Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rechten/plichten 16/18/21 jaar
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 01 nov 2005 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tot het kind de leeftijd van 21 heeft bereikt zijn de ouders verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie (art 1:395a BW). Dit kan in de vorm van het in huis nemen van het kind (art 1:398 BW).

De schulden blijven van het kind zelf, maar als je het kind niet meer in huis wilt nemen kom je er wellicht niet eenvoudig onderuit om ook aan de aflossing van de schuld bij te dragen... Hoe het in de praktijk werkt weet ik ook niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het is dus de vraag of de schulden de behoeftigheid of draagkracht van het kind beinvloeden. Tenminste, het is wel zeker dat ze de behoeftigheid beinvloeden maar de vraag is of dat kan worden doorgerekend aan de ouders of alleen toe te rekenen is aan het kind.
Mijn gevoel is niet echt duidelijk hieromtrent. Aan de ene kant zou ik denken dat het niet toe te rekenen valt aan de ouders dat de meerderjarige een lening/schuld aangaat, aan de andere kant ook weer wel omdat het gewoon simpelweg de behoeftigheid beinvloedt en kinderen ( tot 21) toch wel een grote bescherming krijgen uit wetten en verdragen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KingART



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2018 23:35    Onderwerp: 'kind' is 17 jaar, wat mag ik nog doen en wat niet als ouder Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is eigenlijk heel simpel.

Mijn kind is 17 en vind dat ik niks mag doen in haar/zijn naam EN heel veel moet doen omdat ik de vader ben.

Feiten: Ik ben gescheiden, heb co-ouderschap met mijn ex over het kind.
Ik betaal de OV, studie en heb hulp aangeboden met een voor het kind gratis financieel tussenpersoon om de overgang naar 18 jaar te regelen.

MAAR, wat mag ik nu (nog) wel doen omdat het kind nog 17 jaar is?

EN waar ben ik toe verplicht als wettelijk ouder??

Het stond ook al ergens anders op dit forum, maar nergens kan ik echt vinden wat mijn plichten zijn en wat ik nog mag doen.

Graag hulp...

Een desperate vader want het kind loopt regelmatig in 7 sloten tegelijk en mag het niet helpen (ja als het uitkomt)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018 1:38    Onderwerp: Re: 'kind' is 17 jaar, wat mag ik nog doen en wat niet als ouder Reageer met quote Naar onder Naar boven

KingART schreef:
De vraag is eigenlijk heel simpel.

Mijn kind is 17 en vind dat ik niks mag doen in haar/zijn naam EN heel veel moet doen omdat ik de vader ben.

Feiten: Ik ben gescheiden, heb co-ouderschap met mijn ex over het kind.
Ik betaal de OV, studie en heb hulp aangeboden met een voor het kind gratis financieel tussenpersoon om de overgang naar 18 jaar te regelen.

MAAR, wat mag ik nu (nog) wel doen omdat het kind nog 17 jaar is?

EN waar ben ik toe verplicht als wettelijk ouder??

Het stond ook al ergens anders op dit forum, maar nergens kan ik echt vinden wat mijn plichten zijn en wat ik nog mag doen.

Graag hulp...

Een desperate vader want het kind loopt regelmatig in 7 sloten tegelijk en mag het niet helpen (ja als het uitkomt)


Er is niks mis met in sloten lopen, al zijn het er 7.
Als ik mijn sloten tel, ben ik vannacht tot morgenochtend bezig, denk ik.
Van het lopen in sloten krijg je niet alleen natte voeten, but ook veel levenservaring, die geen enkele school-opleiding kan vervangen.

Opvoeding is voor mij het kind, de kinderen leren, om tot zelfstandigheid te komen. Je als ouders dus zelf overbodig maken.

Tja, 17 en dan pas beginnen met financiële onafhankelijkheid? But who am I.

Afin, genoeg gepreekt, uw plicht is om uw zoon financieel te ondersteunen, in gelijke mate de moeder lijkt mij, indien uw zoon onderwijs volgt tot het 21tigste vensjaar.

En idd, sta af en toe eens langs de slootkant met een handboek en droge kleding.

Have fun&enjoy.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KingART



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018 3:04    Onderwerp: Re: 'kind' is 17 jaar, wat mag ik nog doen en wat niet als ouder Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
KingART schreef:
De vraag is eigenlijk heel simpel.

Mijn kind is 17 en vind dat ik niks mag doen in haar/zijn naam EN heel veel moet doen omdat ik de vader ben.

Feiten: Ik ben gescheiden, heb co-ouderschap met mijn ex over het kind.
Ik betaal de OV, studie en heb hulp aangeboden met een voor het kind gratis financieel tussenpersoon om de overgang naar 18 jaar te regelen.

MAAR, wat mag ik nu (nog) wel doen omdat het kind nog 17 jaar is?

EN waar ben ik toe verplicht als wettelijk ouder??

Het stond ook al ergens anders op dit forum, maar nergens kan ik echt vinden wat mijn plichten zijn en wat ik nog mag doen.

Graag hulp...

Een desperate vader want het kind loopt regelmatig in 7 sloten tegelijk en mag het niet helpen (ja als het uitkomt)


Er is niks mis met in sloten lopen, al zijn het er 7.
Als ik mijn sloten tel, ben ik vannacht tot morgenochtend bezig, denk ik.
Van het lopen in sloten krijg je niet alleen natte voeten, but ook veel levenservaring, die geen enkele school-opleiding kan vervangen.

Opvoeding is voor mij het kind, de kinderen leren, om tot zelfstandigheid te komen. Je als ouders dus zelf overbodig maken.

Tja, 17 en dan pas beginnen met financiële onafhankelijkheid? But who am I.

Afin, genoeg gepreekt, uw plicht is om uw zoon financieel te ondersteunen, in gelijke mate de moeder lijkt mij, indien uw zoon onderwijs volgt tot het 21tigste vensjaar.

En idd, sta af en toe eens langs de slootkant met een handboek en droge kleding.

Have fun&enjoy.


Ik moet aan de 'andere kant van het water' maar uitzoeken hoe het met het kind gaat. Er zit ook een muur tussen (ligt niet aan mijn ex !) en ik moet zelf maar achterhalen hoe het gaat met school en het leven...
Ik mag niks van mijn kind, want het is geen kind meer. Maar ook mag ik niet aan anderen vertellen dat een diploma gehaald is, ik 'mag' mee maar dan moet ik me stil houden en ik word niet voorgesteld als de vader.
Kreeg het compliment (?) dat het kind geen last van me gehad had.....

MAAR.... als het 'kind' met een probleem zit MOET ik wel direct op komen draven als vader. Dat is mijn plicht volgens mijn kind (en haar moeder) want dat is de wet (???)

En natuurlijk moet ze zelf leren om met de valkuilen van het leven om te gaan, maar ik hoef niet alles te pikken, toch???
Voor mijn eigen gemoedsrust wil ik dus héél graag weten wat mijn wettelijke plicht is en waar ik mijn kind mee 'mag' helpen.
Dat zal een boel schelen in de discussies die er elke keer onstaan als ik WEL mag komen opdraven.

PS: Ik zeg bewust het kind want ik mag niet met anderen over 'het kind praten' Dat is de wet...

Een bezorgde vader
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, dank voor uw toelichting.

Het komt bij mij over dat u zich mogelijk gebruikt voelt.
En zo komt het ook bij mij over.

Heeft u hen wel eens de vraag gestel, naar welk wetsartikel ze dan doelen, als zij uw hulp afdwingen?

Quit simpel, indien u gewoon de kosten voor jullie kind draagt zoals vastgelegd bij scheiding, hebben zij verder niets te eisen!

Moi, zou in deze situatie, die eerlijk gezegd never bij mij zou kunnen ontstaan, per direct mijn landlines & mobiele nummers wijzigen, en per mail mededelen dat het contact per direct alleen via de e-mail zal plaats vinden.

Betreft het beschreven gedrag, is mij wel duidelijk dat er wel degelijk, ernstig neerbuigend over u gedacht wordt, iig neerbuigend gehandeld. Wat mij betreft is uw statement over uw ex naïef te noemen.

Dochters kunnen in die leeftijd natuurlijk zich afzetten tegen ouders. Maar dochters zijn haast per definitie trots op hun vader.

Affin zij is 17 jaar, bijna volwassen (kuch) voor de Nl. Wet en verantwoordelijk voor haar eigen gedrag, geïnitieerd door moeder of niet.

Mocht mijn kind zich zo hebben gedragen op die leeftijd, is het einde oefening.

Behoudt uw trots!
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds