vraag omtrent Romeins Recht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtsgeschiedenis

#1: vraag omtrent Romeins Recht Auteur: Binnema BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2009 16:55
    —
Beste medeforumers,

Ik ben bezig mij voor te bereiden op het hertentamen rechtsgeschiedenis 2 (RUG). Echter kan ik niet uit het boek van Lokin opmaken hoe de volgende vraag beantwoord dient te worden;

Appius heeft 1000 sestertien aan claudius geleend. Zij hebben afgesproken dat deze schuld eerst op 1 april van het naar 135 na chr. opeisbaar zal zijn. Appius zit in geldnood en vordert de 1000 sestertien op 1 maart van het jaar 135 na chr. van Claudius op. Op 28 maart van hetzelfde jaar komt het tot een procesovereenkomst (lites contestatio) en worden partijen naar een particuliere rechter (iudex privatus) verwezen. Deze rechter wijst twee maanden later, op 28 mei 135, vonnis.
Hoe zal dit vonnis geluid hebben en waarom?

Is het hier zo dat door het niet opeisbaar zijn van de vordering op het moment van de procesovk, dat er geen actie bestaat, en dus geen vordering was?

Alvast vriendelijk bedankt!

#2:  Auteur: Didonus BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2009 21:43
    —
Beste Binnema,

Aangezien het gaat om een procesovereenkomst, spreken we hier over de tijd van het formula proces.
Dat betekent dat de rechter die is aangewezen, als leidraad de formula had. Maar hij kan alleen maar veroordelen of vrijspreken dus het vonnis houdt geen verdere invulling in.

Aangezien de rechter een vonnis geeft na aanleiding van de formula, zal hij dus moeten oordelen of de vordering van Appius op Claudius van 1 maart gegrond is.

Allereerst is heir sprake van een vorderingsactie van Appius. Waarbij ik ook inderdaad van mening ben, dat aangezien hij tegendraads is met de onderlinge afgeloten overeenkomst, dat de rechter Claudius zal vrijspreken tot betaling van de vordering voor 1 april 135.

Het vonnis zal dan simpel: vrijspraak inhouden, zonder verdere inhoud.

(dit is wel onder voorbehoud, aangezien ik deze vraag ook bang was voor een addertje onder het gras.)

#3:  Auteur: Binnema BerichtGeplaatst: di 27 jan 2009 12:19
    —
bedankt didonus!

Echter hoe verhoudt zich dit met de consumerende werking van de procesovereenkomst (litis contestatio)? Daardoor gaat de oude verbintenis teniet en komt de procesovereenkomst in de plaats.



Rechtenforum.nl -> Rechtsgeschiedenis

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl