Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

wel of geen recht op 'oude' kinderalimentatie?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jockular



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2018 14:49    Onderwerp: wel of geen recht op 'oude' kinderalimentatie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik heb een vraagde over het volgende:
een vrouw heeft een echtscheidingsconvenant (via een notaris) uit 2006 met daarin een toewijzing van een bedrag aan kinderalimentatie voor twee kinderen. De 'vader' heeft daar slechts twee jaar aan betaald en daarna is er nog wat juridisch gedoe geweest dat resulteerde in een gerechtelijke 'nihilverklaring' in 2011 (er staat nergens een duur vermeld..?) wegens zijn persoonlijk en zakelijk faillissement. Waarschijnlijk is de vader daarna in de schuldensanering terecht gekomen, de moeder in elk geval wel (hoofdelijk medeaansprakelijk voor onbetaalde hypotheekaflossingen) en is daar net weer uit.
Vader heeft in het verleden nooit contact willen hebben met de kinderen en ex, dus hij was niet meer in beeld. Nu lijkt het zo te zijn dat hij weer een bedrijfje heeft.

Nu wil de moeder wegens een moeilijke financiële situatie
eigenlijk alsnog kinderalimentatie uit het verleden vorderen, de kinderen zijn nu 16 en 18 jaar oud.

Volgens een rechtshulp-jurist is dit niet mogelijk, daar 'had ze toen daar maar werk van moeten maken'. Maar ik meen te weten dat financiële vorderingen pas na vijf jaar verjaren zodat in elk geval iets van de afgelopen jaar iets te vorderen zou moeten zijn (mits er voldoende inkomen is etc). Ik heb echter geen idee of deze regels ook op kinderalimentatie van toepassing zijn en of de moeder daarvoor iets had moeten doen.

Weten jullie hoe dit zit en/of waar dat in de wet geregeld is..?

Alvast zeer bedankt...
groepjes
Rob
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2018 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet hoe het zit, maar kinderalimentatie moet worden betaald tot het kind 21 jaar.

Een nihilverklaring kan blijkbaar tijdelijk zijn (totdat de alimentatie-verplichte persoon weer over voldoende financiele middelen beschikt) of definitief (waar bij duidelijk mag zijn wat dat inhoud).

Je zult dus moeten uitzoeken of de nihilverklaring iets meld over het doorzetten van de betaling indien de bewuste partij dat kan ophoesten.

Tenzij je inzicht hebt in de financiële situatie kun je niet beoordelen of de vader met het bedrijf over die middelen beschikt. Het lijkt mij dus dat je dit weer moet voorleggen aan een rechter of in ieder geval met een advocaat moet regelen.

Je recht halen is overigens je goed recht, maar die 'moeilijke financiële situatie' benoemen had niet gehoeven Dit komt op mij over als 'Ik heb ergens nog een geldkraan en ik wil weten of daar nog wat uit druppelt.

Achteraf is mooi lullen, en een nihilverklaring geeft ook niet zonder meer recht om daar achteraf op terug te komen. Maar daar zijn blijkbaar wel uitzonderingen op (die ik niet weet), dus mogelijk kun je nog wat verhalen.
Al ga ik er dan van uit dat de situatie bestaat dat is geschets dat er geen geld was, maar toch ergens een oude sok boven tafel komt en blijkt dat er toch wel betaald kon worden. En niet omdat de alimentatieplichtige vandaag de jackpot wint daarom ook maar de afgelopen jaren moet betalen omdat het er nu toch wel van af kan.

Mogelijk heb je hier wat aan: https://www.banning.nl/publicaties/nihilstelling-limitering-of-definitieve-beeindiging-alimentatie-en-motivering-daarvan/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 31 mrt 2018 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er bij de procedure in 2011 geen termijn is gesteld, dan geldt die nihilstelling nog steeds en ze kan dat wel vanaf nu alimentatie vragen voor de minderjarige (en de meerderjarige kan dat zelf), maar met terugwerkende kracht alimentatie toegewezen krijgen is nogal lastig en veelal weinig kansrijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Jockular



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2018 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjulliewel! We gaan het zien..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds