ruzie met de buren - wankele muur en grensafscheiding
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: ruzie met de buren - wankele muur en grensafscheiding Auteur: mattjeu BerichtGeplaatst: za 13 nov 2010 0:12
    —
beste,

Al minstens 20 jaar staat hier een muur die ons van de buren scheidt.
Wij hebben nu vergunning voor een aanbouw, die haaks op het huis komt, op de echte grens van de erfafscheiding.
Probleem is dat deze muur erg wankel is, en het grootste deel zonder fundament. We kunnen de nieuwe aanbouw hier dus niet op steunen. Ook staat hij in ons nadeel scheef aangebouwd, waardoor wij onze aanbouw ongeveer een halve meter verder af moeten zetten om de haakse hoek van de nieuwe aanbouw te compenseren. de buren willen niet toestemming geven voor een nieuwe muur omdat ze dan grond kwijtraken. Wij raken nog meer nuttig oppervlak kwijt omdat tussen de muur en de aanbouw veel loze ruimte onstaat.
Als de oude erfscheiding te slecht of gevaarlijk is om te laten staan, kan de nieuwe dan op de echte(rechte) afscheiding komen, of moet deze op dezelfde plaats komen?
Wij hebben aangegeven dat de muur niet stevig is en dat wij hem op onze kosten wel opnieuw willen bouwen, op de juiste grens. maar de buren willen van niks weten. als hij nu omvalt, wie is dan aansprakelijk? (zij willen immers niet meerwerken en ze zijn gewaarschuwd voor de slechte staat)
als hij echt slecht is kunnen we dan via een onderzoek laten vaststellen dat ie vervangen moet worden? en kan hij dan wel haaks en recht worden herplaatst op de juiste grens?

#2:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: za 13 nov 2010 1:09
    —
Begrijp ik het goed dat de muur nu niet op de erfascheiding staat maar geheel op jullie grond? Indien dat het geval is lijkt het me dat de muur van jullie is en dat jullie deze mogen afbreken zonder toestemming van de buren, tenzij de muur nu de nieuwe erfafscheiding is geworden door verjaring.

#3:  Auteur: mattjeu BerichtGeplaatst: za 13 nov 2010 1:35
    —
een deel van de muur stond er al toen we er kwamen wonen (begint op de erfafscheiding maar loopt meteen schuin ons terrein op. het andere deel is er 15 jaar geleden bijgebouwd (staat geheel op ons terrein)

#4: Ruzie met de buren - wankele muur en grensafscheiding Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2010 14:25
    —
Het advies van een niet-afgestudeerd juriste.
Ik heb uw vraag opgesplitst in twee deelrechtsvragen:

1. Hebben de buren door verjaring een recht van erfdienstbaarheid verkregen op het stuk grond waarover de muur scheef staat?
- Art. 5:70 io. 5:72 BW Een recht van erfdienstbaarheid ontstaat door vestiging of door verjaring. In dit geval moet de mogelijkheid van het ontstaan van een recht van erfdienstbaarheid door verjaring onderzocht worden.
- Een recht van erfdienstbaarheid kan ontstaan door verkrijgende verjaring, of door extinctieve verjaring.
- Art. 3:99 lid 1 io. 3:118 BW Voor verkrijgende verjaring is een onafgebroken bezit, te goeder trouw vereist voor de duur van tien onafgebroken jaren. Uit het arrest Opschietende bomen (HR 3 mei 1996, NJ 1996, 501) blijkt dat voor bezit te goeder trouw vereist is dat degene die het bezit is aangevangen zich krachtens erfdienstbaarheid bevoegd beschouwde en zich ook redelijkerwijs bevoegd mocht beschouwen. Hij moet dus de openbare registers hebben geraadpleegd en daaruit moet hij hebben mogen afleiden dat de grond ten gunste van hem met een erfdienstbaarheid belast was.
- Art. 3:306 io. 3:105 lid 1 BW Voor extinctieve verjaring hoeft de bezitter niet te goeder trouw te zijn. Het gaat om verjaring van de vordering van de bezitter. Deze rechtsvordering verjaart na verloop van twintig jaar.
- Het gedeelte van de muur dat op uw grond staat, is 15 jaar geleden bijgebouwd en staat op uw grond. Dit deel wordt horizontaal nagetrokken door het deel dat op de erfafscheiding staat en maakt onderdeel uit van de mede-eigendom over de muur. Voor een recht van erfdienstbaarheid op dit stuk grond, moest degene die de muur aanbouwde te goeder trouw zijn. Waarschijnlijk was hij dat niet, want in de openbare registers staat waar de werkelijke erfafscheiding liep.
- Mijn conclusie is dat er geen recht van erfdienstbaarheid ten gunste van de buren is ontstaan.

2. Kunt u afbraak van de muur vorderen?
Art. 5:20 lid 1 sub e BW en art. 5:62 BW Aangezien de muur op de erfafscheiding is gebouwd, behoort hij in mede-eigendom toe aan u en de buren (mandeligheid). Art. 5:65 BW legt op de mede-eigenaars de plicht de mandelige zaak te onderhouden, te reinigen en zo nodig te vernieuwen op kosten van beide eigenaars. Het is mijns inziens aan u en de buren de wankele muur te vernieuwen. Van het stuk muur dat op uw grond staat, kunt u afbraak vorderen. Dan geldt wel art. 5:54 BW dat, als afbraak voor de buren onnodig belastend zou zijn, zij schadeloosstelling kunnen vorderen, of handhaving van de muur onder vestiging van een recht van erfdienstbaarheid. Aangezien de muur krakkemikkig is, betwijfel ik, of afbraak voor de buren nadelig is.

Indien de muur niet vernieuwd wordt, omvalt en schade veroorzaakt, zijn beide eigenaars aansprakelijk voor de schade op grond van art. 6:174 BW. Ik betwijfel, of u ook aansprakelijk bent, indien u wel de wens hebt gehad de muur te vernieuwen, maar de mede-eigenaars niet mee willen werken (zie art. 6:174 lid 1 BW “... tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.").

Mijn advies is toch naar een advocaat te gaan en afbraak te vorderen.
Vriendelijke groet, Marja Verstralen.

#5: Re: Ruzie met de buren - wankele muur en grensafscheiding Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010 19:07
    —
marja.verstralen schreef:
Aangezien de muur op de erfafscheiding is gebouwd, behoort hij ...."
Dit is dus niet het geval blijkens de gegevens die TS verstrekt.

#6: ruzie met de buren - wankele muur en erfafscheiding Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010 20:05
    —
Dag,

De muur is inderdaad niet geheel op de erfafscheiding gebouwd, wat ik schreef, klopte niet.
Wel denk ik nog steeds dat sprake is van mandeligheid doordat het scheefgebouwde stuk muur horizontaal wordt nagetrokken door het stuk muur dat wel op de erfafscheiding staat. In dat geval zijn beide bezitters hoofdelijk aansprakelijk voor schade veroorzaakt door de gebrekkige muur (art. 6:174 io. 6:180 BW).

Het is ook mogelijk dat juist het stuk muur op de erfafscheiding horizontaal wordt nagetrokken door het stuk muur op de grond van vraagsteller. In dat geval zou de muur in eigendom aan vraagsteller toebehoren. Op een of andere manier lijkt me dat minder waarschijnlijk.

Groeten,

Marja

#7:  Auteur: mattjeu BerichtGeplaatst: za 26 feb 2011 12:20
    —
Ik plaats hier een concept-brief voor de buren, misschien dat er op of aanmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.

Beste,

Bij dezen wil ik u laten weten dat de muur die in onze tuin als erfafscheiding dient op onze grond is gebouwd, en niet de juiste grens van de kadastrale eigendommen deelt. De muur is te ver naar onze zijde gebouwd met als gevolg dat jullie tuin een groter oppervlak heeft. Wij benadrukken dat dit een situatie is die door praktische redenen is ontstaan (de muur is op onze grond gebouwd omdat jullie niet wilden meewerken aan een muur precies op de kadastrale grens) en het oude gedeelte van de muur stond niet haaks op de huizen gebouwd waardoor deze in jullie voordeel uit valt.

Deze situatie willen wij niet laten bestaan aangezien door verjaring recht op onze grond kan worden verkregen.

tevens hebben jullie geweigerd mee te werken aan het vernieuwen van de muur aangezien deze niet stabiel is en kan omwaaien. Dit omdat dan de muur bij vervanging wel op de juiste erfgrens gebouwd zal worden. Enige schade onstaan door het niet onderhouden danwel vervangen van de muur zal jullie verantwoordelijkheid zijn.

mvg

de buren

#8:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 14:20
    —
Afbreken van een muur die op eigen grond staat, lijkt me niet zo'n probleem (behoudens eventuele sloopvergunningen, etc.). Herplaatsen op een andere plaats, beter gezegd op iemand anders zijn grond, lijkt me wat problematischer.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl