Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rechten/plichten 16/18/21 jaar
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
alfred








Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2005 15:25    Onderwerp: rechten/plichten 16/18/21 jaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal

Ik zou graag willen weten wat de rechten en plichten zijn van kinderen van deze leeftijden.
Is er ergens een site waar ik dat eventueel kan vinden?
Wie zou mij hiermee op weg kunnen en willen helpen.
Op Google kom ik niet ver eigelijk.

Vriendelijke groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2005 16:01    Onderwerp: Re: rechten/plichten 16/18/21 jaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

alfred schreef:
Hallo allemaal

Ik zou graag willen weten wat de rechten en plichten zijn van kinderen van deze leeftijden.

Da's een wel heel brede vraag. Rechten en plichten op welk gebied ?
Quote:

Is er ergens een site waar ik dat eventueel kan vinden?

www.overheid.nl ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
alfred








Berichten: 17


BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo

Eigelijk gaat het hier ook om algemene vragen.
Alles wat kinderen mogen en wat ze niet mogen.

Mag een kind lenen wie is er verantwoordelijk voor als dit niet goed gaat (tot welke leeftijd).
Mag een kind sex hebben als ouders het daar niet mee eens zijn.
Mogen ouders een grote mond tolereren van kinderen vanaf 16 jaar.
Wat kunnen/mogen ouders doen en wat niet.
Mogen kinderen bij hun vader wonen als ze dat willen vanaf 16 jaar ook als moeder het hier niet mee eens is.
Mag een kind zwerfende zijn en wat kunnen ouders hier tegen doen.

Men hoort hier veel over en zou graag willen weten wat mag binnen de wetgeving en wat mag niet.

Ik zit me eigelijk wezeloos te zoeken op het internet maar kom niet echt heel erg ver.
Wat mij verbaast, bedoel iedereen heeft kinderen en het zou voor de ouders/kinderen makkelijker zijn als er ergens een duidelijke site zou zijn die juist deze dingen helder weergeeft.

Ging/ga er vanuit dat juist op rechtenforum hier wel iets over te vinden zou zijn of mensen die hier iets van af weten.

Vriendelijke groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 20 okt 2005 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

alfred schreef:
Hallo

Eigelijk gaat het hier ook om algemene vragen.
Alles wat kinderen mogen en wat ze niet mogen.

Die regels zijn er niet Smile Mensen denken vaak dat er voor elke situatie wel een regel bestaat, maar dat is niet zo. Eigenlijk bestaat 'het recht' maar uit een paar regeltjes en voor de rest uit interpretatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2005 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er valt natuurlijk wel wát over te zeggen.
Het belangrijkste is waarschijnlijk dat een minderjarige handelingsonbekwaam is voor zover hij zonder toestemming van zijn ouders handelt en dit ook niet mag worden verondersteld. Dus een kind van 17 mag wel snoep kopen in een winkel of een trui maar geen auto. Een lening aangaan lijkt me ook niet onder een normaal gebruik voor een minderjarige.
Voor de rest zijn er inderdaad niet echt alles bepalende regels voor de dingen die je vraagt. Het lijkt mij dat een kind, zeker als het al 16 is, zelf mag bepalen waar die wil wonen. Kinderen hebben zelf immers ook vrij veel rechten bijv. uit het EVRM en het IVRK (internationale verdragen). Je kan een kind niet dwingen om ergens te wonen ( behalve dan in strafrechtelijke zin). Er zijn uiteraard wel regelingen over het gezag enzo.
Een kind dient wel respect te tonen naar zijn ouders ( dit staat gewoon ook in de wet (vaag omschreven), nogal verbazend eigenlijk). Maar je mag een kind iniedergeval niet slaan.
Een kind mag sex hebben wanneer hij of zij dat wil. Of je wilt ze vastbinden?
Eigenlijk allemaal best wel logisch verder...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quinty



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005 2:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Een kind mag sex hebben wanneer hij of zij dat wil. Of je wilt ze vastbinden


ja, vanaf 16 jaar....

niet alleen voor een volwassene is het strafbaar om seks te hebben met een minderjarige met een leeftijd beneden de 16, maar ook voor iemand die zelf beneden de 16 is. Vrijwillig of niet, dat maakt niets uit...Wel is het zo dat gemeenschap met leeftijdsgenootjes niet altijd als ontuchtige handelingen worden aangemerkt.

Dus seks met iemand met een leeftijd tussen de 12 en 16 jaar (245 Sr) is strafbaar, echter vervolging vindt alleen plaats als er een klacht is ingediend. Art 245 Sr betreft namelijk een klachtdelict en de klacht kan ook door de ouder worden ingediend!!

Dus vanaf 16 jaar kun je je lol op, maar het blijft uiteraard te allen tijde strafbaar als er geweld of dwang bij komt kijken, dan is dat wel strafbaar
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005 5:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat was eerst wel zo maar is pas geleden aangepast. Art 245 is inmiddels geen klachtdelict meer. Toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
quinty



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

is dat zo?? dat zou best kunnen hoor, ik weet het eigenlijk niet zeker....in mijn wettenbundel van 2003/2004 staat nog dat het een klachtdelict is Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quinty schreef:
is dat zo?? dat zou best kunnen hoor, ik weet het eigenlijk niet zeker....in mijn wettenbundel van 2003/2004 staat nog dat het een klachtdelict is Very Happy


Toen was het eigenlijk al geen klachtdelict meer schijnt, maar werd de wet gewijzigd toen de wettenbundel net klaar was Very Happy Zijn nog maar heel weinig klachtdelicten over ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar in de praktijk kan iemand van 14 gewoon sex hebben met iemand van 15 , als ze dat allebei willen. Daar zal dan misschien 1 procent van de ouders een klacht over indienen. En daar zal dan 9 van de tien keer niks mee gedaan worden, ze wilden het immers allebei.
In de praktijk komt het er dus op neer dat kinderen altijd vrijwillig met iemand sex kunnen hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quinty



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

daarom zei ik ook al dat gemeenschap tussen leeftijdgenootjes (zoals jij aanhaalt) in de meeste gevallen geen probleem zal opleveren; zal niet altijd als ontuchtige handeling worden beschouwd.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke prima, dat zijn we het eens. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
alfred








Berichten: 17


BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2005 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Er valt natuurlijk wel wát over te zeggen.
Het belangrijkste is waarschijnlijk dat een minderjarige handelingsonbekwaam is voor zover hij zonder toestemming van zijn ouders handelt en dit ook niet mag worden verondersteld. Dus een kind van 17 mag wel snoep kopen in een winkel of een trui maar geen auto. Een lening aangaan lijkt me ook niet onder een normaal gebruik voor een minderjarige.
Voor de rest zijn er inderdaad niet echt alles bepalende regels voor de dingen die je vraagt. Het lijkt mij dat een kind, zeker als het al 16 is, zelf mag bepalen waar die wil wonen. Kinderen hebben zelf immers ook vrij veel rechten bijv. uit het EVRM en het IVRK (internationale verdragen). Je kan een kind niet dwingen om ergens te wonen ( behalve dan in strafrechtelijke zin). Er zijn uiteraard wel regelingen over het gezag enzo.
Een kind dient wel respect te tonen naar zijn ouders ( dit staat gewoon ook in de wet (vaag omschreven), nogal verbazend eigenlijk). Maar je mag een kind iniedergeval niet slaan.
Een kind mag sex hebben wanneer hij of zij dat wil. Of je wilt ze vastbinden?
Eigenlijk allemaal best wel logisch verder...

Maar hoe gaat dit als het kind 18 is en gaat een lening aan of steekt zig zelf in de schulden en kan het vervolgens niet meer betalen.
Is het dan niet zo dat ze dan als nog bij de ouders komen totdat ze 21 zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee de meerderjarige is alleen aansprakelijk voor de schulden. Die kunnen niet worden verhaald op de ouders.
Wat ik alleen niet zeker weet is of dat de behoeftigheid van de 18-jarige beinvloedt. Je bent namelijk als ouder wel tot je kind 21 is verplicht te voorzien in kosten van levensonderhoud en studie. Het zou misschien kunnen dat de schulden dan de behoeftigheid van het kind beinvloeden en dat je dan dus meer moet betalen in de kosten tot levensonderhoud. Maar dit is meer iets wat ik me af vraag, ik weet dit niet zeker.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds