opgenomen telefoongesprek hypotheekadviseur
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

#1: opgenomen telefoongesprek hypotheekadviseur Auteur: Schutte BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 12:32
    —
Ik studeer Bedrijfsrecht aan de RU in Groningen.
Om wat bij te verdienen werk ik bij een hypothecair bemiddelingsbedrijf.

Daar dook de volgende problemathiek op.

Uit een telefoongesprek van mijn baas met een hypotheekadviseur (x) die niet voor mijn baas werkt, bleek dat X nogal wat klanten oplicht. Mijn baas heeft dit gesprek opgenomen.

Kan mijn baas dit gesprek aan de klanten van X of aan bijvoorbeeld de AFM (toezichthouder financiele markten) later luisteren?

Alvast bedankt!

#2:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 12:51
    —
In de nieuwe Wet Computercriminaliteit zijn de artikelen over dit onderwerp gewijzigd. Art. 139b Sr zegt dat je een telefoongesprek niet mag opnemen als je geen deelnemer bent.

Het probleem is dat nergens staat wat je mag doen met de opname als je wel gerechtigd bent om die te maken. De MvT noch de andere parlementaire stukken gaan daar op in.

In beginsel zou ik zeggen, als je het mag opnemen dan mag je ook doen wat je wilt met de opname. Wat is anders de waarde van de opname?

Wel heeft de gesprekspartner waarschijnlijk verondersteld dat het een privé gesprek was. Dan kun je het niet zomaar op Internet zetten. Als je aan het begin meldt dat je gaat opnemen, zou dat bezwaar niet opgaan denk ik.

Het lijkt me dat de opname beschikbaar stellen aan opsporingsinstanties geen probleem moet zijn. Door burgers of bedrijven gemaakte opnamen of films mogen worden afgegeven aan de politie als er strafbare feiten op staan (zie Hof Den Bosch in LJN AF3787). Zelfs als de opnamen illegaal gemaakt zijn (HR in LJN AF4321, HR in LJN AB1347).