vertaling van Judicial strategy?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

#1: vertaling van Judicial strategy? Auteur: Senorita BerichtGeplaatst: di 04 jan 2011 20:57
    —
Hallo allemaal,

Ik moet n vergelijkende paper schrijven over 'judicial strategy' in Amerika en Nederland. Als ik op de termen 'judicial strategy' zoek, dan krijg ik allerlei bronnen die ik nodig heb, uit Amerika. Maar voor Nederland heb ik geen flauw idee waar ik op moet zoeken. Kan iemand me helpen?

Het gaat eigenlijk om de 'verborgen' strategie die rechters gebruiken om tot een uitspraak te komen. En dat er elke keer een andere strategie wordt gekozen, wat onbegrijpelijk is. Dus over Amerika is er genoeg te vinden. Het lukt me alleen niet om iets over Nederland te vinden.

Alvast bedankt.

Greetz,

Foreign student Rechtsgeleerdheid

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 04 jan 2011 22:48
    —
Misschien geen exacte vertaling, maar ik zou zeggen: (wijze van) rechtsvinding.

Als de praktijk uitwijst dat rechters inderdaad iedere keer een andere strategie gebruiken om tot een uitspraak te komen, kan dat eigenlijk niet "onbegrijpelijk" zijn, maar is dat gewoon een feit waarvoor een verklaring valt te vinden. Rechters zijn geen vreemde wezens waar wij gewone mensen niets van kunnen begrijpen.

#3:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: di 04 jan 2011 22:56
    —
Amerikaanse rechters hebben een veel duidelijker rechtsvormende taak dan de onze. Zeker de Supreme Court neemt af en toe gewoon beslissingen die bij ons als politieke keuzes gezien zouden worden. En bij rechters spelen hun politieke achtergronden duidelijk mee (is dit een liberale rechter, zal de conservatieve vrouw zich ziek melden deze keer, wordt er een zwarte rechter benoemd als deze met pensioen gaat). Ik ken deze term niet maar vermoed dat het daarover gaat.

Uit [url=http://books.google.nl/books?id=H7TwjXyi4VEC&lpg=PP1&ots=4Jyfl4mUdU&dq='judicial%20strategy&pg=PA198#v=onepage&q=judicial%20strategy&f=false]dit boek[/url] maak ik op dat het gaat over de strategie achter beslissingen van rechters. Waarom beslissen ze vóór deze rechtsregel, welke politieke keuze zit daar achter?

Nog een artikel, vanuit de positie van de NRA: hoe denken rechters dus hoe moeten wij procederen om te krijgen wat we willen.

#4:  Auteur: Senorita BerichtGeplaatst: do 06 jan 2011 21:25
    —
Juist, dat is ook het boek dat ik gebruik voor mijn onderzoek. Maar dat gaat over de rechtspraak in Amerika, ik ben op zoek naar bronnen over Nederland.

En bedankt voor het artikel, die had ik nog niet!

Arnoud Engelfriet schreef:
Amerikaanse rechters hebben een veel duidelijker rechtsvormende taak dan de onze. Zeker de Supreme Court neemt af en toe gewoon beslissingen die bij ons als politieke keuzes gezien zouden worden. En bij rechters spelen hun politieke achtergronden duidelijk mee (is dit een liberale rechter, zal de conservatieve vrouw zich ziek melden deze keer, wordt er een zwarte rechter benoemd als deze met pensioen gaat). Ik ken deze term niet maar vermoed dat het daarover gaat.

Uit [url=http://books.google.nl/books?id=H7TwjXyi4VEC&lpg=PP1&ots=4Jyfl4mUdU&dq='judicial%20strategy&pg=PA198#v=onepage&q=judicial%20strategy&f=false]dit boek[/url] maak ik op dat het gaat over de strategie achter beslissingen van rechters. Waarom beslissen ze vóór deze rechtsregel, welke politieke keuze zit daar achter?

Nog een artikel, vanuit de positie van de NRA: hoe denken rechters dus hoe moeten wij procederen om te krijgen wat we willen.

#5:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2011 12:04
    —
Ah, je wilt artikelen over hoe in Nederland rechters aan rechtsvorming doen. Dan zou ik zoeken op "rechtsvormende taak rechter" of "geheim van raadkamer". De term "rechtsvorming" duidt op het verzinnen van rechtsregels (zeg maar 'maken van wetten' door de rechter) en het geheim van de raadkamer is hoe wij het proces beschrijven waarmee de rechter tot een vonnis komt.

#6:  Auteur: BartL BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2011 16:20
    —
Senorita schreef:
Juist, dat is ook het boek dat ik gebruik voor mijn onderzoek. Maar dat gaat over de rechtspraak in Amerika, ik ben op zoek naar bronnen over Nederland.

En bedankt voor het artikel, die had ik nog niet!

Arnoud Engelfriet schreef:
Amerikaanse rechters hebben een veel duidelijker rechtsvormende taak dan de onze. Zeker de Supreme Court neemt af en toe gewoon beslissingen die bij ons als politieke keuzes gezien zouden worden. En bij rechters spelen hun politieke achtergronden duidelijk mee (is dit een liberale rechter, zal de conservatieve vrouw zich ziek melden deze keer, wordt er een zwarte rechter benoemd als deze met pensioen gaat). Ik ken deze term niet maar vermoed dat het daarover gaat.

Uit [url=http://books.google.nl/books?id=H7TwjXyi4VEC&lpg=PP1&ots=4Jyfl4mUdU&dq='judicial%20strategy&pg=PA198#v=onepage&q=judicial%20strategy&f=false]dit boek[/url] maak ik op dat het gaat over de strategie achter beslissingen van rechters. Waarom beslissen ze vóór deze rechtsregel, welke politieke keuze zit daar achter?

Nog een artikel, vanuit de positie van de NRA: hoe denken rechters dus hoe moeten wij procederen om te krijgen wat we willen.


Er is ook een onderzoek van de Raad van State: Motivering bij rechtsvorming door De Poorter en van Roosmalen. Even googlen en het is gevonden. Staat best veel in over dit onderwerp.

#7:  Auteur: Senorita BerichtGeplaatst: za 08 jan 2011 18:46
    —
Merci Beaucoup all of you!



Rechtenforum.nl -> Rechtsfilosofie en rechtstheorie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl