supermarkets and that this obligation isn’t justified because even though it is applicable to all market contesters it has a negative impact on the foreign market contesters.

Stel dat de marges van een prijsvechter inderdaad zo laag zijn dat het niet rendabel is winkels op zondag open te stellen vanwege de zondagtoeslag. Wat verhindert dan een Duitse niet-prijsvechter om te concurreren op de Nederlandse markt? In welk opzicht maakt de Winkeltijdenwet een ongeoorloofd onderscheid tussen ondernemingen uit verschillende lidstaten?

Thomas-87 schreef:
Other people claim that this is justified because of the greater value of the buildings located in the cities centrals. I however think that this greater value is partially caused by the fact that stores can be opened there more often.

Je begrijpt het economische argument niet. Als onroerend goed in het centrum meer waard is, dan moet een winkel die gevestigd is in het centrum meer omzet halen om die hoge huisvestingskosten te compenseren ten opzichte van een winkel die in een goedkoper gebied is gevestigd. Een zondagsopenstelling kan helpen die extra omzet te behalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2015 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

verwijderd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds