proces verbaal ontbreekt, is de uitspraak nietig?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: proces verbaal ontbreekt, is de uitspraak nietig? Auteur: GareHenkie BerichtGeplaatst: za 08 jun 2019 9:28
    —
Beste Allen,

Ik vraag me af of een uitspraak van een kinderrechter nietig is, nu er geen proces-verbaal is opgemaakt. Ik heb de volgende zaaknummers van de hoge raad gevonden, maar ik kan deze uitspraken niet vinden op https://uitspraken.rechtspraak.nl/

Daarnaast valt het me op dat de jurisprudentie meer dan 20 jaar oud is. Zijn er nieuwe uitspraken gedaan die onderstaande uitspraken teniet doen?

De Hoge Raad heeft in de volgende uitspraken bepaald dat het proces-verbaal de enige kenbron is: HR 8 november 1926, NJ 1926,1342; HR 17 januari 1950, NJ 1950, 345

De Hoge Raad heeft in de volgende uitspraken bepaald dat, indien er geen proces-verbaal is opgemaakt of ontbreekt, dit leidt tot substantiële nietigheid van de uitspraak en de beraadslagingen ter raadkamer: R10 juni 1958, NJ 1959, 38; HR 10 juni 1969, NJ 1969, 416; HR 21 december 1982, NJ 1983,469; HR 22 april 1986, NJ 1986, 783.

De Hoge Raad heeft in de volgende uitspraken bepaald dat hierdoor het arrest niet in stand kan blijven: HR 27februari 1962, NJ 1964, 291; HR 26 oktober 1976, NJ 1977, 93.

Tenslotte heeft de hoge raad in de volgende uitspraken bepaald dat een vonnis geen proces-verbaal is: R30 november 1942, NJ 1943, 72; HR 1 maart 1943, NJ 1943, 378; HR 28 februari 1962, NJ1964, 291

bron:
http://www.vrouwejustitiainverval.nl/attachments/article/142/Bijlage%202.pdf

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 08 jun 2019 13:44
    —
Het ontbreken van een proces-verbaal kun je in het hoger beroep tegen de uitspraak van de kinderrechter aan de kaak stellen. Dan zie je vanzelf of dat tot nietigheid en terugverwijzing leidt.

Maar mocht dit slagen en mochten er geen inhoudelijke gronden zijn waarom de uitspraak van de kinderrechter onjuist is, dan kun je er natuurlijk op rekenen dat na terugverwijzing dezelfde uitspraak volgt maar dan mét proces-verbaal.

Veel te winnen heb je met dit argument dus niet. Tenzij het ontbreken van een proces-verbaal je om één of andere reden daadwerkelijk voor problemen stelt. Dan moet je dat natuurlijk in hoger beroep aanvoeren.

#3:  Auteur: GareHenkie BerichtGeplaatst: za 08 jun 2019 13:53
    —
bona fides schreef:
Het ontbreken van een proces-verbaal kun je in het hoger beroep tegen de uitspraak van de kinderrechter aan de kaak stellen. Dan zie je vanzelf of dat tot nietigheid en terugverwijzing leidt.

Maar mocht dit slagen en mochten er geen inhoudelijke gronden zijn waarom de uitspraak van de kinderrechter onjuist is, dan kun je er natuurlijk op rekenen dat na terugverwijzing dezelfde uitspraak volgt maar dan mét proces-verbaal.

Veel te winnen heb je met dit argument dus niet. Tenzij het ontbreken van een proces-verbaal je om één of andere reden daadwerkelijk voor problemen stelt. Dan moet je dat natuurlijk in hoger beroep aanvoeren.


Dank je wel, maar ik ben van plan om de griffie aan te schrijven dat de uitspraak nietig is. Dan helpt het natuurlijk wel als er geen nieuwe jurisprudentie is die de uitspraken die ik hierboven aangehaald heb weer teniet doen.

Daarom ben ik dus zowel op zoek naar de tekst van de "oude" uitspraken als naar nieuwe uitspraken die over hetzelfde thema gaan.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 08 jun 2019 14:16
    —
GareHenkie schreef:
Dank je wel, maar ik ben van plan om de griffie aan te schrijven dat de uitspraak nietig is.

Zonder hoger beroep in te stellen heeft dat nul komma nul zin. Nietigheid betekent alleen dat de hogerberoepsrechter of de Hoge Raad de aangevochten uitspraak moet vernietigen. Dat "nietig" taalkundig gezien lijkt te impliceren dat de uitspraak geen enkele werkingskracht heeft mag zo zijn, maar zo werkt het niet.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl